دوره 26 (1401)
دوره 25 (1400)
دوره 24 (1399)
دوره 23 (1398)
دوره 22 (1397)
دوره 21 (1396)
دوره 20 (1395)
دوره 19 (1394)
دوره 18 (1393)
دوره 17 (1392)
دوره 16 (1391)
دوره 15 (1390)
دوره 14 (1389)
دوره 13 (1388)
دوره 12 (1387)
دوره 11 (1386)
دوره 10 (1385)
دوره 9 (1384)
دوره 8 (1383)
دوره 7 (1382)
دوره 6 (1381)
دوره 5 (1379)
دوره 4 (1378)
دوره 2 (1377)
دوره 1 (1376)
کلیدواژهها = سبک هندی
تعداد مقالات: 7
«سه نثر» ظهوری ترشیزی و جایگاه آن در ادبیات فارسی
دوره 23، شماره 79 ، فروردین 1398، ، صفحه 158-127
چکیده
ظهوری ترشیزی یکی از پیشگامان سبک هندی است که در روزگار شکوفایی این سبک میزیست و در کنار شاعرانی چون عرفی، نظیری، طالب آملی، صائب تبریزی و بیدل دهلوی از استادان بزرگ سبک هندی به شمار میآید. آثار وی در نظم و نثر جایگاه بلندی دارد و تا روزگار ما، بهویژه در هند و پاکستان ارزش و اعتبار خود را حفظ کردهاست. «سه نثر» یکی از آن آثار ... بیشتربنمایة حباب و شبکة تصویرهای آن در غزلیّات عبدالقادر بیدل دهلوی
دوره 18، شماره 62 ، اسفند 1393، ، صفحه 81-123
چکیده
سبک هندی از حیث بنمایههای شاعرانه، اهمیّت فراوانی دارد، چراکه شاعران این سبک با بهرهگیری از خلاّقیّت و نیروی آفرینشی خود، نوآوریهایی در بنمایههای شعری انجام دادند یا شبکة تداعیهای آن را گستردهتر ساختند. در این میان، عبدالقادر بیدل را میتوان نقطة اوج تصویرسازی با این بنمایهها دانست. این مقاله بر آن است تا با نگاهی به ... بیشترترکیبسازی در آثار عبدالقادر بیدل
دوره 17، شماره 56 ، شهریور 1392، ، صفحه 63-84
چکیده
یکی از دلایل دیرآشنایی و ابهام زبان بیدل، نوع ساخت ترکیبات اوست که بر اثر دگرگون کردن قراردادهای رایج زبان و شکستن قراردادهای ادبی پیشین انجام گرفته است. ویژگی کلی این گونه ترکیبات آن است. که در کنار هم نشاندن واژگان، حالت طبیعی ندارد و حالت تصنع و برقراری روابط ساختگی میان آنهاست؛ از طرف دیگر، پی هم آمدن واژههای متعدد که هر کدام ... بیشترسبک هندی مظهر مقاومت منفی
دوره 13، شماره 41 ، آذر 1388، ، صفحه 65-82
چکیده
با آنکه سبک هندی در ظاهر غیرسیاسئ ترین دوره شعری درادبیات ایران است، اما در باطن، بسیاری از خصوصیات اصلی آ ن در واکنش به سیاست های فرهنگی دوره صفویه به وجود آمده است. پیحیدگی صور خیالی و خصیصه استدلالی ا وری، موعی واکنش به عوام زندگی و سطحئ نگری هاست و مضمون یابی ها و دگر اندیشی ها و بی اعتنایی به سنت ها و سیاست ها و ایدئولوژی ها نیز عکس ... بیشترنیما و سبک هندی؛ چالش یا آشتی
دوره 12، شماره 37 ، آذر 1387، ، صفحه 107-133
چکیده
ادبیات ایران در میدان تحولات فکری و اجتماعی، فراز و نشیبهای متعدد و متفاوتی را در متن شعر تجربه نموده است. در این میان، مطالعة قیاسی دربارة دورههای مختلف ادبی، چشمانداز مؤثری است که سبب زایش اندیشهها میشود. تکامل زبان و دریافت ویژگیهای سبکی، حاصل نقد و بررسیهای تقابلی آثار است. در همین رهگذر، واکاوی همانندی ها و ناسازگاریهای ... بیشترچند شگردی هنری در سرودههای صائب تبریزی و جان دان
دوره 11، شماره 33 ، آذر 1386، ، صفحه 109-128
چکیده
صائب را میتوان تواناترین شاعر در تجسم بخشیدن به معانی دقیق و مصور ساختن افکار رقیق در قالب الفاظ خواند. دیوان وی، به عنوان چیرهدست ترین شاعر سبک هندی، مزین به تشخیص، باریکاندیشی، مضمونهای بکر و بدیع، خیالپردازی، معانی رنگین و استعارههای متعالی و دور از ذهن است. در دید تازه جوی وی دنیا لبریز از شعر و زیبایی و مضمون ژرف است ... بیشترنگاهی به چگونگی پیدایش «سبک هندی» در شعر منظوم فارسی
دوره 6، شماره 15 ، شهریور 1381، ، صفحه 26-41