دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138123720081121A Study of the Mystery of Plant Mythology in Masnavi-i Ma`naviپژوهشی درباره سه اسطورة گیاهی در مثنوی معنوی728646210.22054/ltr.2008.6462FAحجتعباسیدانشجوی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20161203Owing to the extensive implication of myths underlying the original work of Masnavi-i Ma`navi, this exquisite peculiarity prompts us to put much insight and scrutiny into studying this work compared with other ones. The attachment between this work and other mystical worlds has led to the formation of a multi-layered and comprehensive text that establishes a mysterious atmosphere in the work, the interpretation of which elevates us to go beyond the superficial commonalities. Myths of the tree of life, tree of Kharrub, and the botanical origin of man, which have been referred to several times in Masnavi, are amongst the ones swing the text from side to side and engaging it with the primeval ontology of human being. In the present research, putting these three myths along with other materials and expanding on their relations to other mythologies, we have tried to give a sound realization of these myths.گسترش اسطوره در بطن اثری پویا و ریشهدار چون مثنوی معنوی، درنگ و ژرف بینی بیشتری از دیگر متون میطلبد. پیوند این اثر با عوالم اسطورهای باعث شده است متنی چند لایه شکل بگیرد و نوعی فضای رمزآلود و گسترده در سراسر متن احساس شود که درک آن را به فراتر رفتن از عوالم شناخته شدة ظاهری موقوف میکند. اسطوره های درخت زندگانی، درخت خروب و اسطورة منشأ گیاهی انسان - که در مثنوی بدانها اشاره شده است - از جمله مواردی هستند که متن را به این سمت و سو حرکت میدهند و با هستی شناسی ابتدایی انسان پیوند میخورند. در این نوشتار با قراردادن این سه اسطوره در کنار موارد دیگر و توضیح آن ها در ارتباط با دیگر اساطیر، تلاش شده است درکی درست از این اسطوره ها به دست داده شود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138123720081121Mirza Jahanshah Haghighi and his Poetry of Mawlanaمیرزا جهانشاه حقیقی و اشعار وی دربارة مولانا جلالالدین بلخی2948646310.22054/ltr.2008.6463FAعلیتمیزالهیئت علمی دانشگاه سلجوقJournal Article20161203This research represents sixty six accumulated and analyzed verses of Mirza Jahanshah Haghighi. The chosen verses penned about Mawlana, Mawlana`s tomb, and his Nay are derived from his Persian and Turkish Diwans. In the first section, the analysis and research on the Turkish Literature of the Ottoman Period has been briefly introduced. Furthermore, the life of Mirza Jahanshah Haghighi, his statesmanship, his literary personality, the political issues and natural geographic climate of the country have been discussed. In the survey done on his Persian and Turkish Diwans in Turkey, Iran, England, and Armenia, some information has been provided on his Persian and Turkish facsimile copies. The poems that have been written about Mowlana, his resting place, and his Nay that exist in Mirza Jahanshah Haghighi`s Diwan, were published with efforts of Firuz Refahi Alemdari in Iran. Alemdari’s edition has been compared to that of Veyis Degirmencay`s edition of Mawlana in Turkey. In this analogy, the analysis made by Firuz has been the basis of this work. Meanwhile, the letters A and D refer to Alemdari and Degirmencay respectivelyدر این تحقیق، شصت و شش بیت از اشعار میرزا جهانشاه حقیقی از دیوان های فارسی و ترکی این شاعر که دربارة مولانا، مقبرة مولانا و نی، سروده شده، جمعآوری و بررسی گشته، ارائه میشود. در نخستین بخش، بررسی و تحقیقاتی که در عرصة ادبیات ترک دورة عثمانی دربارة مولانا انجام شده، به طور خلاصه مورد اشاره قرار گرفته است. همچنین دربارة زندگی، سیاستمداری و شخصیت ادبی میرزا جهانشاه حقیقی و اوضاع جغرافیای طبیعی و سیاسی کشور وی بحث شده است. در تحقیقات انجام شده دربارة دیوانهای فارسی و ترکی او در کشورهای ترکیه، ایران، انگلستان، ارمنستان راجع به نسخههای فارسی و ترکی اطلاعاتی ارائه شده است. آن دسته از اشعاری که دربارة مولانا، مقبرة او و نی بوده و در دیوان فارسی میزان جهانشاه حقیقی موجود است، به کوشش فیروز رفاهی علمداری در ایران منتشر شده و با چاپ ویس دگرمنچای در ترکیه، مورد مقایسه قرار گرفته است. در این مقایسه، تحقیقات فیروز علمداری مبنای کار است در آنجا، حرف A به اثر علمداری و حرف D به اثر دگرمنچای اشاره دارند. در پاورقی به تفاوتهای موجود در این دو اثر اشاره شده است است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138123720081121A study of unusual aesthetic symbols in Persian Literatureبررسی نشانههای نامتعارف زیبایی به ادب فارسی4981646410.22054/ltr.2008.6464FAسعیدحمیدیانهیئت علمی دانشگاه علامهJournal Article20161203Which criteria and symbols in traditional aestheticism have led our