دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138133920090522Familiarization with the Structure of Iron Dialectsآشنایی با دستور گویش ایرونی930647610.22054/ltr.2009.6476FAحسینمصطفویهیئت علمی دانشگاه فروسی مشهدJournal Article20161204Examination of languages and dialect forms, inherited from Iranian languages could help in understanding the Persian language itself as well as its grammatical elements and vocabulary. This study is aimed at examining the phonetic system along with discourse elements of Iron dialects. Among the most important grammatical properties of Iron dialect, the inflectional morphemes, linguistic elements or forms, and affixes can be considered. with respect to noun cases, this paper gives an account of inflectional morphemes and grarnmatical categories which represent ancient Iron dialects. The present study is an attempt to identify and understand adjective categories, different types of pronouns, verb patterns, and verb tenses.بررسی دستور و واژگان زبانها و گویشهای بازمانده از زبانهای ایرانی میتواند به شناخت بهتر زبان فارسی - هم از نظر واژگان و هم از نظر دستور زبان - کمک نماید. در این مقاله ابتدا نظام آوایی گویش ایرونی و سپس اجزاء کلام (اسم، صفت، ضمیر، عدد، فعل، حروف، قید و ادات) آن به اختصار مورد بررسی قرار گرفته است. در مقولة اسم، چگونگی جمع بستن اسامی با استفاده از پسوندهای مختلف و نیز صرف آنها در حالتهای دستوریای که بازمانده از ایرانی باستان است، نشان داده شده است. در مقولة صفت درجات مختلف آن، در مقولة ضمیر انواع ضمایر با صرف آنها در حالت دستوری و در مورد فعل صرف آن در زمانهای حال، گذشته و آینده ذکر شده است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138133920090522Recontemplating the Concept of Figurative Adjunct and its Alternative Divisionsبازاندیشی در اصطلاح و تقسیم «اضافههای مجازی»3139647710.22054/ltr.2009.6477FAنویدفیروزیدانشجوی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161204This study first defines "adjunct" and addresses the other types of adjuncts in traditional grammar. Then, the concept of "figurative adjunct" is reviewed and the study suggests another division for the other types of adjuncts. This division is exploited on the basis of "foregrounding", "automation", and "literary functions" of langu:1ge. lt also discusses some of the characteristics of simile according to the novel division of adjuncts and gives an account of some ancient manuscripts. I Iowever, they are nor in the category of simile adjunct. These kinds of simile consist of an abstract and a concrete noun which are ,-ailed "objective adjuncts". In addition, this paper provides some examples of this trope and continues with some comments on the results and C( inclusions are discussed at further length.در این مقاله در آغاز به تعریف «اضافه» اشاره شده است و سپس به تقسیمبندی انواع اضافه ها - اضافه های حقیقی و مجازی - در دستورِ سنّتی، پس از آن در اصطلاح «اضافه های مجازی» بازاندیشی شده و تقسیمبندی دیگری برای انواع اضافه ها پیشنهاد شده است. این تقسیمبندی بر اساس «برجستهسازی»، «خودکاری» و «نقش ادبیِ» زبان صورت گرفته است. در پی تبیینِ این تقسیمبندی تازه، برخی ویژگیهای «تشبیه» مورد بحث قرار گرفته و نمونههایی از متونِ کهن نقل شده است که - با توجه به ویژگیهای اساسی «تشبیه» - در شمارِ اضافههای تشبیهی قرار نگرفتهاند. این اضافهها که از پیوند یک اسمِ ذات و یک اسمِ معنا پدید میآیند، گونهای دیگر از «اضافههای زبان ادبی» به شمار آمده و «اضافهی تعیَّنی» نام گرفتهاند. در بخشی دیگر نمونههایی از تعیّن بخشی در زبانِ معیار نقل شده است. مطالب طرح شده در بخش نتیجهگیری جمع بندی شدهاند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138133920090522The Repetition of Linguistic Categoriesتکرار مقولههای زبانی (در غزلیّات شمس)4156647810.22054/ltr.2009.6478FAعباسعلیوفاییدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161204Linguistic acts enjoy two dimensions. A usual dimension which is deprived of artistic manifestations and an artistic one which takes different forms due to not having any role as a reference. ln artistic language, various techniques are exploited. One method involves rhe repetition of sounds, words, and sentences. The first type appears at the level of lexicon, the second type at the sentence, and the third type at the wider and general level of speech chains. Sound and lexical repetitions are the most common forms though Persian poets made different uses o l these techniques and some ()f these poets occupied a crucial role in bringing about such works. Mowlana has extensively used this technique which has provided a great linguistic music. Furthermore, it becomes accessible to the readers, and is written in a simpler language. This paper aims at examining the diversity