@article { author = {Amiri khorasani, Ahmad and Alinejhad, Halimeh}, title = {The Analysis of Text cohesion elements in Nafthat al-Masdoor Based on Halliday and Hasans Theory}, journal = {Literary Text Research}, volume = {19}, number = {63}, pages = {7-31}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {}, abstract = {This article analyzes and reviews the Nafthat al-Masdoor instructurallinguistics based on texts cohesion theory of Halliday and Hasans (1976). According to this theory, cohesion is a feature of the text. Cohesion is createdwith elements of the text that the elements of coherence are divided into three categories, “grammatical, lexical and connection (or transplant)’’ and play a role in the relationship between sentence and utterances or part of speech. In this article, we have extracted the elements and techniques of cohesion creation from Nafthat al-Masdoor and we have analyzed them by using of different examples. Althoughthe text of Nafthat al-Masdoor coversvarious aspectsof historicalevents, social massive crisis, emotional issues and the bitterexperiences ofthe author's life, after thereview, it turned out,its textisverycoherentandintegratedand some of coherent elements and techniques coherent of the text playan important role incohesion.Also, these elements of cohesion increase the depth of meaning, the effectiveness and attractiveness of text and satisfy the addressee. So, different texts of Poetry and proseare distinct from each other accordingtoLanguageandcontent ofits own and how tousethese elements and theyaregradedandevaluatedin terms ofcohesion.}, keywords = {the Text,Nafthat al-Masdoor,Elements of cohesion,the Theory of Halliday and Hasan,prose.Persian}, title_fa = {بررسی عناصر انسجام متن در نفثةالمصدور بر اساس نظریّة هالیدی و حسن}, abstract_fa = {در مقالة حاضر، با استفاده از نظریّة انسجامِ (Cohesion) متن هالیدی و حسن (1976م.) در زبانشناسی ساختگرا به تحلیل و بررسی کتاب نفثةالمصدور پرداخته شده است. بر اساس این نظریّه، یکی از ویژگی‌های متن، داشتن انسجام است. انسجام با عناصری در متن ایجاد می‌شود که این عناصر انسجام متن، به سه دستة «دستوری، واژگانی و پیوندی» تقسیم می‌شوند و در ارتباط میان جمله‌ها و پاره‌گفتارها نقش دارند. در این گفتار، عناصر و شگردهای ایجاد انسجام، از متن نفثةالمصدور استخراج شد و با شاهد مثال‌های مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. پس از بررسی معلوم شد، با وجود اینکه متن کتاب نفثةالمصدور، ابعاد مختلفی از حوادث تاریخی، بحران‌های عظیم اجتماعی و مسائل عاطفی و تجربیّات تلخ زندگی نویسنده را در بر دارد، متنی بسیار منسجم و یکپارچه است و تعدادی از عناصر و شگردهای منسجم‌کنندة متن، نقش مهم‌تری در ایجاد انسجام دارند. همچنین عناصر انسجام بر عمق معنایی، تأثیرگذاری و جذابیّت متن می‌افزاید و موجب اقناع مخاطب می‌گردد. بدین ترتیب، متون مختلف نظم و نثر با توجّه به زبان و محتوای خاصّ خود و نحوة به‌کارگیری این عناصر، از یکدیگر متمایز می‌گردند و از نظر میزان انسجام، درجه‌بندی و ارزشگذاری می‌شوند.}, keywords_fa = {متن,نفثةالمصدور,عناصر انسجام,نظریّۀ هالیدی و حسن,نثر فارسی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1396.