دانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227520180522Abdul Qadir Gilani's life and works and to evaluate and comparing all Hagiographies written about him until the tenth century AHاحوال و آثار عبدالقادر گیلانی و بررسی و مقایسة پیرنامههای نوشتهشده دربارة او تا قرن دهم هجری قمری740854110.22054/ltr.2018.8541FAمریمحسینیاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران0000-0001-6778-1188مریمرجبی نیادانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایرانJournal Article20180620Sheikh Abdul Qadir Gilani, is a Mystic of fifth and sixth centuries AD, he is supposed as one of the elders that had written many Persian and Arabic Hagiographies. . According to the importance of Hagiographies in evaluating Abdul Qadir Gilani's life and works ,in this article first of all , try to study Abdul Qadir Gilani's life and works with the use of these Hagiographies and other historical works and then introducing all written Hagiographies about this sheikh until the tenth century AH .the mentioned Hagiographies include: Bahjat Al Anvar and Madan al asrar ,translation of the summery of almafakher , Qlayd-Jawahiri and ghusyh merits and Ghabtat Al Nazer with the translation of Abdulghadir Jylani .the results show that these works have a very simple prose because most of them have been written for simple and general people .in these mentioned works in order to show the dignity of his characteristic,unfortunately, some behavior and miracle ascribed to him, contrary to his own view and attitudes. The source of all Hagiographies is the first Hagiographies written about Abdul ghadir means Bahjat al-Anvar and Maadan- al-Asrar, All glorifications of this book are in praise of Allah and the Holy Prophet (PBUH) and women in all of them except the ghusyh merits, have a great value.عبدالقادر گیلانی، عارف قرن پنجم و ششم هجری قمری، از مشایخی است که پیرنامههای زیادی به فارسی و عربی دربارة او نوشتهشدهاست. با توجه به اهمیت پیرنامهها در شناخت احوال، اقوال و عقاید عبدالقادر گیلانی، در این مقاله کوشش شدهاست تا احوال و آثار وی با استفاده از این پیرنامهها و نیز کتب تاریخی معتبر، معرفی و آنگاه ویژگیهای کلی پیرنامههای نوشتهشده دربارة این شیخ بزرگ تا قرن دهم هجری قمری بررسی شود. پیرنامههای مورد بحث عبارتند از: <em>بهجةالأنوار</em><em> و معدنالأسرار</em>، ترجمة <em>خلاصةالمفاخر</em>، <em>قلائدالجواهر</em>، <em>مناقب غوثیه</em> و <em>غبطةالناظر</em><em> فی </em><em>ترجمة</em><em> الشیخ عبدالقادر الجیلانی</em>. نتایج حاصل از پژوهش گویای آن است که چنین کتابهایی بدین دلیل که برای عموم مردم نوشته شدهاند، نثری ساده و بیتکلف دارند و برای بزرگ جلوه دادن شخصیت عبدالقادر، رفتار و کراماتی برخلاف اقوال و اندیشة نمایان در آثارش به وی نسبت دادهاند و نیز منبع تمام پیرنامههای مذکور، نخستین پیرنامة نوشتهشده دربارة عبدالقادر یعنی <em>بهجةالأنوار</em><em> و معدنالأسرار</em> است. همة این کتابها تحمیدیهای در ستایش خدا و پیامبر اکرم<sup>(ص)</sup>، و نیز زنان در تمام آنها جز <em>مناقب غوثیه</em>، جایگاه والایی دارند.https://ltr.atu.ac.ir/article_8541_0ec8d3f2ac8e3dccb4b26ac2bcb18c7b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227520180522Recognition of origin of ethereal atmosphere women in Sadeq Hedayats the Blind Owl
According to the discoveries of “Ray’s place where the drums are beaten at fixed intervals”تبارشناسی زن اثیری در بوف کور صادق هدایت بر پایة کشفیات «نقارهخانة ری»4160854210.22054/ltr.2018.8542FAکاووسحسن لیاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانسیامکنادریباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانJournal Article20180620Characteristic in<em> the <strong>Blind Owl </strong></em>to establishes different interpretations. The ethereal atmosphere woman is one of the mysterious personalities this story witch was to expressed opinions about that. This article wants to know which this woman is an imaginary personality or an actual personality. Our studies to shows which ethereal atmosphere women similar to princess of ale Bouie which obtained from Ray’s place where the drums are beaten at fixed intervals. Also come back of ancient spirits to the living world in the Sadeq Hedayats effects is one reason another for to confirm of this subject.