دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621An Analysis of the Discourse Systems in the Story "Pirchangi"تحلیل نظامهای گفتمانیِ داستان «پیرِ چنگی»7321106710.22054/ltr.2020.40166.2608FAفاطمهبیات فردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانداووداسپرهماستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0018-5742-297Journal Article20190201The action in mystical texts is influenced by factors that facilitate the expression of mystical feelings. These factors may be the result of inductive, prescriptive, incidental, or tension-driven processes. Historically, this discussion dates back to the time of Aristotle, when these factors were first discussed in relation to the binary oppositions that underpin human thought. A number of structuralists and semioticians throughout the 20th century investigated these issues, including Saussure, Freud, Pierce, Morris, and Greimas. Accordingly, a semantic-semiotics perspective allows us to study the mechanisms of meaning production in discourse systems from sensory-perceptual, cognitive, and aesthetic perspectives. An examination of the discourse systems of the story "Pirchangi" — one of the poetic stories of <em>Masnavi</em> by Rumi — is presented in this paper. As part of clarifying the position of action, tension, existence, and state systems in the story, the author also presents the transition of the main character at the end of the story from a state of disorder to one of order. As a result of the analysis, the state system plays a significant role in the character's journey into the state of belief via an epiphany. It is due to the presence of the existential subject that this story has the appeal for repeated readings, as Rumi himself points out at the conclusion.<em>کنش در متون عرفانی تحت تأثیر عواملی رخ میدهد که فضای مناسبی برای بیان عرفانی فراهم میآورد. این عوامل میتوانند درنتیجه فرآیندهای القایی، تجویزی، رخدادی و یا زاده و زاینده نظامهای تنشی و شوشی باشند. سرچشمه این عوامل به تقابلهای دوگانه بازمیگردد که نظام تفکر انسان بر آن استوار شده است و بحث پیرامون آن از زمان ارسطو آغاز و در مطالعات ساختارگرایانه و نشانه</em><em>شناسانۀ کسانی چون سوسور، فروید، پیرس، موریس، گرماس و... در قرن بیستم ادامه پیدا کرده است. بر پایه همین تقابلها در رویکردی از علوم نشانه- معناشناسی میتوان به سازوکارهای تولید معنا در نظام گفتمانی با ابعاد مختلف </em><em><br /></em><em>حسی- ادراکی، شناختی و زیباییشناختی اثر پرداخت. در این مقاله با بررسی «نظامهای گفتمانیِ» داستان «پیرِ چنگی» بهمثابۀ نمونهای از داستانهای منظوم مثنویمعنوی مولانا، جایگاه نظام کنشی، شوشی، تنشی و بُوشی در آن مشخص و گذر شخصیت اصلی «پیرِ چنگی» از حالت نابسامان اولیه به حالت بسامان پایان داستان بیان شده است. نتیجه تحلیل، بیانگر نقش پررنگِ نظام شوشی در جهشِ اصلی داستان است؛ چنانکه در پی یک «لحظه- بارقه»، پیرِ چنگی شخصیتی به باور رسیده مییابد. جذابیت این داستان برای خوانش مکرر، همانگونه که خود مولانا در آخر داستان اشاره می</em><em></em><em>کند، وامدار حضور سوژه بُوشی است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_11067_f188f1513a9f16be00cc27355df44f4c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621An Analysis of Narrative Elements Used in Jami's poem Yusouf and Zoleikhaتحلیل عناصر روایی در وصفهای ادبی منظومۀ یوسف و زلیخای جامی3358915210.22054/ltr.2018.31248.2247FAهاجرفتحی نجف آبادیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایراناسحاقطغیانیاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-2775-940Xزهرهنجفیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0002-6922-1202Journal Article20180415Narrative poems use two important structures of narration and description to create a compelling storyline. It is important to recognize that a description is not only a tool used by the author to emphasize a word, but it also represents the timeless element of the narrative text. A narrative is a description of an event or series of events. In terms of speech time and story time, these two dimensions are at odds with each other. Thus, it is important to examine the relationship between these two dimensions within different theories of narration and within narrative texts as well. Description has been studied by scholars such as Tomashevsky, Barthes, and