دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922Limitation and Expansion of Legitimacy and Salvation in the Mystical Words of Rumiقبض و بسط حقّانیّت و نجات در کلام عرفانی مولانا736927710.22054/ltr.2017.17486.1691FAمنصورنیک پناهاستادیار زبان و ادبیات فارسی مجتمع آموزش عالی سراوان، سراوان، ایران0000-0003-3119-3856ابراهیمنوریدانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20161227Three general approaches have been emphasized in regard to the legitimacy and salvation of religious followers: exclusivism, pluralism, and inclusiveness. Although religious pluralism emerged as an approach in the twentieth century, its roots can be traced back to ancient texts such as those of Muslim mystics. The most well-known of these is Rumi. This study was conducted using an analytical-descriptive methodology that analyzed Rumi's words as well as scholars' perspectives on him. In spite of numerous indications of exclusivity, inclusivity, and pluralism in his words, it cannot be justified to conclude he is an exclusivist or a pluralist. According to him, there is only one truth, and that truth appears to differ depending on the viewpoint from which it is viewed. A wide range of opinions has arisen as a result of the obscurity of reality and the limitations of our perceptions. Rumi holds that all religions are simply manifestations of the same light that emanates from different sources and that their differences do not make them distinct from one another. His belief is that all religions save the lives of their adherents. Nonetheless, he regards Islam in some instances as the ultimate truth and in others as possessing superior legitimacy.<em>در باب حقّانیّت و نجات بخشی پیروان ادیان، پیوسته سه رویکرد کلی کانون توجه بوده است: انحصارگرایی، کثرتگرایی و شمولگرایی. کثرتگرایی دینی به عنوان یک دیدگاه در قرن بیستم متولد شد، اما ریشه</em><em></em><em>های آن را میتوان در برخی سخنان پیشینیان از جمله عرفای مسلمان پیدا کرد. یکی از این افراد، جلال</em><em></em><em>الدین محمدمولوی است که مواضع مبهمی به او نسبت داده میشود. این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی با محوریّت سخنان مولانا و بهرهگیری از دیدگاههای مولویپژوهان به داوری پرداخته و به این نتیجه رسیده است که با وجود قرائن متعدد بر انحصارگرایی، شمولگرایی و کثرتگرایی در کلام ایشان، حکم کلی و مطلق به انحصارگرا یا کثرتگرا بودن وی در نجاتبخشی پیروان ادیان ناموجّه است. وی حقیقت را یکی میداند چون از زوایای گوناگون نگریسته شود، متفاوت مینماید. محجوب بودن چهره واقعی حقیقت، محدودیت</em><em></em><em>های قوای ادراکی از جمله علل بروز اختلاف دیدگاهها است. مولانا دیانات الهی را نوری واحد می</em><em></em><em>داند که از چراغهای مختلف پرتوافشانی میکنند و فرق واقعی ندارند و همه نجاتبخش هستند، اما در مقام حقّانیّت، اسلام را واجد حقّانیّت برتر و در مواردی حقمطلق میبیند.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9277_9b3d26575b7de6a9eebe326633bc5aed.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922From Rhetorical Methods to Social and Human Relations: Based on Asrar al-Tawhid of Abū-Sa'īd Abul-Khayrاز شیوههای بیانی- بدیعی به مناسبات اجتماعی و انسانی با تکیه بر اسرارالتوحید ابوسعید ابوالخیر3768914510.22054/ltr.2018.26100.2032FAابوالقاسمرحیمیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایرانریحانهصادقیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران0000-0002-1500-9740Journal Article20171018Research into human relations has always been of great interest, whether through scientific investigation or discreet ethical advice. Considering the characteristics of this era, such as individualism, self-sufficiency, diminishing inter-family relationships, etc., these relationships have become increasingly important. The significance of this category lies in the fact that if we do not have the necessary knowledge about these relationships and how to use them, we will experience fundamental difficulties in our everyday lives. It is particularly important to recognize that literary texts based on real-life events - as in the case of the mystical text <em>Asrar al-Tawhid -</em> portray these social and human relations. Taking an interdisciplinary approach, the present study aims to explain these relationships from the perspective of rhetorical techniques as applied to social issues. In addition, this article illustrates how a wise Sufi, Ab'-Sai’d, used rhetorical techniques to promote better and more humane relationships within his community.