دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138238220191222Orientational Metaphor at the Beginning of the Shahnamehاستعارههای جهتی در آغاز شاهنامه7341093210.22054/ltr.2020.39916.2596FAمیثمخاتمی نیادانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمحمدحسنحسن زاده نیریدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190126Cognitive linguists such as Lakoff do not know linguistic knowledge of independent thinking and knowledge, and believe that linguistic knowledge is part of human cognition. They see metaphor as a good tool for figuring out how to think and behave language. The metaphor in cognitive linguistics is to substitute various conceptual domains; for example, imagine life as traveling, or imagine success as an abstract concept above. One of the main types of conceptual metaphors that linguists study is directional metaphors. They examine how concepts that are not tangible and tangible, and therefore cannot have a definite orientation, are in the language of orientation, and they speak their language up or down, left or right, or in such an exacting direction, and they speak about it. The Shahnameh is one of the most valuable Persian texts for cognitive linguistics studies. Because the formation of stories and expressions in the ancient periods of Iranian national history is rooted, it is possible to extract the cognitive infrastructure and many of the oldest Persian language mappings. But so far there has not been an independent study on it. The present article tries orientation metaphors - or in other words, as will be seen –or in other words some kind of image schemata- the five hundred beginnings of the Shahnameh that precedes the Zahhak kingdom; metaphors like the opposite pairs up and down, right and left, before and after , Inside and outside, and center and perimeter.زبانشناسان شناختی مانند لیکاف، دانش زبانی را از اندیشیدن و شناخت مستقل نمیدانند و معتقدند دانش زبانی بخشی از شناخت عام آدمی است. آنها استعاره را ابزار مناسبی برای تشخیص چگونگی اندیشیدن و رفتارهای زبانی میدانند. استعاره در زبانشناسی شناختی آن است که حوزههای مفهومی گوناگون را جایگزین هم کنیم؛ به عنوان مثال، زندگی را سفر فرض کنیم یا موفقیت را که مفهومی انتزاعی است در بالا تصور کنیم. یکی از گونههای اصلی استعارههای مفهومی که زبانشناسان بررسی میکنند، استعارههای جهتی هستند. آنها بررسی میکنند که چطور مفاهیمی که ملموس و محسوس نیستند و درنتیجه نمیتوانند جایگاه و جهت مشخصی داشته باشند در زبان دارای جهت شدهاند و اهل زبان آنها را در بالا یا پایین، چپ یا راست یا چنین جهات متعینی جای میدهند و اینگونه دربارهشان سخن میگویند. شاهنامه یکی از ارزشمندترین متون فارسی برای مطالعات زبانشناسی شناختی است؛ زیرا شکلگیری داستانها، تعبیرات و اصطلاحاتش در دورههای کهن تاریخ قوم ایرانی ریشه دارد و میتوان زیرساختهای شناختی و بسیاری از قدیمیترین نگاشتهای زبانی فارسیزبانان را از آن استخراج کرد، اما تاکنون بررسی علمی مستقلی دربارۀ آن صورت نگرفته است. مقالۀ حاضر میکوشد استعارههای جهتی -یا به عبارتی دیگر چنانکه خواهد آمد بخشی از طرحوارههای تصویری- 500 بیت آغازین شاهنامه را بررسی کند که تا اوایل پادشاهی ضحاک را دربر دارد؛ استعارههایی مانند جفتهای متضاد بالا و پایین، راست و چپ، پیش و پس، درون و بیرون و مرکز و پیرامون.https://ltr.atu.ac.ir/article_10932_982c582b62e55270fb4149db6bce4666.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138238220191222The Evolution of Homeland’s Concept in Tajik Contemporary Literature: From Acquaintance to Independence and National Self-consciousnessتحول مفهوم وطن در ادب معاصر تاجیک: از معارف پروری تا استقلال و خودآگاهی ملی3560975710.22054/ltr.2019.36088.2434FAابراهیمخدایاردانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0001-5922-7363Journal Article20180929Being simultaneous with the political changes in the political geography of the Transoxanien region and turning to the Central Asia and consequently to the five-council based republics, the concept of homeland in the Tajik contemporary literature has gone throng