تحلیل و بررسی نثر فنی مناظرة گوهران با تکیه بر مؤلفه های شعریّت کلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه پیام نور

10.22054/ltr.2024.72205.3692

چکیده

در گذشته شعر را کلام موزون و مقفی و مخیل تعریف می‌کردند اما امروزه می‌توان ویژگی‌های دقیق‌تری برای آن در نظر گرفت. شفیعی‌کدکنی با توجه به پنج مؤلفة عاطفه، موسیقی، زبان، تخیل و فرم، شعر را «گره خوردگی عاطفه و تخیل می‌داند که در زبانی آهنگین شکل گرفته باشد.» در پژوهش حاضر که به شیوة کتابخانه‌ای انجام یافته‌است؛ از این تعریف به عنوان میزانی برای سنجش شعریت آثار استفاده شده و سعی کرده‌ایم از طریق تحلیل مؤلفه‌های عاطفه، زبان، موسیقی، تخیل و فرم در مناظرة گوهرها که اثریست به نثر فنی و گاه مصنوع و دشوار، میزان موفقیت نویسنده را در نزدیک ساختن نثر علمی به ساحت شعر و افزایش ادبیت آن بررسی کنیم.

این رساله، از موضوع گوهرشناسی برای خلق اثری ادبی استفاده کرده‌است. گوهرشناسی بخشی از علوم گذشتة ماست که به بیان خصوصیات، محاسن و معایب، روش نگهداری و قیمت احجار کریمه می‌پرداخت. شیوة عام و معمول در نگارش گوهرنامه‌ها مانند دیگر کتب علمی، بهره‌گیری از زبان بود. اما برخورد هنجارشکنانه، تخیلی و ادیبانة نویسندة گمنام مناظرة گوهرها با اسامی انواع گوهرها و خصوصیات آنها و بهره‌گیری از این موضوع تازه در عرصة ادبیات، نیز استفاده از فرم مناظره و لحن روایی، ارتباط معنایی عمیق، انباشتگی توصیفات و آرایه‌های کم نظیر و گاه دشوار ادبی که به شعریت و ادبیت گرایش دارد مخاطب را وامی‌دارد تا این گوهرنامه را بیشتر اثری ادبی بداند تا علمی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis and Study of 'Monāzere-y-e Gharhā' (Debate of Jewels) based on the Poetry Components of the Speech

نویسنده [English]

  • ehteram rezaee
Assistant Professor of Payame Noor University
چکیده [English]

Historically, poem is defined as a versed, rhythmed, and imagery speech; but nowadays, it may be considered with some more characteristics. Based on five components of affection, music, language, imagination and form, Shafiei Kadkani defines poem as: "a mixture or entanglement of affection and imagination which is formed by melodious words". This defiinition may be a measure to assess and criticize poetry characteristics of literal works. In this library research, we aim to study "Monazere-y-e- Goharhā", a thecnical and complicated prose work, based on its affection, language, music, imagination and form components to assess the extent of its writer success in transforming a scientific prose work to a literal poetic one.

In this treatise, the writer has used of gemology to create a literal work. Gemology is a part of our traditional sciences which describe features, advantages, disadvantages, maintenance methods and the price and value of precious and, even, some low value sones and, sometimes, perfumes. Typically, as other scientific textbooks, geology works or "Gohar namehā" use of simple language. Yet, the abnormal, imagery, and literal approach of the unknown author of "Monāzer-y-e Goharhā" to describe jewels and their characteristics, his/her addressing this novel subject in the field of literature, use of narrative style and debate, deep semantic correlations, a huge body of descriptions and unique and complicated literal arrays, leads the reader to consider this work literal rather than scientific.

کلیدواژه‌ها [English]

  • poetic components
  • "؛ Monāzere-y-e Goharān"؛
  • the Safavid era
  • thecnical prose