دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138155020120220Analysis of Dah-nāmeh (Ten letters) in Persian Literature from a Literary Genre Perspectiveتحلیل دهنامههای ادب فارسی از دیدگاه انواع ادبی936656210.22054/ltr.2012.6562FAمحبوبهخراسانیاستادیار دانشگاه آزاد واحد نجف آبادJournal Article20161205Due to fragmentary and wide-ranging subjects in literary biographies, literary histories, bibliographies and other references, some subjects are mentioned which are not reliable in terms of authenticity. A case in point is the numerous works considered to be dah-nāmeh (Ten letters). Sometimes this situation arises as a result of the mistake made by some researchers who prejudge or blindly rely on the quotations without further investigation or reference to the original works. They believed a minor similarity in name, lexical – and not terminological – reference, personal recollection and observance in a book to be a compelling reason for considering a literary work as belonging to a certain genre; in a way that 23 poems are recorded as dah-nāmeh, half of which are not truly of this type. The research questions in this paper are: What is investigated and reviewed based on theories related to literary genres? What criteria and tools are most useful for determining literary genres? Do all works called dah-nāmeh truly belong to this literary genre? At the end, by eliminating 11 works considered to be dah-nāmeh, only 12 of them remained. Seven poems fully meet the criteria for being classified as dah-nāmeh. These poems include Manteq al-Oshshāq by Ohadi Marāghe’i, Mohabat-nāmeh by Ibn Nasouh, Oshshāq-nāmeh by Ubeyd Zākāni, Tohfat al-Oshshāq by Rokn Sā’en Semnāni, Rouh al-Āsheqin by Shah Shojā’, Rozat al-Mohebbin by Ibn Imād and Mahboub al-Qoloub by Hariri. There are another three works belonging to dah-nāmeh genre, including Oshshāq-nāmeh by Araqi, Sohbat-nāmeh by Hemām Tabrizi and Si-nāmeh by Amir Hussein Heravi. However, two works, including Rozat al-Āsheqin by Aziz Bokhāri and Eshrat-nāmeh, were left uninvestigated.در تذکرهها، کتابهای تاریخ ادبیات، فهرستها و سایر مراجع به دلیل گستردگی و پراکندگی موضوعی، گاه مطالبی نقل میشود که نمیتوان به درستی همهی آنها اطمینان داشت؛ یکی از آن موارد، انتساب آثار نسبتاً زیادی به دهنامههاست. این وضعیت گاه نیز حاصل پیشداوریهای غیر تحقیقی و اعتماد بدون مراجعه به اصل آثار است که برخی محققان مرتکب شدهاند و به اندک نشانهای مانند شباهت نام یا اشارهی صرفاً واژگانی و نه اصطلاحی، یا صرف یادکرد شخصی و مشاهده در کتابی، حکم به تعلّق اثری به نوع خاصی دادهاند؛ بهطوری که 23 منظومه به نام دهنامه در این آثار ثبت شده است که نیمی از آنها واقعاً دهنامه نیستند. پرسشهای تحقیق نوشتهی حاضر، گرد این موارد هستند که نظریههای انواع ادبی چه مطالبی را بررسی میکنند؟ چه ملاکها و ابزارهایی بیشتر بهکار تشخیص انواع ادبی میآیند؟ آیا همهی آثاری که نام دهنامه بر آنها نهاده شده است، دهنامه هستند؟ در پایان، پس از حذف 11 اثر که منسوب به دهنامهاند، 12 اثر باقی میماند که از این تعداد 7 منظومه کاملاً با معیارهای تعیینکنندهی ژانر دهنامه همخوان هستند که عبارتند از: منطقالعشاق اوحدی مراغهای، محبتنامهی ابننصوح، عشاقنامهی عبید زاکانی، تحفهالعشاق رکن صائن سمنانی، روحالعاشقین شاه شجاع، روضهالمحبین ابنعماد و محبوبالقلوب حریری. 