دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Tehran in the Mirror of Novel: Sociological Thinking about Representation of Tehran in Persian Novelsتهران در آینۀ رمان: تأملی جامعهشناختی بر بازنمایی تهران در رمانهای ایرانی7321057410.22054/ltr.2020.44104.2751FAپویانیکفرکارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناسماعیلعالی زاداستادیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190707This study is aimed at investigating how Tehran is represented in the context of Iranian Novels. The study considers novels as epistemic components, shedding light on the contribution of these components to a general phenomenon named modernity, which is manifested by the city. To this end, the following novels were selected theoretically and purposively: Half Invisible (Hossein Sanapour, 1999), Tehran, a city without sky (Amirhossein Cheheltan, 2001), We'll get used to it (Zoya Pirzad, 2004). These novels were analyzed, using Lefebvre's maxims and critical analysis. From Lefebvre's perspective, there is inherently no space. He maintains that space is produced socially. Explaining how social space is produced, Lefebvre refers to the following three dimensions, which have internally dialectic interrelations: Spatial practices, spatial representations, representational spaces. The results of the study show that the novels at best only represent one of the three dimensions, failing to represent the city emerging from the dialectic relations among these spaces. Being unaware of the dialectic nature of the city, the authors have represented an image of a suppressive city rather than a dynamic polyphonic one in their novels. In fact, the adoption of a romantic approach to novel writing dating back to the First Pahlavi resulted in a regressive, anti-urban society, depriving the authors of the opportunity to view the city from a dialectic perspective.پژوهش حاضر در پی چگونگی بازنمایی سیمای شهر تهران در پیکرۀ رمانهای ایرانی است. در این پژوهش، رمانها همچون اجزایی معرفتبخش تلقی شدند که به واسطۀ آنها دربارۀ کلیتی بهنام مدرنیته که شهر خاستگاه تجلی آن است، تأمل کردیم. بدینترتیب رمانهای «نیمۀ غایب» نوشتۀ حسین سناپور (1378)، «تهران شهر بیآسمان» نوشتۀ امیرحسین چهلتن (1380) و «عادت میکنیم» نوشتۀ زویا پیرزاد (1383) به شکل نظری و هدفمند انتخاب شدند و براساس آرای لوفور و روش تفسیر انتقادی مورد تحلیل قرار گرفتند. از منظر لوفور، فضا فینفسه وجود ندارد، بلکه به شکل اجتماعی تولید میشود. لوفور برای توضیح چگونگی تولید فضای اجتماعی به سه بُعد کردار فضایی، بازنماییهای فضا و فضاهای بازنمایی که با یکدیگر روابط درونی دیالکتیکی دارند، اشاره دارد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که رمانهای اشاره شده در بهترین حالت تنها به بازنمایی مستقل یکی از این سه بُعد پرداختهاند و در به تصویر کشیدن شهری که از روابط دیالکتیکی این فضاها بهوجود میآید، ناتوان ماندهاند. عدم وقوف به ماهیت دیالکتیکی شهر در نزد نویسندگان ما موجب شده که بجای شهری چندصدایی و پویا، شهری یکسر سرکوبگر بر پیکرۀ رمانهای ایرانی نقش ببندد. در واقع اقبال به رمانتیسم که در نزد نویسندگان ما در دورۀ پهلوی اول شکل گرفت در قالب جامعۀ ایران، جامهای واپسگرا و ضدشهری بهخود پوشاند و همین مانع بزرگی بود که نگاه نویسندگان ما به مقولهای چون شهر از بینشی دیالکتیکی بارور شود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Analyzing the Types of Complaint Poems in Attar's Poetryبررسی انواع شکواییه در مثنویهای عطّار33581049910.22054/ltr.2019.36955.2465FAمنوچهراکبریاستاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6639-9339مهسااسفندیاریدانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20181028Complaint lyrics are one of the themes and types of literary subtypes, which means to confabulate from the painful events of life and express its speaker's pain and grief. Complaint poems are diverse in terms of subject matter and content. Many factors, including the sensitivities and psychological conditions of the poet, as well as the socio-political factors influencing his environment, affect the diversity of themes and concepts existing in the complaint lyrics. The political and social disturbances in society in the sixth century have led to a rise in the frequency of complaint poetry in this period. In this article, by reviewing the poems of Attar, complaint poetry has been analyzed in terms of both language and content. In terms of content, they are divided into five categories: political, social, mystical, philosophical, and personal; and each has been investigated and analyzed individually. These poems are sometimes expressed in an indirect and humorous language, and sometimes in a serious and direct way.