بررسی بنمایه های تصاویر شعری در دو رمان نخل‌های بی‌سر و گلاب خانم از قاسمعلی فراست

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه قم

2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، قم، ایران

10.22054/ltr.2024.74334.3726

چکیده

در این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی، تصاویر شعری دو رمان «نخل های بی سر» و «گلاب خانم» از قاسمعلی فراست استخراج شده است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال بود که آیا بررسی تصاویر خیالی در این دو رمان می‌تواند بنمایه‌های حاکم بر آن‌ها و تفاوتشان را آشکار کند. نتیجۀ بررسی‌ها مشخص کرد که فضای داستانی در هر دو رمان تحت تأثیر آرایه‌های ادبی است و بنمایه‌های مفهومی درد و رنج، تهاجم، مقاومت، اندوه و ایثار، تشبیهات نخل‌های بی‌سر را در برگرفته‌اند. در تشبیهات رمان گلاب خانم، بنمایه‌های مفهومی توصیف زیبایی، حالات موسی و گلاب و عشق و حرارات بین آن دو، بیشترین بسامد را دارند. انسان‌پنداری‌های متعدد در نخل‌های بی‌سر، بر بنمایه‌های مکان، حوادث، اشیاء و اشخاص مجازی استوارند و بنمایه‌های تشخیص در رمان گلاب خانم شامل اشیائی است که از مفاهیم غنایی سرشارند. نمادهای خورشید، ماه، آب و درخت، نخل‌های بی‌سر را از عمق اندیشه برخوردار کرده‌ و در گلاب خانم، شخصیت زن به عنوان نمادی از ایثار در نظر گرفته شده است. لایت موتیف رمان اول، نخل به عنوان نماد ایستادگی و شهادت و در رمان دوم عشق و هم‌آغوشی است. در نخل‌های بی‌سر، فراست با کاربرد آرایۀ تشخیص، موتیف خرمشهر را برجسته نموده و بر حماسه و سرزندگی مبارزان در سال‌های اول جنگ تأکید کرده است حال آنکه در رمان گلاب خانم، با عقب‌نشینی از انسان‌پنداری وبا تکیه بر تشبیهات غنایی،بر زخم‌های رزمندگان خسته ازجنگ که گرفتار بی‌مهری جامعه شده بودند مرهم نهاده و آنان را به زندگی عادی و روزمره فراخوانده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

" investigating bases of poetic images in the two novels of the Nakhlhaye bisar and Golab Khanum by Qasem Ali Frasat"

نویسندگان [English]

  • faeze hatami nia 1
  • Mohammadreza Yousefi 2
1 Qom university
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Qom University, Qom, Iran
چکیده [English]

In this article, using descriptive-analytical method, poetic images of two novels "Nakhlhaye Bisar" and "Golab Khanum" by Qasem Ali Frasat have been extracted. The current research sought to answer the question whether the investigating of imaginary images in these two novels can reveal the bases governing them and their differences. In the similes of "Gulab Khanum", the conceptual bases of describing beauty, the moods of Musa and Gulab, and the love and warmth between them have the highest frequency. Numerous anthropomorphisms in "Nakhlhaye Bisar" are based on the symbols of places, events, objects and virtual persons, and the symbols of recognition in "Gulab Khanom" include objects that are full of lyrical concepts. The symbols of the sun, moon, water and tree give the "Nakhlhaye Bisar" trees depth of thought, and in "Gulab Khanum", the female character is considered as a symbol of sacrifice. The leitmotif of the first novel is the palm tree as a symbol of resistance and martyrdom, and in the second novel, it is love and embrace. In "Nakhlhaye Bisar", Frasat highlighted the Khorramshahr motif by using the device of recognition and emphasized the epic and vitality of the fighters in the first years of the war, while in the novel "Gulab Khanom", which was written years later, he retreated from humanism and relied on lyrical similes, he has put ointment on the wounds of war-weary warriors who were caught by the unkindness of the society and called them to a normal and everyday life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • bases
  • image
  • Qasem Ali Frasat
  • Nakhlhaye Bisar
  • Golab Khanum