بررسی و تحلیل دیدگاه کلامی- ادبی نظامی گنجوی

مهدی محبتی؛ امیر مومنی هزاوه؛ قربان ولیئی؛ رضا واعظی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 مهر 1399

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2020.48620.2891

چکیده
  از دیدگاه نظامی سخن و شعر تنها ابزاری برای گفتگو و خلق زیبایی نیست بلکه جایگاهی فراتر از آن در دستگاه آفرینش بر عهده دارد. از این رو وی علاوه بر خلق آثار ممتاز ادبی از منظر زیبایی شناسی، همواره در پی تبیین مسائل مهم هستی شناسی و آموزش مبانی اندیشه ورزی درباره نظام هستی و مراتب وجودی آن است. در این سیستم فکری، شعر، شاعر و شاعرانگی بخشی ...  بیشتر

بررسی متون ادبی
درج شعر فارسی در متون منثور (با تکیه بر متون منثور قرن هشتم)

مرضیه عسکری؛ محمود براتی خوانساری؛ حسین آقاحسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2021.60976.3385

چکیده
  درج نظم و شعر در لابلای نثر فارسی قدمتی دیرینه دارد. با نگاهی به متون منثور کهن می‌توان دریافت که اغلب نویسندگان بعد از تولد شعر فارسی به این آمیختگی تمایل داشته‌اند؛ گویی ایشان بر تأثیر شعر بر روح مخاطب و اقناع ناشی از آن واقف بوده‌اند. انگیز‌ه‌های مبتنی بر اهداف ادبی و سیاسی_ اجتماعی سبب ورود شعر به متون منثور بوده است. با نگاه به ...  بیشتر

مقایسه و بررسی سبک‌شناسانۀ عناصر زبانی، بلاغی و محتواییِ قصیده و نامه‌ای از خاقانی

علی سلیمانی؛ سوده عباسی سرداری

دوره 25، شماره 89 ، مهر 1400، ، صفحه 307-331

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2019.39626.2583

چکیده
  سبک­شناسان بر اساس تقسیم‌بندی ادوار مختلف، سبک شعریِ شاعران قرن ششمِ حوزۀ گنجه و ارّان را «آذربایجانی» نام نهاده­اند که از نظر مختصات با سبک «خراسانی» متفاوت است. جریان نثرنویسی حاکم بر این دوره نیز اندک تفاوتی با دورۀ قبل داشت و نویسندگان تلاش می­کردند تا به تقلید از زبان عربی، اندک­اندک به ویژگی­های موجود در ...  بیشتر

کاربرد ادبی و هنری حرف «الف» در اشعار شاعران سبک خراسانی

غلامرضا حیدری

دوره 23، شماره 79 ، فروردین 1398، ، صفحه 76-55

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2018.13623.1511

چکیده
  «آ»، «الف»، «ا» و «ء (همزه)»اولین حرف الفبای زبان فارسی و عربی و نخستین حرف از حروف جمَّل و ابجد است. حرف «الف» در مقایسه با دیگر حروف الفبای فارسی، در ساخت تعابیر، ترکیب‌ها و مضامین ظریف ادب پارسی به‌کار می‌رود و یکی از پُرکاربردترین آن‌ها به شمار می‌رود. با بررسی کاربرد ادبی و هنری حرف الف در اشعار شاعران ...  بیشتر

نقد و بررسی سبک‌شناسانة شعر دورة بازگشت

غلامرضا مستعلی پارسا

دوره 20، شماره 68 ، شهریور 1395، ، صفحه 7-39

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2016.4843

چکیده
  فرهنگ هر ملّتی از عناصر گوناگونی فراهم می‌آید، یکی از مهم‌ترین ارکان سازندة فرهنگ، شعر و ادب است که از اساطیر، مذهب، حوادث اجتماعی و تاریخی هر ملّت سرچشمه می‌گیرد و یکی از منابع شناخت تاریخ تمدّن ملل در قرون مختلف می‌باشد. آشنایی دقیق و انتقادی با تحوّل و تطوّر شعر در طول تاریخ، گامی مؤثّر در شناخت سرگذشت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ...  بیشتر

بررسی نوستالژی در شعر حمید مصدق

نجمه نظری

دوره 14، شماره 46 ، اسفند 1389، ، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2011.6534