major changes. The main issue of this research is the study of the transformation of homeland’s concept in contemporary Tajik literature from the period of acquaintance (1905-1870) to independence and national self-consciousness (1991) in the context of periodization of this contemporary tradition. This concept has experienced what changes during the 145 literature? The writer has used a descriptive – analytical method based on Literary Periodization under the theory of literature history to analyze the changes of this concept and its relations with the Persian speaker’s world and Iran. Accordingly and during this period, the formation of political developments directly affected the concept of homeland, first isolated it from religion, and then incorporated it into the framework of the city of Bukhara. Thus, throughout the period of Soviet Union the concept of homeland has had the ideological load and been tied to the notion of socialist thought and cosmopolitanism. Furthermore, it has been linked to the concept of common culture and history with Aryans after the period of independence. The research results will pave the way to take an effective step to scrutinize the literary and intellectual currents of Persian speakers in the region and are also useful to cultural -regional policy makers.همزمان با تحولات سیاسی رخ داده در جغرافیای سیاسی منطقۀ ماوراءالنهر و تبدیل آن به آسیای مرکزی و سپس تشکیل جمهوریهای پنجگانۀ شورایی، مفهوم وطن نیز در ادب معاصر تاجیک تحولات مهمی را از سر گذرانده است. مسألۀ اصلی این پژوهش، بررسی تحول مفهوم وطن در ادب معاصر تاجیک از دورۀ معارفپروری (1905-1870 م) تا استقلال و خودآگاهی ملی (1991م) در بستر دورهبندی ادب معاصر تاجیک است. مفهوم وطن در این دورۀ 145 ساله چه تحولاتی را از سر گذرانده و این تحولات چه نمودی در ادب معاصر تاجیک داشته است؟ نگارنده در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر دورهبندی ادبی، ذیل نظریۀ تاریخ ادبیات، این موضوع را با هدف تحلیل تحولات این مفهوم و پیوند آن با جهان فارسیزبان و ایران بررسی کرده است. براساس نتایج تحقیق، تحولات سیاسی شکل گرفته در این دوره بهطور مستقیم بر تحول مفهوم وطن تأثیر گذاشته، نخست آن را از مذهب جدا، سپس در قاب شهر بخارا متجلی کرده است. وطن در دورۀ شوراها، بار ایدئولوژیکی به خود گرفته و به جهان وطنی سوسیالیستی چسبیده است تا اینکه در دورۀ استقلال با دوری از این مفهوم به تاریخ و فرهنگ مشترک با آریاییتباران پیوند خورده است. نتایج تحقیق گام مؤثری در تحلیل جریانهای ادبی و فکری فارسیزبانان منطقه دارد و برای سیاستگذاران فرهنگی ایران در منطقه نیز مفید است.https://ltr.atu.ac.ir/article_9757_e8d352ed5efd32f587ff307ea1111f0c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138238220191222Study of Historical and Ideological Theme in
Amir Arsalān Storyبررسی پسزمینههای تاریخی و ایدئولوژیک داستان «امیرارسلان نامدار»6188881110.22054/ltr.2018.28325.2132FAزهرادرّیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البرز، ایرانJournal Article20171230Amir Arsalān-e-Nāmdār fiction is one of the luckiest romances in popular style. Apparently, it is created by Mirza Mohammad Ali Naqib al-mamālek, the court storyteller or naqqāl bāashi of Naser al-din Shāh and written down by Fakhar al-dowleh, a daughter of Shāh. Mohammad Jafar Mahjub, the editor of the standard edition of Amir Arsalān, confirmed. Since popular literature can be considered as a window to reflect the social life of people, the messages from this type of literature are usually in accordance with the historical, cultural and ideological facts about people of the their territory and time. In this study, the author has focused on the historical, cultural and ideological background of popular literature. She illustrates the relation between the historical reports given from Amir Arsalān ibn Davood Saljouqi, Malekshāh Saljouqi’s life and the underlying subjective motives of Amir Arsalān-e-Nāmdār. Considering the most important component in historical literature and the story of Amir Arsalān, this study concludes that the historical story of Arsalān ibn Davood Saljouqi and Malekshāh has been transferred to a romance story through time while the story has been narrated, written or unwritten, before it has eventually been written in Nāseri era.