3 اثر الحاقی به ژانر دهنامه نیز وجود دارد که عبارتند از: عشاقنامهی عراقی، صحبتنامهی همام تبریزی و سینامهی امیرحسینی هروی. اما 2 اثری که بدون بررسی باقی ماندند، روضهالعاشقین عزیز بخاری و عشرتنامه هستند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138155020120220Backgrounds and Manifestations of Romanticism in “My Bukhara, My Tribe”زمینه ها و نمودهای رمانتیسم در «بخارای من؛ ایل من»3752656310.22054/ltr.2012.6563FAعلیرضاشعبانلواستادیار پژوهشگاه علوم انسانی تهرانJournal Article20161205This paper discusses the grounds for and manifestation of Romanticism in fictions by Mohammad Bahman Beigi. Social and political developments in Iran and acquaintance with European literature and culture at the end of Constitutional period and in Pahlavi regime provided the necessary ground for popularity of Western Romantic works and their translation into Persian among Iranians. The influence of the sociopolitical atmosphere in the society, and the personal traits, spiritual homogeneity, tribal life style, the exile and distance from the family all led Bahman Beigi to the Romantic School. However, by purifying the features of this School, he avoided its radical aspects and created pleasant works which move between reality and imagination. The imaginative and real aspects of his works are so mixed that make their distinction difficult.در این مقاله، زمینهها و نمودهای رمانتیسم در آثار داستانی محمد بهمن بیگی بررسی شده است. با وقوع تحولات اجتماعی و سیاسی در ایران و آشنایی ایرانیان با ادب و فرهنگ اروپایی، در اواخر دوره مشروطه و دوران پهلوی، زمینه برای رواج آثار رمانتیک غربی و ترجمههای آن در میان ایرانیان فراهم شد. بهمن بیگی از یک سو تحت تأثیر فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، از دیگر سو بر اثر ویژگیهای شخصیتی، تجانس روحی، نوع زندگی در میان ایل، گرفتاریهای دوران تبعید و دوری از خانواده، در نوشتههای خود به مکتب رمانتیسم گرایش یافت؛ امّا از جنبههای افراطی رمانتیسم پرهیخت و با تلطیف ویژگیهای آن، آثاری دلانگیز و دلنشین، که در مرز میان حقیقت و خیال هستند، به وجود آورد. جنبههای تخیلی و حقیقتنمایی آثار او، چنان در هم آمیختهاند که تمییز آنها بسی دشوار است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138155020120220A Short Story by Hooshang Golshiri: A Narratological Perspective Based on Genette’s Theoryروایتشناسی یک داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری براساس نظریهی ژنت5380656410.22054/ltr.2012.6564FAکاظمدزفولیاناستاد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20161205One of the basic features of contemporary modern stories is the use of numerous narrative devices. In order to present their novice ontology, contemporary modern writers have always used complex narrative techniques and avoided classic and linear narrations popular in previous centuries. Hoosang Golshiri is a contemporary writer who created complex, multi-layered and difficult works by using countless narrative devices. The complex narration in stories by Golshiri is one of the most important features of his writing style. This research analyzes the narration of the short story called Ma’soum-e Dovvom (“The Second Innocent One”) based on the theory of Genette who’s a theorist of structuralist narratology. After explaining Genette’s theory, three narrative levels of the story, the narrative text and narration of this short story along with the components linking these levels, namely “tense: order, duration, frequency”; “mood: distance and focalization” and “voice or tone” are analyzed and discussed. Therefore, the techniques and devices used by Hooshang Golshiri in these works are shown, and it is revealed that he used these narrative components in a modern way. This paper aims at showing that an investigation into the narrative structure of Golshiri’s works helps one to understand their complexities and know more about their semantic aspects.