TY - JOUR ID - 6479 TI - توانایی کودکان مبتلا به سندرم داون فارسی‌زبان در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکّب JO - متن پژوهی ادبی JA - LTR LA - fa SN - 2251-7138 AU - رقیب دوست, شهلا AD - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 13 IS - 39 SP - 57 EP - 76 KW - سندرم داون KW - رشد زبان KW - درک زبان KW - ساختارهای نحوی ساده و مرکّب DO - 10.22054/ltr.2009.6479 N2 - هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نحوة عملکرد دَه کودک مبتلا به سندرم داون فارسی‌زبان در درک ساختارهای نحوی ساده و مرکّب برای شناسایی و ارزیابی نقاط ضعف و قوّت آنان می‌باشد. به این منظور، تشابهات و تفاوت‌های عملکرد زبانی آنان را با عملکرد دَه کودک طبیعی به عنوان گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفت تا الگویی دربارة رشد و عملکرد زبانی گروه داون در زمینة درک نحوی حاصل گردد. آزمودنی‌های پژوهش از هر دو جنسیّت بودند و بر اساس سنّ عقلی 7-8 سال هماهنگ شدند. برای بررسی توانایی‌های نحوی کودکان، آزمون درک زبانی به صورت مطابقت تصویر - جمله تدوین گشت. پس از تحلیل داده‌های آزمون درک زبانی مشخّص گردید که گروه داون در درک ساختارهای ساده، مرکّب، مرکّب همپایه و مرکّب ناهمپایه بسیار ضعیف‌تر از گروه طبیعی عمل کردند و این مسئله در میانگین امتیازهای ساختارهای مرکب نمایان‌تر بود. UR - https://ltr.atu.ac.ir/article_6479.html L1 - https://ltr.atu.ac.ir/article_6479_e848951111dea11f32558fb83c57e512.pdf ER -