زبان تمثیل؛ زبان همدلی( تحلیل منطقی سیر زبان تمثیلی به زبان همدلی در عرفان با تکیه بر مثنوی )

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار،گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

مولانا در مثنوی سعی وافر دارد تا با ایجاد زبان همدلی لطایف عرفانی را برای همگان آسان نماید؛ از این رو زبان و قالب تمثیل را به عنوان زبان همدلی انتخاب می‌کند. اینکه زبان تمثیلی موجد همدلی است؛ ثبوتاً ممکن است؛ امّا اثباتاً نیازمند تشریح و تبیین منطقی است؛ بنابراین در این مقاله سعی وافر شده است؛ به روش توصیفی- تحلیلی بر مبنای تعقّلی – منطقی این امر به خوبی اثبات شود. اثبات این امر طی ده توالی و فرایند منطقی به صورت دقیق صورت گرفته است. و چنین نتیجه گرفته شد که مولانا با توجه به این فرایند دقیق عقلی توانسته است؛ زبان تمثیلی را به زبان همدلی که زبان عرفانی است؛ تبدیل نماید. و در نتیجه در مخاطبان خود همزبانی و هم سرایی ایجاد نماید. این ده فرایند به ترتیب عبارتند از: 1. تعقّل‌ 2. تخیّل‌ عقلانی‌ 3. شکل‌بندی 4. معناگرایی 5. زیبایی‌آفرینی 6. اقناع 7. پاکسازی 8. همدلی 9. هم زبانی 10. هم سرایی.

کلید‌واژه‌ها: زبان تمثیل، عرفان، تعقّل، زبان همدلی، هم زبانی، مثنوی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Allegorical Language; Empathetic Language(Logical Analysis of the Course of Allegorical Language to Empathetic Language in Mysticism Based on Masnavi)

نویسنده [English]

  • Mohammad Ahi
Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Bu- Ali Sina University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Allegorical Language; Empathetic Language

(Logical Analysis of the Course of Allegorical Language to Empathetic Language in Mysticism Based on Masnavi)

Abstract:

In his Masnavi, Mawlānā Jalāl al-Dīn Muḥammad Rūmī tries hard to make the subtleties of mysticism understandable to everyone by developing an empathetic language. Therefore, he chooses the allegorical language as the empathetic language. That allegorical language creates empathy is reasonably possible, but it needs logical explanation. This article was an attempt to prove this using a descriptive-analytical method based on reasoning and logic. It did so through ten logical sequences and processes and showed that Mawlānā was able to convert allegorical language to empathetic language, which is a mystical language, based on this precise intellectual process, thereby creating colinguality and copoetry among his audience. These ten processes are: 1. Reasoning 2. Rational imagination 3. Shaping 4. Semanticism 5. Creating beauty 6. Persuasion 7. Purification 8. Empathy 9. Colinguality, and 10. Copoetry.

Keywords: Allegory language, Mysticism, Reasoning, Empathy language, Colinguality, Masnavi.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Allegory language
  • Mysticism
  • Empathy language
  • Colinguality
  • Masnavi