تحلیل نیاز به تعالی در شخصیت‌های 19 داستان‌ برگزیده کودکان بر مبنای دیدگاه اریک فروم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه

2 استادیار دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری سیستان و بلوچستان گروه زبان و ادبیات فارسی

10.22054/ltr.2025.82687.3927

چکیده

روان‌شناسان بر این باورند که انسان‌ها نیازهایی دارند و سلامت روانی هر فرد به چگونگی مواجهه با این نیازها در هنگام برانگیختگی آن‌ها بستگی دارد. یکی از ویژگی‌های متمایز انسان از دیگر حیوانات، از منظر اریش فروم، برانگیختگی نیاز به تعالی است. این نیاز یکی از نیازهای اساسی انسان به شمار می‌آید و از دیدگاه فروم، انسان بارور کسی است که از مسیر خلاقیت و آفرینندگی به این نیاز پاسخ دهد. کتاب‌های داستانی کودکان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تربیتی و آموزشی به شمار می‌روند. این پژوهش به تحلیل شخصیت‌های اصلی و گاه فرعیِ ۱۹ داستان منتخبِ برگزیده در جشنواره‌های معتبر، بر پایه‌ نوع مواجهه‌ آن‌ها با برانگیختگی نیاز به تعالی می‌پردازد. یافته‌ها نشان داد، در 16 داستان، نیاز به تعالی، سبب سازندگی و ایجاد تأثیر مثبت در زندگی فرد و اطرافیان او و به تبع آن جهان هستی می‌شود. در بیشتر داستان‌ها شخصیت اصلی این نقش را ایفا می‌کنند و شخصیت‌های فرعی معمولاً نقش ویرانگری دارند و تلاش می‌کنند موانعی را بر سر راه شخصیت اصلی قرار دهند. نیاز به تعالی در شخصیت‌های اصلی و فرعی 3 داستان سبب ویرانگری می‌شود. در این داستان‌ها گاهی شخصیت اصلی ناخواسته به ویرانگری روی می‌آورد؛ اما در نهایت برای اصلاح کردار خود می‌کوشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Need for Self-Actualization in the Characters of 19 Selected Children's Stories Based on Erich Fromm's Perspective

نویسنده [English]

  • Gholamhossein Khammar 2
1
2 University
چکیده [English]

Psychologists assert that human beings possess fundamental psychological needs, one of which—according to Erich Fromm—is the need for self-actualization. This intrinsic drive distinguishes humans from other animals and, when pursued constructively and creatively, fosters personal growth and productivity. Children's literature, particularly storybooks, plays a vital role in nurturing this aspect of development in young readers.

This study examines 19 award-winning children's stories to explore how their characters respond to the need for self-actualization. The analysis encompasses both main and secondary characters, evaluating whether their responses lead to constructive or destructive outcomes.

Findings reveal that in 16 of these stories, characters’ efforts to achieve self-actualization result in personal growth, creativity, and positive transformation—both within themselves and their surroundings. In most cases, the protagonists take on constructive roles, while opposing secondary characters serve as obstacles. Conversely, in the remaining three stories, both primary and secondary characters exhibit destructive responses to the same need, although some ultimately strive to amend their actions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keyword ؛ The need for excellence ؛ Eric Fromm ؛ children'
  • s stories ؛ construction ؛ destruction