دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
f
اوزان تازه و نادر در دیوان خواجو
1
11
6646
10.22054/ltr.1997.6646
FA
سیروس
شمیسا
.
0000-0001-6941-0102
Journal Article
2016
12
06
در کتاب «سیر غزل در شعر فارسی» دربارهی خواجو نوشته بودم: «برخی از اوزان غزلیات او نادر و یا تازه است» اما تاکنون مجالی دست نداده بود که آن اوزان را مطرح سازم. این اوزان تازه عمدتاً در بخش صنایع الکمال است.گاهی در ضبط کلمات و مصاریع اشعاری که اوزان آنها تازه است اشکالاتی دیده میشود که ظاهراً محصول غلطکاری ناسخان است اما بعید نیست که در یکی دو مورد خود خواجو وزن را باخته باشد. به هرحال از تنوع این اوزان تازه و نادر پیداست که خواجو، عروضی بوده است. ظاهراً یکی از مدعیان عروض که گویا از اصحاب عمائم بوده است به خواجو نکته گرفته بود که برخی از اوزان شعری او مرسوم و متعارف نیست. خواجو در قطعهیی که خطاب به او سروده است به درستی میگوید که اوزان و آهنگهای شعری از حد شمار بیرون است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6646_c90e2796aaeac5dcd1a255fdc6c809da.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
1
بنویسیم یا ننویسیم، اصلاً چرا بنویسیم؟
13
49
6647
10.22054/ltr.1997.6647
FA
علی
میرعمادی
.
Journal Article
2016
12
06
یکی از مشکلات اساسی جوامع بشری بهویژه جوامع شرقی عدم دور اندیشی و پیشبنی وقوع حوادث قبل از وقوع و تحقق آن است. در جوامع شرعی عمدتاً شیوه معالجه از روش پیشگیری متداولتر و مطلوبتر است غافل از آنکه ریشهی بسیاری از ناهنجاریهای روانی و اجتماعی موجود در بزرگسالان را باید در گذشته آنها جستجو کرد. کج خلقیهای پدران و مادران، زورگوییها و تحکمهای اطرافیان، شیوههای غلط آموزشی و تربیتی، تحمیل کج اندیشیها و مغلطهها و سفسطههای بزرگتران بر کودکان و نوباوگان، عدم حسن استفاده از تواناییهای بالقوه کودکان و شم زبانی آنها و بسیاری از علل و عواملی که مسبب ناهنجاریهای اجتماعی است ریشه در کودکی و بهویژه در دوران طفولیت دارد. روانشناسان معمولاً عوامل را در روندهای غیرمنطقی و نادرست تربیتی میجویند ولی از عوامل آموزشی بهطور اعم و تأثیر فرامین تجویزی دستور نویسان سنتی بهطور اخص غافلند. شکی نیست که کودکان بهعنوان یک اصل مسلم زبانی و با استفاده از بهرهگیری از توانش زبانی (Competence) خود میکوشند تا از طریق تعمیم (generalization) قواعد تجویزی را بهبود بخشند و به نظام بخشی (regularization) زبان همت گمارند.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6647_9102255c8e715937a329e56fa965dc8c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
d
ترجمه در نخستین سدههای اسلامی و نقد و بررسی آن به قلم یکی از دانشمندان آن روزگار (جاحظ)
51
65
6648
10.22054/ltr.1997.6648
FA
سیدمحمد
حسینی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
Journal Article
2016
12
06
لفظ ترجمه و مشتقات آن در متنهای لغوی کهن تازی چون: «کتاب العین» خلیل بن احمد فراهیدی، ادیب و لغت شناس بزرگ تازی و استاد سیبویه و نیز استاد بسیاری از ادیبان پیشتاز دیگر، «جَمْهَره اللغه» ابن درید، «مَقایِیس اللغه» احمد بن فارس همدانی «المحْکَم» و «المخصّص» ابن سِیده و کتب نَوادِر لغت عربی چون «النَّوادر فی اللغه» ابوزید سعید بن اوْس انْصاری، «کتاب النَّوادِر» أبی مسْحَل اعْرابی، و «مَجالِس ثَعْلَب» ... نیامده است. واژه «تَرجمان» نخستین و کهنترین واژهای است که از ریشه «رجم» در فرهنگهای عربی دیده میشود.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6648_01d54ab00aacc0542ced2ce244905e5f.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
ر
خیال و هلال در تعبیرات مثنوی مولوی
67
76
6649
10.22054/ltr.1997.6649
FA
جلیل
مسگرنژاد
.