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1396_ecb459bc5c5b302c5925709b0d071107.pdf} } @article { author = {Haj Babaei, Mohammad Reza}, title = {Bayhaqi's History: A Lost Book or an Unfulfilled Wish (A theory about the extent and content of Beyhaghi’s History)}, journal = {Literary Text Research}, volume = {19}, number = {63}, pages = {33-54}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {}, abstract = {Beyhaqi’s History is a precious work in Persian prose and it has been held in high respect in both fields of literature and history. However, the extent and content of this book have always been among the questions asked by critics. The subject matter of Beyhaqi’s History narrates the coming to power of Masoud Ghaznavi and the events ensuing his administration until his death. It seems that Beyhaqi was following the completion of his History until the end of Masoud's reign and he intended to write the history of Masoud's successors. Based on the book itself, the work of Ibn Fondoq, and several other sources, researchers have inferred that the extent of the book could be much more than what is available today. This paper poses some very important questions and tries to answer them using textual evidence from Beyhaqi’s History in order to show that Beyhaqi’s History has not been a book beyond what is available today, and we can only say that Beyhaqi followed a grand plan for writing a history for Sultan Mahmoud, Sultan Masoud and his successors but he failed to do so because of unknown reasons.}, keywords = {Beyhaqi’s History,Persian prose,Historiography,Critical analysis}, title_fa = {تاریخ بیهقی؛ کتابی از میان رفته یا آرزویی شکل نگرفته (نظریّه‌ای دربارة حجم و محتوای تاریخ بیهقی)}, abstract_fa = {تاریخ بیهقی از جمله آثار گرانسنگ نثر فارسی است که با توجّه به موضوع آن، در دو حوزه ادبیّات و تاریخ، مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که در باب این کتاب مطرح است، میزان حجم و محتوای این کتاب است. موضوع تاریخ بیهقی، چنان‌که امروزه در دست ماست، روایتگر چگونگی به قدرت رسیدن مسعود غزنوی و حوادث دوران زمامداری وی تا اندکی پیش از مرگ اوست. ظاهراً بیهقی در پی تکمیل تاریخ خویش تا پایان دوران مسعود و نوشتن تاریخ جانشینان مسعود نیز بوده است. عدّه‌ای از پژوهشگران بر اساس پاره‌ای از مطالب کتاب و نیز سخنان ابن‌فندق و اشارات چندی که در بعضی از کتاب‌ها آمده است، چنین استنباط کرده‌اند که حجم این کتاب، بسی فزون‌تر از آن چیزی است که امروزه در دسترس است. در مقالة حاضر، با طرح پرسش‌ها و فرضیه‌ها و نیز آوردن مطالبی از خود متن تاریخ بیهقی، نشان داده‌ایم که تاریخ بیهقی کتابی فراتر از آنچه امروزه در دسترس همگان است، نبوده‌ است و حدّاکثر چیزی که می‌توان بیان کرد، این است که بیهقی در پی طرحی کلان برای نوشتن تاریخ محمود، مسعود و دیگر جانشینان ایشان بوده که بنا به دلایل نامعلوم از انجام آن بازمانده ‌است.}, keywords_fa = {تاریخ بیهقی,ابوالفضل بیهقی,نثر فارسی,تاریخ‌نویسی,تحلیل انتقادی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1397.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1397_d632dcf60d4aed09fd0f3921f5d9d98d.pdf} } @article { author = {Shakery, Jalil and Bakhshi, Behnaz}, title = {Psychological Analysis of Characters of Three Storeis from Gholam Hosein Sâedi (Beggar, Distitutes, and Garbage can) According to Karen Horney's theory}, journal = {Literary Text Research}, volume = {19}, number = {63}, pages = {55-88}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {}, abstract = {Gholam hosein sâedi is one of prolific or hard-working authors in 1340 decade who tried very muchto wakeup suffocated society of Pahlavi period by addressing to neurotic characters at lower class of society. In this article, it has beenstudiedandanalyzedcharacters in his two short stories and a novel namely “Beggar, Distitutes, and Garbage can’’by using of Karen Horney'stheory.Karen Horney is one of the most important Freudians in the field of social psychology and some of his theories have penetrated in all aspects of the culture of the West and he is so well-known person