<em>مناسبات اجتماعی و انسانی و تأمل در چگونگیِ کاربست این مناسبات، خواه در نمودِ هوشمندانۀ آن -آثار علمی- و خواه در نمود نه چندان آشکار آن -توصیه</em><em></em><em>های اخلاقی- همواره و در طول زمان، مقولاتی قابل تأمل و در خور پژوهش بوده</em><em></em><em>اند. این مناسبات -به ویژه در جهان معاصر- با توجه به ویژگی</em><em></em><em>های خاص این زمان (فردگرایی، خودبسندگی فردی، کم</em><em></em><em>رنگ شدن روابط میان خانوادگی و...) از اهمیتی افزون</em><em></em><em>تر برخوردار شده</em><em></em><em>اند؛ برجستگی و اهمیت این مقوله از آن رو است که اگر در روزگار کنونی، فرد انسانی نسبت بدین مناسبات و چگونگی کاربستِ آن</em><em></em><em>ها از داناییِ لازم برخوردار نباشد با دشواری</em><em></em><em>های بنیادی و اساسی در زندگی جمعی مواجه خواهد شد. از این رو، هر پژوهش در این حوزه- و به</em><em></em><em>ویژه پژوهش</em><em></em><em>های میان</em><em></em><em>رشته</em><em></em><em>ای- پژوهشی ارزشمند تلقی میشود و اهمیتی افزون</em><em></em><em>تر می</em><em></em><em>یابد؛ این در حالی است که متون ادبی- و در این</em><em></em><em>جا متن صوفیانة اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید ابی</em><em></em><em>الخیر- به ویژه با توجه به مبتنی </em><em></em><em>بودن آن بر حکایتی واقعی از جمله نمودگاه</em><em></em><em>های همین مناسبات اجتماعی و انسانی است. پژوهش پیش رو، مبتنی بر رویکرد میان</em><em></em><em>رشته</em><em></em><em>ای در پی تبیین همین مناسبات از منظر کاربرد اجتماعی شگردهای بیانی- بدیعی است و بر آن است بازنماید که چگونه یک صوفی هوشمند -ابوسعید- ازشیوه</em><em></em><em>ها و شگردهای بیانی و بدیعی در راستای ایجاد مناسباتی هر چه بهتر و انسانی</em><em></em><em>تر بهره میبرد.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9145_328f49aec7015f654185008cabae992c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922The Analysis of Psychological Functions of “Mystical Love” in Masnavi-ye-Ma’navi Using the Positivist Approach of Martin Seligmanتحلیل هیجان مثبت «عشق عرفانی» در مثنویمعنوی با رویکرد مثبتگرا69112957910.22054/ltr.2019.28810.2150FAعباستابان فرددانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانسکینهرسمیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران0000-0002-8072-8733Journal Article20180114There is a large portion of Gnosticism literature devoted to the concept of mystical love, the most important theme in Gnosticism and Sufism. Mystical love has many capacities that are overlooked, one of which is the positive emotion that is hidden within its mystical morals. Mystic morals, Sufi conduct and mystic journey offer many of these positive emotions. A positivist approach is used to analyze the psychological functions of mystical "love" found in <em>Masnavi-ye-Ma’navi</em> in order to confirm that these concepts and morals have profound psychological implications. As a result of the findings of this research, it appears that mystical "love" with its distinctive characteristics, such as the unity of love, lover, and beloved, can strengthen and develop the inner abilities of the traveler. Additionally, overcoming the difficulties associated with love can enhance a person's tolerance, thereby improving the traveler’s ability to approach God more effectively. Positive psychology considers "altruism and loving" to be one of the virtuous capacities of human beings at the lower stages of their development.<em>عشق عرفانی به عنوان بزرگترین موضوع در عرفان و تصوف، بخش بزرگی از ادب عرفانی را به خود اختصاص داده است. یکی از ظرفیتهای مغفول «عشق عرفانی» هیجانهای مثبتی است که در این آموزۀ عرفانی پنهان است. بسیاری از این هیجانات مثبت در آموزههای عرفان و آداب تصوف و سیر و سلوک عارفانه موجود است. در پژوهش پیش رو که تحقیقی میان رشتهای است سعی برآن است کارکردهای روان درمانیِ «عشق» عرفانی مندرج در مثنویمعنوی با رویکرد مثبتنگر، تحلیل تا درنهایت مشخص شود که مفاهیم و آموزههای عرفانی، حائز ظرفیتهای روانشناختی بسیاری هستند. در پایان این پژوهش مشخص خواهد شد که «عشق» عرفانی با ویژگیهای منحصربهفردش از جمله اتحاد عشق و عاشق و معشوق و بالا بردن تابآوری از طریق تحمل سختیهای راه عشق، میتواند استقامت و توانمندیهای درونی سالک را شکوفا کند و او را در مسیر قرب الی الله یاری کند این «عشق» در مراتب پایینتر با قابلیت «هم نوعدوستی و دوست داشتن» به عنوان یکی از قابلیتهای فضیلت انسانیت روانشناسی مثبتگرا، قابل مقایسه است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9579_32917154240575bfab010b61c29f33f9.