شیوة نگارش و پرداخت شخصیتها در رمان <em>بوف کور</em> به گونهای است که این متن را همواره در میدان دیدگاههای گوناگون و رویکردهای مختلف قرار دادهاست. یکی از شخصیتهای رازآمیز و بحثبرانگیز این رمان، «زن اثیری» است. تاکنون نظرهای گوناگونی دربارة چیستی و کیستی این زنِ داستانی از سوی تفسیرگران و منتقدان بازگفته شدهاست. این مقاله پس از بررسی دیدگاههای پیشگفته، به تبارشناسی «زن اثیری» بر پایة نشانههایی از درون متن و نشانههایی از بیرون متن پرداختهاست. این نوشته در پی پاسخ بدین پرسش است: آیا شخصیت «زن اثیری» تنها برآمده از خیالِ خلاق داستانپرداز است یا ریشه در واقعیتهای بیرونی دارد. نتیجة این پژوهش نشان میدهد که تصویر زن اثیری و مکان بهخاکسپاری او با برخی از یافتههای باستانشناسی در منطقة «نقارهخانة ری» همسویی دارد. بازگشت روان مردگان به جهان زندگان در آثار دیگر هدایت نیز نظر نگارندگان این مقاله را پشتیبانی میکند که معتقدند: «این زن میتواند همان "نجیبزادة دیلمی" باشد که در نقارهخانة ری به خاک سپرده شده، از سوی هدایت بازآفریده شدهاست».https://ltr.atu.ac.ir/article_8542_7713f8916e1c90a589e6e0191c0eef8a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227520180522طبیعت انسانی از دیدگاه کنفوسیوس و سعدیطبیعت انسانی از دیدگاه کنفوسیوس و سعدی6184854910.22054/ltr.2018.8549FAمهدیمحبّتیدانشیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانJournal Article20180620This article reports on the precise classification of works on human nature by two Iranian and Chinese thinkers, Saadi Shi’razi and Confucius, respectively. Human nature is one of the most complex and elaborate subjects that have always discussed in the entire socio-cultural history of mankind. A group of people considers human nature based on goodness; another group considers it on evil; and yet there is another group who believes that the development of human nature is the product of education and social interactions. Each group has particular reasons for their arguments. However, based on views on human ideals, the two Iranian and Chinese reformers investigated constructive and deconstructive nature of human beings intensively from socio-political, moral, and complementary factors. Because of their continued dominance and the perseverance of their thoughts and works on the hidden and deep depths of the two nations’ culture, as well as a significant part of the world, a careful consideration of their viewpoints will be useful for the decision-making bodies at the macro socio-cultural level at the present time. Due to differences in time, space, and the language and the idea whether it is possible to compare and contrast Saadi’s and Confucius’ thoughts on human nature, this article is focused on an exemplary analysis of their thoughts on human nature and on some influential constructive and deconstructive factors.طبیعت وسرشت انسانی یکی از پیچیدهترین و پوشیدهترین موضوعاتی است که در کلّ تاریخ فرهنگی و اجتماعی بشر همواره مورد بحث ومناقشه بودهاست. گروهی سرشت انسانی را مجبول بر خیر و گروهی مبتنی بر شر میدانند و گروهی دیگر اساساً ذات و سرشتی برای انسان قائل نیستند و تکوین شخصیت او را معلول و محصول آموزش و آمیزشهای اجتماعی میدانند و هر گروه در تأیید معتقدات خویش، دلایل و براهینی اقامه میکنند. دو تن از بزرگترین متفکران و مصلحانی که در گذشته به سبب نوع شخصیت، اهداف و آرمانهای انسانی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی عمیقاً بدین مسئله پرداختهاند و عوامل مکمل و مؤثر در تتمیم یا تخریب سرشت آدمی را بررسی نمودهاند، یکی