محمود بشیری؛ سمیّه آقاجانی کلخوران
چکیده
«میهن» و «دفاع» از مضامین مهمّ ادبیّات پایداری هستند. این پژوهش برای پاسخ به این پرسش انجام شده است که چگونه در ادبیّات داستانی پایداری، اهمیّت مضمون دفاع از میهن میتواند در عنوان بازتاب داشته باشد؟ همچنین، چگونه «عنوان» به مثابة آستانهای برای ورود به متن میتواند با بهرهگیری از الگوی زنـ مادر به عنوان میهن، ...
بیشتر
«میهن» و «دفاع» از مضامین مهمّ ادبیّات پایداری هستند. این پژوهش برای پاسخ به این پرسش انجام شده است که چگونه در ادبیّات داستانی پایداری، اهمیّت مضمون دفاع از میهن میتواند در عنوان بازتاب داشته باشد؟ همچنین، چگونه «عنوان» به مثابة آستانهای برای ورود به متن میتواند با بهرهگیری از الگوی زنـ مادر به عنوان میهن، سبب شکلگیری اثری قابل توجّه در زمینۀ ادبیّات پایداری میهنمحور گردد؟ برای این منظور با استفاده از پیرامتنیّت ارتباط عنوان داستان را با متن، در دو رمان ادبیّات پایداری «امّ سعد» اثر غسّان کنفانی و «دا» به کوشش سیّد اعظم حسینی بررسی میگردد. این دو داستان به عنوان دو اثر شاخص در ادبیّات پایداری انتخاب شدهاند که میتوان با آنها به پرسش پژوهش پاسخ داد. در هر دو داستان، «عنوان» درونمتنی است؛ به این معنی که به متن داستان ارجاع دارد و نه بیرون از آن. در رمان «امّ سعد» نویسنده با بهکارگیری مادر به عنوان نماد سرزمین فلسطین و انعکاس آن در عنوان داستان، داستانی میهنمحور و قابل اعتنا در حوزۀ ادبیّات پایداری خلق کرده است، در حالی که در داستان «دا»، بهرغم اینکه شخصیّت اصلی داستان بانویی مبارز و عنوان داستان به معنای مادر است، توجّه نکردن به ارتباط مادر و میهن، سبب شده این رمان نمونۀ خوبی برای ادبیّات پایداری میهنمحور نباشد.
محسن پیشوایی علوی؛ مسعود باوانپوری
دوره 19، شماره 66 ، اسفند 1394، ، صفحه 115-152
چکیده
ادبیّات پایداری واکنش فکری ـ فرهنگی ملّتهای تحت سلطه است. ملّتها با اینکه از جغرافیا، فرهنگ، منش و آرمانهای مختلف برخوردارند، امّا بنمایههای ادبیّات پایداری در جایجای دنیا در اغلب موضوعها، جهتگیری واحدی را دنبال میکند. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر مکتب امریکایی ادبیّات تطبیقی، بنمایههای ...
بیشتر
ادبیّات پایداری واکنش فکری ـ فرهنگی ملّتهای تحت سلطه است. ملّتها با اینکه از جغرافیا، فرهنگ، منش و آرمانهای مختلف برخوردارند، امّا بنمایههای ادبیّات پایداری در جایجای دنیا در اغلب موضوعها، جهتگیری واحدی را دنبال میکند. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر مکتب امریکایی ادبیّات تطبیقی، بنمایههای ادبیّات پایداری را با محوریّت دیوان «باغ بهشت» نسیم شمال، شاعر دورة مشروطه در ایران و دیوان «مرایا الیاسمین» صالح هواری، شاعر معاصر فلسطینی، که هر دو از شاعران متعهّد در قبال سرزمین و مردم خود هستند، با هم مقایسه نماید و بیش از پیش زوایای پنهان و ناگشودة ادبیّات پایداری را در ایران دورة مذکور و فلسطین معاصر بنمایاند. از مهمترین یافتههای این پژوهش آن است که نسیم شمال اندیشههای خود را در مقولة مبارزه و پایداری با زبان صریح و آشکار بیان کرده است و صالح هواری به زبان رمز و اشاره.