محراب در قبله گاه فرم نقدی فرمالیستی بر شعرِ محراب سهراب سپهری

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دانشگاه علامه

چکیده

آنچه نگارنده در این سطور سعی در بیان آن دارد، شرح اعتقاد فرمالیسم روس است به ادبیّت متن ادبی و تلاش این رهیافت برای تشخیص ابزارهایی که زبان ادبی را از زبان روزمره دور و ناآشنا می‌کند؛ و درعین‌حال، بیان اینکه منتقدین نوامریکایی قائل به وحدت انداموار در شعر بودند، اینکه شعر تناقض نمایی است که منتقد بدون پی گیری نیت مؤلف یا الهام از تأثر باید در رفع ابهامها و حل معماهای اندرونی آن بکوشد، تا به درک معنی آن نائل گردد. در ادامه، نگارنده با در نظر داشتن هر دو رویکرد یاد شده، شعر محراب، اثر سهراب سپهری را مورد مداقّه قرار داده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

"Mehrab" In the frame of form

نویسنده [English]

  • rasul aliakbari
چکیده [English]

This article aims to discuss the focus of the Russian Formalism on the literariness of the texts, and its attempt to identify the devices which distinguish a literary form from an ordinary one. It also clarifies the fact that the new American critics argued for organic unity in poetry, i.e. poetry is a paradox that the critic, without being influenced by or paying attention to the author's intention, should try to solve the ambiguities and puzzles internal to it, in order to accomplish the understanding of the meaing, and to achieve the organic unity. The author, considering both of the above- mentioned approaches, explores Sohrab Sepehri 's poem entitled "Mehrab".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Formalism
  • new critics
  • literary devices
  • connotation
  • image