چکیده
  یکی از مباحث مطرح در روان‌شناسی «نوستالژی» است که ارتباطی قوی با حافظه و خاطره دارد. حسرت گذشته‌های شیرین و تقابل زمان حال با این گذشته، نوستالژی نامیده می‌شود. مفهوم نوستالژی، تاریخی به قدمت هبوط حضرت آدم (ع) دارد و از دیرباز، درون‌مایۀ بسیاری از آثار ادبی را به خود اختصاص داده است. حمید مصدق نیز از جمله شاعران معاصر است که ...  بیشتر

پدیدار شناسی هرمنوتیکی شعر؛ بازخوانش شعر «دیوار» اثر احمد شاملو

حسام دهقانی

دوره 13، شماره 42 ، اسفند 1388، ، صفحه 133-165

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2010.6523

چکیده
  در این جستار ضمن معرفی روش تأویل پدیدار شناسی هرمنوتیکی آثار هنری، برتری‌های آن به روش‌های موجود و غالبی چون ساخت‌گرایی و پدیدار شناسی نشان داده می‌شود. در این راستا، شعر «دیوار» احمد شاملو مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل شده است. این تحلیل در ساحت‌های پدیدار شناختی، اسطوره‌ای، زمانمندی، تاریخمندی، و نهایتاً بیناذهنی انجام ...  بیشتر

بررسی و تحلیل ارایه تشخیص در سروده های قیصر امین پور

علی محمدی

دوره 13، شماره 41 ، آذر 1388، ، صفحه 105-127

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2009.6496

چکیده
  سروده های قیصرامین پورکه درهشت مجموعه شعری گردامدند سروده هایی زنده، جادارو پویا هستند. سروده هایی که عناصرطبیعت درآ ن زبان به گفتگو بازمی کنند صف ت انسانی یا حالات انسانی به اشیا،، پدیده های طبیعت ومفاهیم انتزاعی رسوخ می کنند وبه گونه ای هم زاد وهم نفس با انسان ظهوری تشخیص معاینه دارند تشخیص یا جاندارپ اری به موعی با تفکر کودک پیش ...  بیشتر

تأملی بر شعر انقلاب اسلامی

همایون علیدوستی

دوره 12، شماره 36 ، شهریور 1387، ، صفحه 57-75

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2008.6455

چکیده
  شعر فارسی در جریان انقلاب اسلامی پای در عرصه‌های نوینی نهاده؛ یا در کشاکش این رویداد بزرگ تاریخی شاهد بروز تحولات چشمگیر در آثار نظم و نثر فارسی هستیم. شاعران سه دهه پس از انقلاب اسلامی با الهام از تعالیم آسمانی قرآن کریم و رهنمودهای حیات‌بخش حضرت امام خمینی (ره) تغییرات شگرفی را در مضامین شعر ایجاد کردند؛ هدایت مفاهیم شعری به سمت ...  بیشتر

بررسی ساختار روایی در غزل فارسی

مریم حیدری

دوره 11، شماره 31 ، خرداد 1386، ، صفحه 24-38

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2007.6390

چکیده
  شعر، فقط وسیله ابراز تخیل و احساسات شخصی محسوب نمی شود؛ بلکه این قابلیت را دارد که وظایف گوناگونی برعهده بگیرد. از جمله این وظایف، روایت کردن داستان است. غزل، در شکل سنتی خود، فرزند قصیده است؛ اما به مرور از قصیده جدا شده و ساختار ویژه خود را یافته است. غزل سنتی، به لحاظ صورت، گسسته نماست؛ یعنی پیوند مستحکمی میان ابیات ندارد؛ اما غزل ...  بیشتر

سهراب سپهری و والت ویتمن : همسفران روشنی

شهلا رقیب دوست

دوره 9، شماره 23 ، خرداد 1384، ، صفحه 123-141

http://dx.doi.org/10.22054/ltr.2005.6294

چکیده
  مقایسه ی دو شعر بلند "صدای پای آب" سهراب سپهری و " !Salut au monde والت ویتمن "نشانگر ذهنیت روانی و اخلاقی این دو شاعر است. اگرچه تأثیر دیدگاه ویتمن بر این شعر سپهری کاملاً مشهود است، اما این تأثیرگیری به ورای یک تقلید ساده قدم می نهد و بازتابی از ساختاری تازه در شعر و سرودن شعر است. این دو شعر که روایتی از سیاحت این دو شاعر است، بیانگر تجربیات ...  بیشتر