کنفوسیوس، حکیم چینی و دیگری شیخ اجل سعدی شیرازی در ایران است که به سبب دامنة نفوذ و استمرار و پایایی افکار و آثار آنان در زوایا و اعماق پنهانی دو ملت چین و ایران و امروزه در بخش بزرگ و شایستة توجهی از جهان، بررسی دقیق دیدگاههای آنان برای تصمیمگیریهای کلان فرهنگی و اجتماعی در روزگار ما حایز کمال اهمیت است. این مقاله ابتدا به طبقهبندی دقیق آثار و نیز امکان یا عدم امکان تطبیق افکار این دو اندیشهور به دلیل تفاوت زمان، مکان و زبان، و آنگاه به تحلیل مصداقی اندیشهها و آرای سعدی و کنفوسیوس دربارة سرشت انسان و عوامل مکمل و مخرب در تکوین آن میپردارد.https://ltr.atu.ac.ir/article_8549_5c6f736400fd5d4973eb1e5109b7d2a3.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227520180522An Analysis of the Basic Textual Contrastsin the Literary and Cinematic Discourse
The Case Study: A Comparison between the Story Ashghalduni (Dustbin)
and the Adapted Movie Dayereh-ye Minaتحلیل تقابلهای بنیادینِ متن در گفتمان ادبی و سینمایی: مطالعة موردی داستان آشغالدونی و فیلم اقتباسی «دایرة مینا»85104855010.22054/ltr.2018.8550FAزهراحیاتیاستادیار زبان و ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20180620One way of understanding meaning and comprehending the aesthetic techniques used in a text is finding the hidden contrasts in the text; and discovering the way of hiding them completes the process of criticism. Contrasts can be examined at different levels of a work and can be divided into two types: obvious and hidden. Obvious contrasts are juxtaposed in a text while by hidden contrasts only one side comes into view and this shows that the orientation of the work's creator is toward the dominant side. The question of what contrasts are and what kind of relationship exists among them leads to understanding meaning. Also, the question of with what aesthetic techniques contrasts were processed reveals the ways of hiding meaning as well as the secret of delightfulness of the work. Comparison between the two different media shows the different and unique ways of each of the media in processing contrasts; and one of the study areas of this subject is the comparison between adapted movies and their literary resources. The present article is a comparative analysis of contrasts in the story <em>Ashghalduni</em>(<em>Dustbin</em>) by Gholamhossein Saedi and the adapted movie <em>Dayereh-ye Mina</em> by Dariush Mehrjoyi. The final conclusion of the research is that because of loyalty to the narrative surface and deep structure of <em>Ashghalduni</em>(<em>Dustbin</em>), the director has transferred the theme and narrative contrasts from the written story to the movie; yet, the stylistic elements of the film have completed these contrasts in the area of picture and have created different aesthetic expression.یکی از روشهای فهم معنا و درک شگردهای زیباییشناختی اثر، کشف تقابلهایی است که در متن پنهان است و راه یافتن به شیوه پنهانسازی آنها فرایند عمل نقد را کامل میکند. تقابلها در سطوح مختلف اثر قابل بررسی هستند و دو گونة آشکار و نهان را شامل میشوند. تقابلهای آشکار در متن همنشین میشوند، اما تقابلهای پنهان فقط یکسویه را آشکار میکنند و به این طریق نشان میدهند سوگیری خالق اثر به سمت و سوی غایب است. اینکه تقابلها کدامها هستند و چه رابطهای با هم دارند، به درک معنا میانجامد و اینکه تقابلها با کدام شگردهای زیباییشناسانه پردازش شدهاند، همان راههای پنهان کردن معنا را نشان میدهد که راز لذتبخش بودن اثر را هم فاش میکند. مقایسة دو رسانة متفاوت، روشهای متفاوت و منحصربهفرد هر رسانه را در پردزاش تقابلها نشان میدهد و یکی از بسترهای مطالعه در این زمینه، مقایسه فیلمهای اقتباسی با منابع ادبی آنهاست. در این مقاله، به تحلیل تطبیقی تقابلها در داستان <em>آشغالدونی </em>نوشتة غلامحسین ساعدی و فیلم اقتباسی «دایرة مینا» ساختة داریوش مهرجویی پرداخته شدهاست. دریافت نهایی تحقیق این است که کارگردان به سبب وفاداری به روساخت و ژرفساخت