ances- tors to call someone beautiful or otherwise? Have these criteria changed over the years? In the traditional world in which everything is predefined in specific concepts, was beauty a concrete concept and was everything be- yond it defined as not beautiful? The answer would be that we sometimes find examples of difference in taste in the traditional standards for beauty and, although rare, they give a new color to the monotonous world chang- ing the seemingly stable and everlasting symbols and criteria. A different virtue sometimes deeply affects the poet’s mind and therefore leads him to present his work differently. Beauty is sometimes an external aspect which has been inserted into the minds and tastes as a result of interaction with other cultures.چه معیارها و نشانههایی درباره زیباییشناسی سنتی باعث میشود که نیاکان ما انسانی را خوب رخ بنامند؟ آیا این معیارها در طول زمان دگرگونی پذیرفته است؟ آیا در دنیای سنتی که به نظر میرسد همه چیز در چارچوبی مشخص و معین تعریف میشود، زیبایی نیز تابع تعریف جدولی است و چیزی که فراتر یا خارج از جدول زیبایی باشد، نازیباست؟ آیا این معیارها در طول زمان دگرگونی پذیرفتهاند؟ پاسخ ما این است که گاه در الگوی زیباییشناسی قدما نمونههایی می یابیم که ناظر بر تفاوت دیدگاه زیبایی شناختی گویندگان آن ها و سلیقة متفاوت آنها از ذائقة رایج و حاکم بر دنیای سنتی است. این نمونهها اگرچه اندکاند، بر این دنیای یکسان و یک شکل و یکسویه گاه رنگی کاملاً متفاوت می پاشند؛ آن گونه که معیارها و نشانههایی که به نظر اصیل، همیشگی، پایدار و خدشهناپذیر میآیند، متحول میشوند و دگرگون. گاه خصوصیتی متفاوت اثری عمیق در ذهن شاعر داشته و او را وادار به بیانی متفاوت کرده است و گاه زیبایی، جنبة الحاقی و وارداتی پیدا میکند و بر اثر تعامل با دیگر فرهنگها به اذهان و اذواق راه مییابد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138123720081121An examination of the fictional elements in the novel "Salhā-ye Abriبررسی عناصر داستانی و رمان «سالهای ابری»82106646510.22054/ltr.2008.6465FAعلی اکبرعطرفیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161203Fictional literature is an important part of literary writings which has not yet been examined thoroughly in Iran. Amongst these works exist fascinating stories which contain the essence and spirit of rural tradition. The long novel of Sālhā–ye Abri written by Ali Ashraf Darvishian is one of these works, whose elements have been the subject of investigation in this article. The conclusions laid out by the author have been that the rules for the formation of characters and the arrangement of the design, events, motif and other elements, irrespective of some weaknesses, are based on a solid foundation. "Events" are the most important element of this work. However, the element of "motif" is also equally significant, as its effects on many other elements are clearly visible.ادبیات داستانی بخش مهمی از آثار ادبی است که تاکنون در کشور ما کمتر بررسی شده است. از میان این آثار، داستانهای برجستهای هستند که رنگ و بوی بومی و محلی دارند؛ یکی از این آثار رمان بلند سال های ابری اثر علی اشرف درویشیان است. این مقاله به بررسی عناصر داستانی رمان «سالهای ابری» پرداخته است. در این اثر قواعد پرداخت شخصیّت ها، ارائة طرح، حوادث، درونمایه و سایر عناصر، بدون در نظر گرفتن پارهای سستیها، بر مبنای درستی استوار است. مهمترین عنصر داستانی این اثر، «حادثه» است؛ اهمیت عنصر «درونمایه» نیز کمتر از حادثه نیست؛ چون تأثیر آن بر بسیاری از عناصر دیگر خوبی مشهود است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138123720081121Nima and Hindi Style: Challenge or Reconciliationنیما و سبک هندی؛ چالش یا آشتی107133646610.22054/ltr.2008.6466FAزیبافلاحیمدرس دانشگاه پیام نورJournal Article20161203In the course of its socio-intellectual developments, literature in Iran has undergone a number of various and diverse ups and downs in regard to Poetry. Hereby, a comparative study about different literary periods provides us with perspectives that have instigated new ideas. Language development and appreciation of stylistic features are the by-products of contrastive analysis and criticism. In the course of these studies, analysis of the similarities and differences in the elements of Nima and Hindi poetry styles has been of less concern to literary researchers to date. By bringing up brief definitions of “Style” and the appraisal of ideas in this case, the present article seeks to analyze and expand some of the characterizations of form and meaning. It must be noted that this narrow scope has not made it possible for us to find elemental and point to point equivalents or fundamental discussions of the structures between these two styles. However, I have attempted to represent these significances in an analytical note.