تحلیل نشانه ـ معناشناسی گفتمان هویت زنانه در رمان بهشت تونی موریسون براساس الگوی کنشی گرماس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 Assistant Professor, Department of English Language and Literature, Ilam Branch, Islamic Azad university, Ilam, Iran

2 استادیارگروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

چکیده

رویکرد نشانه معناشناسی گفتمانی با تأکید بر ابعاد حسی ـ ادراکی، عاطفی و زیبایی‌ شناختی در یک گفتمان، محمل بسیار مناسبی برای تأویل، تحلیل و بررسی متونی بشمار می‌آید که نگره‌ ها و مسائل هویتی در آنها مطرح است. مطابق آموزه‌ های نشانه ـ معناشناسی گفتمانی، کنش گران می ‌توانند با ایجاد چالش ‌های درون گفتمانی همسو یا نا همسو در خصوص مسأله هویت با جامعه و محیط اطراف خویش به تعامل بپردازند یا علیه آن طغیان نمایند و برای احراز هویت خویش و بازسازی آن تلاش نمایند و به دنیای آرمانی، تخیلی یا واقعی پناه جویند. «بهشت» اثر تونی موریسون به مثابه رمانی که در آن زنان سیاه پوست برای گریز از مشکلات و مصائب جامعه پیرامون و دستیابی به بهشت راهی «صومعه» شده‌ اند، سوژه ها در راستای رسیدن به هویت از دست رفته خویش و تقلایی ذهنی و بیرونی مداوم برای رهایی از بحران معنایی به مرکز ثقل گفتمان تبدیل می ‌گردند تا نقش خویش را در رابطۀ تقابلی یا تعاملی با دیگری ایفا نمایند. هدف از جستار پیش ‌رو پاسخ به این پرسش است که در رمان بهشت، موضع ‌گیری گفته پرداز چگونه به دستیابی هویت زنانه سیاهپوستان منجر می ‌شود و این ویژگی با تکیه بر کدام یک از مؤلفه های نشانه ـ معناشناسی گفتمانی حاصل شده است. یافته‌ های پژوهش حاکی از آن است که گفته ‌پرداز از طریق نشانه‌ های نمادین، روابط فشاره‌ ای و گستره ‌ای، کنش سوژه، و وجه پدیدار شناختی حضور، به مسأله بحران هویت خویش دست یافته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Discursive Semio-semantics of Female Identity in Toni Morrison's Paradise Based on Greimas' Actantial Model

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Khedri 1
  • Ali Jamali 2
1 Ph.D. Candidate of Linguistics, , Department of English Language and Literature, Ilam Branch, Islamic Azad university, Ilam, Iran
2 Assistant Professor, Department of English Language and Literature, Ilam Branch, Islamic Azad university, Ilam, Iran.
چکیده [English]

The discourse semiotics paradigm, emphasizing the sensory-perceptual, emotional, and aesthetic dimensions, offers a robust framework for interpreting, analyzing, and examining texts that grapple with identity-related concerns. Within discourse semiotics, agents actively engage with or resist their sociocultural contexts in addressing identity issues. This dynamic interplay is pivotal in their endeavors to construct and reconstruct their identities, frequently propelling them toward safe havens, whether idealized, imaginative, or actual. In Toni Morrison's novel Paradise, which depicts black women escaping societal challenges by retreating to a "monastery," these subjects become focal points within the discourse as they strive to reclaim their lost and marginalized identities. Their persistent internal and external struggles for liberation from existential and semantic crises delineate their roles amid the complex interrelations of conflict and interaction with the 'Other'—that is, society and its constructs. This study primarily seeks to elucidate how the dialogic positioning within Paradise facilitates the acquisition of Black women's identities and to identify the discourse semiotic components that underpin these transformations. The findings suggest that the narrators, through symbolic signs, relational dynamics, and phenomenological aspects of presence, navigate the identity crises embedded within their postcolonial narrative. In this context, Paradise emerges as a semiotic representation of an imaginary and cognitive utopia, wherein racial discrimination is conspicuously absent, thereby serving a significant discursive function.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semio-semantics
  • Discursive
  • Identity
  • Postcolonial novel
  • Paradise
  • Toni Morrison