یکی از بارزترین ویژگیهای داستان مدرنیستی معاصر استفاده از صناعات روایی فراوان در آن است. نویسندگان مدرنیست روزگار معاصر برای عرضهی هستیشناسیِ نوین خود همواره از تکنیکهای روایی پیچیده بهره گرفتهاند و از روایتهای کلاسیک و خطّیِ سدههای پیشین دوری جستهاند. هوشنگ گلشیری یکی از داستاننویسان روزگار ماست که با بهرهگیری از صناعات روایی فراوان آثاری پیچیده، چندلایه و دیریاب خلق کرده است. روایت پیچیدهی داستانهای گلشیری از مهمترین مشخّصههای سبک داستاننویسی اوست. در این پژوهش براساس نظریهی ژنت، روایتشناس ساختارگرا، داستان کوتاهِ معصوم دوم روایتشناسی و تحلیل شده است. پس از گزارش نظریهی ژنت، سه سطح رواییِ داستان، متنِ روایی و روایتگریِ این داستان کوتاه و مؤلّفههای رابط این سطوح «زمان دستوری: نظم و ترتیب، تداوم، بسامد»، «وجه یا حال و هوا: فاصله و کانونیشدگی» و «صدا یا لحن» تحلیل و بررسی میشود تا فنون و صناعاتِ کاربستی هوشنگ گلشیری در خلق این اثر نشان داده شود و نیز معلوم گردد که گلشیری بهگونهای مدرنیستی از این مؤلّفههای روایی استفاده کرده است. هدف این پژوهش آن است نشان دهد مطالعهی ساختارِ روایی آثار گلشیری به درک پیچیدگیهای آنها کمک میکند و منجر به شناخت بیشتر جنبههای معنایی میشود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138155020120220On the Reflection of the 1953 Iranian Coup D’état in Ebrahim Golestan’s Fictionsبررسی بازتاب کودتای 28 مرداد 1332 در آثار داستانی ابراهیم گلستان81106656510.22054/ltr.2012.6565FAسعیدبزرگ بیگدلیدانشیار دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161205The 1953 Iranian coup d’état is one of the significant and influential political events in the past century. Constitutional and Islamic Revolutions are two other important events in this century. In addition to the widespread reflection of the said coup d’état in fictions, it also affected the formation of literary symbolism movement. Due to the heavy political pressure in the society, many intellectual writers fighting for democracy used a coded and symbolic language to criticize the sociopolitical issues in Iran. They focused on issues such as failure of National Movement, hopelessness of people, domestic hegemony and influence of colonization in Iran. The reflection of the 1953 coup d’état in contemporary fictions has not been investigated in literary researches. Therefore, this paper aims at a descriptive-analytic discussion of how the coup d’état is reflected in the works by Ebrahim Golestan. The result shows that the said event is reflected mostly in themes, characters and settings of Golestan’s fictions. Themes such as lack of unity among people, intrusion of foreigners in political and cultural arenas, objection to the pressurized and unsecure atmosphere in the society, and hopelessness, failure, suspicion and emptiness of fictional characters and description of a hegemonic and dark setting are all reflection of the 1953 coup d’état in Golestan’s works. By resorting to symbols, Golestan indirectly criticizes the society.کودتای 28 مرداد 1332 یکی از سه حادثۀ مهم سیاسی و تأثیرگذار یکصد سال اخیر تاریخ معاصر ایران است. انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی، دو حادثۀ دیگر این قرن بهشمار میروند. این واقعه علاوه بر بازتاب گسترده بهصورت صریح و پوشیده در ادبیات داستانی، در شکلگیری جریان سمبولیسم ادبی تأثیر داشته است. بسیاری از نویسندگان روشنفکر و مبارز بهدلیل فشار و اختناق حاکم بر جامعه، با زبان و بیانی رمزی و تمثیلی در نقد مسائل اجتماعی- سیاسی کوشیدند و مسائلی همچون شکست جنبش ملی، روحیۀ یأس و ناامیدی، استقرار استبداد داخلی و نفوذ مجدّد استعمار در مرکز توجه آنان قرار گرفت. در پژوهشهای ادبی، انعکاس و بهویژه نتایج حادثه کودتا در داستاننویسی معاصر کاویده نشده است. در این پژوهش، نحوۀ انعکاس کودتا در آثار داستانی ابراهیم گلستان بهشیوۀ توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. نتیجۀ بررسیها نشان میدهد که انعکاس این رویداد در داستانهای ابراهیم گلستان بیشتر در حوزۀ درونمایه، شخصیت و فضاسازی است. درونمایههایی مانند عدم اتّحاد و همدلی در میان آدمها، دخالت بیگانگان در عرصههای سیاسی و فرهنگی و اعتراض به