حج عرفان در شعر فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه علامه

چکیده

حج در لفت به معنی قصد است، سپس استعمال آن به معنی: قصدزیارت خانه ی خدا برای انجام دادن مناسک حج، مخصوص گردید به همین علت است که حجاج در آئار و اخبار مذهبی مهمانان خداه نامیده شده اند. از دیدگاه عرفانی، حج رفتن به کوی یار برای دیدن روی یار است و زیارت خانه، وسیله است برای مشاهده صاحب خانه، و اگر چنین نباشد«حج ۵ ، جز زحمت و خانه، جز سنگ و گل، چیز دیگر نیست. پس موسم حج برای عارف، بهار گل و بلبل و شب قد ر وصال عاشق به معشرق است، لذا آرزوی چنین وصالی، وصالی که مقصد نهایی عارف است، در اشعار فارسی با سوز دل خاص آمده است. بنابر این دیدگاه  زائر خانه خدا باید از قشرو پوست و ظاهر اعمال حج به لبت و مغز و باطن اعمال برسد یعنی خانه را وسیله قرار دهد و به صاحب خانه نایل آید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Hadj of the Mystics in the Persian Poetry

نویسنده [English]

  • mohamad sedghi
چکیده [English]

Hadj literally means intention . It has practically come to mean to intend to pay pilgrimage to Kaa ba in order to observe pilgrimage ceremonies. For this reason, in religious works and reports pilgrims are referred to as guests of the Almighty . From the viewpoint of mysticism, pilgrimage is paid to receive a foretaste of the divine loved one . Accordingly, this ceremony is an excuse to get closer to the owner of the Kaa ba. If not so, the whole ceremony will prove but futile. Consequently, the Hadj ceremony for the mystic is as splendid as spring, blosseming flowers, singing birds and so on. Hence, attainment of such ultimate objective is treasured eagerly.