روایی <em>آشغالدونی</em>، تقابلهای مضمونی و روایی را از داستان مکتوب به فیلم انتقال دادهاست و با این حال، عناصر سبکی فیلم این تقابلها را در عرصة تصویر کامل کردهاند و بیان زیباییشناسانه متفاوتی را خلق کردهاند.https://ltr.atu.ac.ir/article_8550_246787d4acface2833243c80a656076c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227520180522Political Sociology novel The Kite Runner(Badbadak baz) by Goldman constructivism critique ofنقد اجتماعیـ سیاسی رمان بادبادکباز به روش ساختگرایی گلدمن105128855110.22054/ltr.2018.8551FAفرحنازمعبودیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، ایرانعلی محمدموذنیاستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، ایران0000-0002-3950-7138Journal Article20180620the literary text is a tool for society studying. In other words, the literary text itself, is sociological that can be considered to be the most reliable source for knowledge and self-awareness in investigate the relationship between the individual and the world around him. <br />According to researchers in this field such as René Wellek, Austin Warren, Goldman, Hauser and ... every story and other literary work, tells the events of his time, and in fact the story is the true form of artistic expression as social events, with the exception that the community speaking out on those issues by scientific language. <br />The literature review can be known as social science that is a part of the consciousness and social action and studying the essence of literary works, conditions and requirements of the social environment in the receiver and nurturing poet and writer and world view and the position of the intellectual and cultural of them according to the social order by scientific method. <br />The author of this article is tried to review the socio-political novel, The Kite Runner by Khaled Hosseini, author of Afghan descent living in America according to the Goldman's constructivism where briefly the commentary spirits and the living conditions of people in three different political periods and behaviors, structures and socio-political ups and downs of life on behalf of the class that the author has referred in his book, is addressed.به عقیدة پژوهشگران عرصة جامعهشناسی ادبیات هر قصه و اثر ادبی دیگر، وقایع زمانة خود را بازگو میکند و قصه در حقیقت، شکل بیان هنری همان وقایع اجتماعی است. با این تفاوت که جامعهشناسی به زبان علمی دربارة آن مسائل گفتگو میکند. بنابراین، بررسی ادبیات با روشی علمی، جوهر آثار ادبی، شرایط و مقتضیات محیط اجتماعی در بر گیرنده و پرورندة شاعر و نویسنده و نیز جهانبینی، موضع فکری و فرهنگی آنان را با توجه به سفارشهای اجتماعی مطالعه میکند. در این مقاله، به بررسی اجتماعیـ سیاسی رمان <em>بادبادکباز</em> اثر خالد حسینی، نویسندة افغانیتبار مقیم آمریکا، با توجه به روش ساختگرایی گلدمن میپردازیم. در این شیوه، محتوای اثر ادبی و رابطة آن را با جامعهای بررسی میکنند که اثر در آن خلق شدهاست و به جای توصیف محتوای اثر ادبی، به بررسی محتوا و رابطة آن با جهاننگری در یک دوران خاص میپردازند. لذا در این رمان بهاختصار به روحیات و شرایط زندگی مردم وتبیین پدیدهها، رفتارها، ساختها و فرازونشیبهای اجتماعیـ سیاسی زندگی شخصیتهای رمان در سه دورة سیاسی تاریخ افغانستان اشاره شدهاست و مهمترین یافتهها در تحلیل رمان مذکور، به نبودِ آمادگی و زیرساختهای کافی برای پذیرش نظام جمهوری از جانب افغانها، برتری قوم پشتون بر دیگر اقوام (که طالبان نیز از دل این قوم برآمدهاند) و نیز نقش آمریکا به عنوان منجی افغانستان اشاره دارد.https://ltr.atu.ac.ir/article_8551_5672dea6aa426e0322a7245d178d7a0e.