جوّ اختناقزده و ناامن جامعه، روحیۀ یأس و ناامیدی و شکست و تردید و پوچی در شخصیتهای داستانی و توصیف فضای استبدادی و تیرۀ جامعه، بازتاب کودتا را در داستانهای گلستان نشان میدهد. گلستان در این داستانها بهصورت غیر مستقیم و با استفاده از نماد و تمثیل، انتقاد خود را نسبت به اوضاع جامعه بیان کرده است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138155020120220Selection of Intratextual Audience for Poems in Constitutional Period (Based on personal experience of poets)گزینش مخاطب درون متنی شعر مشروطه (برپایهی تجربههای شخصی شاعران)107131656610.22054/ltr.2012.6566FAمحسنذوالفقاریدانشیار دانشگاه اراک0000000288231588Journal Article20161205The present paper discusses how the intratextual audience is selected based on the personal experiences of some prominent poets of the Constitutional era. The research questions are: 1. Which aspects of personal experiences did mostly affect the audience selection by the poets? 2. Did different experiences lead to distinction of style in selecting the audience? A deductive methodology is selected to carry out this research, in which different audience types; particularly intratextual ones are categorized and defined, once the works of the poets in Constitutional period are carefully studied. Then, the biographies of these poets are used as data providing personal experiences. The data is presented with focus on family, education and studies, beliefs and social roles, and the effect of these experiences on selection of intratextual audience are discussed. The result shows that personal experiences lead to differences in style when it comes to audience selection. A closes analysis of the method of selection reveals the thoughts and worldview of the artist. The structure and frequency of different intratextual audiences also show the identity of the poet’s potential or ideal audience.جستار حاضر چگونگی گزینش مخاطب درون متنی را براساس تجربههای شخصی چند شاعر برجستهی عصر مشروطه بررسی میکند. پرسشهایی که این پژوهش میکوشد به آنها پاسخ دهد عبارت است از اینکه: 1ـ هریک از شاعران مورد نظر، در گزینش مخاطب بیشتر تحتتأثیر چه جنبههایی از تجربههای شخصی بودهاند؟ 2ـ آیا تجربههای شخصی متفاوت، باعث تمایز سبک ایشان در گزینش مخاطب شده است؟ روش کار در این پژوهش به شیوهی استنتاجی بوده، ابتدا با مطالعهی دقیق دیوان شاعران دورهی مشروطه، انواع مخاطب با محوریت مخاطب درون متنی دسته بندی، تقسیم و تعریف شده است. سپس اطلاعات زندگینامهای این شاعران، به عنوان دادههایی برای مبحث تجربیات شخصی در نظر گرفته شده که این اطلاعات در چهار محور: خانواده، تحصیلات و مطالعات، اعتقادات و باورها، نقشهای اجتماعی ارائه شده، تأثیر این تجربهها در گزینش مخاطب درون متنی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتیجهی پژوهش بیانگر آن است که تجربههای شخصی شاعران، موجب تمایز سبکی ایشان در گزینش مخاطب میشود؛ با دقت در چگونگی این گزینش میتوان به اندیشه و جهانبینی هنرمند نزدیکتر شد. همچنین توجّه به ساختار و بسامد انواع مخاطب درونمتنی، هویت مخاطب بالقوه یا آرمانی شاعر را نشان میدهددانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138155020120220A Research on Letters in Ferdowsi’s Shahnamehپژوهشی در نامههای شاهنامهی فردوسی133157656710.22054/ltr.2012.6567FAقاسمصحرائیاستادیار دانشگاه لرستان0000-0002-1980-7803Journal Article20161205As a communication means, letter plays a significant role in Shahnameh. This paper classifies the letters in Shahnameh into three categories in terms of communication levels: letter from superior to inferior, inferior to superior and letters exchanged between counterparts. This paper also discusses the components of these letters, which are usually different depending on the subject and the recipient, and also how they were initiated and