«داستان امیرارسلان نامدار»، یکی از خوش اقبالترین داستانهای عامیانۀ زبان فارسی است که ظاهرا در عهد ناصرالدینشاه ساخته و پرداخته شده است. از آنجا که ادبیات عامیانه پنجرهای است که حیات اجتماعی ملل را مینمایاند و پیامها در متن این نوع از آثار ادبی با واقعیتهای تاریخی، فرهنگی و ایدئولوژیکی مردم آن سرزمین در پیوند است در این پژوهش سعی بر آن بوده است که پس زمینههای تاریخی و ایدئولوژیکی متن مورد بررسی قرار بگیرد و با توجه به حوادث و شواهد و گزارشهای تاریخی به رابطۀ بین دو متن تاریخی و داستانی بپردازد. در آغاز به شرایط فرهنگی و تاریخی عصرسلجوقیان، جنگهای صلیبی وفتوحات و منش رفتاری ارسلانبنداوود و سپس به مهمترین بنمایههای داستانی امیرارسلان پرداخته شده است. برآیند پژوهش آن است که این داستان ژانری تاریخی بوده است که دلالت بر فتوحات امیرارسلان بن داوود سلجوقی و فرزندش ملکشاه داشته است و از حیث ایدئولوژیک در راستای نبرد مسلمانان با مسیحیان (جنگهای صلیبی) که در گذر ایام به ژانری داستانی و رمانس مذهبی-عاشقانه با بنمایههای سحر و جادو تبدیل شده است و مسلما پیش از تدوین آن در عهد ناصری، قسمتهای مهمی از این اثر در میان بخشی از مردم نوشته یا نانوشته روایت میشده است.https://ltr.atu.ac.ir/article_8811_22b4f4d1edf859f3cfa26176952be966.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138238220191222A Modernist Approach to the Novel of Under the Devil’s Umbrellaتحلیل مدرنیستی رمان «زیر چتر شیطان»89114987610.22054/ltr.2019.39785.2592FAطاهرهصادق بیاندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایرانرضاصادقی شهپردانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران0000-0002-3639-4449قهرمانشیریاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20190122The first manifestations of the widespread and coherent use of the modernist techniques in Persian fiction can be traced to the 1960s, and the works of those authors who mostly belonged to the circle “Isfahan Gathering”. Gradually, the modernist style became the prevailing trend in Persian fiction in the 1970s and 1980s. The focus was on mental events, the markedness of individuals, and the characters’ mentality and inner feelings which were all presented by using new narration techniques. Mohammad Ayyoubi was among the most prolific modernist authors of the 1970s who has used modernist narration techniques in his works, such as Under the Devil’s Umbrella. This study seeks to answer this key question: What elements and factors have marked this novel as a modernist work? It was concluded that the elements and factors which characterize the novel Under the Devil’s Umbrella as a modernist novel include the confusion and rupture in narration, the uncommon plot, the ambiguity and complexity of narration, the character’s emotional turbulence, loneliness, and alienation, the transformation of the conception of time, the flowing state of mind, and the poeticized prose.نخستین جلوههای مدرنیسم در ادبیات داستانی ایران به شکل گسترده و منسجم در دهۀ 40 شمسی و در آثار نویسندگانی دیده میشود که اغلب آنها جزء حلقة جُنگ اصفهان بودند و این شیوه به تدریج در دهههای 50 و 60 به جریانی غالب در داستاننویسی تبدیل شد که تمرکز آن بر امر ذهنی و برجسته شدن فرد و ذهنیت و عواطف درونی اشخاص داستان بود که البته با شگردهای تازة روایی نیز همراه بود. محمد ایوبی یکی از نویسندگان پرکار و نوگرای دهة 50 است که در داستانهایش از شگردهای مدرن روایی بهره جسته و رمان «زیر چتر شیطان» وی از همینگونه است. این پژوهش میخواهد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که بهرهگیری از چه تمهیداتی رمان ایوبی را به داستانی مدرن تبدیل کرده است؟ نتایج نشان میدهد که آشفتگی و گسست در روایت، استفاده از پیرنگ نامتعارف، ابهام و پیچیدگی روایی، تلاطم عاطفی و تنهایی و بیگانگی شخصیت، دگرگونی مفهوم زمان، سیلان ذهن و شاعرانگی نثر از جمله شگردهایی است که «زیر چتر شیطان» را به رمانی مدرن تبدیل کرده است.https://ltr.atu.ac.ir/article_9876_d2db677c58e3faaffe14dcf8cb059c6c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138238220191222Analysis of Literary and Historical Dimensions of Nasavi’s Nafthado Almasdur with Phenomenological Approachتحلیل ابعاد ادبی و تاریخی نفثهالمصدور نسوی با رویکرد پدیدارشناسانه1151381093310.22054/ltr.2018.13198.1494FAعبدالهطلوعی آذراستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایران0000-0002-3127-9388زهرانوریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه، آذربایجان غربی، ایرانJournal Article20160721Phenomenology is a philosophical approach to review the quality of phenomena intuitively and spiritually. This approach has been existed in philosophical debates since ancient times, but first it was introduced as a scientific and noble manner by Edmund Husserl in Germany (1895-1938). In phenomenological approach reality of phenomena is stated without prejudgment and presumptions as authors’ first experience in a way that poet and author recognize phenomena and concepts by applying philosophical doubt and suspension of presumptions, by activating thoughtful “I” as they are appeared for him and his work is a kind of mental perception. In this study, Nafthado Almasdur written by Shahabaddin Mohammad ZobdariNasavi – novel masterpieces of technical prose of half of the 7th century- is analyzed based on phenomenology votes. Investigation of behavior and mental structure of “Nasavi” shows that there are components of phenomenological attitude in his thought such as thoughtful Ego plan, empiricism, emphasis on perceptions, personal experiences and feelings and commitment to critical thought. Therefore, in Nafthado Almasdur we face with literary text rather than history. It means that the author experiences phenomena with his own view facing with chaotic situation in the country and he describes his mental view in a different and creative definition from history.«پدیدارشناسی» رویکردی فلسفی است که کیفیت پدیدهها را از نظرگاه شهود و مکاشفه بررسی میکند. این رویکرد از روزگاران کهن در بحثهای فلاسفه وجود داشته است، اما به عنوان شیوهای علمی و اصیل، اولین بار توسط ادموند هوسرل (1859ـ1938) در آلمان مطرح شد. در رویکرد پدیدارشناسانه، واقعیت پدیدهها بدون پیشداوری و پیشفرضها آنگونه که در تجربۀ نخستین مؤلف وجود دارد، بیان میشود؛ به این صورت که شاعر یا نویسنده با اعمال شک فلسفی و تعلیق پیشفرضها با فعال کردن «من» متفکر، پدیدهها و مفاهیم را آنچنان که بر او تجلی مییابند، بازشناسی میکند و اثرش نوعی دریافت ذهنی از پدیدهها است. در پژوهش حاضر، کتاب «نفثهالمصدور» اثر شهابالدین محمد زیدری نسوی -که از شاهکارهای بدیع نثر فنی نیمۀ اول قرن هفتم هجری است- مبتنی بر آراء پدیدارشناسی تحلیل شده است. بررسی رفتار و ساختار ذهنی «نسوی» در ارتباط با وقایع تاریخی نشان میدهد که مؤلفههای نگرش پدیدارشناختی همچون: طرح منِ متفکر، اصالت تجربه، تأکید بر ادراکات، تجربیات و احساسات شخصی و پایبندی به تفکر انتقادی در اندیشۀ او وجود دارد، از همینرو، در نفثهالمصدور به جای اصالت تاریخ با یک متن ادبی روبهرو هستیم که حاصل مکاشفۀ ذهنی نویسنده در مواجه با اوضاع آشفتۀ کشور است که پدیدهها را با نگاه شخصیاش تجربه و دیدگاه ذهنیاش را در تعریفی متفاوت و خلاقانه از تاریخ برای خواننده بیان میکند.https://ltr.atu.ac.ir/article_10933_4751e15d159bd099aefe8e6280dc3842.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138238220191222The Representation of Social Actors in Dar Boyer- Ahmad within Van Leeuwen's Framework