بثالشکوی یا شکواییه، یکی از مضامین و انواع ادبی فرعی است که به معنی درددل و گلایه کردن از رویدادهای رنجآور و دردناک زندگی و بازگوکنندۀ درد و یأس و تیرهروزی گویندۀ آن است. شکواییهها از نظر موضوع و محتوا متنوعند؛ عوامل بسیاری از جمله حساسیتها و شرایط روحی خود شاعر و هچنین عوامل اجتماعی و سیاسی حاکم بر محیط زندگی او بر تنوع مضامین و مفاهیم موجود در گلایهها تأثیرگذارند. آشفتگیها و نابسامانیهای سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه در قرن ششم، بالا بودن بسامد شکواییه در شعر شاعران این عهد را باعث شده است. در این مقاله با بررسی مثنویهای عطّار (منطقالطیر، الهینامه، مصیبتنامه، اسرارنامه)، شکواییهها هم از لحاظ زبان و بیان و هم از نظر محتوایی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. از نظر محتوایی، شکواییهها به پنج دسته سیاسی، اجتماعی، عرفانی، فلسفی و شکواییههای شخصی، تقسیم شده و هر کدام به صورت جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. این اعتراضها و گلایهها گاه با زبانی غیرمستقیم و طنزآمیز و گاه به صورت جدی و مستقیم بیان شدهاند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923The Process of Application of Female-Language Criteria in Two Selected Books, The Last Sunday and Shina’s Daughter, Looking at Sarah Mills' Linguistic Approachسیر کاربرد انگارههای زنانۀ زبان در دو کتاب یکشنبۀ آخر و دختر شینا با نگاهی به رویکرد زبانی سارا میلز59851057910.22054/ltr.2020.34489.2366FAمژگانجعفریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-6250-2063سهیلاموسوی سیرجانیدانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعبدالحسینفرزاددانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180728Holy defense is a part of our country's history, and a fair look at this historic period is realized when it’s studied through the minds of all those who were involved. The books of women's war memories, both quantitatively and qualitatively, still have a lot to do with men's diary books. Here, the frequency of the use of twenty components of feminine effects of language, expressed by experts or understood by the author, was evaluated by emphasizing on existence of women's style in their writings, reviewing two selected books of women's memories in national festivals that were selected with ten years time distance, “The last Sunday” and “Shina’s daughter”, and looking at Sarah Mills' linguistic approach at levels of linguistic structure, thought, and content structure. These components can contribute to the process of developing a theoretical critique of women’s works, especially in the war memories field. In the process of these components' application over ten years, usage of feminine vocabulary in the linguistic structure (Lexical) has been significantly enhanced in “Shina's daughter” versus “The last Sunday” and referring to the religious and national doctrines (in the structure of thought and content) has been significantly decreased. Pointing to the color and material of objects in “Shina's daughter” is modestly reduced, but the use of a weak and supportive tone is increased. The rest criteria were not changed significantly. These changes can be influenced by the cultural, political, and social circumstances of the society or the author's individual circumstances.دوران دفاع مقدس، بخشی از تاریخ کشور ماست و نگاه عادلانه به این برهۀ تاریخی، زمانی محقق میشود که از نگاه تمام کسانی که درگیر آن بودهاند، مورد بررسی قرار بگیرد.کتابهای خاطرات زنان از جنگ به لحاظ کمّی و کیفی هنوز فاصله بسیاری با کتابهای خاطرات مردان دارند. در این مقاله با تأکید بر وجود سبک زنانه در آثار زنان نویسنده و بررسی دو کتاب برگزیدۀ خاطرات زنان در جشنوارههای کشوری که در فاصله زمانی 10 ساله از یکدیگر برگزیده شدهاند، یکشنبۀ آخر و دختر شینا، بسامد کاربرد 20 مؤلفه از جلوههای زنانۀ زبان که توسط صاحبنظران بیان شده یا به نظر نگارنده رسیدهاند با نگاه به رویکرد زبانی سارا میلز در سطوح ساختار زبانی و ساختار اندیشه و محتوا ارزیابی شدند.