2024-03-29T10:48:15Z
https://ltr.atu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1278
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2251-7138
1385
9
28
بررسی جنبه های فرا داستانی رمان تحمل عشق
حسین
پاینده
در سال ١٩٩٧ م انتشار رمانی با عنوان تحمل عشق به قلم یکی از رمان نویسان معاصر انگلستان موجب بحث های جنجالی فراوانی در میان منتقدان ادبی شدروای این رمان گزارش گربحث علمی مجلات است و در طول رمان کررآ به انواع و اقسام نظریه های علمی اشاره و استناد می کند جمله به داروینیسم نوین، روانشناسی تکاملی، سکنی گزیدن انسان در سایر سیارات درآینده، و انیشتین .این رمان همچنین شامل دو ضمیمه می شود که یکی از آن ها مقاله ای یازده صغحه ای در باره ی شخص بیماری است که به اختلال روانی موسوم به کلرمبالت>، مبتلا بوده است. در مقاله´ یادشده به بیست مقاله و کتاب دیگر درباره این بیماری استنادشده و ادعا گردیده است است که این منابع همگیاز نشریه معروف و معتبر انجمن روانپزشکی بریتانیا استخراج شده اند. پس از انتشار دادن رمان، بسیاری از منتقدان به نویسنده آن خرده گرفتند که تسلیم گرایش عمومی بسیاری از رمان نویسان معاصر شده است که نظریات جدید علمی را در آثار خود ملحوظ می کنند. اما منتقدان یادشده از این نکته غغلت ورزیدند که چه بسا نویسنده به منظور تقویت جنبه های فراداستانی رمانش از این ضمیمه ها استفاده کرده است. حتی برخی روانپزشکان نیز فریب ظاهر علمی مقالات چاپ شده در ضمیمه این رمان را خوردند و تصور کردند که محتوای آن ها واجد سندیت علمی است. درمقاله حاضر استدلال می شود که ابهام درباره علمی بودن یا نبودن ضمائم این رمان، توجه خواننده را به دشوراری تمایزگذاری بین واقعیت و خیال جلب می کند. در پایان نتیجه گرفته می شود که رمان تحمل عشق همچون همه آثار فر،اداستانی، تقلید واقعیت و تخیل از یکدیگر به نحوی بازی گوشانه به موضوعی درخور تامل تبدیل می کند.
فراداستا ن
نشانگان 1 ئز «کلرمبالت خرد باوری خود آ گاهی روا یی
2006
06
22
5
31
https://ltr.atu.ac.ir/article_6372_4c6a485277b35e8ca0176748e1ea2c47.pdf
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2251-7138
1385
9
28
بررس رابطه موجود میان زمان از پیش تعیین شده برای انجام فعالیت زبان اموزی و میزان افطراب در زبان آموزان ایرانی
منصور
فهیم
بهناز
باطنی
تحقیق حاضر تلاشی است برای بررسی رابطه موجود میان پیچدگی فعالیت نوشتاری زبان آموزی دوموقعیت مختلف برای انجام فعالیت و دشوارش آن میزان اضطراب آنی در زبان آموزان . تعداد ٦٤ زبان آموز در سطح بالاتر از متوسط زبان آموزی از میان ١٣٧ نفر که از نظر اضطراب ذاتی و سطح معلومات زبانی همگن بودند، انتخاب شدند و در دو گروه موقعیت مختلف از نظر پیچیدگی، فعالیت نوشتاری یکسان را انجام دادند. نتیجه تحقیق بیانگر این واقعیت است که رابطه مثبتی میان میزان پیچیدگی و دشواری فعالیت های زبان آموزی در زمینه نوشتاری وجود داد.