Genette in relation to narrative and narration. All narrative theories hold that description is the static dimension of the narrative text that is added to the context of the word in order for the narrative to be effective. This study examines the relationship between description and narration in Jami's Yusouf and Zoleikha from Tomashevsky, Barthes, and Genette's perspectives. The purpose of the present paper is to answer the following question: what is the relationship between literary descriptions and narration in Yusouf and Zoleikha? Tomashevsky's theory describes description as the free and static basis of the text, and Barthes's theory identifies it as one of the special indices and informants of the poem. Throughout this poem, description serves as a decorative and symbolic function, creating a negative acceleration in the narrative. Moreover, each proposition in the description is a proposition of existence.<em>شعرا در منظومههای روایی برای خلق روایت جذاب و پرکشش از دو سازۀ مهم روایتگری و وصف استفاده میکنند. «وصف» ابزاری است که خالق اثر برای برجستهسازی درکلام بهکار میبرد، اما جنبه بدون زمان متن روایی است. «روایت» بازنمایی یک رخداد یا سلسلهای از رخدادها است. این دو وجه مهم از نظر زمان سخن و داستان در تقابل و مغایرت با یکدیگر قرار میگیرند. بنابراین، باید ارتباط این دو سازه مهم در نظریههای مختلف روایت و روی متون روایی بررسی شود. نظریهپردازانی چون توماشفسکی، بارت و ژنت به بررسی وصف و ارتباط آن با روایت و روایتگری پرداختهاند. در تمام نظریههای روایت، «وصف» جنبه ایستای متن روایی است که با هدف ایجاد متنی تأثیرگذار در روایت به بافت کلام اضافه میشود. در این پژوهش رابطه وصف و روایتگری در منظومۀ یوسف و زلیخای جامی و با تکیه بر دیدگاه توماشفسکی، بارت و ژنت تحلیل شده است و به این پرسش پاسخ میدهد که در روایت یوسف و زلیخا، وصفهای ادبی با روایتگری چه ارتباطی دارد. در این منظومه براساس نظریۀ توماشفسکی، «وصف» بنمایۀ آزاد و ایستای متن است و با توجه به نظریۀ بارت در دستۀ نمایههای خاص و آگاهانندگان قرار میگیرد. از دیدگاه ژنت، «وصف» موجب ایجاد شتاب منفی در روایت شده و در این منظومه، کارکرد تزیینی و نمادین پیدا میکند. علاوه بر این، گزارههای موجود در «وصف» همگی از نوع گزارههای هستی به حساب میآید.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9152_b33a684b151c8ddf308dc6950d94a015.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621“Persian is Sugar”: A Pattern of Failed Nationalist Discourse«فارسی شکر است» طرحی از گفتمان ملیگراییِ شکستخورده59881115910.22054/ltr.2020.44169.2739FAهادینورمحمدی کمالدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-6848-8880یحییطالبیاناستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0009-0007-5596-4316Journal Article20190625There has been a significant influence of post-constitutional intellectual and social currents on modern fiction writing in Iran. This article examines how "nationalism" is expressed in the story "Persian is Sugar" by Mohammad Ali Jamalzadeh. It is important to consider the context of text creation, which is particularly important in discourse analysis, when examining the issues society faced around the year 1300 SH. It has been found that discussions of nationalism have been a major part of intellectual circles during this period and have been reflected in numerous narratives. In the introduction to "Yeki bud yeki nabud", Jamalzadeh, a pioneer of modern fiction, explains his theoretical foundation clearly. Fairclough's critical discourse analysis approach to this article indicates that focusing on nationalist discourse during this period failed to achieve the ideals of nationalism, which in particular included the expansion of freedom and power against the government, one of nationalism's most important objectives. Therefore, in this regard, "Persian is Sugar" represents a kind of failure in this period's society.