این مؤلفهها میتوانند به روند رشد نقد نظری آثار زنان به ویژه در حوزۀ خاطرات جنگ کمک کنند. در سیر کاربرد این مؤلفهها طی دوره 10 ساله، استفاده از واژگان زنانه در بخش ساختار زبانی (صرفی) در دختر شینا به شکل معناداری نسبت به یکشنبۀ آخر افزایش و اشاره به آموزههای دینی و ملی (در بخش ساختار اندیشه و محتوا) در آن کاهش معنادار داشته است. اشاره به رنگ و جنس اشیاء در دختر شینا در حد متوسط، کاهش، اما استفاده از لحن ضعیف و حمایتطلبانه درآن افزایش داشته است. بقیه موارد تغییر قابل توجهی نداشتهاند. این تغییرات میتوانند تحت تأثیر شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی جامعه یا شرایط فردی نویسنده باشند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Persian Identity Aspects in Delgosha's System of Poems based on Shahnameh's Ferdowsi Re-creationsسیمای هویّت ایرانی در منظومۀ دفتر دلگشا با تکیه بر بازآفرینیهای شاهنامۀ فردوسی871141097810.22054/ltr.2020.36656.2448FAذکراللهمحمدیدانشیار،گروه تاریخ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانامیر حسینحاتمیاستادیار، گروه تاریخ، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایرانمحسنپرویشمدرس، گروه تاریخ و جامعه شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20181018Poetic historiography has been formed as one of the historiographical forms of the Mongolian period, following the advent of historiography. In this historiography, as its name implies, history is written in order. The poetic historiography provides a lot of information about the reconstruction of some of the historical events of this time and in terms of showing evidence of the revival of the Iranian and the Persian language. Although the Ilkhani and Timurid periods are the most important periods in Iran's poetic historiography, and many epopees have been created in this age, this kind of historiography has been less studied by researchers. The present research seeks to study the ideas of Iranian identity by a descriptive-analytical method in the poem called Daftar Delgosha by Saheb Shabankareh. The results of the research show that, in Saheb Shabankareh's opinion, the history and historical past have played the most important role in the restoration and reconstruction of the Iranian identity in Islamic times. The deep view of the poet towards Ferdowsi and the influence of Shahnameh have led him to repeatedly refer to the characters and heroes of Shahnameh in his poem. Sometimes even his heroes consider themselves superior to the champions of Shahnameh.تاریخنگاری منظوم به عنوان یکی از اقسام تاریخنگاری از دورۀ مغول به بعد به دنبال رونق تاریخنگاری شکل گرفته است. در این تاریخنگاری همانطور که از اسم آن بر میآید تاریخ به صورت نظم نوشته شده است. تاریخنگاری منظوم هم از جهت بازسازی برخی از حوادث تاریخی این زمان و هم از لحاظ نشان دادن شواهدی از احیای روح ایرانی و زبان فارسی اطلاعات زیادی بهدست میدهد. با وجود اینکه دورۀ ایلخانی و تیموری از مهمترین دورههای شاهنامهسرایی و تاریخنگاری منظوم در ایران است و منظومههای تاریخی بسیاری در این عصر به وجود آمدهاند، اما این نوع تاریخنگاری، کمتر مورد پژوهش محققین قرار گرفته است. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی به انگارههای هویت ایرانی در «منظومۀ دفتر دلگشا»ی صاحب شبانکارهای بپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد در نظر صاحب شیانکارهای، تاریخ و گذشته تاریخی مهمترین نقش را در احیا و بازسازی هویت ایرانی در دوران اسلامی داشته است. نگرش عمیق شاعر نسبت به فردوسی و تحت تأثیر شاهنامه باعث شده است تا او بارها در منظومۀ خود به شخصیتها و قهرمانان شاهنامه اشاره کند و گاهی حتی ممدوحان خویش را برتر از پهلوانان شاهنامه هم میداند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Mohammad Ghazali’s Letters from the Perspective of New Historicismنامههای محمد غزالی از منظر تاریخگرایی نوین1151351053910.22054/ltr.2020.44124.2736FAپریازوارهئیاندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناصغردادبهاستاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190624In the 1980s, after post-structural criticism, "New Historicism" appeared through the work of Stephen Greenblatt as a response to traditional historicism. A new historian believes that literary texts have been interwoven with other discourses and rhetoric structures and they constitute a part of the history that is being written. We gain knowledge about this period through works written at the end of the Salgoqian reign in Iraq nearly after one century and it demonstrates the power of historiography in the Saljoqian period. Social circumstances and daily life of people in that time are not clear due to the decay of historiography and limited sources; however, Mohammad Ghazali's letters are one of the significant works of the Saljoqian period which provides a report on discourses and political, social, and cultural issues of the same period and opens a window to the said historical period. New Historicism is seeking a link between literature and public culture of a period and in general, any cultural text. Taking advantage of this theory in rereading and interpreting Ghazali's letter can reveal the timepiece and uncover the latent discourses that are hidden under apparent discourse.