قبض و بسط مفهوم «خود» و «غیر» در سه جریان تصوف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی.دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه ارومیه.

10.22054/ltr.2025.81323.3889

چکیده

در نگاه کلی، سه جریان عمده در تاریخ تصوف و عرفان قابل تشخیص است. رسمی‌ترین و سنتی‌ترین شکل تصوف که در منابع با عنوان «تصوف عابدانه» شناخته شده، دیرینه‌ترین شکل تصوف است. در مقالة پیش رو بنا به عللی که مطرح شده، پیشنهاد می‌گردد که از این جریان با عنوان «تصوف مترسّمانه» یا «تصوف آدابی» یاد شود. وجه شاخص این جریان، زهد و ابداع آداب و رسوم مستحدث برای تمایز خود از باقی مسلمانان بود. دایرة«خود» در این جریان، دایره‌ای کم حجم است و محتوای آن را عمدتاً محرومیت‌های آنان تشکیل می‌دهد؛ اما دایرة«غیر» برای آنها چنان وسعتی دارد که حتی می‌تواند شامل صوفیانی باشد که با آنها اشتراک نظر ندارند. تصوف برای اصحاب«تصوف عالمانه» امری کاملاً ذهنی بود که در مدارس و مکاتب علمی مورد بحث و تبلیغ قرار می‌گرفت. محتوای دایرة«خود» و«غیر» این جریان تابعی از «معرفت» است.آن گاه که تصوف ذهن شاعران بالقوه و بالفعل را به تصرف خود در آورد جریانی پدید آمد که پیش از این از آن با عنوان «تصوف یا عرفان عاشقانه» یاد می‌کردند ولی نویسنده آن را، شایسته عنوان«تصوف یا عرفان شاعرانه» می داند. «خود» و«غیر»این جریان تابعی از «تعیّن» است:هرآنچه نامتعین است در دایرة «خود» و هرآنچه متعین است در دایرة «غیر» قرار گرفته است. برای اینان«خدا» از آنجا محبوب است که تحت هیچ حکم تعیّن بخشی نمی‌آید. عشق، کفر، شراب و حتی ابلیس از آنجا در دایرة «خود» اینان تمکّن یافته که اموری نامتعیّن هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reduction and expansion of self and other in three movement of Sufism

نویسنده [English]

  • Alireza Mozaffari
Department of Persian language and Literature. Faculty of Humanities . Urmia university
چکیده [English]

In general, three main movements can be distinguished in the history of Sufism and mysticism. The most formal and traditional form of Sufism, which is known as "Pious Sufism" in the sources, is the oldest form of Sufism. In the following article this movement be referred to as "Traditional Sufism" or "Ethical Sufism". The distinguishing feature of this movement was asceticism and the creation of new customs and traditions to distinguish oneself from the rest of the Muslims. The circle of "self" in this movement is a small circle and its content is mainly formed by their deprivations. "Scholarly Sufism" emerged when Sufism was able to capture the realm of the minds of the scholars of the society. This "sufism" was a completely subjective thing that was discussed and propagated in schools and scientific schools. The circle of "self" of this movement was a wide circle that could include everything that would guide them in intellectual and cognitive guidance towards knowing God. When Sufism took over the minds of potential and actual poets, a movement emerged that was previously referred to as "Sufism or romantic mysticism"; Considering the inevitable predominance of poetic drives in their minds, the author suggests the title "Sufism or poetic mysticism" for it. The circle of "self" of the followers of this movement is accumulated by the indeterminate things due to their poetic mind, with the indeterminacy of their "I". For them, "God" is beloved because it does not come under any determinative rule.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sufism
  • devout sufism
  • romantic sufism
  • scholarly sufism
  • self
  • other
  • ego