<em>آغاز داستان</em><em></em><em>نویسی نوین در ایران از جریانات فکری- اجتماعی پس از مشروطه تأثیر بسیاری پذیرفته است. در این مقاله به بررسی بازتاب گفتمان «ملی</em><em></em><em>گرایی» در داستان «فارسی شکر است»، نوشتة محمدعلی جمالزاده پرداخته</em><em></em><em>ایم. با بررسی مسائلی که جامعه حوالی سالهای </em><em>۱۳۰۰</em><em> با آن درگیر است -و با توجه به مسألة بافت و زمینه در خلق متن که در تحلیل گفتمان اهمیت ویژه</em><em></em><em>ای دارد- درمی</em><em></em><em>یابیم که بحث ملی</em><em></em><em>گرایی اهمیت زیادی در محافل روشنفکری این دوره داشته و در بسیاری از داستان</em><em></em><em>ها بازتاب یافته است. جمالزاده که به</em><em></em><em>عنوان نویسنده</em><em></em><em>ای پیشرو در عرصة داستان</em><em></em><em>نویسی نوین مطرح است به وضوح مبانی نظری خود را در مقدمة «یکی بود یکی نبود» تبیین می</em><em></em><em>کند. در این مقاله با بهره</em><em></em><em>گیری از رویکرد «تحلیل گفتمان انتقادی» فرکلاف میتوان گفت که توجه به گفتمان ملی</em><em></em><em>گرایی در این دوره نتوانسته است آرمان</em><em></em><em>های متضمن در مفهوم ملی</em><em></em><em>گرایی را که اهم آنها گسترش قدرت و آزادی ملت در برابر حکومت است، تحقق بخشد و داستان «فارسی شکر است» از این نظرگاه نمایندة این نوع ناکامی در جامعة این دوره است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_11159_97c01b9dd567da73a12afdd8e57a33e4.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621A Study of the Sublime in Rumi's Masnavi and Diwan-e Shams in Light of Kant's Sublime Theoryتحلیل امر والا در غزلیات شمس و مثنوی مولانا با الهام از نظریۀ کانت در باب امر والا891201066710.22054/ltr.2018.30070.2206FAفرزادبالودانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران، مازندران، ایران0000-0002-6457-7533Journal Article20180223According to Kant, the sublime is found in a phenomenon that can be conceived in infinity. The grandeur and glory of a high mountain or the magnitude and greatness of a sea impart an admirable sense of helplessness and fear (hope and fear). In Kant's view, such a feeling can only be cultivated by the mind. Through Masnavi and Diwan-e Shams, Rumi encounters the infinite and majestic elements of the universe, feeling both helpless and terrified at the same time. Furthermore, he considers the familiar audience to be very influential in understanding the essence of the sublime. This paper examines the Sublime in Masnavi and Diwan-e Shams from the standpoint of Kant.<em>در تلقی کانتی، امر والا در شیء بیصورت یافت میشود که در بیکرانگی قابل تصور است. وقتی انسان در برابر عظمت و شکوهمندی یک کوه رفیع و با صلابت یا بزرگی و پهناوری یک دریا قرار میگیرد، حکم به والایی میکند و احساسی تحسینآمیز توأم با ناتوانی و هراس (خوف و رجا) به او دست میدهد. از نظر کانت، برای چنین حکم و احساسی، انسان به قابلیت ذهن و پرورش یافتن آن نیاز دارد. در مثنوی و غزلیات شمس، عناصر بیکران و پر عظمت هستی، مانند آفتاب، دریا، کوه و... بسامد زیادی دارند و مولانا با این امور با نوعی احساس احترام و تحسین و در عین حال عجز و هراس مواجه میشود. همچنین او نقش مخاطب آشنا را در فهم امور والا بسیار تاثیرگذار میداند. این مقاله به تحلیل امر والا در غزلیات شمس و مثنوی در پرتو آرای کانت میپردازد.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_10667_3cf6819051f2f63faf08a9c006fc1d3c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621An Analysis of the Simile's Stylistic Functions in Shahnameh's First Volumeتحلیل کارکردهای سبکی تشبیه در جلد اول شاهنامۀ فردوسی121152922010.22054/ltr.2018.31054.2237FAیوسفمحمدنژاد عالی زمینیاستادیار زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران0000-0003-1574-5817لیلاالهیانپژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران،ایرانJournal Article20180408One of the ways to discover the beauty of a literary work is to consider its rhetorical techniques. It is worth noting that traditional rhetorical studies with a detailed viewpoint were often limited to describing and determining the frequency and type of stylistic devices in literary texts. A rhetorical stylistic approach, on the other hand, examines the effect of stylistic devices on the processing quality of a particular topic within a particular genre of text. We are dealing with concepts from the fields of criticism, linguistics and the like in this approach. Based on this approach, this article examines similes in Ferdowsi's <em>Shahnameh</em>, one of the most important Persian epic literary works, to demonstrate how he used these linguistic and rhetorical devices to narrate the stories. The use of some linguistic and rhetorical devices, notably similes, enabled Ferdowsi to create a unique work by being aware of the differences between epic and other literary genres as well as the necessity to employ special rhetorical techniques appropriate to this genre. Because "simile" is a major component of poetic fantasies in "narrative," it has been of particular interest to the poet as a stylistic element in the <em>Shahnameh</em>. Using rhetorical stylistics approach, the first volume of the <em>Shahnameh</em> was studied in three parts: rhetoric, linguistic goals, and narrative. Accordingly, Ferdowsi has considered the capabilities of a wide range of similes. Furthermore, he has used it in other branches of rhetoric, linguistics, and narrative so that he does not have to use other dull and verbose methods.