در دهة هشتاد قرن بیستم میلادی، با گذر از نقد پساساختارگرا و در واکنش به تاریخگرایی سنتی، اصطلاح «تاریخگرایی نوین» بر پایة مبانی نظری استیون گرینبلت شکل گرفت. باور منتقد تاریخگرای نوین بر این است که متون ادبی با گفتمانها و ساختارهای بلاغی دیگر در هم تنیده شده و این متون بخشی از تاریخی هستند که هنوز در حال نوشته شدن است. تاریخگرایی نوین در رشتههای تاریخ، مردمشناسی و مطالعات ادبی بهکار میرود و از این جهت برای مطالعة متون کلاسیک و خودشناسی تاریخی سودمند است. تاریخ از سلجوقیان بهعنوان مهمترین دولت ترک یاد میکند و روزگار آنان را درخشان بهشمار میآورد؛ آگاهی ما دربارة این دوره از طریق آثاری است که در اواخر حکومت سلجوقیان عراق یعنی حدود یک قرن بعد نوشته شده و همین گویای فترت تاریخنگاری در دورة سلجوقی است. منابع محدود و زوال تاریخنویسی، اوضاع اجتماعی و زندگی مردم را از چشم ما پنهان داشته است اما یکی از آثار مهم بهجا مانده از دوران سلجوقیان که گزارشی از گفتمان مسلط این عصر و مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بهدست میدهد و دریچهای بر این دوره میگشاید، نامههای محمد غزالی است. تاریخگرایی نوین در جستوجوی پیوند میان ادبیات و فرهنگ عمومی یک دوره و بهطور کلی هر نوع متن فرهنگی است. بهره جستن از این نظریه در بازخوانی و تفسیر نامههای غزالی میتواند سیمای زمانة او را نمایان کند و از گفتمانهای نهفته و سرکوبشدهای که در لایههای زیرین گفتمان ظاهری پنهان شده است پرده برگیرد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Methods and Functions for Brevity in Bahrampour Omran’s Karikalematorشیوهها و کارکردهای هنری ایجاز در کاریکلماتورهای بهرامپورعمران1371651129510.22054/ltr.2019.44191.2740FAسیدمحمدهاشمیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانرضاستاریدانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایرانمعصومهمحمودیاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مازندران، ایران0000-0002-2098-8429Journal Article20190627Brevity and lingual economy affected by social and cultural factors were welcomed by contemporary literary currents in Iran. “Karikalemator” is one of the currents in which humor and brevity are its structural substructure. The speakers of the “Karikalemator” look at language differently and as a result, language games find special significance by relying on original and expressive arrays. This study aims to check the point that how the writers of the “Karikalemator” use brevity in a speech to create beauty and humor. The writers in this study find the techniques of the achievement to the brevity and humor in this literary currents in categories like metonymy, simile, metaphor, allusion, visualization, and proverb by checking Ahmadreza Bahrampour Omran’s Karikalemators that take place by polysemy motives, compressing historical and epic events, creating an image, demonstrating the thoughts, and deepening the meaning.ایجاز و اقتصاد زبانی، تحتتأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی، مورد استقبال جریانهای ادبی معاصر ایران قرار گرفت. کاریکلماتور یکی از این جریانهاست که زیربنای ساختاری آن را باید طنز و ایجاز دانست. گویندگان کاریکلماتور نگاه متفاوتی به زبان دارند و در نتیجه، بازیهای زبانی با تکیه بر آرایههای بدیعی و بیانی برای آنان اهمیت ویژهای مییابد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی این نکته است که کاریکلماتورنویسها چگونه از ایجاز برای زیباییآفرینی و ایجاد طنز استفاده میکنند. نویسندگان در این پژوهش با بررسی کاریکلماتورهای احمدرضا بهرامپورعمران، شگردهای دستیابی به ایجاز و طنزآفرینی را در مقولههای ایهام، کنایه، تشبیه، استعاره، تلمیح، حسن تعلیل، تجسم و ضربالمثل دانستهاند که با انگیزههای چندمعنایی، فشردهسازی حوادث تاریخی و حماسی و تداعی معانی، خلق تصویر، برجستهسازی و برهم زدن مألوفات ذهنی، نمایشیکردن اندیشهها و عمقبخشی به معنا صورت میگیرد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Analyzing Sign-Semantic Schema in the Discourse of “In the Waves of the Sand” and “Abd al-Sabar” Poemsتحلیل نشانه- معناشناسانه طرحواره عاطفی در گفتمان دو شعر «در امواج سند» و «أبدُ الصُبّار»1671891054010.22054/ltr.2020.39126.2557FAعلی اکبرنورسیدهاستادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0002-1158-1395رقیهپوربایرامکارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20190102The study of hegemonic semantics shows how the signs take their transcendental path and serve the hegemonic meanings. The purpose of this study is to investigate the formation, production, and reception of meaning in the field of sustainability literature. In this regard, the hegemony in the two resistance-oriented poems by Mehdi Hamidi Shirazi entitled "In the waves of the sand" and the poem "Abd al-Sabar" composed by Mahmoud Darvish was examined. Sign-semantic study of these two discourses shows how two poets, using cultural, national, and local backgrounds and archives, produce resistance-oriented meanings, distancing themselves from existing and known contexts and confronting the narrator with unexpected elements. Other findings of the study include the existence of two identical value systems, which is the praise of freedom and liberty. This value system is in the mechanisms of production in the scheme of emotional discourse in order to establish the prevailing hegemony, that is, to praise stability and freedom in society, and to marginalize other concepts.بررسی نشانه- معناشناسانۀ هژمونیک نشان میدهد که چگونه نشانهها و دالها مسیر استعلایی خود را طی میکنند و در خدمت معانی هژمونیک قرار میگیرند. هدف این پژوهش بررسی شکلگیری، تولید و دریافت معنا در زمینۀادبیات پایداری است. در این راستا، هژمونی موجود در دو شعر مقاومت محور در اثر مهدی حمیدی شیرازی با عنوان «در امواج سند» و شعر «أبد الصُّبار» سروده محمود درویش بررسی شد. مطالعۀ نشانه- معناشناختی این دو گفتمان نشان میدهد که چگونه دو شاعر با استفاده از پیشینۀ و آرشیو فرهنگی، ملی و بومی به تولید معانی مقاومتمحور میپردازند و از بافتهای موجود و شناختهشده فاصله میگیرند و گفتهیاب را با عناصر غیرمنتظره مواجه میسازند. همچنین از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به وجود دو نظام ارزشی یکسان که همان ستایش آزادی و آزادگی است ، اشاره کرد. نظام ارزشی مزبور در سازوکارهای تولید در طرحوارۀ گفتمان عاطفی در جهت تثبیت هژمونی حاکم یعنی ستایش پایداری و آزادگی در جامعه و به حاشیه راندن سایر مفاهیم ، سیر میکند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Metafiction, a Postmodernism Method: Case Study of Tamashaye Yek Royaye Tabah Shode (Watching a Wrecked Dream) Novel by Bijan Bijariفراداستان، شگردی پسامدرن: مطالعۀ موردی رمان «تماشای یک رؤیای تباه شده» اثر بیژن بیجاری1912151054210.22054/ltr.2020.44537.2756FAسیماپورمرادیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانرضاصادقی شهپردانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایرانJournal Article20190709Metafiction is a story about the process of writing a story in which the author deliberately and by revealing the craft of writing emphasizes the unreal and fiction of his story. The present study is an analytical and descriptive study of metafiction skills in the novel ‘Watching a Wrecked Dream’ by Bijan Bijari. The results suggest that the disorder in this novel is self-conscious and systematic in the form of extravagant learnings such as revealing the preparation, creating parallel and overlapping worlds, intertwining the real and imaginary world, short circuit, intertextuality, creating an artificial structure in the text, etc. These transcendental techniques are an attempt by the author to tell the reader what he reads is neither the representation of objective reality like realism nor the recreation of mental reality like modernism, rather it is a story based on imagination and unreality, except for verbal and verbal games. So in different ways, and most of all, by revealing the craft of writing, constantly reminding the reader of the fabrication and storytelling of the text, he eventually succeeds in creating the metafiction.«فراداستان» داستانی است دربارة روند نگارش داستان که نویسنده در آن آگاهانه و از طریق آشکار کردن صناعت نگارش بر داستانبودگی و غیرواقعی بودن داستانش تأکید میکند. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی شگردهای فراداستان در رمان «تماشای یک رؤیای تباه شده» نوشتة بیژن بیجاری میپردازد. نتایج، گویای آن است که بیجاری در این رمان به شکلی خودآگاه و نظاممند شگردهای فراداستانی مانند آشکار کردن تمهید، ایجاد جهانهای موازی و متداخل، درهمآمیختن جهان واقعی و خیالی، اتصال کوتاه، بینامتنیت، ایجاد بنای تصنعی در متن و... را بهکار گرفته است. این شگردهای فراداستانی، کوششی است از سوی نویسنده تا به خواننده بگوید آنچه میخواند، نه مانند رئالیسم، بازنمایی واقعیت عینی است و نه مانند مدرنیسم، بازآفرینی واقعیت ذهنی، بلکه داستانی است برساخته و برآمده از تخیل و واقعیتی بجز بازیهای زبانی و کلامی وجود ندارد. از همین رو به شیوههای گوناگون و بیش از همه با آشکار کردن تمهید و صناعت نگارش، برساختگی و داستان بودگی متن را دائماً به خواننده یادآوری میکند و نهایتاً به خلق فراداستان نایل میشود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923The Function of the Symbol in Hadiqah's Tales, Masnavi’s Stories and Fairy Talesکارکرد نماد در حکایتهای حدیقه، داستانهای مثنوی و قصههای پریان2172411055010.22054/ltr.2020.35422.2402FAطاهرلاوژهاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، ارومیه، ایران0000-0002-3393-5676Journal Article20180902The mystical texts and fairy tales are often in the field of educational and allegorical literature, and the role of symbols is very significant in the study and analysis of the rhetorical function and contemplation of these works. Symbolism is not only an effective technique in making literary texts but also an accurate device in the evaluation of the contents of these works as well as the most important method to express coded texts. The main purpose of the present research is to examine the function of symbols in explicit concepts and hidden contents of Hediqah's tales, Masnavi's stories, and fairy tales. The quality of using symbolic methods to infer the meanings of these works can lead to a better understanding of the significance of symbolism for the interpretation and paraphrasing of the speech in Iranian mystical stories and fairy tales in western literature. This article first examines the significance of the symbol in interpreting and paraphrasing the concepts of these works using an analytical descriptive method. Then through comparing and contrasting some samples, it attempts to show to what extent knowing features and functions of the symbol is effective in discovering hidden layers of their themes. The conclusion is that the use of the function of the symbol in Islamic, mystical texts is to clarify the inner concepts in the reader's mind, while in fairy tales the ultimate goal in creating ambiguity in meaning is to mature the audience’s mind. With the reader's correct interpretations, these works retain their originality, and such quality turns them into an open-ended text with a variety of interpretative capabilities.متون عرفانی و قصههای پریان غالباً در حوزۀ ادبیات تعلیمی و تمثیلیاند و نقش نماد در تحلیل کارکرد بلاغی و اندیشگانی این آثار، برجسته است. نمادپردازی علاوه بر آنکه شگردی مؤثر برای ادبیّتبخشی به متون ادبی است، ابزاری دقیق برای سنجش محتوایی این آثار نیز محسوب میشود و مهمترین و در عین حال مؤثرترین شیوة بیان مباحث متون رمزی است. بررسی کارکرد نماد در تحلیل مفاهیم صریح و محتوای پنهان حکایتهای حدیقه، داستانهای مثنوی و قصههای پریان هدف اصلی این پژوهش است. کیفیت استفاده از شیوههای نمادپردازی در جهت استنباط معانیِ این آثار به درک بهتر اهمیت نمادگرایی برای تأویل کلام در داستانهای عرفانی و قصههای پریان منجر میشود. این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی، اهمیت نماد را در تفسیر و تأویل مفاهیم این آثار بررسی میکند. سپس از طریق مقایسه برخی نمونهها، نشان میدهد که شناخت ویژگیها و کارکردهای نماد در تحلیل محتوای متون مورد اشاره تا چه اندازه برای کشف لایههای مکتوم مضامین آنها مؤثر است. نتیجه این است که استفاده از نماد در متون عرفانی، اغلب برای روشنشدنِ مفاهیم باطنی در ذهن خواننده است و حال آنکه در قصههای پریان، ابهامآفرینی در معنا به قصد بلوغ فکریِ مخاطب، هدف غایی محسوب میشود. این آثار با تفسیرهای صحیح خواننده، اصالت و تازگی خود را در خوانشهای مکرر حفظ میکنند و چنین کیفیتی آنها را به متنی باز، با قابلیت تأویلهای گوناگون تبدیل میکند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Pathological Study of the Religious War in Mathnawiبررسی آسیب شناسی جنگ ادیان در مثنوی معنوی2432721062410.22054/ltr.2020.40604.2625FAسمیهکیان مهردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانخدابخشاسداللهیاستاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانامیننواختی مقدمدانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20190214One of the causes of war and bloodshed over many centuries is the disparity of religions and religious wars. The Rumi with praiseworthy skill, scientifically and principally, explains the causes of the emergence of