توانش کاربرد شناختی: فرا تحلیل مسائل جاری و پژوهش‌های مربوط به یادگیری و آموزش آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

وانش کاربرد شناختی یکی از مؤلفه‌های توانش ارتباطی است که به تازگی در کانون توجه قرار گرفته است. در این مقاله نخست به تکوین تاریخی و الگوهای توانش کاربرد شناختی، سپس به طبقه بندی‌های کنش‌های گفتاری می‌پردازیم. در پایان، پژوهش‌های مربوط به آموزش توانش کاربرد شناختی را در پرتو مولفه های درونی و بیرونی تأثیر گذار بر یادگیری این توانش در زبان‌آموزان بررسی کنیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Pragmatic Competence: A Meta-Analytic Account of Current Issues and Research into Its Acquisition and Instruction

نویسنده [English]

  • zia tajeddin
چکیده [English]

Despite being a component of communicative competence, pragmatic competence has only recently become the focus of attention. This paper addresses the historical evolution and the models of pragmatic competence. Next, it gives an account of the categorization of speech acts. Finally, it provides a review of the studies related to the instruction of pragmatic patterns in conjunction with internal/learner and external/environmental factors underlying the acquisition of pragmatic competence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pragmatic competence
  • speech acts
  • language functions
  • explicit instruction
  • implicit instruction
  • learner factors