<em>بررسی شگردهای بلاغی اثر ادبی از راه</em><em></em><em>های کشف زیبایی</em><em></em><em>های متن است. در مطالعات بلاغی سنتی غالباً با نگاهی جزءنگر تنها به تعیین بسامدها و توصیف آرایه</em><em></em><em>ها و انواع آنهادر متون ادبی بسنده می</em><em></em><em>شد. در مقابل، سبک</em><em></em><em>شناسی بلاغی، رویکردی جدید در بررسی ویژگی</em><em></em><em>های بلاغی متن است که تأثیر آرایه</em><em></em><em>های ادبی را بر کیفیت پردازش موضوع با توجه به آنگونه (ژانر) خاص بررسی می</em><em></em><em>کند. در این رویکرد، ما با مفاهیمی از حوزۀ نقد، زبانشناسی و مانند آن مواجهیم. در مقالۀ حاضر، تشبیه در شاهنامۀ فردوسی به منزلۀ مهم</em><em></em><em>ترین اثر فارسی در گونۀ ادبی- حماسی، براساس همین رویکرد بررسی شده تا نشان داده شود که فردوسی چگونه توانسته از این امکان زبانی و بلاغی در روایت داستانهای شاهنامه سود ببرد. او با علم به تفاوت</em><em></em><em>های گونۀ حماسه با گونه</em><em></em><em>های ادبی دیگر و ضرورت بهکار گرفتن شگردهای خاص بلاغی متناسب با اینگونۀ ادبی با استفاده از برخی تمهیدات زبانی و بلاغی به ویژه تشبیه، توانسته اثری خلّاقه بیافریند. «تشبیه» از آن رو که کانون خیال</em><em></em><em>های شاعرانه در «روایت» است به مثابۀ مؤلّفه</em><em></em><em>ای سبکی در روایت</em><em></em><em>های شاهنامه بسیار مورد توجه شاعر بوده است. در مقالۀ حاضر، جلد اول شاهنامه از حیث کاربرد تشبیه با رویکرد سبک</em><em></em><em>شناسی بلاغی در سه بخش بلاغت، اهداف زبانی و روایت مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد فردوسی ظرفیت</em><em></em><em>های فراوانی برای تشبیه در نظر گرفته و افزون بر تصویرسازی و زیبایی</em><em></em><em>آفرینی در شاخه</em><em></em><em>های دیگر بلاغی، زبانی و روایت</em><em></em><em>گری نیز از آن بهره برده تا ناگزیر از استفاده از شگردهای ملال</em><em></em><em>آور و مطول تصنّعی دیگر نباشد.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9220_aee16172ad4c333987ad863016b6124a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621A Study of the Female Actants in the Selected Stories of Four Satirists of Children Literature Using Greimas's Modelکنشگران زن در داستانهای برگزیدة چهار طنزپرداز ادبیات نوجوان براساس الگوی گرمس153182922510.22054/ltr.2019.23505.1936FAفاطمهسعیدفردانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانذوالفقارعلامیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایرانعلیعباسیاستاد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20170715In children's literature, humorous stories offer a way to discuss the role of women. Based on the actantial model of Greimas, four satirists of children's literature have explored the role of women (Moradi Kermani, Hasanzadeh, Akbarpour, and Hashemi). As a result, the characters appear in the narrative as six actants (the actant-subject, the actant-object of action, the actant-sender, the actant-receiver of information, the actant-supporter, and the actant-oppositionist of volition) and act accordingly. The main question is: "According to the actantial model, what role do women play in these stories?" The research results demonstrate that men have traditionally narrated the mentioned stories, and women do not have vital roles as actants-subjects in many of the selected stories. As another point to note, men are also involved in stories where women are the actant-subjects. Women are most commonly the actors-supporters in these stories. Further, the research results indicate that in humorous narratives of children's literature, women's actions are humiliated and rejected, and the humour of the story expands when compared with the male characters, especially their wives. The main character in some stories, such as <em>Nish-o-Noush</em> of Hassanzadeh, is a girl who occupies the position of actant-subject, and according to Greimas' definition of narration, she successfully completes all the stages.