دفتر صوفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

.

چکیده

دفتر صوفی، تنها «مشق عشق» نیست، در این دفتر تفسیر هستی «رنگی عاشقانه» دارد و جهان «تجلی» دوست است. عارف باید روح و روان را پاک نگاه دارد تا انوار الهی به آن بتابد. دل «بیت رب» است و دارندۀ این دل همچون آینه، وصی، جانشین و خلیفۀ حق است. اما میراث صوفیه تنها عشق و دیگر هیچ، نیست. دفتر صوفیان پر است از موضوعات گوناگون سیاسی، اجتماعی، جامعه شناسی و تأملات روانشناختی. صوفی از آنجا که در متن اجتماع است و با اقشار مختلف مردم از هر صنف و گروه و دین و آیین سروکار دارد. بسیاری از مسائل را می بیند و نسبت به آن حساسیت دارد. صوفی می داند «قدرت مقدس» چه فجایعی می آفریند و ملوک دنیا به نام خدا چه جنایت ها آفریده اند. او اگر نمی توانست طرحی نو در اندازد و ظلم ظالمان را کاهش دهد، حداقل «رقیبی» برای حکمرانان دنیاوی به نام «پیر» و «رند» آفرید تا دو پادشاه در یک اقلیم حکومت کنند، اولی بر جسم و دومی بر جان. حرص، طمع و مال اندوزی در دفتر صوفی جایی ندارد و صوفی تمام آدمیان را از «تجمع ثروت» و تنها به دلیل دل سپردن بر حذر می دارد. او افق وسیعتری به نام خدمت و شفقت بر خلق، پیش روی آدمیان می گشاید و انسان را از «حیوانیت صرف» پرهیز می دهد. علم و معرفت گرچه در دل و ذهن عارف و صوفی جایگاهی بس شگرف و ارزشمند دارد، اما استفادۀ ابزاری از علم که چونان سلاحی در دست زنگی مست، فاجعه می آفریند را می نکوهد و آدمیان را از آن برحذر می دارد. علم باید انسان را از جهل و نادانی برهاند و زمینۀ عمل صالح در انسان و جامعۀ انسانی را فراهم آورد. اگر علم جز این راه، راه دیگری بسپرد. باید گفت: «چو دزدی با چراغ آید گزیده تر بود کالا.» دفتر صوفی انباشته از تجربیات دین و دنیاست. با این حال صوفی از این دفتر «چیزی جز دل اسپید همچو برف» نمی طلبد. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

on sufism

نویسنده [English]

  • mehdi sharifian
چکیده [English]

What is meant by "sufisrn" is not confined to the mere "practice of Love". In this school , life is understood to connote an air of "Love" and the universe is seen as the representation of "God". The mystic should have a cultivates mind and pure soul in order to absorb the waves of "Godly Love" Here , the soul is considered to he "the Home of God" whose tenant is like a mirror reilccung the "Truth" . and an image of "God". But the legacy of "sufism" is not "Love" and nothing else. This school is replete with variovs political, social , sociological issues and psychological considerations. As "suti" is living within the society , dealing with different walks of people from different professions, groups , religions antJ be sensitive to Jots of issvcs. He well kmows how disasterous the "Holy power" can be and what sorts of crimes hace been commited all through history in the nam of God. Al though he hawnot succeeded to eradicate or reduce injustice, at least he could introduce some rivals for the tyrants of the world called "PlR" and "REND" , the tyrants rule over bodies while the latter rule over souls. in this school , no room is left for greed , avarice , and mercenary , and every one is warned against yielding to materialistic world. He· has opened a window to a new horizen , that of giving service to and h.r,ing compassion for the people. Though "SUFI" has appreciation for science and knowledge , ther instrumental use he assvmes to be a hazard for society , like a very dangerous gun in a child.s hand. He expects science to uucct us towards humanity and modesty, and nothing else.