@article { author = {Varmaghani, Ameneh and Soltani Kohbanani, Hassan and Zabihi, Rahman}, title = {Review of Reflections of Magical Realism in the Tales of Tabrizi Ancient Gatherings "Atīqī Tabrīzī Majālis"}, journal = {Literary Text Research}, volume = {26}, number = {94}, pages = {145-170}, year = {2022}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2021.50111.2959}, abstract = {Although it is the birthplace of Latin American magical realism and the writers of this region have contributed to its globalization with their works of fiction, some thinkers in the field of literature believe that this method is not unique to this region of the world and its roots can be traced back to eastern literature, especially mystical texts. Mystical texts, and specifically Sufi "assemblies", are basically imaginative because the "old man" used to tell stories about mystics during the Majalis, and because most of his audience was the general public, he did his best to make his words believable and effective. In this article, using a descriptive-analytical method, we have mentioned examples of common points of "magical realism style" and the anecdotes of "Tabrizi ancient gatherings". The important points of connection between "assemblies" and writing in the style of magical realism are dignified actions, strange behaviors, strong imagination, breaking the boundaries between reality and surrealism, and disrupting the causal structure}, keywords = {Atiqi Majalis,Mystical Anecdotes,Magical Realism,Keramat,Reality and Trans-reality}, title_fa = {بررسی بازتاب هایی از رئالیسم جادویی در حکایت های «مجالس عتیقی تبریزی»}, abstract_fa = {رئالیسم جادویی به‌عنوان سبکی نوین در داستان‌نویسی، ‌در نیمۀ دوم قرن بیستم پدید آمد. اگرچه زادگاه این سبک آمریکای لاتین است و نویسندگان این منطقه با آثار داستانی خود، ‌عامل جهانی‌شدن آن شده و با نوشته­های تحلیلی و انتقادی خود اصول و مؤلفه­ها و قواعد این سبک را بنا نهاده­اند، ‌اما به گمان برخی اندیشمندان حوزۀ ادبیات، ‌شیوۀ یادشده تنها ویژۀ این منطقه از جهان نیست و اساساً ریشه­های نخست آن را می­توان در ادبیات خاورزمین و به‌ویژه در متون عرفانی جست­وجو کرد. اغلب نویسندگان رئالیسم جادویی از قوۀ تخیّل بسیار قوی و خلاقیت ادبی قابل‌تحسینی برخوردارند. این تخیّل ریشه در افسانه­ها، ‌اسطوره­ها، ‌باورها، ‌حکایات و قصّه­های مردمی و بومی دارد. متون عرفانی و به‌طور مشخص «مجالس» صوفیان، ‌در اساس، ‌قالبی تخیّلی دارند چراکه «پیر» در هنگام مجلس به ذکر حکایت‌هایی از عرفا می­پرداخته و به جهت اینکه اکثر مخاطبانش عامة مردم بوده­اند؛ تمام تلاش خود را می­کرده است که کلامش باورپذیر و مؤثر باشد به همین دلیل مجلس گویی او، ‌سراسر برخاسته از تخیّل بسیار قوی و خلاقیت و تصویرسازی­های اوست. در این جستار با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به ذکر نمونه­هایی از نقاط مشترک «سبک رئالیسم جادویی» و حکایات «مجالس عتیقی تبریزی» پرداخته­ایم. از مهم‌ترین نقطه­های پیوند «مجالس» و نوشتن به سبک رئالیسم جادویی، ‌کنش­های کرامت آمیز؛ رفتارهای عجیب‌وغریب، ‌تخیّل قوی، ‌شکستن مرز واقعیت و فراواقعیت و به‌هم‌ریختگی ساختار علّی و معلولی، ‌است.}, keywords_fa = {مجالس عتیقی,‌حکایتهای عرفانی,‌رئالیسم جادویی,‌کرامات,‌واقعیت و فراواقعیت}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_13256.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_13256_cf698406134aa407161c34cc057244c7.pdf} }