these wars and the ways of infiltration and the ways of dealing with them in the form of two fascinating and comprehensible stories. Rumi in two stories: "The king of Judah who killed Nazarene with passion" and "The other king of Judah who tried to destroy the religion of Jesus" introduces two models of hard and soft war to root out sectarian and religious wars from the standpoint of world principles and politic techniques. In this research, the following items were investigated by the techniques of psychological operations (soft war) and hard one: «1) - characteristics of hard and soft war, 2) -the factors of creating war from Rumi's viewpoint, 3) -the psychological operations tool (soft power) and soft threat, 4) -the tool of hard war, 5) -the components of soft war in sectarianism and the creation of proxy war. The result is that Rumi, as an expert and experienced politician, has been rooting and discovering why and how these wars and their continuity throughout the ages rang the bell to prevent the destruction of religion and the influence of demons in the world of politics and power over the centuries.یکی از دلایل جنگ و خونریزی در طول اعصار متمادی، اختلاف ادیان و جنگهای مذهبی است که مولانا با مهارتی ستودنی به صورت علمی و اصولی برای همه بیان کرده است. هدف از تحقیق حاضر، فهم و درک علل پیدایش و چگونگی شکلگیری جنگهای بین ادیان و راههای نفوذ و شیوههای مقابله با آن به کمک دو داستان مثنوی معنوی بود که به روش توصیفی تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است. مولانا در دو داستان «آن پادشاه جهود که نصرانیان میکشت از بهر تعصب»، «پادشاه جهود دیگر که در هلاک دین عیسی سعی نمود» برای ریشهیابی جنگهای فرقهای و مذهبی از دیدگاه اصول و فنون دنیای سیاست، ما را با دو مدل جنگ سخت و نرم آشنا ساخته است. در این پژوهش با استفاده از فنون عملیات روانی (جنگ نرم) و سخت: «1- شاخصهای جنگ سخت و نرم، 2- عوامل ایجاد جنگ از دیدگاه مولانا، 3- ابزار عملیات روانی (قدرت نرم) و تهدید نرم، 4- ابزار جنگ سخت، 5- مؤلفههای جنگ نرم در فرقهسازی و ایجاد جنگ نیابتی» بررسی شد. نتیجه آنکه مولانا همانند یک سیاستمدار خبره و با تجربه به ریشهیابی و کشف چرایی و چگونگی این جنگها و استمرار آن در طول اعصار پرداخته و زنگ خطری برای جلوگیری از نابودی دین و نفوذ شیاطین دنیای سیاست و قدرت در طول قرون نواخته است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Comparative Analysis of Conceptual Metaphors in the Poems of Forough Farrokhzad and Ghadah Al-Samman Based on the Conceptual Domain of Loveتحلیل مقایسه ای استعاره های مفهومی در اشعار فروغ فرخزاد و غادۀ السمان با تکیه بر حوزۀ مفهومی عشق2733051218610.22054/ltr.2020.46847.2827FAزهرهقربانی مادوانیاستادیار، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانسمیهآقابابائیاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20191021In conceptual metaphor theory, metaphors rely on semantic relationships between words that act as a means for the human understanding of abstract and tangible world affairs. Literature in connection with the theory of "conceptual metaphor" has various “source areas” and “target areas” through which they explain abstract concepts in a tangible way for those audiences. The subject of this research is the study of poems by Forough Farrokhzad and Ghadah Al-Samman, the source or target areas of which are "love" and the words of all fields with it. The method used in this research is the application of the principles of this theory in the poems of these two poets and the knowledge of the wide usage of source fields. In this way, we achieve cognitive features, cultural and social structures, and worldviews of these two women poets from two different areas in relation to the element of love. The results of the research are the selection of such source domains as objects, animals, plants, and natural phenomena, and the type of semantic load resulting from them, which reveals the type of view of these female poets towards love. Other results show that conceptual domains with a positive semantic load such as liveliness and relaxation of love, its vitality, immortality, cheerfulness, popularity, etc in the conceptual metaphors of these two poets are more than the conceptual domains with a negative semantic load such as being painful, sad, destructive, oppressive, harmful, unjust, unpredictable.