روش رویه ای برای تدریس دستور زبان و تأثیر آن در مهارت نگارش دانشجویان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

سبک یک سویه که در روش های سنتی تدریس دستور زبان به کار گرفته می شد به جداسازی ساختارهای دستوری از متن در کتاب های درس منجر شد. بدین معنی که به فراگیران، جملات مجزا داده می شد که از آنها انتظار می رفت از طریق تمرین هایی مانند تکرار، تغییر وضعیت، دگرگونی ساختاری آنها را ملکه ذهن خود کنند. هدف از این تمرینات این بود که بر فراگیران تسلط صوری و بیانی به زبان پیدا کنند : اما انها اغلب فرصتهای کشف ساختارهای دستوری در متن را پیدا نمی کردند و در نتیجه پیدایش مهارت های رویه ای ( فابلیت استفاده از زبان برای برقراری ارتباط ) از حد معمول مشکلی تر می شد زیرا فرصت درک ارتباط اصولی که بین شکل ساختارها، معنای آنها و کاربردشان وجود دارد ایجاد نمی شد. در تحقیق فعلی روش رویه ای تدریس دستور زبان با روش سنتی آن از نظر تأثیرشان بر روی دو گروه از دانشجویان مقایسه شده است . نتایج تحقیق نشان می دهد که دانشجویانی که دستور زبان را براساس روش رویهای می آموزند به طور قابل ملاحظه ای توانایی نگارش در سطح بالاتر نسبت به گروه دیگر کسب می کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of a Procedural Way of Teaching Grammar on Students' Writing skill

نویسنده [English]

  • khashayar saedi
چکیده [English]

The I inearity adopted in traditional approaches to teaching grammar results in decontextualization of structures presented 111 text books. Learners are given isolated sentences, which they are expected to internalize through exercises involving repetition, manipulation, and grammatical transformation. These exercises are designed to provide learners with formal, declarative mastery, but they often don't provide opportunities for learners to explore grammatical structures in context; hence, they make the task of developing procedural skill- being able to use the language for communication- more difficult than it needs to be, because learners arc denied the opportunity of seeing the systematic relationships that exist between form, meaning, and use. In this study, a procedural way of teaching grammar has been compared with the traditional method of teaching grammar in terms of their effect on two groups of university students' writing ability. The results showed that students who were taught grammar in accordance with a processing input-based approach gained a considerably higher level of writing ability

کلیدواژه‌ها [English]

  • procedural teaching of grammar
  • Structured input-based activities
  • writing ability