نقش مهارت زبانی اولیه در یادگیری واژگان بین فراگیران زبان خارجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

در فرایند یادگیری زبان دوم، یادگیرندگان با مشکل حاد فراموشی دانش زبانی آموخته مواجه می‌شوند. هنگامی که آموزش رسمی پایان می‌یابد و مدتی از زمان دوم استفاده نمی‌شود، آنان مطالب آموخته شده را فراموش می‌کنند. این امر بیشتر در واژگان زبان دوم بخصوص واژگان تولیدی رخ می‌دهد. علاوه بر این، مهارت زبانی اولیه قبل از شروع فرسایش چه بسا از فرسایش جلوگیری کند. این تحقیق به طور خاص، تأثیر مهارت زبانی اولیه را بر فرسایش به یادسپاری دانش واژگانی تولیدی - پذیرشی اسم‌های فراگرفته شده، بررسی کرده است. افراد آزمودنن 60 دانشجوی سال اول مترجمی و ادبیات زبان‌ انگلیسی بودند. در پایان ترم، مهارت زبانی اولیه و فراگیری اسم‌های فراگرفته شده در درس خواندن و درک مفاهیم 2 این افراد سنجیده شد. فرسایش به یاد سپاری دانش واژگانی تولیدی – پذیرشی این اسم ها با آزمونی ارزیابی شد که بر مبنای آزمون سطوح واژگان (نیشن، 1983،1990، لوفر و نیشن 1995) طراحی شده بود. بعد از تعطیلات تابستان و در ابتدای ترم پاییز، آزمون واژگانی تولیدی – پذیرشی مجدداً به جامعه مورد تحقیق داده شد تا فرسایش به یاد سپاری اسم‌های فراگرفته شده در این مدت اندازه‌گیری شود. به منظور بررسی سه فرضیه این تحقیق، از فرایند آماری ANOVA repeated measure استفاده شد. به طور کلی، دانش واژگانی پذیرشی بیشتر از دانش واژگانی تولیدی در مقابل فرسایش مقاوم بود. همچنین صرف نظر از دانش واژگانی تولیدی - پذیرشی، افراد آزمودنی دارای مهارت زبانی بالاتر، کمتر از دیگران، اسم‌های انگلیسی فرا گرفته شده را فراموش کردند. اما مهارت زبانی اولیه افراد آزمودنی بر میزان فرسایش به یادسپاری دانش واژگانی پذیرشی در مقایسه با دانش واژگانی تولیدی تأثیر معنی داری نداشت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Initial Proficiency in Lexical Attrition/Retention of Iranian EFL Learners: Is the Productive or the Receptive Word Knowledge of Acquired Nouns More Likely to Be Lost?

نویسندگان [English]

  • mehdi nowrouzi 1
  • mahboubeh moshedian 2
چکیده [English]

This paper describes a study of EFL lexical attrition/retention among groups. It was also revealed that, irrespective of receptive/productive dichotomy, the students with higher level of proficiency retain acquired nouns more than others did. However, the research did not end in any significant effect of the initial proficiency level on the attrition/retention of receptive vs. productive word knowledge.Iranian learners after three months of disuse. Specifically, the present study examined the impact of initial proficiency level on the attrition/retention of receptive vs. productive word knowledge of 99 the acquired nouns. The participants were 60 freshmen majoring in English translation or literature. Through the end of spring semester, their initial proficiency as well as their acquisition of the nouns, which were covered in their Reading Comprehension course they have just taken, was assessed. Both receptive and productive word knowledge of these nouns were tested through a receptive/productive test modeled on Vocabulary Levels Test (Nation, 1983, 1990; Laufer and Nation, 1995). After summer interval and at the beginning of fall semester, this very test was administered to them again to measure their retention/attrition of acquired nouns over this interval. It was found out that, on the whole, receptive word knowledge is more resistant to loss than productive word knowledge in all proficiency

کلیدواژه‌ها [English]

  • language proficiency
  • productive vocabulary
  • receptive vocabulary
  • language attrition
  • language retention