نقد سوررئالیستی هفت‌پیکر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

سوررئالیسم مکتبی ادبی است که آندره برتون، نویسندة فرانسوی، در قرن بیستم آن را بنیان‌گذاری کرده و دامنة نفوذ آن به دیگر کشورها هم کشیده شده است. این مکتب با بهره‌گیری از نظریه‌های علمی فروید در روان‌شناسی و نظریه‌های یونگ در اسطوره‌شناسی و نظریات فلسفی- ‌ادبی هگل و هانری برگسون و برخی نویسندگان ادبی پا به‌عرصة وجود گذاشته است. سوررئالیسم معتقد است که یک اثر ادبی باید محصول ذهن و روان ناخودآگاه خالق خود باشد. در آثار سوررئالیستی بهره‌گیری از روان ناخودآگاه، تخیّل و اندیشه، نگارش خودکار، تصادف عینی، امر شگفت و جادو، اسطوره‌ها و نمادها، توجّه به طنز و بی‌زمانی و بی‌مکانی حوادث، از مهم‌ترین ویژگی‌هاست. نظامی در «هفت‌پیکر»، با استفادة ناخودآگاه از فنون سوررئالیستی چون رؤیا و تخیّل، استفاده از نمادها و روان ناخودآگاه، امور شگفت‌انگیز و جادویی، تصادف عینی، بی‌زمانی و بی‌مکانی حوادث، اثری خلق می‌کند که فنون مکتب ادبی سوررئالیسم تقریباً در همة داستان‌های آن با برجستگی ویژه‌ای نمایان است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Surrealistic Analysis of “Haft Peykar”

نویسنده [English]

  • mohamadamir mashhadi
چکیده [English]

Surrealism is a literary school which was established in the 20th century by the French writer Andre Breton and its influence was drawn to the other countries. This school has come into existence by taking advantage of Freud’s scientific theories in psychology, Yung’s theories in mythology, Heggel and Henry Bergson’s philosophic and literary theories, and many other authors in literature. According to Surrealism, a literary work must arise from unconscious mentality of his creator. In Surrealistic works, besides using unconscious mentality, imagination and dream, automatism, simultaneity, magic and astonishment, myths and symbols, attention to comedy, and aspatial and atemporal events and incidents, are among the important characteristics. Nezami in his poetic work “Haft Peykar”, by unconscious use of Surrealistic techniques, such as imagination and dream, use of symbols and unconscious mentality, magic and astonishment, simultaneity, and aspatial and atemporal events and incidents, has created a work that contains all the elements of Surrealism and saliently reveals them almost in all the stories of “Haft Gonbad”.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Principle of surrealism school
  • Nezami
  • Haft Peykar
  • myths and symbols
  • unconscious mentality.