delivered. Moreover, the subjects and materials mentioned by senders before and after writing the letter, stipulation of the name of sender and recipient, the seal and function of letters in Shahnameh are also dealt with. The present research mainly aims at becoming familiar with the history of letter writing in Iran before Islam and analyzing the letters in Shahnameh in order to set them as pattern for today’s correspondence. Given that Shahnameh’s letters show the method and customs of correspondence in Iran before Islam, description and explanation of their analysis can help to improve letter writing techniques.در شاهنامهی فردوسی، نامه به عنوان یکی از وسایل برقراری ارتباط و انتقال پیام، کاربرد و اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله نامههای شاهنامه از جهت سطوح ارتباطی به سه دسته: بالادست به زیر دست، زیردست به بالادست و نامهی همتایان به هم، تقسیم شده است. همچنین اجزا و ارکان تشکیل دهندهی نامهها که معمولاً به تناسب موضوع و مخاطب متفاوت بوده و چگونگی آغاز و انجام آنها مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، از مطالبی که فرستندگان پیش از شروع نامه و پس از ختم آن میآوردهاند و نیز ذکر فرستنده و مخاطب، مهر کردن نامه و موضوع و کارکرد نامهها در شاهنامه سخن گفته شده است. هدف اساسی ما در این مقاله آشنایی با پیشینهی نامه و نامه نگاری در ایران پیش از اسلام و تحلیل نامههای شاهنامه در جهت الگوگیری از آنها در مکاتبات امروز است. با توجه به آنکه نامههای شاهنامه در بر گیرندهی راه و رسم مکاتبات در ایران پیش از اسلام است، توصیف و تبیین و تحلیل آنها میتواند در بهتر شدن شیوههای نامه نگاری مفید واقع شود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138155020120220Criticism of Sequences of Hero’s Functions in Propp’s Theory of Morphology (Based on the morphology of three stories in Shahnameh)بررسی و نقد توالی خویشکاریهای قهرمان در نظریهی ریختشناسی پراپ (با تکیه بر ریختشناسی سه قصّه از شاهنامه)159179656810.22054/ltr.2012.6568FAخاورقربانیاستادیار دانشگاه آزاد واحد مهابادJournal Article20161205Based on morphology of three stories in Shahnameh, the present paper attempts to make a critical analysis of “sequences of hero’s functions” in Propp’s theory of morphology. To this end, three stories in Shahnameh are first investigated from a morphological perspective. The hero’s functions are the same and seem to have identical structures in these stories; however, there are differences in their variable elements. After analyzing the similarities and differences, it is concluded that stories don’t fit into one category based on function per se, and that the effect of some variable elements too must be considered in classification of stories. This is so because, although the hero’s functions (departure, love, test, wedding, return) are limited and the same in these stories, some other variable elements such as social environment, hero’s identity and protagonist have influenced the sequence of these functions.مقالهی حاضر به روش تحلیلی– انتقادی و بر اساس ریخت شناسی سه قصه از شاهنامه، به بررسی و نقد اصل «توالی خویشکاریهای قهرمان» در نظریهی ریختشناسی پراپ میپردازد. به این منظور، نخست سه قصه از قصههای شاهنامه از دیدگاه ریختشناسی، بررسی میشود که خویشکاری قهرمانان آنها یکسان است و ظاهراً ساختار یکسانی دارند؛ اما در عناصرِ متغیر آنها تفاوتهایی وجود دارد و پس از تحلیل اشتراکات و اختلافات آنها، به این نتیجه میرسد که در ردهبندی قصهها، تنها توجه به خویشکاری نمیتواند آنها را در یک رده قرار دهد و باید تأثیر برخی ازعناصر متغیر هم بر آن در نظر گرفته شود؛ چون هر چند در این قصّهها خویشکاریهای قهرمانان محدود (کوچ، عشق، آزمایش، ازدواج، بازگشت) و یکسان است، اما برخی از عناصر متغیر مانند محیط اجتماعی و یا هویت قهرمان و شخصّیت اصلی، بر توالی این خویشکاریها تأثیر گذاشتهاست.