<em>یکی از عرصههایی که میتوان دربارة نقش زن بحث کرد، داستانهای طنز ادبیات کودک و نوجوان است. در مقالة حاضر، نقش زنان در داستانهای برگزیدة چهار نویسندة طنزپرداز کودک و نوجوان (مرادیکرمانی، حسنزاده، اکبرپور و هاشمی) براساس الگوی جهانشمول کنشگران آلژیرداس ژولین گرمس (1992-1917) بررسی و تحلیل شده است. بر این مبنا، شخصیتها در جایگاه شش کنشگر (کنشگر فاعلی، شیء ارزشی، کنشگزار، کنشگر سودبرنده، کنشیار و ناکنشیار) در روایت ظهور مییابند و با توجه به جایگاه خود، عمل میکنند. پرسش اصلی این است که «زنان در داستانهای مورد بررسی، چه جایگاه کنشگری دارند؟» یافتههای پژوهش نشان میدهد اصولاً داستانهای یادشده با شخصیتهای مردانه روایت شدهاند و زنان کمتر بهتنهایی جایگاه کنشگر فاعلی را داشتهاند. دیگر اینکه در داستانهایی که زنان کنشگر فاعلی هستند، معمولاً مردان نیز در آن اشتراک دارند. نکته دیگر اینکه بیشترین کنش زنان در جایگاه کنشیاری است. همچنین براساس نتایج پژوهش، در روایتهای طنز ادبیات کودک، کنش زنان با طرد و تحقیر روبهرو میشود و طنز داستان را در تقابل با شخصیتهای مرد بهخصوص همسرانشان گسترش میدهد. در معدودی از داستانها مانند «نیش و نوش» از فرهاد حسنزاده، شخصیت دختر نقش کنشگر فاعلی را دارد که با توجه به تعریف گرمس از روایت با موفقیت مراحل مختلف را تمام میکند.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9225_5783adc7241044c14826311a0b060cff.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621Hafez's Master's Perspective: The Fault of Creation's Penخطای قلم صنع از نظر پیر حافظ183210915110.22054/ltr.2018.30556.2220FAعیسینجفیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20180310This article attempts to categorize the various interpretations of the famous verse: "Our Master said...” As the article argues, many of these interpretations reflect the interpreters' views based on their studies of Islamic mysticism and Hafez's poetry or those of other mystic poets. Interpreters have criticized the views of others from a rhetorical and poetic perspective. The purpose of this article is to locate a Quranic source that discusses the aspect of humor in the verse. According to the author, this evidence can be found in verse 88 of Surah Namal. Further to explain, if the master sees a mistake and asserts that there is none, he has covered up a mistake, and this is humorous. Another aspect of humor relates to the Arabic word "Sone'" (Creation), which is translated as "goodness" in Arabic dictionaries. Thus, the Master's work is about the pen of the "Good Creator", not the absolute pen. In this case, the master's concealment of the fault can be described as conscious, educative, and optimistic. Second, the research completes Jalal Dawani's statement: "The fate and destiny's pen does not make mistakes." In order to support this argument, we have used the denotative meanings of the terms "right" and "mistake", "fulfillment" and "unfulfillment", as well as the meaning of the fulfillment of Fate's pen equated with God's will.<em>مشکلسازترین بیت حافظ، بیت مشهور «پیر ما گفت ...» است. نویسندۀ مقاله کوشیده است که ابتدا شروح متفاوت این بیت را دستهبندی کند و معتقد است که بیشتر شروح، بیان اعتقاد و عقیده شارحان است که از آبشخور مطالعات عرفان اسلامی یا غزلیّات حافظ و شاعران عارف دیگر، نشأت گرفته است. بعضی از شارحان از زاویه بلاغی و شاعرانه به نقد نظریّات شارحان دیگر پرداخته و اظهارنظر کردهاند. سؤال اصلی این مقاله جستوجوی منبع قرآنی برای جنبۀ طنز و تهکّم در بیت است. از طریق یافتن سندی که در قرآن اثبات کند که پیر حافظ هم امکان دارد، خطا ببیند. این سند از نظر نویسنده در آیۀ 88 سوره نمل موجود است که اگر پیر خطا ببیند و بگوید خطایی نیست در واقع، خطاپوشی کرده است و این یک طنز است. مرحلۀ دوم طنز آنجا است که صنع در لغت عربی به گواهی قاموسهای عربی معنای ضمنی «نیکویی» دارد. بنابراین، سخن پیر پیرامون قلم آفرینش نیکونگار است نه قلم آفرینش مطلق. در این صورت، خطاپوشی پیر آگاهانه، تأدّبی، تربیتی و خوشبینانه میتواند توصیف شود. جنبۀ دیگر تحقیق، تکمیل معنای «جلال دوانی» است که میگوید: قلم قضا و قدر خطا نمیکند. این مهم از طریق معنای لغوی خطا و صواب، تثبیت و تکمیل شده است و معنای خطا نکردن قلم صنع معادلالمقدور کائن گرفته می</em><em></em><em>شود</em><em>.