@article { author = {Mojavvezi, Mohammad and Nouri, Afsaneh}, title = {A Morphological Inquiry into Ibn-e-Hessam Khosfi Birjandi’s Khavarannameh Based on Propp’s Theory}, journal = {Literary Text Research}, volume = {21}, number = {72}, pages = {143-182}, year = {2017}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2017.7632}, abstract = {Morphology analyzes the effect of content on the structure of literary works as well as the impact of their structure on content. As the structure of each literary work is closely related to its content, each particular concept is embodied in a specific format. The present study, drawing on a descriptive-analytic method, was an attempt to explain the narrative and to analyze the morphology of Ibn-e- Hesam Khosfi Birjandi’s Khavarannameh  (d. 875 AH). Khavarannameh is an epic religious work including fantasy stories such as the travels and warfare of Imam Ali (AS) from the perspective of the characters, heroes, dutifulness, time, location, motivation and movement. The work stands out because of its structure and form of the themed stories. The present study was an attempt to analyze the structure of Ibn-e- Hesam Khosfi Birjandi’s Khavarannameh in light of Propp’s theory. The work included some religious practices which did not exist in Propp’s classification. The results suggest that in spite of its religious nature, the religious-epic Masnavi of Khavarannameh has its own unique functions as a fairy tale. It also has some other functions that are specific to religious epics, such as invitation to faith, acceptance of the invitation, rejection of the acceptance, and so on. Regarding the number of moves, the rising action of the events include 12 one-move adventures, 5 two-move adventures, 7 three-move adventures, and 3 three-four-move adventures which play a significant role in the logic and coherence of the work.}, keywords = {Morphology,Dutifulness (function),Propp,Khavarannameh,Ibn-e-Hesam Khosfi}, title_fa = {ریخت‌شناسی خاوران‌نامة ابن‌حسام خوسفی بیرجندی با تکیّه بر نظریة پراپ}, abstract_fa = {در ریخت‌شناسی (Morphology)، تأثیر محتوا بر ساختار و شکل ظاهری آثار و نیز تأثیر ساختمان اثر بر محتوا و مضمون بررسی می‌شود. ساختار هر اثر ارتباط تنگاتنگی با مضمون آن دارد، به طوری که هر مفهوم خاص در قالبی خاص گنجانده می‌شود. خاوران‌نامه، از حماسه‌های دینی کهن شیعه است که موضوع اصلی آن، داستان‌هایی است از سفرها و حملات حضرت علی(ع) به سرزمین خاوران، با همراهی مالک اشتر و ابوالمحجن و جنگ با قباد، پادشاه خاورزمین و امرای دیگری، مانند تهماسپ‌شاه، جنگ با دیو و اژدها و امثال این وقایع حکایت می‌کند. با توجّه به مطابقت ساختار داستان‌های خاوران‌نامه با تعریف خاصّ پراپ از قصة پریان، نگارندگان در این جستار کوشیده‌اند تا به شیوة توصیفی‌ـ تحلیلی الگویی را که ابن‌حسام در سرایش داستان‌هایش به کار برده‌است، مشخّص سازند. همچنین، شباهت‌ها و تفاوت‌های این الگو را با الگوی قصّه‌های پریان مقایسه و تحلیل نمایند. در مطالعة حاضر، ضمن تطبیق ریخت‌شناسی پراپ با ساختار این قصه، به بررسی خویشکاری‌های دینی‌ـ مذهبی آن توجّه شده‌است که مسلماً در طبقه‌بندی پراپ وجود نداشته‌است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مثنوی حماسی‌ـ مذهبی خاوران‌نامه با وجود مذهبی بودن، بسیاری از کارکردهای خاصِّ قصّه‌های پریان را دارد و علاوه بر این، از کارکردهای دیگر که مختص حماسه‌های مذهبی است، از جمله دعوت به دین، پذیرش دعوت، نپذیرفتن دعوت و... برخوردار است.}, keywords_fa = {ریخت‌شناسی,پراپ,خاوران‌نامه,کارکرد,شخصیّت,ابن‌حسام خوسفی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_7632.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_7632_605202bf2ee1156a0467ce551c3fd083.pdf} }