بررسی متون ادبی
لیلا شهریاری؛ سکینه رسمی
چکیده
ادبیات عامیانه، بهترین تجلیگاه کهنالگوها است. داستانها و افسانههای عامیانه طی قرون و اعصار در قالب کهنالگوها بیان شدهاند. پیوند اساطیر با ادبیات سبب نمود بخشی از کهنالگوها در ادبیات شده است. یکی از این کهنالگوها اسطورۀ آب است که در متون مقدس و روایات اسطورهای دارای تقدس و در همۀ تمدنها جوهر هستی انگاشته شده است. مقالۀ ...
بیشتر
ادبیات عامیانه، بهترین تجلیگاه کهنالگوها است. داستانها و افسانههای عامیانه طی قرون و اعصار در قالب کهنالگوها بیان شدهاند. پیوند اساطیر با ادبیات سبب نمود بخشی از کهنالگوها در ادبیات شده است. یکی از این کهنالگوها اسطورۀ آب است که در متون مقدس و روایات اسطورهای دارای تقدس و در همۀ تمدنها جوهر هستی انگاشته شده است. مقالۀ حاضر به تحلیل نمودهای مثبت اسطورۀ آب در آثار طرسوسی (ابومسلمنامه و قِران حبشی) میپردازد. آب در وجه مثبت تداعیگر زایش و باروری و در وجه منفی بیانگر مرگ و نیستی است. تفسیرهای مادرانه از نمادهای آب با نامهای زنانه، با تأثیر آب در داستانهای اسطورهای با قهرمانان مقدس و خدایگون چون ابومسلم و قران حبشی بیارتباط نیست. قدرت پاکسازی افسانهای آب، قهرمان را برای رسیدن به بهشت نمادین تطهیر میکند که در آغاز هفت طلسم قران حبشی و با ورود قران به آب و خروج او از باغ سلیمان نبی که نماد بهشت است قابل بیان است. اگرچه ابومسلمنامه دارای وجهۀ تاریخی و بر مبنای واقعیات است و غلبۀ سحر و جادو در آن در مقایسه با قران حبشی بسیار کم-رنگ است اما نویسنده معدود جایهایی از داستان را به جادوگری و ذکر اسحار و اوراد عجین ساخته است که با دمیدن در آب یا ذکر اوراد جادوگران پیرامون چشمۀ آب نمود یافته است.