آبراهامیان، یرواند.(1377). ایران بین دو انقلاب (از مشروطه تا انقلاب اسلامی).چ 1. تهران: مرکز.
احمدپور، علی. (1388). «م.امید (مهدی اخوان ثالث) در میانههای یأس و امید».فصلنامة بهارستان سخن. صص 71ـ90.
اخوان ثالث، مهدی. (1369). ارغنون. چ 8. تهران: مروارید.
ـــــــــــــــــــــــ . (1370). زمستان. چ 11. تهران: مروارید.
ـــــــــــــــــــــــ . (1389). آخر شاهنامه. چ 22. تهران: زمستان.
امینی، جهانگیر و فاروق نعمتی. (1390). «دغدغههای سیاسی در شعر بدر شاکر سیّاب و مهدی اخوان ثالث». فصلنامة نقد و ادبیات تطبیقی. صص 71ـ98.
انوشیروانی، علی. (1384). «تأویل نشانهشناختی ساختارگرای شعر زمستان اخوان».مجلة پژوهش زبانهای خارجی. صص 5ـ20.
براهنی، رضا. (1371). طلا در مس. چ 1. تهران: مؤلّف.
پارسا، سیّداحمد. (1388). «بررسی سرودة نادر یا اسکندر اخوان ثالث». مجلّة بوستان ادب. د 1. ش 1 (پیاپی 1/ 55). صص 35ـ48.
پایمرد، منصور. (1389). «رویکرد انسانگرایی در شعر نیما». مجموعة مقالات همایش کشوری افسانه(نقد و تحلیل شعر معاصر ایران از نیما تا روزگار ما). علیاکبر کمالینهاد. تهران: فرتاب. صص169ـ 180.
پاینده، حسین. (1378). «نقد شعر "آی آدمها" سرودة نیما یوشیج از منظر نشانهشناسی». نامة فرهنگستان. س 4. ش 11. صص 95ـ113.
پورنامداریان، تقی. (1377). خانهام ابری است.چ 1. تهران: سروش.
پورنامداریان، تقی، ابوالقاسم رادفر و جلیل شاکری. (1391). «بررسی و تأویل چند نماد در شعر معاصر». ادبیات پارسی معاصر.س 2. ش 1. صص 25ـ48.
پیرنیا، حسن و دیگران. (1389).تاریخ ایران. چ 3. تهران: صدای معاصر.
چناری، عبدالأمیر. (1381). «منظومة شکار اخوان ثالث». مجلّة پژوهشنامة علوم انسانی. صص 97ـ111.
حسنلی، کاووس و سیّد احمد پارسا. (1384). «نسیم شمال، فرزند زمان خویشتن». یادنامة سیّداشرفالدّین حسینی، نسیم شمال. تهران: سخن. صص 121ـ135.
حسینپور چافی، علی. (1384). جریانهای شعری معاصر از کودتا تا انقلاب اسلامی. چ 1. تهران: امیرکبیر.
حمیدیان، سعید. (1381). داستان دگردیسی روند دگرگونیهای شعر نیما یوشیج.چ 1. تهران: نیلوفر.
دهخدا، علیاکبر. (1343).لغتنامه. چ 1.تهران: دانشگاه تهران.
راکعی، فاطمه. (1387). «"شبپره" و "سیولیشه" دو نماد برای یک موقعیت (تأویل دو شعر نمادین از نیما یوشیج)». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. س 6. ش 11. صص 163ـ181.
رجبی، فرهاد. (1389). «دغدغههای اجتماعی شعر عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث». مجلّة زبان و ادبیات عربی. صص 47ـ75.
شفیعیکدکنی، محمّدرضا. (1370). «تحلیلی از شعر امید». محمّد قاسمزاده و سحر دریایی. ناگه غروب کدامین ستاره. یادنامة مهدی اخوانثالث. تهران: بزرگمهر. صص 9ـ 74.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ . (1370). «تحلیلی از شعر امید». محمّد قاسمزاده و سحر دریایی. ناگه غروب کدامین ستاره. یادنامة مهدی اخوان ثالث. تهران: بزرگمهر. صص 9ـ74.
فرّخزاد، فروغ. (1371). «از یک نوشته». محمّد قاسمزاده و سحر دریایی.ناگه غروب کدامین ستاره. یادنامة مهدی اخوان ثالث. تهران: بزرگمهر. صص93ـ75.
کاخی، مرتضی. (1371).صدای حیرت بیدار. چ 1. تهران: زمستان.
محمّدی، علی و نعمتالله پناهی. (1388). «عناصر اجتماعی و انسانی در شعر نیما یوشیج». نامة پارسی. صص 87ـ113.
معین، محمّد. (1326). مزدیسنا و تأثیر آن در ادبیات پارسی.ج 1.چ 1. تهران: دانشگاه تهران.
نوری، علی و احمد گنجوری. (1390). «معنا، زبان و تصویر در شعر آخرِ شاهنامه از مهدی اخوان ثالث». مجلّة پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.صص 113ـ145.
یوشیج، نیما. (1388).یادداشتهای روزانة نیما یوشیج (به کوشش شراگیم یوشیج). چ 2. تهران: مروارید.
ــــــــــــــ . (1389). مجموعة کامل اشعار نیما یوشیج (به کوشش سیروس طاهباز). چ 10. تهران: نگاه.