در نظریۀ استعارۀ مفهومی، استعارهها متکی بر روابط معنایی میان واژهها هستند که به عنوان ابزاری برای درک نوع فهم انسان از امور انتزاعی و امور محسوس جهان عمل میکنند. ادبیات در پیوند با نظریۀ «استعارۀ مفهومی» دارای «حوزههای مبدأ» و «حوزههای مقصد» گوناگونی هستند که از طریق این حوزهها مفاهیم انتزاعی را به صورت ملموس برای آن مخاطبان تبیین میکنند. مسألۀ این پژوهش بررسی اشعاری از فروغ فروخزاد و غادۀ السمان است که حوزۀ مبدأ یا مقصد آنها «عشق» و واژههای همحوزه با آن است. روش مورد استفاده در این پژوهش کاربرد مبانی و اصول این نظریه در اشعار این دو شاعر و شناخت حوزههای مبدأ پرکاربرد است تا از این طریق به هدف ویژگیهای شناختی، ساختهای فرهنگی، اجتماعی و جهانبینیهای ذهن این دو شاعر زن از دو ناحیۀ متفاوت در ارتباط با عنصر عشق دست یافته شود. از جمله نتایج حاصل از پژوهش انتخاب قلمروهای مبدأ چون اشیاء، حیوان، گیاه و پدیدههای طبیعی و نوع بار معنایی حاصل از آنها است که نوع دیدگاه این شاعران زن را نسبت به عشق آشکار میکند. از دیگر نتایج حاصلْ بسامد حوزههای مفهومی با بار معنایی مثبت چون سرزندگی و آرامشبخش بودن عشق، شور و حیاتبخشی آن، جاودانگی، نشاط بخش بودن آن، محبوب بودن آن و... در استعارههای مفهومی این دو شاعر بیشتر از حوزههای مفهومی با بار معنایی منفی چون دردآلود بودن، غمآور، نابودگر، ستمگر، آسیبرساننده، ناعادلانه، قابل پیشبینی نبودن آن و... است. در نهایت این دو شاعر در حوزههای مبدأ غیرملموس نیز معانی مثبت و منفی چون ایثار، هنر، نفرین، خیرگی، فراق و... برای عشق در نظر گرفتهاند. دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138258920210923Stylistic Comparison and Analysis of Linguistic, Rhetorical and Content Elements of Ballade and a Letter of Khaghaniمقایسه و بررسی سبکشناسانۀ عناصر زبانی، بلاغی و محتواییِ قصیده و نامهای از خاقانی307331980710.22054/ltr.2019.39626.2583FAعلیسلیمانیدکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0001-8047-4692سودهعباسی سرداریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0003-2593-2608Journal Article20190117Stylists have named the poetic style of poems of the sixth century of Ganjeh and Ar-ran area as 'Azarbayjani' according to the classification of different periods which is different from the Khorasani style. The stream of prose writing in this period has a little different from the previous period and authors little by little try to achieve available features in technical prose by imitating of Arabic language and involving them in their writing that this action at the end of the seventh century led to an artifact and arrogant prose. Despite the backwardness of more than a century of prose stream from poetry stream, in the sixth century by the appearance of prose writing poets, the interval disappeared and the composition acceleration of the stylistic angles of poetry and prose became more and more. Regardless of the prose features of his period and backwardness of more than one century of prose from poetry, Khaghani is a prose writer poem who acted in the same way in prose and poetry, played important role in accelerating the movement of simple prose toward technical prose by imitation of his artifact language in the poem, and promoted the process of movement of simple prose toward technical prose. According to this preparation in this research, we decided to prove our claim by comparing the linguistic, literary, and content elements of a letter and ballade of Khaghani that both are about Imam Amadatod-Din Hafadeh.سبکشناسان بر اساس تقسیمبندی ادوار مختلف، سبک شعریِ شاعران قرن ششمِ حوزۀ گنجه و ارّان را «آذربایجانی» نام نهادهاند که از نظر مختصات با سبک «خراسانی» متفاوت است. جریان نثرنویسی حاکم بر این دوره نیز اندک تفاوتی با دورۀ قبل داشت و نویسندگان تلاش میکردند تا به تقلید از زبان عربی، اندکاندک به ویژگیهای موجود در سبک فنی چنگ زنند و آنها را در نوشتههای خود دخیل کنند که این حرکت در پایان قرن هفتم به نثر مصنوع و متکلّف منجر شد. با وجود عقب بودن بیش از یک قرنِ جریان نثرنویسی از جریان شعرگویی در قرن ششم با پدید آمدن «شاعرانِ نثرنویس»، فاصلۀ زمانی از بین رفت و شتاب آمیختگی مختصاتِ سبکی شعر و نثر بیش از بیش شد. خاقانی شاعری نثرنویس است که بدون در نظر گرفتن ویژگیهای نثری دورۀ خود و عقب بودن بیش از یک قرنِ نثر از شعر در شعر و نثر خود به یک شیوه عمل کرد و به تقلید از مصنوعگویی خود در شعر در سرعت بخشیدن حرکت نثر «مرسل» به سوی «فنینویسی» نقش مهمی را ایفا کرد و روند حرکتِ نثر مُرسل به سوی نثر فنی و مصنوع را بیش از بیش شتاب بخشید. بنابراین، در این پژوهش برآن شدیم تا با مقایسۀ سبکشناسانۀ عناصر زبانی، ادبی و محتواییِ نامه و قصیدهای از خاقانی که هر دو در باب امام عمدةالدین حفده است به اثبات مدعای خود بپردازیم.