دوره 26 (1401)
دوره 25 (1400)
دوره 24 (1399)
دوره 23 (1398)
دوره 22 (1397)
دوره 21 (1396)
دوره 20 (1395)
دوره 19 (1394)
دوره 18 (1393)
دوره 17 (1392)
دوره 16 (1391)
دوره 15 (1390)
دوره 14 (1389)
دوره 13 (1388)
دوره 12 (1387)
دوره 11 (1386)
دوره 10 (1385)
دوره 9 (1384)
دوره 8 (1383)
دوره 7 (1382)
دوره 6 (1381)
دوره 5 (1379)
دوره 4 (1378)
دوره 2 (1377)
دوره 1 (1376)
1. بررسی نقش اطلاعی دو فرایند مبتدا سازی و مجهول سازی در زبان فارسی از دیدگاه نقش گرایی
دوره 10، شماره 30 ، اسفند 1385، صفحه 7-30
چکیده
در مقالهی حاضر با برگزیدن یازده فیلم نامه و نمایشنامه از آثار محسن مخملباف، به بررسی 120 جملهی نشاندار حاصل از عملکرد دو فرآیند مبتداسازی و مجهول سازی پرداختهایم. در این پژوهش سعی بر آن است تا شأن اطلاعی عنصر پیشایند شده در هر یک از این دو فرآیند تعیین گردد. همچنین نقش اطلاعی دو فرایند مذکور در بافت زبانی خود براساس انواع ساخت اطلاع ... بیشتر2. خلاقیت در ترجمه
دوره 10، شماره 30 ، اسفند 1385، صفحه 31-42
چکیده
در بحثهایی که درباره ی ترجمه و به ویژه مترجم مطرح میگردد، خلاقیت مترجم بیشتر یکی از ویژگیهایی است که شاید چندان به نظر نیاید، و اگر هم بحثی درباره ی آن پیش کشیده شود بیشتر در ارتباط باترجمهی متون ادبی و توانمندی مترجمان اینگونه متنا خواهد بود. در نوشتار حاضر تلاش خواهد شد تا خلاقیت از دیدگاه گستردهتری بررسی گردد تا مشخص ... بیشتر3. مقایسهی ساخت مبتدا – خبری در دو مجموعهی آموزشی New Interchange 3 و زبان انگلیسی دورهی پیش دانشگاهی: رهیافتی نقش گرا
دوره 10، شماره 30 ، اسفند 1385، صفحه 43-57
چکیده
هر جمله دارای یک عنصر آغازگر میباشد که عناصر دیگری به دنبال آن در جمله حضور پیدا میکنند. این عنصر مبتدا و بعد از مبتدا بلافاصله خبر قرار میگیرد. هلیدی مبتدا را نقطهی عزیمت پیام تعریف میکند. وظیفهی مبتدا آگاه کردن خواننده از موضوع پیام است. مبتدا در جمله میتواند به صورت نشاندار یا بینشان، ساده و یا مرک باشد، پردازش مبتدای ... بیشتر4. گویش گیلگی فومنات
دوره 10، شماره 30 ، اسفند 1385، صفحه 59-82
چکیده
در این نوشتار مهمترین یافتههای یک پژوهش میدانی به اختصار معرفی میشود. این پژوهش دربارهی زبان گیلکی بر پایهی گونهی رایج در منطقهی فومنات است و در آن یافتههایی بهدست آمده است که افزون بر دانستههای گویش شناسی ماست. بیتردید معرفی تازهها با ذکر شواهد و مستندات مربوط قابل پذیرش است. با توجه به گستردگی شواهد، در صورت ذکر، ... بیشتر5. چرا و چگونه زبانها میمیرند؟
دوره 10، شماره 30 ، اسفند 1385، صفحه 83-106
چکیده
اکنون جامعه شناسان زبان بر این عقیدهاند که زبانها نوعی موجودات زنده هستند که یک چرخه زندگی قابل پیشبینی را از تولد، طفولیت، بلوغ و سپس زوال تدریجی و مرگ پشت سر میگذارند. از طرف دیگر، عصر حاضر، بدون شک، عصر تغییرات وسیع، تحولات سریع و پویایی مفرط است. آثار چنین تحولات ناگهانی در تغییر مداوم تکنولوژی، فرهنگ مادی، اکوسیستمها ... بیشتر6. Symbolic Significance of Yeats's "The Second Coming"
دوره 10، شماره 30 ، اسفند 1385، صفحه 21-40
چکیده
بیشتر7. An Investigation into the Effect of Peer Group Responses on EFL Writing Achievement
دوره 10، شماره 30 ، اسفند 1385، صفحه 22-42