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9151_4507a91fe4b1bf5e9782768ead3d4e85.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621Women’s Town in the Sāmnameh and Its Footprints in Persian Literatureشهر زنان در سامنامه و پیگیری ردپای آن در ادبیات فارسی2112421181010.22054/ltr.2018.23975.1962FAمجیدپویاناستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد، یزد، ایرانمحد رضانجاریاناستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد، یزد، ایران0000-0000-0000-0000الهامحسن شاهیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20170802A number of narratives and fictional poems in Persian literature describe women who are warriors and self-reliant. These women lived together, separated from men, and controlled their lives. Most of the <em>Eskandarnamehs</em> depict these women. The <em>Sāmnameh</em> makes a brief reference to it. Women's Town (Shahr-e zanān), which is a recurring theme in fiction, is discussed in this article along with the Sāmnameh. The purpose of this study is to examine the appearance and manifestation of this city in the works examined and to analyze its features, foundations, and themes. These cases are compared with the themes and features described in the <em>Sāmnameh</em> so as to clarify the similarities and differences between these narrations, as well as their origins. Accordingly, the following conclusion can be drawn: In the Women's Town of other texts (<em>Eskandarnamehs</em>), there is no lustful desire on the part of the hero. On the other hand, in the Women's Town of <em>Sāmnameh</em>, the lustful desires of the women and fairies are exaggerated. There is more to this story than just <em>Eskandarnamehs</em> and Amazons from Greek and Roman mythology. Therefore, the story's origins may be found in Iranian mythology or in a combination of Iranian and Greek mythology, both of which are controversial.<em>در روایات و منظومههای داستانی ادبیات فارسی از زنانی جنگجو و مستقل یاد شده است که به صورت گروهی در کنار هم و به دور از مردان میزیستهاند و اداره امور زندگیشان در دست خودشان بوده است. از این زنان در بیشتر اسکندرنامهها اثری دیده میشود. در سامنامه نیز اشاره مختصری بدان وجود دارد. این مقاله درصدد است تا با نگرشی تطبیقی، داستان شهر زنان را که درونمایه و مضمونی مکرر در ادبیات داستانی است در متون مختلف در کنار سامنامه واکاود؛ بدین منظور میکوشد تا با بررسی چهره و نمود این شهر در میان آثار موردنظر و تحلیل ویژگیها و بنیادها و مضامین مطرح شده در آنها و مقایسه این موارد با خصایص و بنمایههای تبیین شده در سامنامه؛ تفاوتها و شباهتها و سرچشمه آنها همچنین یکسانی یا تفاوت منشأ این روایات را روشن سازد. در نهایت آنچه را فرا دست میآید، میتوان به گونهای مختصر چنین نگاشت که در شهر زنان سایر متون (اسکندرنامهها) تمایلی برای کامجویی از پهلوان و قهرمان داستان دیده نمیشود، لیک در شهر زنان، سامنامه تمایلات کامجویانه از سوی زنان و پریان این شهر مبالغهآمیز است. میتوان پیگیری منشأ و ریشههای این داستان را در جایی بیش از اسکندرنامهها و آمازونها در اساطیر یونان و روم پیشنهاد و به تبع آن، بنیاد این داستان را در اساطیر ایرانی پی جویی کرده و یا در نهایت آن را تلفیقی از اساطیر ایران و یونان در نظر گرفت که هر دو مورد قابل بحث هستند</em><em>.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_11810_504c62efc9e0ecb334867faf5d0c0f15.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621He Sealed the Tomb in Red and Dark Blue (An Analysis of a Verse from the Forood Story)در دخمه را کرد سرخ و کبود (پژوهشی در یک بیت از داستان فرود)243264914410.22054/ltr.2018.24585.1984FAحسنحیدریاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اراک، اراک، ایران0000000311391572Journal Article20170826The paper is based on a verse from Forood's story in the <em>Shahnameh</em>. Analyzing this verse, we have concluded that "red" refers to red gold and "dark blue" refers to dark lapis. The next step is to discuss the evidence for their coexistence in nature, as well as their use as decorative and precious objects in tombs, coffins, and other burial tools. The role they played in rituals has also been considered. Putting the corpse in the tomb is part of the ancient burial ceremony depicted in the <em>Shahameh</em>, indicating its antiquity. In performing this ritual, gold and lapis have been used both symbolically and decoratively.