رویکرد دانشجویان زبان انگلیسی نسبت به دوباره سازی متن : بر پایه ساخت واژگانی یا ساخت نحوی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

فرضیات بی شماری که در رابطه با طبیعت و ساختار زبان به خصوص چگونگی تعامل میان واژگان و نحو پیشنهاد شده اند، فرد را با مسئله بظاهر غیر قابل حلی مواجه می سازند. فرضیات متنوع ساختارگرایانه وضعیت دوگانه ای را به وجود آورده است: از یکسو میتوان شاهد فرضیاتی از جمله: فرضیه صرفاً ساختاری هریس بود که نقش بسیار حساس واژگان را به عنوان عنصر کلیدی فراگیری زبان نادیده انگاشته دانش مقولات ذهنی واژگانی را مجزا از نحو می پندارد از سوی دیگر، گرایش اخیر پنداره های زبانشناسی که افرادی از قبیل چامسکی مدعی آنند، بدون چشم پوشی از نقش جادویی واژگان در اتصال شکاف میان مقولات واژگانی و نحو، بر اتحاد میان این دو تأکید می ورزد. هدف از پژوهش حاضر جمع آوری برخی از شواهد تجربی جهت ملاحظه اتحاد یا انفصال عناصر اساسی زبان یعنی واژگان و نحو است هدف فرعی تحقیق شامل ارائه پاسخ به سؤال زیر میباشد: آیا فرایند دوگانه سازی متون ( به عنوان یک فعالیت زبانشناسی که از دانش دستور و کلمات بهره میگیرد ) بر پایه واژگان است یا نحو زبانی؟ بر این اساسی ۱۸ نفر از دانشجویان سال آخر زبان و ادبیات انگلیسی در تحقیق شرکت کردند دو تکنیک پروتکل مورد استفاده محققین قرار گرفتند. نتایج حاصله بر توفق نظر چامسکی گرایان بر گروه دیگر به هنگام دوباره سازی متون تأکید می ورزد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iranian EFL Learners' Approach to Text Reconstruction: Lexicon-based or Grammar-based?

نویسنده [English]

  • a'zam karimi
چکیده [English]

The plethora of the hypotheses put forth as to the nature and structure of second language ability, in particular concerning the lexicon-syntax interface, have one face with an apparently informidable problem still to be resolved. Various structuralist hypotheses put one on the horns of a dilemma. On the one hand, one could come up with such pure structuralist hypotheses as Harrisian which attach little or no significance to the very delicate role played by lexicon as an essential element of language learning, isolating the knowledge of the mental lexical items and syntax. On the other, a latest trend of linguistic assumptions as asserted so brilliantly by linguists of the caliber of Chomsky, not turning a blind eye to the magic of lexicon in bridging the gap between and associating the lexical items and syntax, emphasizes the integration of the two. Accordingly, the present study aims at collecting some empirical evidence to see whether these two integral aspects of language, namely lexicon and syntax, are separate or integrated. More specifically, the study aims at providing an answer to the following question: is text-reconstruction (as a linguistic activity which resorts to the knowledge of grammar and vocabulary for accomplishment) lexicon-based or grammar-based? A total of 18 last-year students majoring in English language and literature took part in the study. Concurrent and retrospective thinking aloud were the two techniques adopted in this study. The findings take side with a lexicon-dominated integration-oriented approach to text-reconstruction

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lexicon
  • Syntax
  • Subcategorization
  • Projection Principle