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922The Decline in the Character of Ayyār in the Story of Hossein Kurd-e Shabestariزوال شخصیت عیّار در داستان حسین کرد شبستری113138915410.22054/ltr.2018.28048.2119FAنجمهحسینی سروریدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران0000-0002-3866-8036Journal Article20171221Among the most popular oral stories are those about heroes and Ayyârân, which are often written long after the events they narrate occurred. "Abumuslemnama", "Hamzaname" and "Samak-e Ayyar" are some of the oldest stories, and "Hossein Kurd-e Shabestari" is almost the latest. The story of "Hossein Kurd-e Shabestari" was narrated during the Safavid era and is regarded as a continuation of the Ayyāri tradition and oral storytelling. The analysis of the story of "Hossein Kurd-e Shabestari" reveals that the character of Ayyār in this story differs significantly from those in previous stories on the surface and on the behavioral level. The purpose of this paper is to investigate these differences using descriptive and analytical methods. According to the results of this study, "Hossein Kurd" was a common, maverick hero who did not exhibit heroic behavioral delicacies like Samak that were characteristic of Ayyârân. "Hossein Kurd" is an illiterate hero who does not possess the privileges of acuteness, prudence or the skills of eloquence, as opposed to the previous Ayyâr heroes who were examples of conscious, educated, articulate, and knowledgeable heroes. The results of this study indicate that the character of a conscious hero is being replaced by an illiterate hero, who is devoid of any sense of awareness or rational thought.<em>داستانهای مربوط به پهلوانان و عیّاران، محبوبترین داستانهای شفاهی عامه هستند که اغلب مدّتها پس از روایت بهصورت مکتوب درآمدهاند. ابومسلمنامه، حمزهنامه و سمک عیّار از قدیمترین این داستانها هستند و حسین کرد شبستری از جمله داستانهای عیّاری نسبتاً متأخر و از داستانهایی است که در دورۀ صفویه روایت شده است و آن را ادامۀ سنّت عیّاری و نقل شفاهی داستانها دانستهاند. با وجود این، بررسی داستان حسین کرد، نشان میدهد که شخصیت عیّار این داستان با عیّار داستانهای پیش از آن، تفاوتهای ظاهری و رفتاری معناداری دارد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این تفاوتها پرداخته است و نتایج این بررسی نشان میدهد که حسین کرد،</em><em> پهلوانی عامی، تکرو و فاقد ظرافتهای رفتاری عیّارانی مثل سمک است و برخلاف عیّاران پیش از خود که بازیگرانی هنرمند و نمونۀ کامل پهلوانان آگاه، دانشآموخته، زبانآور و زیرکاند، فاقد زیرکی و دوراندیشی، تواناییها و ظرافتهای زبانی و مهارتهای سخنوری است. </em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9154_df97be531821bb57924985cb00dd53f8.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922An Analytical-Descriptive Study of Color and Light in Ala ud-Daula Simnani's Viewبازشناسی تحلیلی- توصیفی رنگ و نور در آرای علاءالدوله سمنانی139166957810.22054/ltr.2019.26403.2045FAحسینطاهریدکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانزرینواردیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20171028There is no doubt that light plays a significant role in esoteric observations, as it is an attribute of God Almighty that manifests itself in the form of phenomena. It is possible to categorize phenomena into two categories: macro and micro, each of which is associated with a specific instance. Color is one of the most prominent characteristics of Illuminations. In the course of this examination, we have taken a look at the concept of color in psychology as well as attempted to explain its relationship to light in the context of Latyef-e- Sab'a (seven subtleties). This article intends - without reference to psychology - to clarify the nature of colored light and analyze the significance of color in Simnani's thinking. We use the method of analyzing the practical concept of color to aid in our understanding of the interpretation of Atvar-e-Sab'a's unique colors. The results indicate that yellow (soul), blue (self) and red (heart) are the three primary colors in Simnani's mystic ideas. As a result of the ascension of the traveler on the mystic path in approximately different exaltations of change of heart, as well as stable and systematic phenomena, these three colors, which are considered primary in nature, are regulated according to their messages and special effects, according to metaphysics. The purpose of our analysis and investigation of color recognition is to demonstrate that, despite the effectiveness and reality of the seven lights, their colors and colorful spectra possess a sense of balance and equilibrium or, in other words, order and regulation within their horizons. Thus, Simnani's chromatics follows a logic that we understood and recognized in the analysis of light and color.