دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-713893020061222Survey on Informative Function of Topicalization and Passivization in Persian; A Functional perspectiveبررسی نقش اطلاعی دو فرایند مبتدا سازی و مجهول سازی در زبان فارسی از دیدگاه نقش گرایی730638210.22054/ltr.2007.6382FAعلیمیرعمادیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییستارهمجیدیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161201To investigate the information status of preposed elements , informative function of topicalization and passivization and also the significant factors on informative function of these two Processes , , r · topicalized and passive constructions were collected form Makhmalbaf' s published stories. Analyzing the data , it was found that the frequency of preposed elements with information status of [+ new] is high. In the research , the effect of three kinds of information -focus structure on the above -mentioned processes has been specified: sentence -focus structure , predicate -focus structure and argument -focus structure. The frequency of them and their codification at syntactic level were affected by cognitive and mental situations of discoursal entities. In addition , it was concluded that informative function of topicalization and passivization depend on some factors: the speaker's assumed familiarity with hearer's mentalities and knowledge , the contextual situation (linguistic/ non -Iinguistic) such as definiteness and reference.در مقالهی حاضر با برگزیدن یازده فیلم نامه و نمایشنامه از آثار محسن مخملباف، به بررسی 120 جملهی نشاندار حاصل از عملکرد دو فرآیند مبتداسازی و مجهول سازی پرداختهایم. در این پژوهش سعی بر آن است تا شأن اطلاعی عنصر پیشایند شده در هر یک از این دو فرآیند تعیین گردد. همچنین نقش اطلاعی دو فرایند مذکور در بافت زبانی خود براساس انواع ساخت اطلاع کانونی و نیز عوامل مؤثر در تعیین نقش اطلاعی دو فرایند فوق مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بهدست امده از پژوهش حاضر حاکی از آن است که بسامد وقوع سازههای پیشایند شده که حاوی شأن اطلاعی [+نو] هستند، بالا است. از سوی دیگر وقوع دو فرآیند مذکور تابع سه نوع ساخت اطلاع کانونی از قبیل ساخت جمله – کانونی، گزاره – کانونی و موضوع – کانونی میباشند. وضعیت شناختی و گفتمانی موجودیتهای کلامی و نیز اهمیت موضوعی آنها میتواند بسامد وقوع هر یک از انواع ساختهای اطلاع کانونی و نیز چگونگی کدگذاری آنها را در سطح نحوی جمله تحت تأثیر قرار دهد. همچنین یافتهها نشان میدهد که از جمله عوامل مؤثر در تعیین نقش اطلاعی دو فرایند مبتداسازی و مجهولسازی عبارتند از: آشنایی فرضی گوینده با ذهنیت و دانش پیش انگارهای شنونده، در نظر گرفتن شرایط بافتی (زبانی یا غیرزبانی) دخیل در کاربرد جملات از جمله معرفگی و ارجاع.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-713893020061222Creativity in Translationخلاقیت در ترجمه3142638310.22054/ltr.2007.6383FAکامبیزمحمودزادههیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161201In discussions concerning translation and features of translators, creativity of translators is one of the characteristics which is usually ignored and/or taken for granted. Even if mentioned, this characteristic is usually attributed to translators rendering literary translation. The present paper is aimed at dealing with creativity in a rather wider scope, so as to find out, whether or not this characteristic is peculiar to translators of literary translations, or it may be attributed to other translators too.در بحثهایی که درباره ی ترجمه و به ویژه مترجم مطرح میگردد، خلاقیت مترجم بیشتر یکی از ویژگیهایی است که شاید چندان به نظر نیاید، و اگر هم بحثی درباره ی آن پیش کشیده شود بیشتر در ارتباط باترجمهی متون ادبی و توانمندی مترجمان اینگونه متنا خواهد بود. در نوشتار حاضر تلاش خواهد شد تا خلاقیت از دیدگاه گستردهتری بررسی گردد تا مشخص شود آیا خلاقیت فقط در مورد ترجمهی متون ادبی مطرح است یا آنکه گونههای دیگر ترجمه را نیز میتواند در برگیرد.