اضطراب
اضطراب پس از سانحه
اضطراب آنی
فعالیت زبان آموزی
پیچیدگی فعالیت
اضطراب ذاتی
2006
06
22
36
51
https://ltr.atu.ac.ir/article_6373_ed4408b45aa383474e0ef5ce0b20a8a0.pdf
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2251-7138
1385
9
28
مقایسه ساختار مقدمه مقالات انگلیسی و فارسی
محمد تقی
حسنی
دانشجویان ایرانی در فراگیری انگلیسی غالبآ با مشکلات فراوانی مواجه می شوند. ریشه یابی علمی علت این مشکلات می تواند کمک شایانی در آموزش و فراگیرق نگارش بنماید. مفاهیم طرحواره ها و شیوه هایی که دانشجویان در محیط های فراگیوی نگارش زبان اول کسب کرده اند> به طور ناخودآگاه یا خودآگاهد ر نگارش زبان خارجی تاثیر می گذارند. یکی از عوامل مهم تاثیر ساختار نگارش زبان مادری در نگارش زبان خارجی می باشد جهت مطالعه تفاوتهای مقالات انگلیسی و فارسی در این مقاله مقده معالات انگلیسی و فارسی مورد مقایسه قرار گرفته است. برای تحقق این امر صد مقاله انگلیسی و صد مقاله فارسی به طور تصادفی از مجلات دو زبان انتخاب شده است و در مقدمه آنها محورهای ذیل تحت بررسی علمی و کتبی قرار گرفته است: ١ . جایکاه جمله موضوعی در مقالات انگلیسی و فارسی ٢ . طول مقدمه مقالات انگلیسی و فارسی . درجه انتزاعی بودن و عینی بودن مطالب مطرح شده در مقدمه نسبت به موضوع مقاله. نتیجه این تحقیق نشان داد که در اکثریت مطلق مقالات انگلیسی جمله موضوعی در بخش ابتدا ی مقدمه قرار می گیرد ولی در مقالات فارسی معمولا جمله موضوعی در بخش میانی و یا انتهای مقدمه قرار می گیرد. مقدمه مقالات فارسی به مراتب از مقدمه مقالات انگلسیی طولانی تر هستند و همچنین جملات موجود در مقدمه مقالات فارسی نسبت به جملات مقالات انگلیسی مشابه خود کلی تر و انتزاعی تر هستند. آموزش نگارش صرفآ . یاد گرفتن نوشتن جملات صحیح حاصل نمی شود. بسیاری از خصوصیات نگارش در سطوح فراتر از جمله مطرح است که دانشجویان از آنها اطلاع ندارند. آموزش این خصوصیات و تطبیق آنها در نگارش زبان مادری و زبان خارجی می تواند روند فراگیری نگارش زبان خارجی را تسریع نماید.
مقابله ای
فن بیان
جمله موضوعی
تو ضیحی
قیاسی
استقرایی
تخصیصی
2006
06
22
52
69
https://ltr.atu.ac.ir/article_6374_83f8064f21c1623e2020f3982cb040bc.pdf
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2251-7138
1385
9
28
زبان میانی و گونه های ازاد مطالعه موردی
مجید
عامریان
در این مقاله تلاش می شود تا وجود گونه آزاد در میانزبان مورد بررسی قوار گیردیعنی موضوعی که در حوزه آموزش زبان دوم هنوز محل مناقشه است. آزمایش شونده این تحقیق دانشجو ی نوزده ساله در رشته زبان و ادبیات انگلیسی( در دو نیم سال متوالی تعداد ٢١٧ مدخل در یاد.اشت های روزانه خود نوشت. این مدخل ها از منظر نحوه کاربرد زمان افعال مورد تحلیل قرار گرفت تا استفاده تصادفی از شکل های گوناگون فعل در آن ها بررسی شود. نتایج این بررسی مبین تنوح پذیری بسیار نظامندی است. بافت زبانی و نیز نظم یا بی نظمی شکل های فعل و زبان مادری آزمایش شونده ، از جمله دلایل تنوح نظام مند در نحوه کاربرد شکل های زمان در میان زبان وی بود.
2006
06
22
71
110
https://ltr.atu.ac.ir/article_6375_fdc7f4d6e6d33f7c777e28bacde528ab.pdf
متن پژوهی ادبی
2251-7138
2251-7138
1385
9
28
تعلیم و تربیت در اسلام
زینب
مشتاقی
گیلبرت
فاطمی
آیا انسان حقیقتا به تعلیم و تربیت نیاز دارد علت آن چیست چه کسی می تواند او را تعلیم دهد؟ بهترین شیوه تربیتی کدام است و بر چه اصولی پایه ریزی شده هد ف آن چیست؟ نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی چیست آیا مشکلاتی بر سر راه تعلیم و تربیت قرار دارد؟ در این مقاله می کوشیم تا به این سوالات از منظر اسلام پاسخ دهیم.
تعلیم و تربیت
اسلام
کودک
دوران زندگی
دوره بحرانی
آزادی
بازی آموزش
نقش مادر
ازدواج
2006
06
22
111
151
https://ltr.atu.ac.ir/article_6376_c9d8d0ab60150eee49d291efab46c969.pdf