unavailable
unavailable
در منابع ادبی نمی توان تعریف واحد و جهان مشمولی از پسامدرن به دست آوردکه مورد اجماع نظریه پردازان باشد و بتوان آ ن را در نقد همه انواع این داستان ها به کار برد اکثر نظریه پردازان پسامدر نیسم تااکید می کنندکه این مفهوم را نمی توان با تعریفی ساده و یگانه تدقیق کرد.ارائه تعریف جامع موانع البته رویکردی عقلانی است، اما پسامدرنیسم که عقلانیت مدرن را به می گیرد قاعدتا نمی تواند با تعریفی واحد و همکانی سازگار باشد، بلکه به تکثیر و پارادوکس میل هرکند. با این حالی، حلقه های واسط و رشته پیوند دهنده ای درنظریه های مختلف پسامدرنیسم وجود دارندکه جنبه هایی ازآرا متفکران این حوزه را به هم نزدیک می کنند. محو شدن تمایز بین دنیای واقعی و تخیلی درداستان هایپسامدرن، که ازمشترکات نظویه های پسامدرنیسم است که مصداق بازرآن را داستان کوتاه تمام زمستان مرا گرم کن نوشته نویسنده معاصر علی خدایی، می توان دانست. نقد این داستان ازمنظر نظریه برایان مک هیل درباره پسامدرنیسم و سپس استناد به مفایم متشابهی که بری لومیس و دیوید لاج مطرح کرده اندنشان می دهدکه این سه نظریه پرداز. به رغم اصطاحات متفاوتی که به کار برده اند. تا چه حد به موضوعات مشترک نظر داشته اند و به دیدگاه های یکدیگر تقرب می کنند.
همه اندیشمندان باور دارند که حسرت و بقای هر رشته علمی تحقیق و پژوهش وابسته است. چون تحقیق عاملی توسعه وگسترش مبانی فردی دانش های بشریی متناسب با شرایط و نیاز های زمانی ومکانی است. البته هر تحقیق علمی ناگزیراز داشتن روشی های تحقیق است. روش های تحقیق به محقق مدد می رسانند تا پژوهش را با قاعده مندی مرحله به مرحله پیش ببرد و یقینی تر و سریع تر به نتایج مطلوب علمی دست یابد. نگارندگان باور دارند تا حال چنین کیفیت روشمندی دررشته زبان و ادبیات فارسی به دلیلی اولا : نو ع تعریف، ~ثانیا: دایره کارکردی ادبیات وثالثا: بی اعتقادی به هم پوشانی روش رهای تحقیق بین رشته ای وجودنداشته است. این مقاله در پی تبیین و~تثبیت همین اهداف بسیار مهم، نگارش یافته است.
این مقاله رشد وگسترش واژه های اشقاقی و وند های موجود د.آ ن ها را درکودکان دو زبانه برسی میکند. صاحب نظران معتقدند اگر رده ز بانی زبان اولی و دوم به هم نزدیک باشد،سرعت یادگیری زبان دوم بیشتر و بیشتراست. ازآ نجا که زبان فارسی زبانی پیوندی با رنگ ضعیفی از ترکیبی« زبان ترکی زبانی پیوندی وزبان عربی زبان تصریفی است، انتظار میرود دانش اموزا ن ترک زبان به علت شباهت رده شناختی زبانشان به زبان فارسی با بالا وفتن پایه تحصیلی واژه های اشتقاقی بیشتری را نسبت به دانش آموزان عرب زبان به کار گیرند در بررسی واژه های تولیدی به دست آمده از طرح واژگان پایه دانش ا موزان یک زبانه فارسی و دو زبانه مشخص شد ر شد که ارطباط معنا داری بین رشد و کسترش واژه های اشتقاقی با بالا رفتن سطح تحصیل و رده زبانی زبان های مورد بررسی وجود ندارد.
سوررئالیسم با بزرگ ترین هدفش رسیدن به حقیقت برتر مر وفراواقعیت از طریق امورذهنی و روحی، غیرماد ی و غیرعینی _ پدیده ای است که دراروپا سابقه ای بیش از یک قرن ندارد.اصولی و برنامه های سوررمالیسم از جمله عقل گریزی و نگارش خودکار _که دستاوردهای آ ن ما به عنوان پیک و پیام ناخودآگاه و حقیقت مطلق مطرح می شود _ به شکلی بسیارکامل وگسترده، هرچند با تفاوت هایی عمیق واساسی، درادبیات عرفانی قابل مشاهده است. عرفای ایرانی درجذبات وحالات بیخودی ، گفته ها ونوشته هایی ازخود به جا گذاشته اند که میزان دخالت عقل و اراده در صدورآن ها اغلب هیچ یا ناچیز است.این سخنان که به شطحیات عروف اند درثار عرفای بزرگی چون بها ولد مولوی و شمس وجود داندکه می توانند منبعی غنی ازمتون سوررمالیستی قلمداد شوند.
از نظر صورت گرایان روسی و ساختار گرایان فرانسوی موضوع اساسی در شعر ساختار ان است . در نقد ساختاری نیز بیشتر توجه بر رو ساخت اثر است تا بدین وسیله زوایای زبانی کلام بررسی و نولوری های اثر کشف شود بر این اساسیمحور ادبیات . بر شکل زبان استوار وراه ورود زبان شناسی به ساحت ادبیات گشوده می شود. دراین راستا زبان شعر یکی از مولفه های بررسی همزیستی زبان شناسی وادبیات است. دراین میان ساختاراوایی. که شامل تزیینات بدیعی ، به تعبیری عناصر زیبایی متن است، راهی مطمئن به شمار می ا یدکه مئ توان آفر ینش ادبی را درآ ن بر اساس سلسله مراتب تحلیل ساختار آوایی زبان، در سه سطح آ وایئ.واژگانی ترکیبی بررسی کرد. احمد عزیزی از شاعران معاصر انقلاب اسلامی است که شعراو نمودارگزینش وترکیبی ازامکانات متعدد زبانی در زنجیره گفتار است و نوعی موسیقی خاص در زبان شعر ایجادکرده که محصول طبیعی واژه ها و نوع چینش ساختار دستوری جملات است.این مقاله به تحلیلی زیباشناختی ساختارآوایی از دریباچه کتاب وی ،کفش های مکاشفه می،پرداز. و به برخی از ویژگی های آ ن اشاره می کند.
مقاله درصدداست چگونگی بهره مندی مرحوم سید احمد فردید را از ارائ.حافظ و هیدگرنشان دهد. فردیدکه درمقاله ازاوبا عنوان حکیم انسی نام برده شده است با تکیه برهستی شناسی ویژه حافظ که در ژرفای روحیه ایرانی جای دارد به هیدرگر متفکری وجودی راگزیستنسیالی، رجوع می کند و با استفاده ازقوت میثه ی اندیشه تحلیل های عمیق وی از جریان اندیشه در مغرب زمین می کوشتد میان غنایمعنایی تفکر حافظ تاملات دامن کستر پدید آوردکه .، سبب آ ن مرد سرزمین ما بتوانند به نحو شایسته ای یکی ازامکان های تحقق مناسبات فرهنگی خود را با دوره جدید تعریف کنند. مقاله نشان می دهد فردید چگو نه با قرائت اثار عمده ای از هیدگر مانند هستی و زمان یا متافیزیک چیستآ ن ها را به زبان وادبیات حافظ ترجمه و تفسیر می کند تا دیدگاه ها ومنظرهای واژه ای گشوده شو د.