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-713893020061222A survey of theme/rheme relation in English books: A functionalist Approachمقایسهی ساخت مبتدا – خبری در دو مجموعهی آموزشی New Interchange 3 و زبان انگلیسی دورهی پیش دانشگاهی: رهیافتی نقش گرا4357638410.22054/ltr.2007.6384FAزینبمحمد ابراهیمیهیئت علمی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20161201Every sentence begins with an element called theme, which is followed by elements referred to as rheme. According to Haliday, rheme which introduces the subject to reader, is in fact the point of departure of the message. Theme can appear in the form of marked, unmarked, simple, or complex. Processing marked, complex theme is more difficult for the reader than unmarked theme. Marked theme is more frequent in the texts which are closer to spoken language. Since psychologically, the word order of the sentence has definite effect on understanding the message, choosing the type of theme and thematic structure is of special importance in textbooks. In the present paper, theme/rheme structure in the two following books will be probed into: New Interchange (3), and Pre-university English book, both designed for the same age group. The aim of the present paper is to indicate that Interchange (3) makes use of the spoken language more than pre-university English books.هر جمله دارای یک عنصر آغازگر میباشد که عناصر دیگری به دنبال آن در جمله حضور پیدا میکنند. این عنصر مبتدا و بعد از مبتدا بلافاصله خبر قرار میگیرد. هلیدی مبتدا را نقطهی عزیمت پیام تعریف میکند. وظیفهی مبتدا آگاه کردن خواننده از موضوع پیام است. مبتدا در جمله میتواند به صورت نشاندار یا بینشان، ساده و یا مرک باشد، پردازش مبتدای نشاندار برای خواننده به مراتب سختتر از پردازش مبتدای بینشان میباشد. همچنین در متنهایی که به شکل گفتاری زبان نزدیکترند بیشتر از مبتدای نشاندار و مرکب استفاده میشود از آنجا که از لحاظ روانشناسی زبان، نحوهی آرایش اطلاعات در جمله تأثیر چشمگیری بر درک و بازخوانی پیام دارد، انتخاب نوع مبتدا و ساختارهای مبتداسازی در کتب آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این پژوهش ساخت مبتدا – خبری در دو مجموعهی آموزشی New interchange (3) و انگلیسی دورهی پیش دانشگاهی که هر دو برای یک مقطع سنی طراحی شده است. به باور نگارندگان New interchange (3) در مقایسه با زبان انگلیسی دورهی پیش دانشگاهی بیشتر از شکل گفتاری زبان استفاده میکند.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-713893020061222GILAKI :DIALECT OF FUMANATگویش گیلگی فومنات5982638510.22054/ltr.2007.6385FAایوبرساییهیئت علمی دانشگاه علامهطباطباییJournal Article20161201This paper is an attempt to present the most important achievements of a field study on Gilaki language, based on dialect of Fumanat. To present a well-documented study, one is required to provide the related evidence and documentation. Such an attempt however, due will be beyond the scope of this paper to versatility of the subject. Thus attempts will be made to only present a summary of the survey and the main points achieved. Evidence and documentation will be of course found in the main paper, referred to as foot-notes.در این نوشتار مهمترین یافتههای یک پژوهش میدانی به اختصار معرفی میشود. این پژوهش دربارهی زبان گیلکی بر پایهی گونهی رایج در منطقهی فومنات است و در آن یافتههایی بهدست آمده است که افزون بر دانستههای گویش شناسی ماست. بیتردید معرفی تازهها با ذکر شواهد و مستندات مربوط قابل پذیرش است. با توجه به گستردگی شواهد، در صورت ذکر، به یقین این نوشتار از حد در خواهد گذشت. از این روی به ذکر خلاصهای از پژوهش و یافتههای آن بسنده میشود.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-713893020061222Why Do Languages Die, and Haw?چرا و چگونه زبانها میمیرند؟83106638610.22054/ltr.2007.6386FAیحییمدرسهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییحسنبشیر نژادهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161201Nowadays, sociolinguists are of the opimon that languages are organic entities, which go through a predictable life cycle of birth, infancy, maturation, then gradual decay and death. On the other hand, the current age is, undoubtedly, the age of great transformations, rapid developments and extreme dynamism. The effects of such radical changes are evident in the constant shifting of technology, material culture, ecosystems and even moral attitudes. One particularly striking feature of this transformation is the number of languages, which will simply cease to be spoken. This phenomenon- language death - and the factors and conditions, which give rise to it, are the subject of the present paper.