<em>نور صفت ذاتی حق است که با تجلی در قالب پدیدار و یا مطلق از هیأت، بخش زیادی از مشاهدات باطنی را از آن خود کرده است. پدیدارها در دو نوع بزرگ و خرد با مصداقهای خاص خود قابل پیگیری هستند. رنگ، بارزترین خصیصۀ اشراقهای نورانی است؛ ما با نگاهی گذرا به مفهوم رنگ در روانشناسی تلاش کردهایم ارتباط رنگ و نور را در مشاهدات غیبی و بالأخص در روند گذر از لطایف سبعه تحلیل و تبیین کنیم، از این رو، این مقاله -بدون قرار گرفتن در محدودۀ علم روانشناسی- در پی دریافت و بازشناسی مطالع رنگین نور و بررسی تحلیلی جایگاه رنگ در آرای علاءالدوله سمنانی است. نگارنده در تفسیر رنگهای منحصربهفرد اطوار سبعه با روش تحلیل مفهوم کاربردی رنگ، دریافتهای خاص خود را تبیین کرده است. مطابق با یافتههای این جستار، رنگهای زرد روح، آبی نفس و سرخ دل، سه رنگ اصلی در رنگشناسی عرفان سمنانی هستند. این سه رنگ همچنانکه در طبیعت رنگهای اولیه محسوب میشوند در نوع متافیزیکی نیز با توجه به پیام و تأثیر خاص خود حاصل عروج سالک در نشأت مختلف دگردیسی درون و پدیدههایی ثابت و تاحد بسیار زیادی قانونمندند. نگارنده با تحلیل و بررسی در مقولۀ بازشناسی رنگ در پی استنباط این مسأله استکه رنگها و طیفهای رنگین انوار هفتگانه در عین داشتن تأثیر و حقیقتمندی از نوعی توازن و تعادل یا بهعبارتی دقیقتر نوعی نظم و قانون در افق طیف برخوردارند؛ بنابراین آنچه در تحلیل نور و رنگ هر لطیفه عنوان میشود، پیرو منطقی است که نگارنده در رنگشناسی سمنانی دریافت و بازتولید کرده است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9578_9d1900e3430fc6c62d6ff96bde9d765a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922The Custom of Gift-Giving in Iran with Reference to Shahnameh and Bayhaqi’s Historyهدیه دادن و رسوم آن نزد ایرانیان با تکیه بر شاهنامه و تاریخ بیهقی167204915510.22054/ltr.2018.10901.1399FAعلی محمدپشت داردانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایران0000-0003-3180-2420معصومهدهقان شیریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20160504The history of ancient Persia is fraught with customs that have either fallen into oblivion or undergone changes. Giving and receiving gifts is one of those customs that have changed but remained cherished over time. Among the sources in which ancient customs of Iran can be found are <em>Bayhaqi’s History </em>and Shahnameh, which portray the circumstances in the royal court of Persia. After the emergence of Islam in the country, caliphs and rulers encouraged, endorsed, and continued the practice of gifting. Formerly, it was conducted on political or economic grounds. During the Ghaznavid period, for instance, precious gifts were presented on different occasions to the court. The purpose of this study is to examine the gifting customs as documented in <em>Shahnameh</em> and <em>Bayhaqi’s History</em>. In the study, the types of gifts, the occasions for giving gifts, and the gifts themselves were examined. In <em>Shahnameh</em>, gifts were given based on epic grounds, while in <em>Bayhaqi’s</em> <em>History</em>, official and political motives were stated. Throughout both books, gifting is a frequent theme. However, the degree of precision varies between the two texts; Bayhaqi discusses the gifts in detail, while <em>Shahnameh</em> provides a general overview.<em>ت</em><em>اریخ ایران باستان سرشار از رسومی است که در گذر تاریخ به فراموشی سپرده یا به نوعی دچار تغییراتی شده است. در فرهنگ ایرانی، هدیه دادن و هدیه گرفتن اهمیت زیادی دارد و تاکنون نیز این رسم با وجود تغییراتی، ادامه یافته است. تاریخ بیهقی به عنوان کتابی که اوضاع دربار ایران را روایت میکند و شاهنامه که روایتگر تاریخ ملی ایران است، منابعی هستند که میتوان بسیاری از رسوم گذشته ایران را در آن جست وجو کرد. رسم هدیه دادن که در ایران به دلایل مختلفی از جمله مسایل سیاسی و اقتصادی انجام میشده است، پس از اسلام نیز مورد حمایت خلفا قرار گرفت و تثبیت شد و ادامه یافت. از این رو، در دربار غزنویان نیز به شکلهای مختلفی شاهد اهدای هدایای ذیقیمت در مناسبتهای مختلفی هستیم. در این پژوهش رسم هدیه دادن در دو کتاب تاریخ بیهقی و شاهنامه فردوسی مورد بررسی قرار گرفته و مواردی چون: انواع هدیه، مناسبت هدیه دادن و اقلام هدیه مشخص شده است. براساس یافتههای پژوهش در تاریخ بیهقی، هدیه دادن بیشتر جنبۀ تشریفاتی و سیاسی دارد و در شاهنامه دلایل حماسی است که بیشتر جلب نظر میکند. در هر دو کتاب، خلعت دادن بیشترین بسامد را دارد، اما توصیف جزئیات هدایا و ذکر اقلام آن در تاریخ بیهقی بیشتر جلوه میکند و در شاهنامه کلیتر است</em><em>.