مقایسه استعاره‌های‌ عرفانی و استعاره‌های بلاغی بر اساس نظریه استعاره کلی در دیدگاه‌های هانس بلومنبرگ

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده ادبیات دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشگاه تهران

چکیده

بلومنبرگ تفاوت استعاره‌های حقیقت و دیگر استعاره‌ها را، با توجه به تفاوت مفاهیم موجود در آنها و ذیل مفهومی به نام استعاره کلی بررسی می‌کند؛ استعاره‌هایی که به شرح مفاهیمی می‌پردازند که به نحو نظری-مفهومی قابل بیان نیستند. این استعاره‌ها عبارتند از ایده‌هایی که تحت دسته‌بندی یک ایده اصلی تجمیع یافته و در ساحتِ شناخت، به موقعیت «اعتقاد» می‌رسند و تثبیت می‌شوند. قدرت روایتگری موجود در استعاره‌های کلی موجب می‌شود جایگزین مفاهیم وجودی شوند و این اولین و مهم‌ترین تفاوت این استعاره‌ها و استعاره‌های بلاغی است. تا سال 1936 یعنی تا پیش از آنکه آی.ا.ریچاردز اصطلاحات tenor و vehicle را به عنوان اجزای استعاره معرفی کند(موضوع و محمول در استعاره)؛ مبنای شناخت استعاره‌ها، همان دیدگاه سنتی مبتنی بر شباهت یعنی دیدگاه ارسطو بود؛ اما در دیدگاه‌های مدرن و خصوصاً نظریه هانس بلومنبرگ استعاره را به نحو دیگری تقسیم‌بندی می‌کنند. بلومنبرگ بر اساس وجود استعاره‌هایی که بداهت و کلیت آنها دیدگاه‌های سنتی را نقض می‌کرد، به رویکردی در استعاره‌شناسی دست یافت که بر اساس آن، ساختار استعاره‌ها در ارتباط با محتوای آنها تعریف می‌شود. وی در مقاله «نور به عنوان استعاره‌ای برای حقیقت» از استعاره‌های حقیقت نام می‌برد و با در نظر گرفتن تاریخچه‌ای برای آن، ویژگی‌های حقیقت را به ویژگی‌‌ استعاره‌های حقیقت تعمیم می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparison between mystical metaphors and Rhetorical Metaphors according to Hans Blumenberg’s notion of Absolute metaphor

نویسندگان [English]

  • Faezeh Nourian 1
  • Mostafa Musavi 2
1 Persian Literature Department . Tehran University
2 Professor at the University of Tehran
چکیده [English]

As Hans Blumenberg (1920-1996) distinguishes between metaphors of truth and other types of metaphor, regards this fact as the conceptual matter in this ground. He also characterized these two groups in terms of meaning which states that absolute metaphors are not been able to be expressed by any conceptual or theoretical method. These metaphors have formed by a cluster of ideas which are aggregate beneath a fundamental major idea and reaches the situation of “belief” in human’s knowledge and becomes stabilized as well.

The narrative power of absolute metaphors which has laid in their totality, has made them as a replacement for existential concepts and according to Blumenberg, this point is the major difference between these two groups of metaphors. Until 1936 and before I.A. Richards represented terms of “Vehicle” and “Tenor” as two parts of a metaphor, classical approaches of rhetoric (according to Aristotle) vividly considered metaphor under similarity-based classification, while modern approaches went further; in Blumenberg according to the metaphor which its self-evidence and generality contravene rhetorical standpoints, represents a metaphorology which succeeded to define a metaphor by its own contents. Blumenberg also in “Light as a metaphor for truth” named and categorized metaphor of truth by drawing a history for them and as the matter of fact he distributed the features of the truth to its metaphors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rhetorical metaphor
  • Absolute metaphor
  • Similarity
  • Truth
  • Blumenberg