of such repetitions in Shams sonnets from solely Persian linguistic perspectives and reveals the emergence of such methods. A technique which is and is accounted as a p.rrticular feature of his poetries,کنش زبانی دو وجه دارد: یکی وجه معمول و عاری از نمودهای هنری و دیگری وجه هنری که با داشتن نقش غیراجرایی اشکال و گونههای مختلفی پیدا میکند. در زبان هنری شگردهای فراوانی به کار گرفته میشود. یکی از این شیوهها، تکرار آواها و واژگان و جملههاست. نوع نخست در واژگان و نوع دوم در سطح جمله و نوع سوم در سطحی وسیهتر و کلّیتر کلی به نام زنجیرة گفتار ، تکرار آوایی و واژگان، رایجترین مکرّرها به شمار میآید امّا در میان شاعران فارسی گوی، به گونههای متفاوتی بدان پرداخته شده است. برخی سهمی اندک و برخی دیگر سهم بیشتری از دیگران دارند. مولوی در میان شاعران این شیوه را بسیار برجسته به کار برده است؛ شگردی که موجب موسیقی دلکش زبان و تقریب آن به مخاطب و در مواردی فراوان به سادگی زبان منجر شده است. این مقاله بر آن است که فقط از حیث زبانی (نه هنری) تنوّع تکرار در مقولههای زبانی هفتگانة فارسی را در غزلیّات شمس، مورد بررسی قرار دهد و شیوههای ظهور آنها را بررسی کند. شگردی که خاصّ مولوی و از خصایص عمدة شعر وی به شمار میرود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138133920090522Comprehension of Sirnple and Compound Syntactic Structures in Persian-speaking Down Childrenتوانایی کودکان مبتلا به سندرم داون فارسیزبان در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکّب5776647910.22054/ltr.2009.6479FAشهلارقیب دوستاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161204The aim of the present study is to investigate the performance of Persian- speaking children with Down syndrome in the comprehension of simple and compound syntactic structures. The participants of the 20 children of both genders, matched with the normal gn;up b:hed on their mental age of 7-8 years. This research applies both the descriptive and the experimental methods. To evaluate syntactic abilities of the participants, a test of linguistic comprehension was developed, The results of the research indicate that there is a significant difference ber:ween the performance of the down and normal participants with respect to the simple and compound structures in the comprehension rest.هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نحوة عملکرد دَه کودک مبتلا به سندرم داون فارسیزبان در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکّب برای شناسایی و ارزیابی نقاط ضعف و قوّت آنان میباشد. به این منظور، تشابهات و تفاوتهای عملکرد زبانی آنان را با عملکرد دَه کودک طبیعی به عنوان گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفت تا الگویی دربارة رشد و عملکرد زبانی گروه داون در زمینة درک نحوی حاصل گردد. آزمودنیهای پژوهش از هر دو جنسیّت بودند و بر اساس سنّ عقلی 7-8 سال هماهنگ شدند. برای بررسی تواناییهای نحوی کودکان، آزمون درک زبانی به صورت مطابقت تصویر - جمله تدوین گشت. پس از تحلیل دادههای آزمون درک زبانی مشخّص گردید که گروه داون در درک ساختارهای ساده، مرکّب، مرکّب همپایه و مرکّب ناهمپایه بسیار ضعیفتر از گروه طبیعی عمل کردند و این مسئله در میانگین امتیازهای ساختارهای مرکب نمایانتر بود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138133920090522Riddle: The Premier Manifestation of Paradoxical Images in Persian Poemsچیستان، نخستین تجلیگاه تصویرهای پارادوکسی در شعر فارسی7791648010.22054/ltr.2009.6480FAغفاربرج سازاستادیار دانشگاه شاهدJournal Article20161204this paper is divided into two main sections. The first section describes the results of the investigations into the paradoxical images in Persian poems. In addition, it provides various evidence for putting forward a number of hypotheses which proves that riddles are the first manifestation of paradoxical images in Persian poems. As these images in the true sense of the word have been revealed with the advent of · Sanaee and his Moghane's poems in the area of Persian poems, [he researcher has made a lot of attempts to present evidence of some poems of other poets who have lived before Sanaee or contemporary with him. The second section cornpares two different outlooks in order to identify whether there is any relationship between paradoxical images of these riddles and the paradoxical images of the other texts, mainly mystical texts. In this comparison Bidel's poetry, which is a widely representative of paradoxical images in Persian poems, has drawn a lot of attention.مقاله حاضر در دو بخش تدوین شده است. در بخش اول به ارائه نتیجه بررسی سابقة حضور تصویرهای پارادوکسی در شعر فارسی پرداخته شده است و سپس با ارائه شواهد متعدد این فرضیه مطرح شده که چیستان، یکی از نخستین تجلیگاههای تصویرهای پارادوکسی در شعر فارسی است؛ از آنجایی که مشهور شده که تصاویر پارادوکسی به معنای دقیق کلمه، با سنایی و شعر مغانة او به قلمرو شعر فارسی وارد شده است، کوشیدهایم نمونههای شاهد از شعر شعرای پیش از سنایی و شاعرانی که نزدیک به دورة او بودند، ارائه شود. در بخش دوم برای پاسخ به این سؤال که میان تصویرهای پارادوکسی این چیستان ها و تصویرهای پارادوکسی متنهای دیگر - به ویژه متن های عرفانی - چه رابطهای وجود دارد؟ مقایسهای میان این دو از دیدگاههای مختلف انجام گرفته است. در این مقایسه شعر بیدل که نمایندة تمام عیار حضور تصویرهای پارادوکسی در شعر فارسی است، مورد توجّه قرار گرفته است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138133920090522Yaie Ode and Mir Fendereski's Words of Wisdom«قصیده یائیه» و مشرب حکمی میرفندرسکی93105648110.22054/ltr.2009.6481FAحسینکلباسی اشتریدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161204Mir Abulqasim Astarabadi is a renowned philosopher and mystic, Safavid period. whose philosophical and mystical wisdom are outstanding. The verses which are left from him are known as "Yaie Ode" that includes great concepts and represents his thought style, zeal, and wisdom. literary man, reputable savant, lecturer and instructor of wisdom and philosophy, prominent mystic, commentator of mystical works, expen in alchemy and instinctive and intrinsic knowledge, and ti1ully , salient poet are some of the features which are attributed to this known figure by other literary men. Mir Fendereski enjoys such a complex character that it's difficult to form a judgment about his thought style. This study is aimed at revealing certain features of this great philosopher and mystic by reading through some of his odes.از زمره حکمای نامدار قرن یازدهم هجری قمری، حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی است که علاوه بر علّو مقام فلسفی، از بزرگان اهل معنا و عرصة عرفان نیز به شمار آمده است. قطعة منظوم به جای مانده از او معروف به «قصیدة یائیه» حاوی مضامین بلندیست که چند شرح مفصّل و مختصر را به خود اختصاص داده است و علاوه بر آن افق جدیدی از ذوق و مشرب فکری سرایندة آن را به نمایش میگذارد. استاد و مدرّس حکمت مشاء عارف قلندر و شارح آثار متصّوفه، متبحّر در علم کیمیا و دانشهای باطنی و بالاخره حکیم صاحب ذوق و سرایندة توانای اشعار حکمی گوشهای از اوصافی است که صاحبان تراجم و رجال در حقّ این چهرة نه چندان شناخته شدة عصر صفوی آوردهاند. پیچیدگی شخصیت میر چنان است که قضاوت در خصوص مشرب فکری وی را دشوار میسازد و یکی از جهات آن مضامین قصیده یاد شده است که در این نوشتار ضمن بازخوانی فقراتی از آن، وجوهی از ذائقة حکمی این چهره بزرگ عرصة فلسفه و عرفان اسلامی را ملاحظه خواهیم کرد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138133920090522The Advantage of Music in the Study of Rudaki's Poetriesموسیقی و خوانش اشعار رودکی107127648210.22054/ltr.2009.6482FAداووداسپرهماستادیار دانشگاه علامه طباطبائی0000-0018-5742-297Journal Article20161204This study has focused on two major issues. Firstly, an examination of the meters and rhythms that Rudaki has exploited in the preface of Persian poems. Secondly, a deep contemplation of the meters while reciting or reading the poems. Regarding the first point, this study concludes that the poet is fully acquainted with the meters and rhythms of Persian poems and has made much use of those meters and has applied them extensively except for some specific meters that can have three reasons. Presumably, many poems are composed based on such meters which are not accessible owing to the extinction of some parts of the poems with the passage of time. Unfamiliarity with such meters or lack of experience can be a second reason. In addition, the poet can be unwilling to use the meters in his poems. The second part of this paper is devoted to the complexities or the difficulties in the study of Rudaki's poetries which have been resolved with the aid of the musical system of Persian poems. Accordingly, the main conclusion to be drawn from this study is rectifying some verses of the poet's collection of worksدر این جستار به دو نکته توجّه شده است: نخست، بررسی اوزان و بحوری که رودکی به عنوان آغازگر شعر فارسی آنها را به کار برده است و دوم، خوانش مجدّد اشعار شاعر از رهگذر تأمّلات وزنی. در بخش نخست مقاله این نتیجه به دست آمد که شاعر با تمام بحور و اوزان شعر فارسی آشنا بود و بیشتر آن اوزان را در سرودههای خود به کار بسته است و تنها در چند وزن از وی شعری دیده نمیشود؛ این مسئله ممکن است سه دلیل داشته باشد: یا در آن اوزان نیز شعری سروده که به دست ما نرسیده است چون بخش زیادی از سرودههای او از بین رفته است؛ یا آن اوزان در روزگار شاعر هنوز ناشناخته و ناآزموده بوده است و یا شاعر خود تمایلی به آن وزن ها نشان نداده است. در بخش دوم مقاله، دشواریهای خوانش شعر رودکی با کمک نظام موسیقیایی شعر فارسی بررسی و مرتفع شده است. در این راستا نتیجة دیگری نیز حاصل شده و آن تصحیح تعدادی از ابیات دیوان شاعر است.