@article { author = {حیدری, محمود and nasimbahar, ali asjar}, title = {Intrinsic Intertextuality of Sa'adi's Poetry in Common Contents of His Persian and Arabic Poems}, journal = {Literary Text Research}, volume = {24}, number = {86}, pages = {191-213}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2019.32022.2272}, abstract = {The concept of intertextuality refers to the idea that every text has been influenced by previous texts and has taken on its own identity as a result of the changes and evolutions of previous texts. Consequently, every text is the culmination of the thoughts contained in the texts that preceded it. The term intrinsic intertextuality is one of the different types of intertextuality. Manifested as a textual resemblance in another text but not as a repetition, intrinsic intertextuality is the textual relation between a work and other works by the same author or poet. In his Arabic poetry, Sa'adi, the master of speech, has used some contents and concepts that have also appeared in his Persian poetry. Sa'adi's Arabic and Persian poems have been examined from the perspective of intrinsic intertextuality, content analysis, and aesthetics in this study. Furthermore, this study revealed content similarities, as well as the lexical and spiritual delicacy of Sa'adi's words. Despite the fact that Sa'adi repeats themes, he has never repeated himself. By using literary and rhetorical techniques and arrays, he has covered his speech in a new way each time and managed to capture the audience's attention. Sa'adi's speech, with its intrinsic intertextuality, is not only devoid of repetition, but also creates new and striking images in his audience, and this is what makes him unique.}, keywords = {Intrinsic Intertextuality,Sa'adi,Arabic Poems,Persian Poems}, title_fa = {بینامتنی ذاتی اشعار عربی و فارسی سعدی (مضامین مشترک اشعار فارسی و عربی سعدی)}, abstract_fa = {بینامتنیت گویای این امر است که هر متنی در برهه‌ای از زمان، تحت تأثیر آثار قبل از خود بوده و با تغییر و تحول آثار پیشین به خود هویتی متنی بخشیده است. در سایه‌سار این نوع نگرش، هر متنی زاییدۀ آرا و اندیشه‌های متون پیش از خود است. یکی از انواع بینامتنیت را بینامتنی ذاتی می‌نامند؛ بینامتنی ذاتی، روابط متنی یک اثر با دیگر آثار همان نویسنده یا شاعر است که در متن دیگری نیز ظهور یافته، اما نه به مثابة تکرار. سعدی، شیخ المتکلمین و شاعر ذولسانین، مضامین و مفاهیمی در اشعار عربی خود به­کار برده که این مضامین در اشعار فارسی او نیز به­کار رفته است. پژوهش حاضر، به شیوۀ تحلیل محتوا و با رویکردی زیباشناختی، اشعار عربی و فارسی سعدی را از دیدگاه بینامتنی ذاتی کاویده و شباهت‌های مضمونی و ظرافت‌های لفظی و معنوی سخن سعدی را بیش از پیش نشان داده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که شیخ اجل با هنرمندی خویش در تکرار مضامین، هرگز دچار دوباره‌گویی نشده و ذوق و قریحه‌ سرشار او با استفاده از تکنیک‌ها و آرایه‌های ادبی و بلاغی، هر بار جامه‌ای نو به سخنش پوشانده و مخاطب را مسحور هنرنمایی خویش کرده است. نکته مهم اینکه کلام سعدی در بینامتنی ذاتی سخنانش نه تنها به تکرار نینجامیده، بلکه منجر به خلق تصاویر جدید و ممتاز شده و این همان ویژگی است که سعدی را از دیگران متمایز کرده است.}, keywords_fa = {بینامتنی ذاتی,سعدی,شعر عربی,شعر فارسی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_9576.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_9576_748cef54552c234e5a1905dd512b6a70.pdf} }