مهین امیدیان؛ عبداله طلوعی آذر
چکیده
براساس نظریه یونگ، سیر خویشتنیابی یا فرآیند فردیّت، با یک نیاز روحی یا تضاد درونی در شخص آغاز میشود؛ در این فرآیند، سازماندهی در میان کهنالگوها وظیفه کهنالگوی «خود» است که اگر بتواند وحدت و یگانگی میان کهنالگوهای دیگر ایجاد کند، فرد به رشد روانی میرسد و سرانجام شناخت زوایای پنهان درون، به خودآگاهی و تمامیّت فردی منجر ...
بیشتر
براساس نظریه یونگ، سیر خویشتنیابی یا فرآیند فردیّت، با یک نیاز روحی یا تضاد درونی در شخص آغاز میشود؛ در این فرآیند، سازماندهی در میان کهنالگوها وظیفه کهنالگوی «خود» است که اگر بتواند وحدت و یگانگی میان کهنالگوهای دیگر ایجاد کند، فرد به رشد روانی میرسد و سرانجام شناخت زوایای پنهان درون، به خودآگاهی و تمامیّت فردی منجر میشود، با رشد فردیّت، شخص از تمامیّت فردی به پیوستگی با جهان و در مرحله بعد یگانگی با کیهان میرسد و صاحب اندیشه جهانی میگردد. در این پژوهش، اشعار محمدرضا شفیعیکدکنی از نظرگاه مراحل خویشتنیابی بر طبق نظریه یونگ بررسی شده است. دستاورد پژوهش نشان میدهد: کهنالگوهای آنیما، سایه، پیر دانا، مرگ و تولد دوباره و قهرمان در مراحل خویشتنیابی در اندیشه او وجود دارد و با «منِ خودآگاه» هماهنگ شده است کهنالگوی «خود» نیز با تمامی آنها سازگار است. شفیعیکدکنی با گذر از لایههای درونی خویشتن، سیر فردیّت و رشد روانی را سپری کرده ،پس از خودآگاهی و پیوستگی با جهان، به یگانگی با کیهان رسیده است.
بررسی متون ادبی
محی الدین امجدی؛ عبداله طلوعی آذر
چکیده
پژوهشهای مختلف در مورد عرفان و تصوف معمولاً کارکردهای طریقتی وآیینی این نهادها را بررسی کردهاند، اما نهادهای صوفیانه و خانقاهی علاوه بر نقش دینی، دارای کارکردهای مختلف اجتماعی و سیاسی و ادبی نیز بودهاند. این مقاله در پی آن است با بررسی رویکردهای ادبی طریقت نقشبندیه، یکی دیگر از کارکردهای مهم و غیرآیینی آن را در کانون توجه قرار ...
بیشتر
پژوهشهای مختلف در مورد عرفان و تصوف معمولاً کارکردهای طریقتی وآیینی این نهادها را بررسی کردهاند، اما نهادهای صوفیانه و خانقاهی علاوه بر نقش دینی، دارای کارکردهای مختلف اجتماعی و سیاسی و ادبی نیز بودهاند. این مقاله در پی آن است با بررسی رویکردهای ادبی طریقت نقشبندیه، یکی دیگر از کارکردهای مهم و غیرآیینی آن را در کانون توجه قرار دهد به همین دلیل در این مقاله به بررسی مکتوبات فارسی مولانا خالد نقشبندی (۱۲۴۲-۱۱۹۳ هـ .ش) و تأثیر آن در گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزهای ایران پرداختهایم. این پژوهش به شیوهای توصیفی- تحلیلی ابتدا دلایل و زمینههای بهرهگیری مولانا خالد از زبان فارسی در نگارش نامهها و مکتوبات را تبیین کرده و سپس به بررسی دامنة انتشار این نامهها در مناطق مختلف جهان اسلام پرداخته است. علاوه بر این، پایگاه اجتماعی مخاطبان نامههای مولانا خالد و نقش آنها در بازنشر این مکتوبات در خارج از مرزهای ایران مورد توجه و بررسی قرارگرفته است.
عبداله طلوعی آذر؛ زهرا نوری
چکیده
«پدیدارشناسی» رویکردی فلسفی است که کیفیت پدیدهها را از نظرگاه شهود و مکاشفه بررسی میکند. این رویکرد از روزگاران کهن در بحثهای فلاسفه وجود داشته است، اما به عنوان شیوهای علمی و اصیل، اولین بار توسط ادموند هوسرل (1859ـ1938) در آلمان مطرح شد. در رویکرد پدیدارشناسانه، واقعیت پدیدهها بدون پیشداوری و پیشفرضها آنگونه که در ...
بیشتر
«پدیدارشناسی» رویکردی فلسفی است که کیفیت پدیدهها را از نظرگاه شهود و مکاشفه بررسی میکند. این رویکرد از روزگاران کهن در بحثهای فلاسفه وجود داشته است، اما به عنوان شیوهای علمی و اصیل، اولین بار توسط ادموند هوسرل (1859ـ1938) در آلمان مطرح شد. در رویکرد پدیدارشناسانه، واقعیت پدیدهها بدون پیشداوری و پیشفرضها آنگونه که در تجربۀ نخستین مؤلف وجود دارد، بیان میشود؛ به این صورت که شاعر یا نویسنده با اعمال شک فلسفی و تعلیق پیشفرضها با فعال کردن «من» متفکر، پدیدهها و مفاهیم را آنچنان که بر او تجلی مییابند، بازشناسی میکند و اثرش نوعی دریافت ذهنی از پدیدهها است. در پژوهش حاضر، کتاب «نفثهالمصدور» اثر شهابالدین محمد زیدری نسوی -که از شاهکارهای بدیع نثر فنی نیمۀ اول قرن هفتم هجری است- مبتنی بر آراء پدیدارشناسی تحلیل شده است. بررسی رفتار و ساختار ذهنی «نسوی» در ارتباط با وقایع تاریخی نشان میدهد که مؤلفههای نگرش پدیدارشناختی همچون: طرح منِ متفکر، اصالت تجربه، تأکید بر ادراکات، تجربیات و احساسات شخصی و پایبندی به تفکر انتقادی در اندیشۀ او وجود دارد، از همینرو، در نفثهالمصدور به جای اصالت تاریخ با یک متن ادبی روبهرو هستیم که حاصل مکاشفۀ ذهنی نویسنده در مواجه با اوضاع آشفتۀ کشور است که پدیدهها را با نگاه شخصیاش تجربه و دیدگاه ذهنیاش را در تعریفی متفاوت و خلاقانه از تاریخ برای خواننده بیان میکند.