Journal Article
2016
12
06
درک معانی بلند و تفهیم آن با قلم و بیان برای شخص ثالث امری بس حساس و کاری بس لطیف و نازک است. حساسیت امر در مرحلهای به اوج میرسد که معانی از عالم معنی و بیان کننده خود شاخصی در فرهنگ بیکران اسلام باشد. که عشق آمدنی بود نه آموختنی.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6649_72495d38e958b64799a1588b033c27c1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
ل
مروری بر مسئله مرگ و جهان پس از مرگ در شاهنامه
77
106
6650
10.22054/ltr.1997.6650
FA
سیدمحمود
طباطبائی
.
Journal Article
2016
12
06
از آغاز خلقت همواره این سؤال مطرح بوده است که: مرگ چیست و مردن چگونه انجام میگیرد؟ این موضوع سبب تهییج احساسات افرادی با عواطف و شیوههای گوناگون زندگی شده است. علیرغم این همه رغبت، واقعیت آن است که: برای ما بسیار مشکل است که در مورد مرگ صحبت کنیم. علت آن دو چیز است: یکی از این دو علت، صرفاً روانشناختی و فرهنگی است و مسئله مرگ از مسائل ناگفتنی به شمار میرود، زیرا احساس میکنیم که شاید روبهرو شدن با مرگ به هر طریق – حتی به گونهای غیرمستقیم – بهطور نیمه آگاه، ما را با دورنمای مرگ خود ما روبهرو میسازد و وقوع آن را نزدیکتر میکند. رو در رو گشتن با یک جسد، کنایهای از فناپذیری خود ما را تلقین میکند و نوعی بیآرامی در ما بهوجود میآورد. صحبت دربارهی مرگ باعث پذیرش ذهنی آن میشود و آن را به طریقی به انسان نزدیکتر میکند و به عنوان سرنوشت محتوم بشر رو در روی ما قرار میدهد، بنابراین برای رهایی از این هراس روانی تصمیم میگیریم که تا آنجا که ممکن است از صحبت کردن، دربارهی این موضوع خودداری کنیم. علت دوم، پیچیدگی مرگ و مشکل بودن بحث در آن است، ما در بیشتر موارد کلماتی برای اشیاء بهکار میبریم، که از طریق حواس موجودیت آن را تجربه کردهایم، ولی دربارهی مرگ چنین نیست، زیرا حاضر نیستیم حتی دربارهی آن فکر کنیم. اگر بخواهیم دربارهی مرگ صحبت کنیم، بایستی از بروز مسائل ناگفتنی اجتماعی و پیچیدگیهای ژرف زبانی که ناشی از بیتجربگی در این مورد است جلوگیری کنیم. ما در تجربه خود، مرگ را با چیزهایی دلپسندتر مقایسه میکنیم، چیزهایی که با آن آشنا هستیم.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6650_7fed5da8b5b2f7ab967f8afd1ea2c7d1.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
ل
کراج آب مکسور النصاب
107
126
6651
10.22054/ltr.1997.6651
FA
سعید
واعظ
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
Journal Article
2016
12
06
در اوایل باب ششم مرزبان نامه در داستان زغن ماهی خوار با ماهی بعد از بیت چرخ از دهنم نواله در خاک افکند دولت قدحم پیش لب آورد و بریخت چنین آمده است: »... و از خایب و نادم بماند (ع) کراج آب مکسور النصاب ...» مرحوم علامه قزوینی رحمه الله علیه در پاورقی همان صفحه نوشتهاند: «کذا فی خمس من النسخ و فی السادسه کراج آب الخ و لم اظفر بتفسیره».
https://ltr.atu.ac.ir/article_6651_39d37608383c7b5f2ee6565fca43d93c.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
ل
الشیخ طاهر الجزائری
127
134
6652
10.22054/ltr.1997.6652
FA
نادر
نظام تهرانی
.
Journal Article
2016
12
06
عاش الشیخ طاهر الجزایری فی أواخر القرن التاسع عشر و أوایل القرن العشرون فعاصر علماء و أدباء فتره البعث و النهضه فی اواخر الحکم العثمانی فکان من رواد هذه النهضه و المساهمین فی مقارعه ذالک الحکم ساعیاً إلی اماطة غشاوات الجهل و التخلف عن الاُذهان. فکان العقل النابض و القوه المحرکه الدائبه بلعث طبقه نیره تحمل مشعل العلم و الحریه فی البلاد العربیه.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6652_6d1c332b4b32786963c7e180d837b6b7.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
ب
تحقیقی دربارهی انواع روشهای تدریس زبان انگلیسی برای مبتدیان
135
155
6653
10.22054/ltr.1997.6653
FA
عبدالعظیم
جعفری
.