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9155_2e4b2278d9feb6de4a66dfcbef330511.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922The Analysis of the Story of the Execution of Hasank the Vizir Using New Historicismتحلیل حکایت ذکر بر دار کردن حسنک با رویکرد تاریخگرایی نو2052301103210.22054/ltr.2018.21484.1848FAعلیتسلیمیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانمعینکمالی راددانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایرانJournal Article20170510In cultural studies, new historicism is an approach that reconsiders the relationship between history and literature, emphasizing the historical context of the text as the site of discourse interaction and power relations. This study examines one of the most significant narratives of <em>Bayhaqi's History</em>, "The Execution of Hasanak the Vizir", using a new historicist approach in order to gain a better understanding of how discourse and ideology are interwoven. A two-part analysis has been conducted on this anecdote. First, Masoud Ghaznavi plays the leading role in the plot and attempts to indirectly retaliate for his hatred of Hassanak using the old decree of the caliph. Second, the story is told by Bayhaqi, who is influenced by the power discourse of the period and who directs his words according to the desires of the Sultan. As Bayhaqi described events with heroic descriptions and eliminated Masoud in the process of narrative rupture, he deemphasized Masoud's role while emphasizing the function that Busahl played.<em>تاریخگرایی نورویکردی است در مطالعات ادبی و فرهنگی که به بازنگری رابطۀ تاریخ و ادبیات میپردازد و بر موقعیت تاریخی متن به عنوان بستر تعامل گفتمانهای مختلف و مناسبات قدرت تأکید دارد. در این مقاله، حکایت «ذکر بر دار کردن حسنک وزیر» که از جمله روایتهای مهم تاریخ بیهقی است با رویکرد تاریخگرایی نو مورد ارزیابی قرار میگیرد تا نقش گفتمان و ایدئولوژیهای مؤثر در این متن که به منظور پنهان کردن عاملیت حاکم در این ماجرا بهکار میگیرد، بهتر نمایان شود. تحلیل این حکایت در دو بخش صورت گرفته است؛ بخش اول مربوط به مسعود غزنوی است که سکّاندار ماجرا بوده و در تلاش است تا کینۀ خود از حسنک را به صورت غیرمستقیم و به مدد حکمِ قدیمیِ خلیفه تلافی کند. بخش دوم نیز مربوط به بیهقی است که راوی حکایت بوده و به تأثر از گفتمان قدرت آن دوره، سخن را مطابق با میل سلطان جهت میدهد. او در بازگویی حوادث با قهرمانسازی و حذف مسعود در فرآیند گسست روایت، ضمن کمرنگ ساختن نقش او بر عاملیّت بوسهل افزوده و اَعمال مسعود را توجیه میکند</em><em>.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_11032_49b1016103ef6e4a7e9cfefd06fe9016.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922The Importance of Muhammad Ibn Qawam Balkhi's Description in Understanding the Contents of Nezami's Makhzan Al-Asrarاهمیت شرح محمّد بن قوام بلخی در فهم مضامین مخزنالاسرار نظامی2312601054910.22054/ltr.2020.39925.2599FAمحمدرضاترکیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانعاطفهخاتمیاندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190126There has always been a great deal of discussion and interest surrounding Nezami's Makhzan Al-Asrar poem. Among the earliest descriptions of one thousand and three hundred verses, Muhammad Ibn Qawam Balkhi's description (8th century AH) is one of the earliest. Despite some limitations, Muhammad Ibn Qawam Balkhi's description carefully explores several implications, verses, narrations, and astrological and medical terms. The present study discusses ten verses of Nezami's Makhzan Al-Asrar based on Qawam Balkhi's description, and some semantic aspects or implications are discussed that may be useful in describing the verses. Several other commentators have also criticized the meaning and interpretation of these ten verses.