Inter-semiotic Reading of Expressionist Poetry and Painting in "Earthly Verses" and "The Night Cafe"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور

10.22054/ltr.2025.85139.3987

چکیده

این پژوهش به مقایسه و تحلیل نشانه‌شناختی شعر «آیه‌های زمینی» از فروغ فرخزاد و نقاشی «کافه شبانه» اثر ونسان ون گوگ می‌پردازد. با استفاده از روش‌های میان رشته‌ای از نقد هنری و نظریه ادبی، بررسی می‌کند که هر کدام، چگونه مفاهیمی مانند انحطاط و سقوط انسان را بیان می‌کنند. با توجه به نشانه‌های مشترک در این دو اثر، تکنیک‌های اکسپرسیونیستی مانند تحریف فرم، تضادهای شدید و شکل‌های شکسته شناسایی می‌شوند که همگی نشان‌دهنده آشفتگی روانی و فروپاشی اجتماعی هستند. این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که هر دو اثر، با وجود تفاوت در رسانه و زمینه فرهنگی، از راهبردهای مشابهی برای نمایش تاثیرهای غیرانسانی دنیای مدرن استفاده می‌کنند. حرکت‌های مارپیچ قلم ‌ون گوگ و زبان تند و بی‌پروای فروغ هر دو بر بیان احساسات درونی به جای واقع‌نمایی عینی تأکید دارند. فراتر از شباهت‌های ظاهری، این تحلیل بینارشته‌ای نشان می‌دهد که هر دو هنرمند به شیوه خود مدرنیته را نقد می‌کنند: فروغ با تصویر بدن زنانه و ون گوگ با نمایش تنهایی مردانه. با بررسی چگونگی کارکرد نشانه‌ها در هنر و ادبیات، این پژوهش به درک بهتری از شیوه‌های زیبایی‌شناختی فراملی می‌رسد، بدون اینکه بخواهد این دو اثر را یکسان فرض کند. در نتیجه، این مقاله الگویی برای مقایسه‌ ادبیات و هنر در فرهنگ‌های مختلف ارائه می‌دهد که هم به ویژگی‌های هر رسانه احترام می‌گذارد و هم عصیان مشترک در برابر بیگانگی عصر مدرن را آشکار می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Inter-semiotic Reading of Expressionist Poetry and Painting in "Earthly Verses" and "The Night Cafe"

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Kamali 1
  • Somayye Asadi 2
1 Assistant Professor of Persian literature and language, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Master of Persian literature and language, Payame Noor University
چکیده [English]

This study employs a comparative and semiotic analysis of Forough Farrokhzad’s poem “Earthly Verses” and Vincent van Gogh’s painting “The Night Café”. Drawing on interdisciplinary frameworks from art criticism and literary theory, to examine how each medium conveys themes of human degradation and downfall. Highlighting shared semiotic codes, the study identifies key Expressionist techniques—distortion, vivid contrasts, and fractured forms—that convey psychological distress and societal decay. The study also argues that van Gogh’s The Night Café and Farrokhzad’s Earthly Verses employ parallel Expressionist strategies to expose modernity’s dehumanizing effects, despite their distinct mediums and cultural contexts. Van Gogh’s swirling brushstrokes and Farrokhzad’s visceral syntax exemplify a shared emphasis on subjective emotion over objective representation. Beyond formal parallels, this interdisciplinary approach reveals how both artists critique modernity: Farrokhzad through gendered bodily metaphors, van Gogh through masculine alienation. By employing inter-semiotic analysis—examining how signs function across visual and verbal systems—this study illuminates transnational aesthetic strategies without positing false equivalences. The paper thus models cross-cultural art-literature comparisons that respect medium specificity while uncovering shared rebellions against modernity’s alienation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Expressionism
  • inter semiotic analysis
  • modernity
  • Painting
  • Poem
  • Farrokhzad
  • van Gogh