<em>این مقاله حاصل تأمل در یکی از بیتهای داستان فرود در شاهنامه است که در آن به ضبط، معنا و تحلیل این بیت پرداخته شده است. با استفاده از روش استقراء و با یافتن شواهدی از شاهنامه نشان داده شده است که مقصود از واژه سرخ در این بیت، زر سرخ و مقصود از واژه کبود همان لاجورد کبود است. سپس دلایل و شواهدی در جهت توأم بودن آنها در طبیعت و حین کاربرد به عنوان اشیای زینتی و قیمتی در ساخت دخمه و تابوت و سایر ادوات آیین مربوط به دفن ارائه شده است. همچنین به نقش آیینی آنها نیز توجه شده است. سپردن پیکر مردگان در دخمه بخشی از مراسم آیینی آماده کردن پیکر برای نهادن در دخمه و یا خاکسپاری در شاهنامه است که قدمت آن را نشان میدهد. در اجرای این آیین استفاده از فلز زر و سنگ لاجورد هم کاربرد زینتی و هم کاربرد نمادین داشته است.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9144_fd443d4db819a55ac121ae12e74dd20b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621Water and Its Various Forms in Persian Mystical Literature (Based on Ibn Arabi's School from the 7th to 9th centuries)آب و اشکال گوناگون آن در ادبیات عرفانی فارسی (براساس مکتب ابن عربی از قرن هفتم تا نهم)265300914310.22054/ltr.2018.33543.2320FAمهدیحیدریاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20180627Ibn Arabi's school uses the metaphor of water and its many forms to illustrate the idea of plurality within unity. To Ibn Arabi and his followers, water represents existence in a variety of forms such as drops, the sea, waves, rivers, snow, moisture, clouds, snow, gems, rose water, and even living creatures. There are many characteristics of water and its forms that are emphasized in Ibn Arabi's school and the poets who were influenced by him in Persian literature, including malleability, purity, vitality, fluidity, motion, magnificence, covering, and astonishment. A key metaphor of Ibn Arabi's school in Persian poetry and prose from the seventh through ninth centuries is examined in this article, emphasizing the works of Sa'd al-Din al-Hamawi, Fakhr al-Din Iraqi, Aziz ad-Din Nasafi, Sheikh Mahmoud Shabestari, Shah Nimatullah Wali, Shah Qasim-i Anvar, and Jami, among others.<em>یکی از استعارات پرکاربرد و کلیدی در مکتب ابن عربی که برای نشان دادن کثرت در عین وحدت و تبیین مفهوم وحدت وجود استفاده شده، استعارة آب و اشکال گوناگون آن است. در نگاه ابن عربی و پیروان او، آب رمزی از وجود است که در صورتهای گوناگون مثل قطره، دریا، موج، رود، بخار، نم، ابر، برف و حتی گوهر، گلاب، جانداران و... متکثّر می</em><em></em><em>شود. شکل</em><em></em><em>پذیری، پاک</em><em></em><em>کنندگی، زلالی، حیاتبخشی، سیالیّت، حرکت</em><em></em><em>پذیری، عظمت، پوشانندگی و حیرت</em><em></em><em>آوری از جمله ویژگیهای آب و اشکال آن است که در مکتب ابن عربی و شاعران و ادیبان متأثّر از وی در ادب فارسی مورد تأکید قرار می</em><em></em><em>گیرد. در این مقاله برآنیم تا این استعارة کلیدی مکتب ابن عربی را در حوزة شعر و نثر فارسی از قرن هفتم تا نهم با تأکید بر آثار سعدالدین حمویه، فخرالدین عراقی، عزیزالدین نسفی، شیخ محمود شبستری، شاه نعمتالله ولی، شاه قاسم انوار و عبدالرحمن جامی بررسی کنیم</em><em>.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9143_0629dfc181268a3e7181ed0befe53257.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621A Study of Modernism’s Principles and Elements in Lahouti’s Poetry and Thoughtبررسی اصول و مؤلفههای مدرنیسم در شعر و اندیشۀ لاهوتی301334915010.22054/ltr.2018.27150.2080FAرضاقنبری عبدالملکیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دامغان، دامغان، ایرانJournal Article20171120The constitutional era marked the beginning of a new phase in the history of Iranian society. This period represents the transition of Iranian society from the traditional era to the modern era. During this period, Iranian intellectuals were influenced by the idea of modernity and attempted to modernize Iranian society. As one of these intellectuals, Lahouti was also strongly influenced by modernism. In order to accomplish this, the present article aims to answer the following important questions: Can Lahouti's perspective be considered modern? If so, what elements of modernist thought have been incorporated into Lahouti's thinking? When compared with other poets of the constitutional era, Lahouti's intellectual connections with the "West" are clearly evident. Thus, many of his ideas are likely to be influenced by modernism. This research employs a descriptive-analytical approach. Data were collected from the poems of Lahouti for the purpose of this study. This essay aims to criticize and analyze Lahouti's ideas regarding modernism.