بازنمایی طرح‏واره‏ های تصویری در داستان «بیژن و منیژه» شاهنامۀ فردوسی: براساس رویکرد شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم شناختی-زبان‏شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 استاد زبان‏شناسی، دانشکده ادبیات و علوم‏ انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

طرح‏واره‏ های تصویری به‏ عنوان بازنمایی ‏های ذهنی محسوب می‏ شوند که الگوهای اصلی برای درک روابط مفهومی را شکل می‏ دهند. انسان طرح‏واره‏ های تصویری را بر پایه تعامل شرایط و وضعیت جسمانی خود نسبت به جهان در ذهن بازنمایی می‏ کند و سپس با جامعه و مخاطب خود به اشتراک می‏ گذارد. شاهنامۀ فردوسی یکی از آثار فاخر، حماسی و اسطوره‏ ای در ادبیات زبان فارسی است که مفاهیم ارزشمند فرهنگی، اجتماعی و به‏ طورکلی انسانی را منتقل و عینی‏ سازی می‏ کند و بازنمایی طرح‏واره‏ های تصویری در آن بر مفهوم‏ سازی معانی تاثیر‏گذار است. شخصیت ‏های گوناگونی در شاهنامه ایفای نقش می ‏کنند که هر کدام نمادی از ویژگی‏ های مختلف بشر را بازنمایی می‏ کنند. در میان داستان‏ های تأثیرگذار در شاهنامۀ فردوسی، «داستان بیژن و منیژه» با رویدادهایی همراه است که می‏ تواند بازنمایی، مفهوم‏ سازی و به‏ طورخاص طرح‏واره‏ سازی از مفاهیم زندگی انسان باشد. براین‏ اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی بازنمایی انواع طرح‏واره ‏های تصویری شامل طرح‏واره‏ تصویری حجمی، طرح‏واره‏ تصویری حرکتی و طرح‏واره‏ تصویری قدرتی براساس الگوی جانسون (1987) در «داستان بیژن و منیژه» شاهنامۀ فردوسی است. نتایج تحلیل داده‏ ها نشان داد تفاوت معناداری (0/05>p) بین بازنمایی طرح‏واره ‏های‏ تصویری در «داستان بیژن و منیژه» وجود دارد. به‏ طورخاص، مهم‏ترین یافته‏ پژوهش حاضر این است که طرح‏واره تصویری حرکتی طرح‏واره غالب در «داستان بیژن و منیژه» است که مفهوم حرکت و پویایی در زندگی را بازنمایی می ‏کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of Image Schemas in “Bijan and Manijeh” Story of Ferdowsi’s Shahnameh: A Cognitive Approach

نویسندگان [English]

  • Setareh Mojahedi Rezaeian 1
  • Mohammad Reza Pahlavannezhad 2
1 PhD Candidate in Cognitive Science-Linguistics, Department of Linguistics, Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
2 Professor, Department of Linguistics, Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Iran
چکیده [English]

Image schemas are mental representations that emerge the main patterns for understanding conceptual relations. Human beings represent image schemas based on the interaction between their bodily conditions and status and the external world. Then, they share these image schemas with society and their audiences. Ferdowsi’s Shahnameh is an excellent, mythical, and heroic work in Persian literature that conveys and reifies the cultural, social, and, human valuable concepts and effects on using image schemas in conceptualization. There are various characters in Shahnameh, each indicating a symbol of different features of human beings. Among the effective stories in Shahnameh, “Bijan and Manijeh story” with the events can be a representation, conceptualization, and schematicity of human life concepts. Cognitive linguists believe language has a metaphorical nature and image schemas play an important role in the formation of conceptual metaphors. Accordingly, the present study aims to investigate the representation of different types of image schemas, including path schema, containment schema, and force schema, following Johnson’s (1987) model in “Bijan and Manijeh story” of Ferdowsi’s Shahnameh. The results revealed that there was a significant difference (p<0.05) between the representation of image schemas in “Bijan and Manijeh story” of Ferdowsi’s Shahnameh. In particular, the most important finding is that path schema is the dominant image schema in this story which represents the concept of movement and dynamic in life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptualization, Cognitive Linguistics, Embodiment, Path Schema, Containment Schema, Force Schema, Ferdowsi&rsquo
  • s Shahnameh