کیفیت تلاقی عالم روحانی و جهان عقلانی در داستان‌های رمزی مثنوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22054/ltr.2025.82017.3912

چکیده

جلال‌الدین مولوی در هنگام روایت داستان‌های مثنوی به پیروی از سبک نمایشی، به بیان مکاشفات شهودی در جهان روحانی گریز می‌زند و پس از تأملاتی ژرف، برای مواجهه با جهان عقلانی از واژه‌ها و مضمون‌هایی دقیق بهره می‌برد و آنجا که امکان تلائم این دو جهان ناهمگون را فراهم می‌آورد، تصویرسازی و مضمون‌آفرینی را به فراخی می‌گسترد و ابعاد وجودی هر دو عالم را در نشانه‌های زبانی و بلاغی آن به صورت روشن‌تری تبیین می‌کند. هدف پژوهش عبارت است از تحلیل مضمون‌ها و بررسی شگردهای هنری در چنان موقعیت کلامی برای توجه‌دادن به پیام متن، تا بدین شیوه بتوان سؤال اصلی آن را مبتنی بر چگونگی تلفیق اندیشه‌های باطنی و ظاهری مولانا در ارتباط مؤثر با عالم روحانی و جهان عقلانی مثنوی تفسیر کرد. این تحقیق به شیوة توصیفی ـ تحلیلی با توجه به سه داستان رمزی مثنوی انجام شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که مولانا از طریق کاربرد تکنیک‌های ویژة زبانی و فنون برجستة بلاغی، جهان روحانی را به شیوه‌ای ملموس‌تر مجسم می‌کند و پس از تشریح مشاهدات باطنی و قبل از بازگشت به جهانی عقلانیِ مثنوی، کیفیت ارتباط مؤثر و دایمی آن را با عالم روحانی به نمایش می‌گذارد و در لحظة پیوند دو جهان، برخی از مهم‌ترین اغراض پیدا و پنهان نشأت‌گرفته از معارف صوفیانة خویش را در ارتباط با دو عالم مذکور آشکار می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The quality of the intersection of the spiritual world and the rational world in Mathnavi's secret stories

نویسنده [English]

  • Taher Lavzheh
Persian Language and Literature, Payame Noor University (PNU),Tehran, Iran.
چکیده [English]

Mevlânâ Jalāl al-Dīn avoids expressing intuitive revelations in his spiritual world while narrating Mathnavi stories following the dramatic style and after deep reflections, he uses prominent and precise words to face the rational world And where it provides the possibility of reconciling these two disparate worlds, it expands the imagery and content creation in the Masnavi to a great extent and clearly explains the existential dimensions of both worlds in its linguistic and rhetorical signs .The main goal of this research is to analyze the themes and examine the artistic techniques in such a verbal situation to pay attention to the message of the text, so that one can interpret how Mevlânâ's inner and outer thoughts are combined in an effective connection with the spiritual world and the rational world of the Mathnavi. This research was conducted in a descriptive-analytical manner with regard to the three secret stories of the Mathnavi. The findings show that Mevlânâ, through the use of special linguistic techniques and prominent rhetorical techniques, depicts the spiritual world in a more objective way for the audience. After describing the esoteric observations and before returning to the rational world of the Mathnavi, he demonstrates the quality of its effective and permanent connection with the spiritual world. At the moment of the connection of the two worlds, he reveals some of the most important hidden and manifest purposes derived from his Sufi teachings in relation to the two mentioned worlds.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathnavi’s Secret Stories
  • Dramatic Style
  • Artistic System of Words
  • Spiritual World
  • Rational World
  • World of the Unseen and Witnessed