<em>مخزنالاسرار نظامی یکی از منظومه</em><em></em><em>هایی است که به دلایل سبک</em><em></em><em>شناختی و ورود غلط</em><em></em><em>های بیشمار در اثر استنساخ</em><em></em><em>های متعددی که از آن صورت گرفته، همواره موردتوجه شارحان و مصححان بوده است. شرح محمد بن قوام بلخی (در قرن هشتم هجری) یکی از اولین شروحی است که حدود 1300 بیت را مورد بررسی قرار داده است. شرح قوام بلخی با وجود برخی کاستیها و نقص</em><em></em><em>ها، بسیاری از تلمیحات، آیات، روایات، اصطلاحات نجومی و طبّی و... را بهدقت کاویده است. از قدیمی</em><em></em><em>ترین شروح مخزن</em><em></em><em>الاسرار (همچون شرح ابراهیم تهتهی) تا اغلب شروح معاصر، همچون وحید دستگردی و دیگر شارحان در برخی از ابیات به شرح قوام نظر داشته</em><em></em><em>اند و در مواردی بدون ذکر نام قوام بلخی، عبارات او را -بهاختصار و مضمون و یا بهعین- نقل کردهاند. قوام بلخی در شرح خود به برخی نسخ و ضبط</em><em></em><em>های دیگر ابیات اشارهکرده و معنی صورتِ دیگر بیت را نیز نقل کرده است که در موارد بسیاری قابل توجه است. در پژوهش حاضر، با توجه به شرح قوام بلخی، 10 بیت از مخزن</em><em></em><em>الاسرار نظامی مورد بحث قرار گرفته و برخی از وجوه معنایی یا تلمیحات و اشاراتی که می</em><em></em><em>تواند در شرح ابیات راهگشا باشد، بررسی و تحلیل شده است. معانی و تفسیر سایر شروح نیز در این 10 بیت نقد و بررسیشده است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_10549_dc1b559d6aa527156a96858a61cf99cf.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922Transtextuality in the Novel The Red Manes Mare by Mahmoud Dowlatabadiترامتنیّت در رمان «آن مادیان سرخیال» از محمود دولتآبادی2612841125910.22054/ltr.2019.30510.2218FAفائزهعرب یوسف آبادیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل، زابل، ایران0000-0003-2691-4508عبدالباسطعرب یوسف آبادیاستادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه زابل، زابل، ایرانJournal Article20180309<em>The Red Manes Mare</em> is a novel written in Persian about the life of Imru' al-Qais, one of the most famous poets of the Arab world. Based on Gérard Genette's theory of transtextuality, this study used a descriptive-analytical approach to explain the types of text relations. The results show that the novel <em>The Red Manes</em> <em>Mare</em> is an example of transtextual texts that have consciously linked with various ranges of Arabic texts. Using Gérard Genette's theory, these texts create a semantic system that includes relationships between intertextuality, hypertextuality, architextuality, and paratextuality. On the basis of intertextuality, it was determined that some historical texts which have some connection to Imru' al-Qais' life have been rewritten in the novel. It has been demonstrated through quantitative and pragmatic analysis that some parts of the story and main contexts have been modified in comparison to hypertexts. The novel style is characterized by the interaction between different types of literature. There is also a final note that contains paratextual elements.<em>«آن مادیان سرخیال» رمانی است که به زبان فارسی دربارة بخشی از زندگی و احوال امرؤالقیس شاعر نامدار عرب نوشته شده است. این پژوهش برمبنای روش توصیفی-</em><em>تحلیلی انجام شده و هدف اصلی آن، تبیین انواع روابط متون در این رمان براساس نظریة چندمتنیّت ژرار ژنت است. نتایج حاکی از آن است که رمان آن مادیان سرخیال نمونهای از متون</em><em>چندمتنیّت است که خودآگاهانه با طیفهای گوناگونی از متون عربی ارتباط برقرار کرده و این ارتباط در جهت ایجاد نظام معنایی این متون، شامل روابط بینامتنیّت، بیشمتنیّت، سرمتنیّت و پیرامتنیّت در نظریة چندمتنیّت ژرار ژنت است. براساس رابطة بینامتنیّت این نتیجه به دست آمد که در این رمان، متونی تاریخی که به نوعی با زندگی امرؤالقیس در ارتباط بوده، بازنگاری شده است. گَشتارهای کمّی و کاربردی این اثر نشان میدهد که در بخشهای مختلف آن گسترش حوادث و تغییر در بخشی از وقایع و مضامین اصلی داستان نسبت به متون زِبَرمتن وجود دارد. علاوه بر این، تداخل انواع ادبی یکی از اساسیترین مشخصههای سبک نگارش رمان آن مادیان سرخیال است و این رمان از یادداشتی پایانی برخوردار است که دارای ویژگی پیرامتنی است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_11259_00382139d8a3e4d03ab18f327715db7a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922Critical Discourse Analysis of the Novel Fish Sleep at Night Based on Norman Fairclough's Theoryتحلیل گفتمان انتقادی رمان «ماهیها در شب میخوابند» براساس آرای نورمن فرکلاف285314955310.22054/ltr.2019.30717.2226FAخدیجهبهرامی رهنمااستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حسینآریاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان، ایران0000-0003-2801-6090Journal Article20180314In the novel <em>Fish Sleep at Night</em>, the language is structured