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227520180522Review of power and knowledge (criminology and punish) in some Persian prose texts by Foucaultنقد تعامل قدرت و دانش (جرمشناسی و مجازات) در برخی متون نثر فارسی با رویکرد فوکو129151855210.22054/ltr.2018.8552FAنازیلافرمانی انوشهدانشجوی دکتری زبان ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانحمیرازمردیدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمنوچهراکبریاستاد زبان ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6639-9339میتراگلچیناستادیار زبان ادبیات فارسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180620Discussion about interaction between power and knowledge is one of the most challenging issues of Foucault's thought. Foucault's approach represents a reciprocal relationship between power and knowledge so that, as the producer of knowledge is power, the opposite is also true. In this sense power along with knowledge, plays a disciplinary role to greatly increase the disciplinary and Punish techniques of the society. Humanities and social sciences is one of the areas through which power -knowledge creates power relations-based discourses and results in authority and domination over mankind. In literature which allows the writer to declare his/her social and political thoughts, power-knowledge relationship appears latently, so you can see authors thoughts and ideologies apparently in his/her works. The use of Persian prose texts as the evidence of power’s hidden hand as Foucault believes, can reveal a big portion of its mechanism. In this article we will try to analyze power performance in the process of knowledge production in political sciences (criminology and punish) on the basis Persian prose texts.بحث پیرامون کنش متقابل قدرت و دانش یکی از چالشبرانگیزترین موضوعات نظام فکری فوکو است. رهیافت فوکو بیانگر رابطهای دوسویه بین «قدرت» و «دانش» است، به طوریکه همان اندازه که قدرت تولیدکننده دانش است، عکس این قضیه نیز صادق است. «قدرت» در این مفهوم و به همراه «دانش»، نقشی انضباطی ایفا میکند و هدف آن، افزایش بیش از پیش فنون مراقبت و تنبیه تودههاست. یکی از عرصههایی که «قدرت ـ دانش» از طریق آن به ایجاد گفتمانهایی بر مبنای روابط قدرت و در پایان، سلطه و چیرگی بر انسان دست مییابد، حوزة علوم سیاسی (جرمشناسی و مجازات) است. رابطة دانشـ قدرت در ادبیات نیز که محملی برای بیان افکار و عقاید اجتماعی و سیاسی است، اغلب به شکل بسیار پنهان رخ مینماید و در این آثار میتوان ایدئولوژی، اندیشه و آرای نویسندگان را مشاهده کرد. استفاده از متون نثر فارسی در مقام شواهدی از دستهای پنهان قدرت، آن گونه که مدّ نظر فوکو است، میتواند پرده از بخش عمدهای از سازوکار آن بردارد. در این مقاله میکوشیم تا عملکرد قدرت را در فرایند تولید دانش در حوزة جرمشناسی و مجازات با تکیه بر متون نثر ادب فارسی تحلیل کنیم.https://ltr.atu.ac.ir/article_8552_59fd40f01b3c486b15d1b97ad26b80bb.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227520180522Structural and discourse analysis of allegory in Mirsad-o-Ebadتحلیل ساختاری و گفتمانی تمثیل در مرصادالعباد151174855910.22054/ltr.2018.8559FAبتولواعظاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-7523-8513Journal Article20180620In each literature genre based on its stylistic purpose and properties, lingual and literal technics created and make the text aesthetical and rhetorical. literary and imagery played a prominent role in the analysis of text while it has been turned into stylistic trick. In the context of education which will ultimately ideas in the form of aesthetical language and structure, allegory acquires high frequency, so that the most dominant stylistic and artistic techniques in this context, are analogies and rhetorical and Ideational function of it.
In this paper analytical method allegory of rhetoric in Mirsad-o-Ebad Najm al-Din Razi have reviewed. By analyzing the structure and rhetorical discourse it is shown that the function and structure of allegory in Mirsad-o-Ebad different from its function in other mystical texts. Because it passed beyond pure artistic trick and converted to a symbolistic style in detection of hidden discourse in the text.