اکنون جامعه شناسان زبان بر این عقیدهاند که زبانها نوعی موجودات زنده هستند که یک چرخه زندگی قابل پیشبینی را از تولد، طفولیت، بلوغ و سپس زوال تدریجی و مرگ پشت سر میگذارند. از طرف دیگر، عصر حاضر، بدون شک، عصر تغییرات وسیع، تحولات سریع و پویایی مفرط است. آثار چنین تحولات ناگهانی در تغییر مداوم تکنولوژی، فرهنگ مادی، اکوسیستمها و حتی ارزشهای اخلاقی ما قابل مشاهده است. یک مشخصهی بارز این تحولات، زبانهایی هستند که دیگر کسی با آنها تکلم نمیکند. این پدیده – مرگ زبان – و عوامل و شرایطی که به آن دامن میزنند، موضوع مقاله حاضر است. تغییر زبان، انقراض و حذف زبان، اصطلاحات معادل مرگ زبان هستند. اچسون (1995: 197 و 198) از خودکشی زبان و قتل زبان سخن میگویند که هر دو نوعی مرگ زبان هستند. متخصصان زبان طبقهبندیهایی را برای مراحل خطر پذیری زبانها در نظر میگیرند. یکی از این تقسیمبندیها، تقسیم بندی ارائه شده توسط گرایمز (2002: 8) میباشد: 1- زبانهای در معرض خطر شدید 2- زبانهای در معرض خطر جدی 3- زبانهای در معرض خطر 4- زبانهای رو به زوال 5- زبانهای پایدار اما در معرض خطر 6- زبانهای سالم حفظ یا نگهداری زبان نقطهی مقابل مرگ زبان است و این وقتی است که یک جامعهی زبانی تصمیم میگیرد به استفاده از زبان بومی خود ادامه دهد. بیتردید، عوامل متعددی در فرآیند تغییر زبان نقش دارند. بنا به نظر فسولد (1987: 272) دو زبانگی یک شرط لازم برای تغییر زبان است، هرچند کافی نباشد. فسلوند (1987: 217) مهاجرت، شهرنشینی، صنعتی شدن، زبان آموزش و اعتبار اجتماعی زبان را بهعنوان عوامل تعیین کننده در تغییر یا حفظ زبان ذکر میکند. گزایمز (2002: 2و 3) دو عامل سیاست زبانی ملی و بلایای طبیعی را به عوامل یاد شده میافزاید. دورین (1999: 5) میگوید که اوجگیری احساسات ملی گرایانه در اروپای غربی در آغاز عصر صنعتی، تا حدود زیادی، مسئول حذف زبانهای اقلیت است. او معتقد است که این به اصطلاح «ایدئولوژی زبانی غربی» نگرشهای گویشوران بومی جوامع کوچک را نسبت به زبان مادریشان تغییر داده است. تغییر زبان بدون تغییر در نگرشهای گویشوران غیرممکن است. عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نگرش منفی نسبت به زبانهای کم اعتبار را تقویت میکنند و این مسئله راه را برای فراگیری زبانهای معتبر هموار میکند. نتیجهی این فرآیند، مرگ زبان سنتی گروه اقلیت است.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-713893020061222Symbolic Significance of Yeats's "The Second Coming"Symbolic Significance of Yeats's "The Second Coming"2140638810.22054/ltr.2007.6388FAعلیرضانجفیدانشجوی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161201This essay is the application of William Butler Yeats's idea of symbol to his poem "The Second Coming". In his "The Symbolism of Poetry", he distinguishes between two kinds of symbols. The emotional symbols evoke emotions, but intellectual symbols evoke ideas or ideas mingled with emotions. His preference is for the latter because it connotes a multiplicity of meanings. His symbols are the Great Wheel, the phases of the moon and the interpenetrating gyres of history. Yeats's symbols illustrate the fact that life is a conflict and without contraries there is no movement. The Christian era will soon give way to an era ruled by a desert beast that brings horror and destruction.دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-713893020061222An Investigation into the Effect of Peer Group Responses on EFL Writing AchievementAn Investigation into the Effect of Peer Group Responses on EFL Writing Achievement2242676310.22054/ltr.2006.6763FAمنصورفهیمهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161216The objective of the present paper is to shed some light on peer feedback in EFL writing courses. In recent years, with regard to teaching writing, there has been a total shift of approach, from product-orientation to process-orientation. A key component of the latter is peer assessment in which learners read each other's compositions and provide feedback to the writer, based on the teacher's guidelines. It is widely assumed that this may help them improve their writing much better and even faster than teacher's feedback. Attempt has also been made to discuss the advantages and probable disadvantages of this technique also know as peer review, peer editing, and peer evaluation