(A CDA Approach)بازنمایی کنشگران اجتماعی در داستان «در بویراحمد»1391661044810.22054/ltr.2018.20010.1797FAحمیدرضااکبریاستادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد، فارس، ایران0000-0002-6942-8836خسروغلامعلی زادهاستادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانشجاعتفکری رضائیاستادیار زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20170311The current study aims to survey a discourse about the Iranian nomadic people within the Critical Discourse Analysis framework using the advantages of Van Leeuwen's model of representing social actors. For this reason, Dar Boyer-Ahmad, written by Mohammad Bahmanbeigi, has been studied to identify how the writer uses the representation of social actors to express his own ideology and viewpoints. The results show that the representation of social actors in this story is purposeful, and serves the writer's social and conceptual attitudes. The writer, using the advantages of spatialization legitimizes the rebellions occurred in Boyer- Ahmad and shows the unity of Boyer- Ahmadi's people. The writer activates all of the Boyer- Ahmadi's social actors from the students to the rebels but passivates the female actors to foreground the oppression of women in nomadic societies. On the one hand, the writer categorizes the social actors to demonstrate them as people engaged in common complications and on the other hand, he nominates them specifically and individually to both picture them as distinguished persons and indicate the cultural norms dominating the nomination of children in the nomadic societies. Avoiding the nomination of female actors, the writer shows the respect the nomadic people consider for women and the appraisements and symbolizations of the text serve to portray the social actors as brave people with long family and historical background.این تحقیق بر آن است تا در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی و با بهرهگیری از الگوی ون لیوون (2008) تحت عنوان بازنمایی کنشگران اجتماعی، گفتمانی مربوط به عشایر کشورمان را بررسی کند. برای این منظور، داستان «در بویراحمد» نوشتۀ محمد بهمنبیگی مورد بررسی قرار گرفته تا معلوم شود نویسنده چگونه از بازنمایی کنشگران اجتماعی برای بیان ایدئولوژی و دیدگاههای خود استفاده کرده است. بررسی دادههای تحقیق نشان داد که بازنمایی کنشگران اجتماعی در داستان «در بویراحمد» هدفمند و متأثر از دیدگاههای فکری- اجتماعی نویسنده است. بهمنبیگی با مکاننمایی به تمامی طغیانهای رخ داده در بویراحمد، مشروعیت میبخشد و اتحاد مردم بویراحمد را بهتصویر میکشد. وی همۀ کنشگران بویراحمد -از بچههای مدرسه گرفته تا یاغیان- را فعالنمایی کرده و با منفعلنمایی کنشگران مؤنث، ظلموجوری را که نسبت به آنها روا میشود، برجسته میکند. نویسنده از طرفی با بازنماییهای عام، مردم بویراحمد را به عنوان کنشگرانی درگیر در معضلات اجتماعی یکسان بازنمایی میکند و از طرف دیگر، با نامدهی خاص، هم فرهنگ نامدهی فرزندان در جوامع عشایری را به تصویر میکشد و هم کنشگران را به عنوان افرادی دارای هویت متمایز بازنمایی میکند. عدم نامبری کنشگران مؤنث، منعکسکنندۀ دیدگاه جوامع عشایری نسبت به حفظ حرمت زنان است و ارزشدهیها و نمادینشدگیهای متن در خدمت بازنمایی کنشگران بویراحمدی در قالب افرادی شجاع، با اصلونسب و دارای سابقۀ تاریخی است.https://ltr.atu.ac.ir/article_10448_879d1dcaaab2c839259f21ec00852a39.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138238220191222Review of the Youth Subcultures in the Story of Zal and Rodabehنقد خردهفرهنگِ جوانان در داستان زال و رودابه1671901057310.22054/ltr.2018.27435.2093FAمحمودحکم آبادیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایرانعلی اصغربشیریپژوهشگر و دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20171201Subculture, which is part of the culture, on the one hand is in on junction with culture and society and, on the other hand, is in conflict with it in some detail; however, this conflict is not so far to lead to a counter-culture or cultural deviation; but the deviation from the original culture is to get privileges of the community dominant culture sometimes obtained by the bargaining. Youth subcultures are referred to in sociological theories, and many sociologists believe, differences in behavior, dress and even speech and thinking with the general culture and persistence on differences by a large number of young people should be studied as youth subcultures. In Shahnameh by Ferdowsi, in the section on Manuchehr Kingdom, Zal and Roudabeh trying to marry can be seen as the most important youth subcultures in Shahnameh. Both face serious objections to the marriage in society and culture, to which they belong. The current paper investigated how Zal and Roudabeh deal with objections, and how they benefit from the culture of their community from the perspective of subculture theory.