بررسی متون ادبی
رضا نیکو؛ عبدالله حسن زاده میرعلی
چکیده
اگزیستانسیالیسم به معنای «اصالت وجود» یا «تقدم وجود» است. این مکتب با سورن کییرکگارد در دهة 1830 میلادی روی کار آمد؛ گرچه زمینههای آن وجود داشت. تقدم وجود بر ماهیت، مسئولیت، آزادی، دلهره، انتخاب و... از ویژگیهای این مکتب است. در اگزیستانسیالیسم، انسان غریب است، چرا که از جنس طبیعت نیست. در مکانی رها شده که نه از جنس اوست ...
بیشتر
اگزیستانسیالیسم به معنای «اصالت وجود» یا «تقدم وجود» است. این مکتب با سورن کییرکگارد در دهة 1830 میلادی روی کار آمد؛ گرچه زمینههای آن وجود داشت. تقدم وجود بر ماهیت، مسئولیت، آزادی، دلهره، انتخاب و... از ویژگیهای این مکتب است. در اگزیستانسیالیسم، انسان غریب است، چرا که از جنس طبیعت نیست. در مکانی رها شده که نه از جنس اوست و نه برای او ساخته شده. او ویژگی فطری ندارد و ماهیت خود را خودش به وجود میآورد. نخستین هدف اگزیستانسیالیسم آن است که انسان را از هویت خود باخبر سازد و او را نسبت به وجودش و وجود همه انسانها مسئول کند. او باید با انتخاب آزاد، سرنوشت خود را رقم بزند. اگزیستانسیالیسم در ایران در دهههای چهل و پنجاه با تلاشهای سید احمد فردید و علی شریعتی بر سر زبانها افتاد. مصطفی مستور یکی از داستاننویسان بنام معاصر است. اولین کار ادبی او، دو چشمخانه خیس، در سال 1369 و اولین مجموعه داستانی وی، عشق روی پیادهرو، در سال 1377 به چاپ رسید. در داستانهای مستور که بیشتر به اندیشههای ایمانی سورن کییرکگارد میانجامند بهویژه روی ماه خداوند را ببوس، استخوان خوک و دستهای جذامی و من گنجشک نیستم، پارهای از ویژگیهای اگزیستانسیالیستی همچون اصالت وجود، تنهایی، یأس، دلهره، بدبینی و... دیده میشود که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.
عبدالله حسنزاده میرعلی؛ آرتمیز صیادچمنی
چکیده
مکتب ادبی ناتورالیسم در اواخر قرن نوزدهم با تلاش امیل زولا در فرانسه پایگذاری شد. این مکتب رفتار و افکار انسان را برخاسته از امیال طبیعی و غرایز درونی میداند و بر جنبههای توارث، محیط، لحظه و مشاهدة زندگی انسان به دور از آرمانگرایی تأکید میورزد. ناتورالیسم از راه ترجمه وارد ادبیات ایران شد و برخی از نویسندگان معاصر ایرانی، از ...
بیشتر
مکتب ادبی ناتورالیسم در اواخر قرن نوزدهم با تلاش امیل زولا در فرانسه پایگذاری شد. این مکتب رفتار و افکار انسان را برخاسته از امیال طبیعی و غرایز درونی میداند و بر جنبههای توارث، محیط، لحظه و مشاهدة زندگی انسان به دور از آرمانگرایی تأکید میورزد. ناتورالیسم از راه ترجمه وارد ادبیات ایران شد و برخی از نویسندگان معاصر ایرانی، از جمله بهمن شعلهور را تحت تأثیر خود قرارداد. در این مقاله، رمان سفر شب از شعلهور به شیوة تحلیلیـ توصیفی از منظر مکتب ناتورالیسم ادبی بررسی شدهاست و نتیجة بهدست آمده، از تجلی شانزده مؤلفة ناتورالیسم در این اثر حکایت میکند. مؤلفههای توصیف دقیق و شرح جزئیات، ضدیت با قراردادهای اخلاقی و مذهبی، زشتنگاری، عنوان بیپردة مسائل جنسی، شکست حرمت کلمات و مفاهیم، تأثیر محیط، زبان محاوه، احساس یأس و پوچی، پرداختن به طبقة فرودست، و نفی اراده و اختیار از پرتکرارترین مؤلفههای رمان سفر شب هستند. دلایلی مانند سبک نویسنده و فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر دهة 30 و 40 از علل اساسی بسامد این مؤلفهها به شمار میرود.