سبک شخصی حافظ در رنگ آمیزی تصاویر شعری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

2 هیئت علمی دانشگاه اصفهان

چکیده

شاعران برای ایجاد تصویرهای شعری و بیان مطالب در سروده های خویش از رنگ ها بهره می گیرند اما شیوه به کارگیری رنگ و میزان توجه هر یک از شاعران به رنگ ها با دیگری متفاوت است. ناقدان و سخن سنجان نیز در بررسی های خود به نقش رنگ در آثار ادبی توجه چندانی نداشته اند و این در حالی است که بربر تعمی شیوه های کاربرد رنگ در آثار ادبی میتواند پژوهندگان شناخت سبک و شیوه بیان شاعران یاری دهد. این مقاله برگرفته است پایان نامه دکتری با عنوان «بررسی کاربرد رنگها در ادب فارسی». در این مقاله کوشش بر آن بوده است که برخی از شیوه های خاص حافظ در استفاده از رنگ شناسانده شود. و بیشتر شیوه هایی مورد نظر بوده است که رنگ آمیزی شعر حافظ را از شعر دیگران متمایز میسازد. هم قرار دادن چند واژه، رنگی را بدون گفتگوی مستقیم از آن، پیش چشم خواننده مجسم می کند و چگونه از راه ایهام و کنایه و یا به کمک تداعی به رنگ آمیزی تصاویر شعری خود می پردازد و در پایان مقاله، تفاوت اصلی رنگ آمیزی شعر حافظ با دیگر شاعران - که حاصل به کارگیری شیوه های مورد بحث است - نشان داده شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Hafez's personal style, colouring poetical images

نویسندگان [English]

  • sirus shamsia 1
  • parastou karimi 2
چکیده [English]

Poets use colours to create poetic images and to express their Ideas, but their manner of utilizing colours and how much each poet pays attention to colors are different from one to another. Literary critics have paid little attention to the role of colours in literary works, meanwhile, study of colour use in literary works can help scholars to recognize poets' styles more clearly.In this article, an attempt has been made to introduce some of Hafez's specific manners of colour use in poetry. The focus of the article is on the ways by which Hafez's poems are defferenciated from the others. Some samples of Hafez's verses, dealt with in this article, show how Hafez makes his readers · visualize certain colours through special arrangement of words and how he colours his poetic images through using ambiguity or associations.