that almost all are familiar with him and the concepts such as ''alienation’’, ''self-actualization’’ and ''Idealized self-image’’.He entered a new understanding of the importance of culture and the environment into psychoanalysis. Beggars aremajor and minor characters of three mentioned stories and all of them are facing with a kind of neurosis which is derived from the community and their growth environment. In this article, we've tried to determineBeggar's charactersin these threestories according totenneeds in Karen Horney's theory, theirdefense mechanisms and their similarities and differences. Also, we want to find out shortage is most needed among the characters and these characters with the same role show what ways of defense against basic anxiety. What is the effect of environmental conditions common in these three stories on their characters? Why have they chosen such a defensive ways? How farare they from their real self?}, keywords = {Psychological eview of character,Gholam Hosein Sâedi,Karen Horney,Beggar,Distitutes,and Garbage can}, title_fa = {تحلیل روانشناختی شخصیّت‌های سه داستان گدا، خاکسترنشین‌ها و آشغالدونی غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریّه کارن هورنای}, abstract_fa = {غلامحسین ساعدی یکی از نویسندگان پرکار دهة چهل است که با پرداختن به شخصیّت‌های روان‌رنجور طبقة پایین جامعه، تلاش بی‌پایانی برای بیدار نمودن جامعة خفقان‌زدة دورة پهلوی کرد. در این مقاله، شخصیّت‌های دو داستان کوتاه و یک داستان بلند او به نام‌های «گدا»، «خاکسترنشین‌ها» و «آشغال‌دونی» با بهره‌گیری از نظریّة کارن هورنای مورد بررسیو واکاوی قرار گرفته است. کارن هورنای یکی از مهم‌ترین پیروان فروید در حوزة روانکاوی اجتماعی است و برخی از نظریّه‌هایش در همة ابعاد فرهنگ غرب رسوخ کرده است و چنان چهرة شناخته‌‌ای است که کمتر کسی است که با مفاهیمی چون ازخودبیگانگی، خودشکوفایی و خودانگارة آرمانی آشنا نباشد. وی فهم جدیدی از اهمیّت فرهنگ و محیط را وارد روانکاوی کرد. شخصیّت‌های اصلی و فرعی سه داستان مذکور را گداها تشکیل می‌دهند که با نوعی از روان‌رنجوری که منبعث از جامعه و محیط رشد آنان است، روبه‌رو هستند. در این مقاله، سعی شده شخصیّت‌های گدا در این سه داستان را بر اساس نیازهای دهگانة کارن هورنای و مکانیسم‌های دفاعی آنان بررسی و نیز وجوه شباهت و تفاوت آنان را معیّن کنیم و دریابیم که در میان این شخصیّت‌ها بیشتر کمبود چه نیازی مشاهده می‌شود؟ این شخصیّت‌ها با نقش‌های یکسان، چه راه‌های تدافعی را در برابر اضطراب اساسی از خود بروز می‌دهند؟ شرایط محیطی مشترک در این سه داستان چه تأثیری در شخصیّت‌های آنان دارد؟ چرا چنین راه‌های تدافعی را انتخاب کرده‌اند؟ چقدر از خود واقعی خود فاصله گرفته‌اند؟}, keywords_fa = {نقد روانشناختی شخصیّت,غلامحسین ساعدی,کارن هورنای,گدا,خاکسترنشین‌ها,آشغال‌دونی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1398.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1398_73b1cf1fa1f894adfacbfad94dfeefc8.pdf} } @article { author = {Heidary, Morteza}, title = {The Usage of Inferential Statistics in Stylistics (Case Study: the Literal Similes in Sixth Century)}, journal = {Literary Text Research}, volume = {19}, number = {63}, pages = {89-121}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {}, abstract = {  The stylistics deals with studying frequencies and repetitions. Therefore, the employing of statistical analyses in stylistic evaluations is very useful. Since descriptive statistics do not always explain stylistic fluctuations, using of inferential statistics methods in evaluating stylistic, have very high scientific accuracy in assessing of stylistics phenomena.Stylometry is coined for stylistic researches