Journal Article
2016
12
06
قبل از اینکه به گفتگو دربارهی وسایل مختلف و روش تدریس زبان بپردازیم، بیمناسبت نیست که به طور اجمال و خلاصه، با تکنیکها و اصول روشهای جدید آموزش و تغییراتی که به تدریج در این رشته پدید آمد آشنا شویم و از آنها یاد نماییم. تکنیک و روشهای آموزش و فن تدریس از ابتدای قرن اخیر از نظر علمی پیشرفتهای چشمگیری داشته است که همگی ما شاهد پارهای از این دگرگونیها بودهایم: نفوذ روانشناسی پرورشی و حسی در امر تربیت، و نظرات مربیان و راهنمایان بزرگ آموزشی و تربیتی باعث پدید آمدن علم جدیدی به نام «Psychopedagogy» گردید که بنیاد و ریشه روشهای تربیتی سنتی و کهنه را سخت متزلزل و نا استوار کرده است.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6653_30265398398770b823b296f46bf9a0ba.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
ق
رابطه میان درونگرایی – برونگرایی و مهارت خواندن
156
160
6654
10.22054/ltr.1997.6654
FA
محمدضیاء
حسینی
.
Journal Article
2016
12
06
در طول دو دهه گذشته تحقیقات بسیاری در زمینه رابطه میان شخصیت و یادگیری زبان خارجه انجام گرفته است. تمرکز غالب این تحقیقات روی خصوصیات مشابه و یا روندهای یادگیری مشابه میان زبان آموزان بوده است. مطالعاتی که در زمینه دستور جهانی، تربیت یادگیری، و یا گونههای غلطهایی که زبان آموزان مرتکب میشوند، نمونههای بارزی از این مقولهاند.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6654_67ca87e69be1705db33a1cd513f9eb99.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
A Case for the Integration of Content and Language Instructions in EFL Situation
A Case for the Integration of Content and Language Instructions in EFL Situation
1
12
6700
10.22054/ltr.1997.6700
FA
ج
بنان
...
Journal Article
2016
12
09
This writing may be of interest to those involved in content and language instruction in bilingual education, immersion, and ESL programs, to those who believe that the mainstream ELT has focused on how well learners learn and teachers teach, and almost overlooked the equally important question of how well learners learn to use it for learning. This writing is, more specifically, to be of interest to those who have to lecture in English on 'content' subjects like linguistics and ELT methodology, but their students have only a 'limited' English proficiency.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6700_a015ad0afa67c4bac4445dfe625a7325.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
INTERVENTION SYMBOLIQUE DANS LE CHAMP SEMANTIQUE DE CERTAINES LOCUTIONS ET SON ROLE DANS LA FORMATION DECELLES-CI
INTERVENTION SYMBOLIQUE DANS LE CHAMP SEMANTIQUE DE CERTAINES LOCUTIONS ET SON ROLE DANS LA FORMATION DECELLES-CI
13
23
6701
10.22054/ltr.1997.6701
FA
کامبیز
الهامی
...
Journal Article
2016
12
09
L'etude du symbole, def'ini communement comme deguisement d'autre chose, retient l'attention des chercheurs de diverses orientations, chacun d'entre eux s'y interessant selon Ies objectifs de son domaine. Les philosophes, Ies theologiens, les psychanalystes, et les anthropologues montrent un interet particulier aux valeurs symboliques pour en arriver aux categories du terrestre, supra-terrestre, celeste, divin, reve, imaginaire social, convictions, des multitudes de sensations et de faits meta physiques, du savior cosmologique, etc. En ce qui concerne l'etude du champ idiomatique, nous nous interessons uniquement aux valeurs symboliques de certains mots dans une serie de locutions metaphoriques dont la metaphorisatlon doit son figement aux champs symboliques
https://ltr.atu.ac.ir/article_6701_5d3ea937a1e12a847fc57293576e8ac8.pdf
دانشگاه علامه طباطبائی
متن پژوهی ادبی
2251-7138
1
2
1997
08
23
Linguistics and the Sacred Language of the Qur'an
Linguistics and the Sacred Language of the Qur'an
24
29
6702
10.22054/ltr.1997.6702
FA
سالار
منافی اناری
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
Journal Article
2016
12
09
The Arabic language of the Qur'an is an integral aspect of this revealed Book. It is not only the content of the Qur'an which has come from Allah, the container is also Divine and cannot be separated from the message. Since the message has been sent to mankind, it has a clear human language as its vehicle of expression' But the very words and verses of the Qur'an have no! been originally spoken by a human being. They have been spoken by Allah and therefore they have Divine Presence. It is this Divine Presence that makes the Arabic of the Qur'an a sacred language. When the Qur'an is translated into another language, the translation does not have that sacredness of the original text, because its words and sentences belong to a human being and thus they have not the Divine Presence to be sacred. Therefore, the sacredness of the Qur'anic language originates not from its being Arabic, but from the fact that it is the very Word of Allah. When we say the sacredness of the Qur'anic Arabic is due to its being chosen by Allah as His instrument of communication, we, in fact, speak theologically. But one may also speak linguistically and say that Allah has chosen to communicate in such a language because it is pure, primordial and profound.
https://ltr.atu.ac.ir/article_6702_c7fc474885184e67ac6e596be2097842.pdf