Najm al-Din Razi used the analogy leads to tyranny and monologue understanding of the text, hence a tool to explore the ideology of the author. The symptoms for this monologist text can be found in any part of Mirsad-o-Ebad which analogies are often metaphor rather than symbol.در هر ژانر ادبی، متناسب با غایت آن ژانر، شگردهای زبانی و ادبی آفریده میشوند و موجب زیبایی و بلاغت آن متن میگردند. زمانی آرایههای ادبی و صُوَر خیال در تحلیل متن نقشی برجسته ایفا میکنند که تبدیل به شگردی سبکی شده باشند. در متون تعلیمیـ عرفانی که غایت آن بیان اندیشه در قالب زبان و ساختاری زیباست، تمثیل بسامد بالایی دارد، به گونهای که غالبترین شگرد سبکیـ هنری در این متون، تمثیل و کارکرد بلاغی و اندیشگانی آن است. در این مقاله، با روشی توصیفیـ تحلیلی بلاغت تمثیل را در <em>مرصادالعباد</em> نجمالدین رازی بررسی کردهایم و با تحلیل دو بُعد ساختاری و گفتمانی این فرایند بلاغی نشان دادهایم که کارکرد و ساختار تمثیل در <em>مرصادالعباد</em> متفاوت از کارکرد آن در دیگر متون عرفانی است؛ زیرا از سطح یک شگرد هنری صرف تا حدی فرارفتهاست، به گونهای که تمثیلپردازی تبدیل به شگردی سبکی در بیان آموزههای معرفتی شدهاست؛ آن گونه که میتوان از آن در کشف گفتمان پنهان متن سود جست. استفادۀ نجمالدین رازی از تمثیل موجب استبداد فهم و تکصدایی شدن متن شده، از این رو، ابزاری در راستای کشف ایدئولوژی نویسنده است. یکی از عوامل اصلی محدودیت فهم معنایی متن و تکصدایی شدن آن را میتوان در اجزای تمثیلهای <em>مرصادالعباد</em> یافت که اغلب اضافههای تشبیهی هستند تا نماد.https://ltr.atu.ac.ir/article_8559_3c8fe70ed254370a268ef1296fab3570.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227520180522An Anslysis on Nationalistic Speech in the Poems of Ahmad Shamlu
(Based on the Speech Analysis Theory of a Laclau and Mouffe)تحلیل «گفتمان ناسیونالیستی» در مجموعهاشعار احمد شاملو (بر مبنای نظریة تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه)175206856010.22054/ltr.2018.8560FAرقیهصدراییاستادیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمعصومهصادقیاستادیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، ایرانJournal Article20180620Nationalism is considered as one of the concepts affecting the political and social changes in Iran. In the contemperary history of Iran from constitutional era and on, it has been observed in forms of thought and practice. Speech analysis is regarded as one of the research methods studying the political-social events.This study is based on the speeh analysis theory of Laclau and Mouffe. The current essay is aiming at responding to this question that how concepts, personality process and nationalistic speech from the second Pahlavi to Islamic revolution are reflected in the poems of Ahmad Shamlu? Hence,nationalistic speech is formed as the result of comparing it with Pahlavism speech. It places independence and liberty at the center. On the other hand,it dedicates a new meaning to patriotism,national unity and the aim of the national government.The challenging human also challenges against colonialism and despotism to reach freedom.ناسیونالیسم از مفاهیمی است که بر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران اثر گذاشتهاست. در تاریخ معاصر ایران، از مشروطه به بعد، شاهد ظهور آن در قالبهای اندیشه و عمل هستیم. یکی از روشهای بررسی و مطالعة رخدادهای سیاسیـ اجتماعی، روش «تحلیل گفتمان» است. این پژوهش بر مبنای نظریة تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه به دنبال یافتن پاسخ این پرسش است: مفصلبندی، مفاهیم، فرایند هویتیابی و سوژة «گفتمان ناسیونالیسم» از پهلوی دوم تا انقلاب اسلامی در مجموعهاشعار احمد شاملو چگونه است؟ بر اساس این نظریه، گفتمان ناسیونالیستی در رقابت با گفتمان حاکم، یعنی گفتمان پهلویسم شکل میگیرد و «استقلال و آزادی» را به عنوان دالّ خالی در جایگاه دالّ مرکزی قرار میدهد. از سوی دیگر، میهندوستی، وحدت ملی و آرمان دولت ملی را معنایی تازه میبخشد و در پیرامون دالّ مرکزی مفصلبندی میکند. انسان مبارز نیز به مثابة سوژة سیاسی در ضدیت با غیرهای استعمار و استبداد برای تحقق «آزادی» به مبارزه میپردازد.https://ltr.atu.ac.ir/article_8560_4e214037e243ec41c2834edf349a7d2a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیمتن پژوهی ادبی2251-7138227520180522Semantic Study Of Orientated Metaphors In Shams Poems (According to Lakof and Johnson's theory)بررسی استعارههای جهتی در غزلیات شمس207228856110.22054/ltr.2018.8561FAشکرالهپورالخاصدانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانرقیهآلیانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20180620Language is one of the processes that has messaging and referential feature and induces cultural themes, customs, and thoughts of a nation. Interactive role of language in our social and cultural activities is undeniable. In addition to transferring the contents of referential contents, it reflects cognitive content, human perceptual system and inspiration of abstract themes available on mind. Therefore, cognitive linguists rely on the meaning as dominant element. Some theorists in field of cognitive semantics are including Lakof and Johnson. In Lakof’s viewpoint and Johnson, metaphor is something that surrounds throughout everyday life in field of recognition and perception based on experience and since the language of mysticism is also transferring cognitive and abstract content derived from personal experience of mystics, so checking conceptual metaphors in Maulvi's mystical patterns will help better understanding paranormal and metaphysical concepts and terms with this explanation this research aims using descriptive –analytic method based on Likof and Johnson's theory examines orientated conceptual metaphors at animal symbols (birds) of Shams poems. In Likof’s viewpoint, orientated metaphors has an inextricably link with physical-bodily status of each person and it is changeable depending on cultural and social tissues of society. Research results show that symbols implies on excellence meaning including soul and body and the symbols represents bodily and carnal implicit contents that in order will find semantic accordance with upward and downward orientated metaphors and metaphorical clusters of these contents have conformity with positive and negative function of these models.زبان از فرایندهایی است که خاصیت پیامرسانی و ارجاعی دارد و القاگر مضامین فرهنگی، آداب و رسوم، افکار و اندیشة یک قوم است. زبان از نظر زبانشناسی شناختی، علاوه بر انتقال مضامین ارجاعی، منعکسکنندة مضامین شناختی، نظام ادراکی آدمی و القاگر مضامین انتزاعی موجود در ذهن است. بر این اساس، زبانشناسان شناختی بر معنا به عنوان عنصر قالب تکیه میکنند. از جمله نظریهپردازان حوزة معنیشناسی شناختی میتوان به لیکاف و جانسون اشاره داشت که از استعاره به عنوان فرایند شناختی برای پیشبرد اهداف خود بهره میگیرند. از نظر لیکاف و جانسون، استعارة مفهومی امری است که سراسر زندگی روزمره را در حوزة شناخت و ادارکِ مبتنی بر تجربه احاطه میکند و از آنجا که زبان عرفان نیز انتقالدهندة مضامین شناختی و انتزاعی حاصل از تجربة شخصی عارفان است. بنابراین، بررسی استعارة مفهومی در الگوهای عرفانی مولوی به درک هرچه بهتر مفاهیم و مضامین ماورایی و متافیزیکی کمک خواهد کرد. با این توضیح، این پژوهش درصدد است تا با روش توصیفیـ تحلیلی بر اساس نظریة لیکاف و جانسون، استعارة مفهومی جهتی را در نمادهای حیوانی (پرندگان) غزلیات شمس بررسی نماید. نتایج پژوهش نشان میدهد که نمادهای متضمنِ معنای تعالی، از جمله روح و جان و نمادهایی که بیانگر مضامین ضمنی جسم و نفسانیات هستند، به ترتیب با استعارههای جهتی رو به بالا و پایین تطابق معنایی پیدا میکنند و خوشههای استعاری این مضامین نیز با کارکرد سلبی یا ایجابی آن الگوها همنوایی معنایی دارند.https://ltr.atu.ac.ir/article_8561_efd6194131459a734adcc3d937bbf1d3.pdf