in a way that the three dimensions of Norman Fairclough’s framework including description, interpretation, and explanation could be elaborated. Fairclough's model is a practical tool to analyze the theoretical framework of the present research. This survey examines how critical discourse analysis has emerged in the novel using a descriptive-analytical method. According to the findings, at the description level and upon studying the taboo words, men enjoy a higher position in society and are more powerful and dominant over women. Among the stylistic characteristics of description in the novel are the frequent use of taboo words by men, interruption of women's speech, dual interactions, placing the hero in both the kitchen and the home, the use of declarative moods to achieve certainty of language, the informality of vocabulary, the agency of women, and the metaphorical use of words associated with religious and cultural identity. In terms of interpretation and intertextuality, Virginia Woolf and Simone de Beauvoir have influenced the novel with their objection to women's status. One may be able to explain the phenomenon through patriarchy's hegemony, men's quest for power, and women's suppression.<em>در رمان «ماهیها در شب میخوابند»، زبان به گونهای نظام یافته است که در آن میتوان به تبیین رویکردهای سهگانه نورمن فرکلاف اعم از: توصیف، تفسیر و تبیین پرداخت. الگوی فرکلاف، ابزاری کارامد برای تحلیل چارچوب نظری این پژوهش است. این جستار با روش توصیفی-تحلیلی، ﻣﺴﺄله چگونگی شکلگیری گفتمان انتقادی را در این رمان مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در سطح توصیف، ؛ کاربرد فراوان دُشواژهها از سوی مردان، قطع کلام زنان، تقابلهای دوگانه، قرار گرفتن قهرمان در آشپزخانه و خانه، بسامد فراوان وجه اخباری در جهت قطعیّت کلام، کنشگر بودن زنان و بهکار بردن واژههای استعاری، نمودی برجسته دارد. در سطح تفسیر و از منظر بینامتنیّت، این رمان تحتﺗﺄثیر آرای ویرجینیا وولف و سیمون دوبوار در جهت اعتراض به وضعیّت زنان به رشته تحریر درآمده است. در سطح تبیین نیز میتوان به هژمونی مردسالاری و قدرتیابی مردان و سرکوب زنان دست یافت. </em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9553_9c98d2de75b24a4776563fa199808699.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922The Analysis of the Usages of Satiric Similes in Masnavi-ye-Ma'naviتحلیل کاربردهای تشبیه طنز در مثنویمعنوی315340915810.22054/ltr.2018.28894.2155FAسید علی اصغرمیرباقری فرداستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-6044-471xسید محمد جلیلمصطفوی روضاتیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانسیده مریمروضاتیاندانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-1429-2409Journal Article20180116In order to communicate their ideas more clearly, Persian writers and poets have always employed a variety of rhetorical techniques. In literature, simile is one of the most commonly used techniques. In fact, simile has gained such popularity among writers that it cannot be found in any literary text that does not make use of simile's artistic ability to convey concepts. Among the most eloquent Persian mystical-educational texts, <em>Masnavi</em> also uses similes with various structures in conjunction with appropriate literary devices. There is a type of simile found in the <em>Masnavi</em> that has a satiric theme, and Rumi uses it to convey special messages. The term satiric simile refers to this type of simile. The tradition of using satire in mystical poetry dates back to Sanā'ī, as do many other innovations. In addition to the possible influence of Sanā'ī, Rumi brings forth his own unique innovations in satire. One type of satire in <em>Masnavi</em> is the use of meaningful similes with satirical backgrounds. The purpose of this study is to provide an explanation of the functions of various similar aspects in satiric similes. By using a descriptive-analytic method, the present study attempted to analyze the found cases in <em>Masnavi</em> based on their rhetorical structure.