ادبیات ایران در میدان تحولات فکری و اجتماعی، فراز و نشیبهای متعدد و متفاوتی را در متن شعر تجربه نموده است. در این میان، مطالعة قیاسی دربارة دورههای مختلف ادبی، چشمانداز مؤثری است که سبب زایش اندیشهها میشود. تکامل زبان و دریافت ویژگیهای سبکی، حاصل نقد و بررسیهای تقابلی آثار است. در همین رهگذر، واکاوی همانندی ها و ناسازگاریهای سبک نیما و شعر سبک هندی، کمتر مورد توجه پژوهشگران ادبی قرار گرفته است. در مقالة حاضر، پس از ذکر تعاریف کوتاه از «سبک» و سنجش نظرها در این مورد، برخی ویژگیهای لفظ و معنی این دو سبک، تحلیل و بررسی شده است. در این گفتار اندک، مجال برابری جزء به جزء و بحث های بنیادی ساختار را – آن گونه که شایستة هنرنمایی های شاخص در هر دو سبک باشد - نداشته ایم؛ اما سعی کردهایم زاویههای برجستهای را با قلم نقد نشان دهیم.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138123720081121The components of the postmodern literature in the fictional literature of Iran: An examination of Nāder Ebrāhimi’sمؤلفههای ادبیات داستانی پسامدرن در: آثار نادر ابراهیمی134164646710.22054/ltr.2008.6467FAغلامرضامستعلیدانشیار دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161203The purpose of this article is to examine how components of postmodern literature have been utilized in the works of the late Nāder Ebrāhimi. The authors have initially made attempts to clarify their own interpretations of the most important features of postmodern fictional literature. These features include chronological disorder in the description of events, uncertainty, contradiction, transposition, incoherence, lack of rules, overuse of literary devices, circuit, paranoia, language disturbances and finally exaggerated usage of stream of consciousness. Through offering a new interpretation of Nāder Ebrāhimi’s works, the author has tried to indicate that his writing style has been influenced by the school of postmodern literature, and many of its components are evidently traceable in his works.هدف این نوشتار بررسی شیوة به کار گرفته شدن مؤلفههای ادبیات پسامدرن در آثار داستانی نادر ابراهیمی، نویسندة دورة معاصر ایران، است. برای دستیابی به این هدف، نویسندگان در ابتدا کوشیده اند تلقی خود را از مهمترین ویژگیهای ادبیات داستانی پسامدرن روشن نمایند. در این مقاله بر مؤلفههایی همچون بینظمی زمانی در روایت رویدادها، عدم قطعیت، تناقض، جابهجایی، کلام موزون، عدم انسجام، فقدان قاعده، زیادهروی در استفاده از صنایع ادبی، دور باطل، پارانویا، اختلالات زبانی و بالاخره استفادة افراطی از شیوة جریان سیال ذهن و عنوان مهمترین مؤلفههای ادبیات داستانی پسامدرن تأکید شده است. در ادامه، نویسندگان با ارائه خوانشی جدید از آثار نادر ابراهیمی، کوشیدهاند نشان دهند که سبک نوشتاری این نویسنده متأثر از مکتب ادبی پسامدرن بوده و بسیاری از مؤلفههای ادبیات پسامدرن را میتوان در آثار وی ردیابی و جستجو نمود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138123720081121Lyricism in modern poetryتغزّل در شعر نو165192646810.22054/ltr.2008.6468FAمهدختمعینهیئت علمی دانشگاه علامهJournal Article20161203Love poetry is a type of lyric poetry, in which the poet expresses his own personal feelings. To define it more concisely, love poetry can be said to be an artistic expression, in which the poet/lover places himself as the subject, then describes and praises his beloved as an object.This article is intended to sketch out this type of artistic expression in the lyrics of five innovative poets: Nimā, Shāmlou, Forough, Akhavan and Sepehri. This requires us to offer a short description of ghazals of the constitutional (Mashrouteh) period. Since ghazals of this period are the continuation of the forms employed by earlier lyricists, we are also compelled to briefly probe into the meanings of lyrics of ancient poetry.شعر عاشقانه از گونههایش اشعار غنایی است که در آن، شاعر به بیان احوالات و عواطف شخصی خود میپردازد. اگر بخواهیم شعر عاشقانه را در عبارتی موجزتر تعریف کنیم، باید بگوییم که شعر عاشقانه بیانی هنری است که در آن شاعر / عاشق در مقام نهاد «سوبژه» به توصیف و ستایش معشوق خود در مقام موضوع «ابژه» مبادرت میورزد. برای ترسیم این گونه بیان هنری، در تغزّلات پنج شاعر نوپرداز: «نیما، شاملو، فروغ، اخوان و سپهری»، از توصیف اجمالی غزل دورة مشروطه ناگزیریم. چون غزل مشروطه، خود ادامه فرم غزلسرایان قدیم تاریخ ادب ماست، شرحی هر چند کوتاه در باب مفهوم و مبانی تغزّل در شعر گذشته نیز خواهیم آورد. «جنبش رمانتیسم» بیشک در بار آوری و پرورش عاشقانههای شاعران جدید، نقش بسزایی داشته است. بخش «تغزّل معاصر» به ترسیم خطوط کلی تغزّلات شاعران نوپرداز - که متن کار را تشکیل میدهند - میپردازد. «بیان هنری» در متن مقاله به ترتیب با عناوین تغزّل نیما، تغزّل شاملو، تغزّل اخوان و تغزّل سهراب از نظر خواننده خواهد گذشت.