جامعۀ ایرانی در عصر مشروطه وارد مرحلۀ جدیدی از تاریخ خود شد که در خلال آن با گذار از عصر سنت به تدریج پا به دوران تجدد یا مدرنیسم نهاد. روشنفکران ایرانی در عصر مورد بحث، تحت تأثیر اندیشۀ تجدد، تلاش کردند تا زمینه را برای مُدرن کردن جامعۀ ایران فراهم کنند. در این میان، لاهوتی به شدت تحت تاثیر جهانبینی مُدرن و پدیدۀ مدرنیسم بود. از این جهت، جُستار حاضر در پیِ پاسخگویی به این سوال مهم است که آیا عناصر و مؤلفههایی از مدرنیته را در جهانبینی لاهوتی میتوان یافت؟ و اگر یافت شود، چه عناصری از این تفکر به ذهن و زبان لاهوتی رسوخ کرده است؟ در میان شعرای عصر مشروطه، نمودهای تماس فکری لاهوتی با «غرب» روشن و آشکار است و بنابراین، محتمل است که عناصر مهمی از پدیدۀ مدرنیسم در اندیشۀ او وجود داشته باشد. روش پژوهش پیشرو، توصیفی- تحلیلی است و نگارنده با جمعآوری اطلاعات از طریق دیوان لاهوتی و سایر منابع کتابخانهای، تلاش کرده است تا به نقد و تحلیل مبانی مدرنیسم و مؤلفههای آن در اندیشۀ لاهوتی بپردازد.https://ltr.atu.ac.ir/article_9150_4bc736bd53add404cc6a218fa5e0ef11.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138248420200621Quatrain of the Epigraph and Preface of Farrokhi Yazdi’s Work Published in the Newspaper “Tufan”رباعی سرلوحه و دیباچۀ کار فرخییزدی در روزنامه «طوفان»335374980810.22054/ltr.2018.20884.1829FAمحمدرضاتقیهدکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اقلید، اقلید، ایران0000-0003-1511-6308پروینمرتضاییاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، مرکز آموزش عالی اقلید، اقلید، ایران0000-0002-8630-9070Journal Article20170421In terms of expressing social problems, Farrokhi Yazdi is one of the most innovative writers and poets. By combining poetry, newspapers, and politics, he introduced others to a new way of addressing social issues. This revolutionary poet introduced his method of countering oppression and injustice through the publication of the Tufan newspaper. Each issue of the newspaper began with the title of one of his quatrains dealing with social and political issues. This resulted in the newspaper's stance being established. Therefore, he contributed other material to the newspaper and addressed social, political, and critical issues. The choice of a short framework for expressing criticism is remarkable in its own right. This article analyzes the quatrains on freedom, equality, social justice, revolution, criticism of the election and its inaccuracies, and defending the poor masses, concluding that Farrokhi's method of countering is entirely novel. A unique innovation of Farrokhi's was to compose poetry and use it as the subject of the newspaper's headline. In order to explain the method of the study, a thematic classification has been devised.<em>فرخی</em><em></em><em>یزدی یکی از نویسندگان و شاعران مبتکر در بیان مشکلات اجتماعی است. او با درهمآمیختن شعر، روزنامه و سیاست سبب</em><em>شد با روشی نو، شیوۀ روبهرو شدن با مسائل اجتماعی را به دیگران بیاموزد. این شاعر انقلابی با انتشار روزنامه «طوفان»، روش خود را که برخاسته از باورش بود برای مبارزه با ظلم و ستم به مردم معرفی</em><em>کرد. او برای این نوع روش مبارزه، در روزنامه متناسب با رویدادهای اجتماعی و سیاسی در ابتدای هر شماره، یکی از رباعیات را عنوان کار خود قرار داد و بدین طریق موضع روزنامه را مشخص</em><em>می</em><em></em><em>کرد. براساس آن، مطالب دیگر روزنامه را مطرح کرده به مسائل سیاسی- اجتماعی و انتقادی می</em><em></em><em>پرداخت. انتخاب قالبی کوتاه برای بیان انتقادات در نوع خود قابل توجه است. در این مقاله به بررسی این نوع رباعیات با عنوان: آزادی، برابری و عدالت اجتماعی، انقلاب، انتقاد از انتخابات و نادرستی آن و دفاع از توده</em><em></em><em>های مردم فقیر و... پرداخته</em><em>شده و نتیجه این</em><em></em><em>که شیوۀ مبارزۀ فرخی یک شیوۀ کاملاً ابتکاری است. سرودن شعر و قرار دادن آن به</em><em></em><em>عنوان مبحث اصلی و تیتر روزنامه از نوآوری</em><em></em><em>های فرخی است. این اشعار، دسته</em><em></em><em>بندی موضوعی شده تا روش کار شود.</em>https://ltr.atu.ac.ir/article_9808_6a8c93be593aa5f62f08e86b8d4c205e.pdf