<em>شاعران و نویسندگان متون ادب فارسی همواره برای انتقال روشنتر مفاهیم موردنظر خود از شگردهای بلاغی متنوعی بهره جستهاند. یکی از رایجترین شگردهای ادبی تشبیه است تا جایی که هیچ متن ادبی را نمیتوان یافت که از ظرفیتهای هنری تشبیه برای انتقال مفاهیم بهره نبرده باشد. مولوی در کتاب مثنویمعنوی که یکی از بلیغترین متون تعلیمی- عرفانی فارسی است در کنار بهرهمندی از شگردهای مناسب ادبی، تشبیه را با ساختارهای متنوع بهکار گرفته است. در میان اقسام تشبیه در مثنویمعنوی گونهای تشبیه مشاهده میشود که درونمایه طنز دارد و مولوی برای انتقال مضامینی ویژه از آن بهره برده است؛ این گونه تشبیه را تشبیه طنز نامیدهاند. سنّت استفاده از شگردهای طنزپردازی در منظومههای عرفانی مانند بسیاری دیگر از نوآوریها با سنایی آغاز میشود. مولوی علاوه بر تأثیرپذیری احتمالی از سنایی، خلاقیتهای فراوانش را در طنزپردازی به ظهور رسانده است. یکی از گونههای طنز در مثنوی، تشبیهات معناداری است که صبغه فکاهی و طنز دارد. تبیین کارکردهای وجوه شبه طنزِ متنوعِ بهکار رفته در تشبیهاتِ طنز مثنوی از زمینههای اساسی این تحقیق است. در این مقاله کوشش شده به شیوه توصیفی- تحلیلی موارد یافت شده در مثنویمعنوی براساس ساختار بلاغیشان بررسی شود</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9158_8ec6b3f9b53df28ee7775351f2028b87.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248520200922A Study of the Otherness of Identity in Teen Novels (A Case Study of Jamila Govin’s Novel the Horse’s Eye)دیگریشدگی هویت در رمان نوجوان (مطالعۀ موردی: رمان چشم اسب اثر جمیله گوین)341368916010.22054/ltr.2018.28644.2145FAلیلاحردکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، ایراناحمدرضیاستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه گیلان، ایرانJournal Article20180109Identity is a phenomenon that is created in the course of social communication by establishing a boundary between the self and the other. The significance of this concept during adolescence calls for a rethinking of it in the field of literature. By borrowing Western concepts and values and combining them with Eastern identity characteristics, Jamila Gavin depicts the identity-making and acceptance of immigrants in <em>The Eye of the Horse</em>. It is the purpose of this paper to answer the following questions: how do the identity-making elements of the West challenge and change the identity of immigrants? What role do factors such as otherness, bilingualism, etc. play in shaping an individual's identity? The novel <em>The Eye of the Horse</em> consequently examines the relationship between the characters as symbols of the East and the West, as well as the suspension and consolidation of their identities in a Western-dominant environment. Based on the results of this study, the author has constructed an intermediate space in the novel that integrates both the decentered and the centered attitudes of East and West toward each other, as well as justifying the superiority of the West through the creation of linked subjects that constitute the identity of the teenage characters. As an introduction to the civilized world and globalization, he has also emphasized the naturalization and diminution of indigenous identities.<em>«هویت» پدیده</em><em></em><em>ای است که در جریان مراودات اجتماعی و با ایجاد مرز میان خودی و بیگانه ساخته می</em><em></em><em>شود. اهمیت این مفهوم در دوران نوجوانی ضرورت بازاندیشی آن را در عرصة ادبیات بیشتر می</em><em></em><em>کند. رمان «چشم اسب» اثر جمیله گوین از جمله رمانهایی است که هویتسازی و هویت</em><em></em><em>پذیری مهاجران را ترسیم میکند و با وام</em><em></em><em>گیری از مفاهیم و ارزش</em><em></em><em>های غربی و ترکیب آن با شاخص</em><em></em><em>های هویتی شرق، فرهنگ بومی شرقی (هندی) را به چالش می</em><em></em><em>کشد. در این مقاله به این پرسش پاسخ داده می</em><em></em><em>شود که چگونه عناصر هویت</em><em></em><em>ساز غرب، هویت فرد مهاجر را به چالش می</em><em></em><em>کشد و تغییر می</em><em></em><em>دهد و مؤلفه</em><em></em><em>هایی چون دیگری بودن، دو زبانه بودن و... به چه میزان در هویتدهی آنان نقش دارد؛ بر همین اساس، روابط شخصیت</em><em></em><em>های رمان چشم اسب به عنوان نماد و نمایندۀ شرق و غرب و نیز تعلیق و تثبیت هویت آنان در فضای سلطه</em><em></em><em>گرایانۀ غربی مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد. یافته</em><em></em><em>های پژوهش نشان می</em><em></em><em>دهد نویسنده در فرآیند شکلگیری هویت شخصیت</em><em></em><em>های نوجوان داستان با ایجاد فضایی میانی، نگرش مرکززدایانه و مرکزگرایانۀ شرق و غرب نسبت به یکدیگر را تلفیق کرده و با خلق سوژه</em><em></em><em>های پیوندی، تمایز و برتری غرب را به عنوان اصلی ثابت توجیه کرده و تابعیت و کمرنگ شدن هویت</em><em></em><em>های بومی را راه ورود به</em><em></em><em>سوی دنیای متمدن و جهانی شدن معرفی کرده است. </em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9160_7b112666b48a8fe6401350ee35bee7a8.pdf