related to the computer. In this article,itis evaluated the relationship between compression angle of simile constructionin thesixthcenturypoetry and frequency of construction of literal similes in the poets’ divan of this century and in passing of the time. Thus, wediscussstatistical inferenceanalysisby using thePearson correlation coefficient in SPSS computerized software. Direct and positive relationship between variables is confirmed according to quantitative resultsderived from thespss softwarewhich indicates the correlation coefficient and significance level of the relationship betweenvariables (the compression of simile angle and frequency of literal similes) and comparingthenumberswithdefinedparametersforcorrelation coefficientanda significantlevel.In stylisticlanguage, beingmore compact of simile angle in the poetry of the sixth century means increasing of the frequency in the literal similes with a more closed constructionand this stylistic event has followed the dominant norms on periodic style.}, keywords = {Stylistic,Inferential Statistics,simile,Literal Similes,Poets of Six Century}, title_fa = {کاربرد آمار استنباطی در سبک‌شناسی (مطالعة موردی تشبیهات حروفی قرن ششم)}, abstract_fa = {سبک‌شناسی با مطالعة بسامدها سر و کار دارد. از همین رو، به کارگیری تحلیل‌های آماری در ارزیابی‌های سبک‌شناسانه بسیار سودمند است. از آنجا که آمارهای توصیفی همیشه نمی‌توانند نوسان‌های سبکی را توضیح دهند، استفاده از روش‌های آمار استنباطی، دقّت علمی بالایی در ارزیابی پدیدارهای سبکی خواهد داشت. «سبک‌سنجی» اصطلاحی است که برای پژوهش‌های سبک‌شناسانة مرتبط با رایانه وضع شده است. در مقالة حاضر، رابطة میان فشردگی زاویة ساختمان تشبیه در شعر قرن ششم با بسامد انواع تشبیهات حروفی از لحاظ ساختمان در دیوان شاعران این قرن با توجّه به گذار زمان، ارزیابی می‌گردد. از همین رو، با استفاده از ضریب همبستگی پِیِرسون در نرم‌افزار رایانه‌ای spss به تحلیل استنباطی آمارها می‌پردازد. با توجّه به نتایج کمّی برآمده از نرم‌افزار spss که گویای ضریب همبستگی و سطح معناداری رابطة میان متغیّرها (فشردگی زاویة تشبیه و بسامد تشبیهات حروفی) است و مقایسة این اعداد با شاخص‌های تعریف شده برای ضریب همبستگی و سطح معناداری، رابطة مثبت و مستقیم میان متغیّرها تأیید می‌شود. به زبان سبک‌شناسی، فشرده‌تر شدن زاویة تشبیه در شعر قرن ششم به معنای افزایش بسامد تشبیهات حروفی دارای ساختمان بسته‌تر است و این رخداد سبکی از هنجارهای مسلّط بر سبک دوره پیروی کرده است.}, keywords_fa = {سبک‌شناسی,آمار استنباطی,تشبیه,تشبیهات حروفی,شاعران قرن ششم}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1399.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1399_3661dfab39e3d507c2ebc964a7c709a8.pdf} } @article { author = {Majid, Saleh Bek and Bayatfar, Fatemeh}, title = {Comparative analysis of “Dolls retail“by Sadeq Chubak and “A Corpse on the Pavement’’ by Saadallah Wannous}, journal = {Literary Text Research}, volume = {19}, number = {63}, pages = {123-146}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {}, abstract = {Among Sadegh Chubak's works (Iranian writer) and Saadollah Vannous' works (Syrian play writer), there are many similarities between “dolls retail’’ and “A Corpse on the Pavement’’. In this article, at first the subject and theme of two mentioned works is clearly defined and then structural elementsof these two works are analyzed comparativelyaccordingtoAmerican school. For this purpose, we studied the narrative structure of two mentioned works based on theories of great narratologists such as “William Lebow’’, “Greimas’’ and “Gérard Genette’’ in four sections of character, plot, and time and place perspective. Also, during thereflection onformal and semantic cohesion factors of these two works, we have reviewed and analysed differencesandsimilaritiesbetween them in terms of subject, space, time, place, plot and etc. Finally, besides conclusion, we have talked about the causes of being these two effects among naturalistic worksasthe dominant discourseoncommunities.