خردهفرهنگ، بخشی از فرهنگ است که از یک سو با فرهنگ حاکمِ جامعه پیوستگی دارد و از سوی دیگر، در برخی از جزئیات با آن در تضاد است، امّا این تضاد تا آنجایی نیست که منجر به ایجاد ضدفرهنگ و یا فرهنگِ کجروی شود؛ بلکه این انحراف از فرهنگ اصلی جامعه برای گرفتن امتیازاتی از فرهنگ مسلّط است که گاهی با قدرتِ چانهزنی بهدست میآید. در نظریههای جامعهشناسی از خردهفرهنگِ جوانان یاد شده و بسیاری از جامعهشناسان معتقدند، زمانی که تعدادی از جوانان در نوع رفتار و یا پوشش و حتی گفتار و تفکّرات خود با فرهنگ کلّی جامعه، تفاوتهایی را از خود بروزدهند و در این تفاوتها پافشاریکنند، آن را باید ذیل خردهفرهنگِ جوانان بررسیکرد. در شاهنامۀ فردوسی در بخش پادشاهی منوچهرشاه، تلاشِ زال و رودابه را برای ازدواج با هم میتوان مهمترین خردهفرهنگِ جوانان در شاهنامه تلقّیکرد. هر دو نفر در جامعه و فرهنگی که به آن تعلّق دارند با مخالفتهایی جدّی برای ازدواج مواجهند. نحوۀ برخوردِ زال و رودابه با مخالفتهای اطرافیان و نوعِ امتیازگیری آنان از فرهنگِ جامعۀ خود در این مقاله از دیدِ نظریۀ خردهفرهنگی، بررسی شده است.https://ltr.atu.ac.ir/article_10573_35da7d416f0bece8ba5091f6e9d4ef59.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138238220191222Aesthetic Structure of Irony in Hafez’s Ghazalsساختار زیباییشناسی تعریض در غزلیات حافظ191222955010.22054/ltr.2019.24428.1981FAعلیآسمندجونقانیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، تهران، ایران0000-0002-9007-0699Journal Article20170829Irony has always been a controversy among rhetoric thinkers and scholars. This figure of speech has been used in the works of different poets, but it has been manifested more clearly in Hafez works in such a way that the meaning of many of his poems cannot be understood without considering this figure. One of the resplendence of aesthetic of his poems is its artistic amphiboly. Different reasons such as his rebellious and deep critical soul and his divergent thoughts caused his opponents manifest their sin deception and he could ridicule them through irony. He has used such ironies in words and sentences in his Ghazals that we can understand his poems just through knowing these artistic figures. In this study, it has been tried to study briefly ironies through ridicules, the state of intensity, beauty of demand, wish expression, encouragement, boasting, exaggerating, ridiculous, punishment, disagreement, humiliating in his works. The reasons of using irony beautifully and its diversity in his poems have been studied as well, while its writing style has been manifested through language and associative and paradigmatic relations among the present signs in language chain and missed signs in Hafez’s verbal texture.تعریض از مباحثی است که درخصوص آن بین بلاغتدانان، اختلاف بوده است. این صنعت در شعرشاعران مختلف نمود داشته، اما در شعرحافظ به شکل بارزتری متجلّی شده است بهگونهای که بدون در نظرگرفتن آن، معانی بسیاری از اشعار حافظ دریافت نمیشود. یکی از جلوههای زیباییشناسی شعر حافظ، ایهام هنری آن است. دلایل مختلفی از جمله روح عنادی و سرکش خواجه و مشرب عمیق انتقادی و افکار و عقاید سنتبرانداز او باعث شده تا گناهکاری و تزویر مخالفان خود را افشا کند و با تعریض به تمسخر بگیرد. او در غزلیات خود در قالب کلمهها و جملهها، تعریضهایی را نهفته است که درک معنای شعرش تنها با شناخت این ابزار هنری ممکن است. در این مقاله سعی بر آن است هرچند مختصر با مطالعۀ غزلیات حافظ، اغراض تعریض اعم از: استهزاء، بیان کثرت، حسن طلب، بیان آرزو، تشویق، مفاخره، اغراق، ریشخند، تنبیه، تحقیر و... شناسایی شود و دلایل زیباییشناسانۀ بهکارگیری تعریض و تنوع این صنعت در شعر او که بیشتر ناشی از نمودهای زبانی و ایمایی و روابط همنشینی و جانشینی میان نشانههای حاضر در زنجیرۀ زبانی و دیگر نشانههای غایب در بافت کلامی حافظ است؛ مورد تجزیهوتحلیل قرار گیرد.https://ltr.atu.ac.ir/article_9550_3e37459380e1dac48d8e9ca2cf40e0f5.pdf