معرفی دیوان «دارالسلام» شیخ عبدالرزاق نقشبندی به همراه تحلیل ساختاری و محتوایی آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد زبان و ادبیات فارسی، گروه ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 اصفهان دانشگاه اصفهان

10.22054/ltr.2023.72643.3698

چکیده

شیخ عبدالرزاق نقشبندی از صوفیان برجسته کشمیر هندوستان واز پیروان فرقه نقشبندیه (خواجگان) است. وی دیوان اشعار خود را که «دارالسلام» نام دارد، بر وزن «حدیقه‌الحقیقه» سنایی سروده است. شاعر در این اثر علاوه بر تبیین اخلاقیات اسلامی، به موضوع زندگی خویش، چگونگی وارد شدن به ساحت طریقت و تعلیمات صوفیانه نیز پرداخته است. تذکره ها اطلاعات چندانی از این شاعر کشمیری را ثبت نکرده اند، اما متن اشعار باقی‌مانده از دیوان دارالسلام، آگاهی های مفصلی را درباره این شاعر و اوضاع عصر او به دست می‌دهد. مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی در پی معرفی این صوفی نامدار شبه قاره و تحلیل ساختاری و محتوایی اشعار وی است. از دیوان دارالسلام تنها دو نسخه باقی‌مانده که در اوایل قرن سیزدهم هجری به‌ وسیله شیخ عبدالقدیر بدری نگاشته شده است. بیشتر اشعار شیخ روان، ساده و قابل‌ فهم است. حذف و افزایش واج ها از مهم‌ترین ویژگی های آوایی این دیوان در حوزه زبان و سبک است. اگرچه اشعار شیخ عبد الرزاق به زبان رایج دوره شاعر سروده شده؛ اما شاعر در بسیاری از موارد واژگان فارسی و عربی قدیم را نیز در دیوانش به‌کار برده است. شاعر در این اثر در به‌ کارگیری فنون ادبی و زیبایی‌های بلاغی مانند شاعران حرفه ای عمل ‌نکرده و بیشتر از آرایه های تضمین و تلمیح بهره برده که نشان دهنده تاثیر پذیری او از متون اسلامی و صوفیانه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Introducing the "Dar al-Salaam" Diwan poetry of Sheikh Abdul Razzaq Naqshbandi along with its structural and content analysis

نویسندگان [English]

  • Eshagh Toghiani 1
  • Muzaffar hussain Ganie 2
1 Professor of department of Persian language and literature, faculty of literature and humanities, university of Isfahan,Isfahan, Iran.
2 Isfahan University
چکیده [English]

Shaykh Abd al-Razzāq Naqshbandi is one of the Kashmir’s greatest Sufi saints and the follower of "Naqshbandi (Khwajagān)" order. He composed his poetry book "Dar al-Salaam" in the same poetic metre as that of Sanaei’s Hadiqat al-Haqiqat". Apart from explaining Islamic ethics, the poet has given an account of his personal life, how he entered the way of tarīqat or spiritual journey and the teachings of sufism as well. Narrations has not quoted much information about this Kashmiri poet, but the remaining relics from Dar al-Salaam provides detailed information about this poet and the situation of his era. This paper provides an introduction to this Sufi’s life and a structural/content analysis of his poetry, using the descriptive-analytic method. Only two manuscripts of Dar al-Salaam have been preserved till date, written by Shaykh Abdul Qadeer Badri in the thirteenth century Hijri. The Shaykh’s poetry is mostly simple and comprehensible. Lessening and increment of phonemes is the most important phonological characteristics of Divan. Even though, the Shaykh’s Divan has been written in the contemporary language of his era, the poet has used many old Persian and Arabic words. Instead of using literary and rhetorical methods in his book, the poet has mostly used allusions and epigraphs, which shows heavy influence of Islamic and sufi texts over him.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Abdul Razzaq Naqshbandi
  • Dar es Salaam
  • Badri dynasty
  • Khwajagan sect
  • Sufis of Kashmir