بررسی غنی‌سازی به‌مثابه شگردی پسامدرن در روایت با تمرکز بر رمان «سه گزارش کوتاه دربارة نوید و نگار» از رهگذر بازی خلاقانه با عنصر زاویة دید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور

10.22054/ltr.2024.76019.3754

چکیده

«جان بارت» نویسنده و منتقد ادبی آمریکایی، طی دو مقالة با عناوین «ادبیات تهی‌شدگی» و «ادبیات غنی‌سازی» ضمن نگاهی انتقادی به دو جریان عمدة نویسندگی دورة خود که اولی بر نوشتن به شیوة کلاسیک اصرار داشتند و دومی در صناعت‌پردازی‌های روایی راه افراط را پیش گرفته بودند، تلفیق خلاقانة شیوه‌های روایتگری دو جریان یادشده را یگانه‌راه رهایی از بن‌بست پیش‌آمده دانست. پیشنهادی که عمل به آن باعث خلق روایت‌هایی پسامدرن می‌شد که تأکید بر ماهیت گفتمانی هر نوع تلاش برای روایتگری، مضمون اصلی آنها محسوب می‌شود. در میان نویسندگان ادبیات داستانی فارسی، مصطفی مستور از چهره‌هایی است که به دلیل آشنایی با مبانی نظری داستان‌نویسی، تلاش‌های چشم‌گیری در آفرینش روایت‌های خلاقانه داشته است. رمان «سه گزارش کوتاه دربارة نوید و نگار» یکی از نمونه‌های قابل توجه آثار اوست که در آن میان دو شیوة «گفتن» و «نشان‌دادن» تلفیقی خلاقانه صورت گرفته‌است. به‌این‌شکل که نویسنده ازطریق استفاده از دو شیوة روایت اول‌شخص در اصل روایت و دانای کل در قالب پاورقی‌نویسی، ضمن خلق روایتی جذاب، چالش‌ها و برخوردهای این راویان را دستمایه‌ای برای طرح نگاه‌های انتقادی به این دو نوع زاویة دید قرار داده‌است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، تلاش خواهد شد تا ضمن بررسی شیوة غنی‌سازی رمان مورد بحث، مواضع منتقدانة نویسنده دربارة عنصر زاویة دید بررسی و تحلیل شود. نتایج نشان می‌دهد مستور توانسته است با تلفیق دو شیوة روایتگری و با تأکید بر نقاط قوت و ضعف دو نوع زاویة دید اول‌شخص و دانای کل، به‌شکلی خلاقانه زمینه‌های غنای ادبی روایت خود را فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the replenishment of the narrative in the novel as a postmodern trick with a focus on "Three short reports about Navid and Negar" through creative play with the element of perspective

نویسنده [English]

  • Ayub Moradi
Associate Professor of Persian Language and Literature, Payame Noor University
چکیده [English]

"John Barth" In his two important articles entitled "the Literature of Exhaustion" and "the Literature of Replenishment", criticizes modernist extremism in the novel as well as classical narration. He considers the creative combination of the narration methods of the two mentioned currents as the only way to get rid of the impasse in fiction literature. A proposal that would lead to the creation of post-modern narratives that emphasize the discursive nature of the story. Among the writers of Persian fiction, Mustafa Mastour is the one who has made remarkable efforts in creating creative narratives due to his deep familiarity with the theoretical foundations of fiction writing. The novel "Three short reports about Navid and Negar" is one of the notable examples of his works, in which there is a creative fusion between the two modes of narration "telling" and "showing". In this way, by using the two modes of first-person narration in the text of the story and the omniscient narrator in the footnote section, the author has put the challenges and encounters of the narrators as a basis for projecting critical views on these two types of perspectives. In this article, which is written in a descriptive-analytical way, an attempt will be made to examine both the method of Replenishment the novel and to analyze the author's critical view to the perspective. The results show that Mastur has been able to enrich his novel by combining modern and pre-modern narrative styles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Postmodern novel
  • literary Replenishment
  • perspective
  • John Barth
  • the novel "؛ Three short reports about Navid and Negar"