}, keywords = {Sadegh Chubak,Dolls retail,Saadallah Wannous,A Corpse on the Pavement,Naturalism,Comparative Literature,American school,Narratology}, title_fa = {تحلیل تطبیقی «عروسک‌فروشی» صادق چوبک 1 و «جثّة علی الرّصیف» سعدالله ونوس2}, abstract_fa = {از میان آثار صادق چوبک (نویسندة ایرانی) و سعدالله ونوس (نمایشنامه‌نویس سوری) دو اثر «عروسک‌فروشی» و «جثّة علی الرّصیف» شباهت فراوانی با هم دارند. در این مقاله سعی شده است ابتدا موضوع و درونمایة دو اثر به وضوح بیان شود و آنگاه با توجّه به مکتب آمریکایی، عناصر ساختاری این دو اثر به صورت تطبیقی مورد تحلیل قرار گیرد. به همین منظور، ساختار روایی دو اثر بر اساس نظریّه‌های روایت‌شناسان بزرگی چون ویلیام لباو، گرماس و ژرار ژنت در چهار بخشِ شخصیّت، پیرنگ، دیدگاه زمانی و دیدگاه مکانی مورد بررسی قرار گرفته است و در خلال تأمّل در عوامل انسجام صوری و معنایی این دو اثر، به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها از نظر موضوع، فضاپردازی، زمان و مکان، طرح و غیره نیز پرداخته شده است. در پایان، علاوه بر نتیجه‌گیری، از علل قرار گرفتن این دو اثر در زمرة آثار ناتورالیستی، به مثابة گفتمان حاکم بر آن جوامع نیز سخن به میان آمده است.}, keywords_fa = {صادق چوبک,عروسک‌فروشی,سعدالله ونوس,جثّة عَلَی الرّصیف,ناتورالیسم,ادبیّات تطبیقی,مکتب آمریکایی,روایت‌شناسی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1400.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1400_51958b025f846f4d35c80a0c5649be00.pdf} } @article { author = {Salimi Kouchi, Ebrahim and Rezaeian, Mohsen}, title = {Intertextuality and the Contemporization of Epic in “The Night of Sohrãb's Killing’’ by Bijan Najdi}, journal = {Literary Text Research}, volume = {19}, number = {63}, pages = {147-160}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {}, abstract = {Julia Kristevaintroduced theterm “intertextuality’’ based onthe votes ofBakhtin,forthe first time.In her opinion, the intertextual relations extricate literary text from a limited and rigid semantic system. From then on, sheandotherpoststructuralists such as Roland Barthes developed many of the concepts and principles related to the concept of dialogism and intertextuality. Finally, the second generation theorists of intertextuality such as Laurent Jenny and MichaelRiffaterrehave tried to to apply the theory of intertextuality in literary texts seriously. According toviews of Laurent Jenny, intertextuality that remains in the surface layers of text is unimportant to some extent andagainst it there isanother kind ofintertextualitywhichpenetrates in thestructuraldepth and context.In addition, Mikhail Bakhtin comparesfiction with epic atdefensing of it as a distinct literary genre. According to him,Epic is reflection of the reality in the absolute past which is incapable of any evolution and transformation.Butthe novel puts the reality that is not done in front ofthe reader eyes, based on Principleor philosophy of becoming.In this article, we have choosen the short story of “The Night of Sohrãb's Killing’’ by Bijan Najdi fromthe set of“panthers thatthey have runed with me’’ for consolidated application of the two theories andweseek toanswer these questions: 1- Is the story Najdi able to reconstruct the epic past using intertextual relations in a contemporary text? 2- Whether this story can be regarded as a serious critique of the monologue in literature?}, keywords = {Bijan Najdi,Mikhail Bakhtin,Laurent Jenny,Conversation,Intertextuality Contemporization,Epic,other}, title_fa = {بینامتنیّت و معاصرسازی حماسه در «شب سهراب‌کشان» بیژن نجدی}, abstract_fa = {. بر اساس نظریّات لوران ژنی، بینامتنیّتیکه در سطح لایه‌های سطحی متن باقی می‌ماند، چندان قابل اعتنا نیست و برخلاف آن، نوعی دیگر از بینامتنیّت وجود دارد که به ژرفنای ساختاری و مضمونی متن نفوذ می‌کند. علاوه بر این، میخائیل باختین در مقام دفاع از ادبیّات داستانی، به عنوان یک نوع ادبی فاخر، این نوع ادبی را با حماسه مقایسه می‌کند. به عقیدة او، حماسه بازتاب واقعیّتی مربوط به گذشته مطلق بوده که فارغ از هر گونه تطوّر و تحوّل است، امّا رمان بر مبنای اصل صیرورت، واقعیّتی به انجام نرسیده را پیش روی نخستین بار ژولیا کریستوا با تکیه بر آرای باختین اصطلاح «بینامتنیّت» را مطرح کرد. او مناسبات بینامتنی را موجب رهایی متن ادبی از یک نظام معنایی محدود و متصلّب دانست. از آن پس، او و دیگر پساساختارگرایان نظیر رولان بارت، بسیاری از مفاهیم و مبانی مرتبط با مفهوم گفتگومندی و بینامتنیّت را بسط دادند. سرانجام، نسل دوم نظریّه‌پردازان بینامتنیّت نظیر لوران ژنی و میکائیل ریفاتر، به شکل جدّی به کاربستِ نظریّه بینامتنیّت به متون ادبی پرداختندخواننده قرار می‌دهد. در نوشتار حاضر، داستان کوتاه «شب سهراب‌کشان» از مجموعة «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند»، نوشتة بیژن نجدی را برای کاربست تلفیقی این دو نظریّه برگزیده‌ایم و در پی پاسخگویی به این پرسش‌ها هستیم که آیا داستان نجدی توانسته با استفاده از مناسبات بینامتنی به بازسازی گذشتة حماسی در متنی از زمان معاصر بپردازد؟ نیز آیا این داستان را می‌توان به مثابة انتقادی جدّی از فضای تک‌صدایی در ادبیّات به شمار آورد؟}, keywords_fa = {نجدی,باختین,ژنی,مکالمه,بینامتنیّت,معاصرسازی,حماسه,دیگری}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1418.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1418_5c3ea1b4c878d35fb7e015277aae337a.pdf} } @article { author = {Mirzababazadeh Fomeshi, Behnam and Khojastehpour, Adineh}, title = {Different Readings of Classical Persian Texts According to New Historicism}, journal = {Literary Text Research}, volume = {19}, number = {63}, pages = {161-180}, year = {2015}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {}, abstract = {Instudy of done research about classical Persian literature, this difficult is seen that a significant number of studies or researches lacks any innovation and merely repeats the previous studies.Weshouldseekthe root of thisproblemnotinclassical Persianliterature, but in repetition of old approaches to these texts.To solvthisproblemm, it can be usedfrom newerapproaches toliterary criticismsuch as “new historicism’’.Since thenewhistoricism destroys on the one hand,Literaryandnon-literaryborder, andon the other hand,the border betweenhistoryandliterature,The benefit ofthis approach instudiesof classical Persianliterature would lead to different readings ofliterary works and Different readings ofhistoriographicalworks such as BeyhaghiHistory as well asscientificandnon-literaryworks.Otheradvantages ofusing thisnew approach arewide range of research in classicalPersianliterature and their reading's diversity.}, keywords = {new historicism,history,Power,Discourse,historical texts,Classical Persian texts}, title_fa = {خوانش متفاوت متون کلاسیک فارسی در پرتو تاریخ‌گرایی نو}, abstract_fa = {در مطالعه و بررسی پژوهش‌های انجام شده در زمینة متون کلاسیک فارسی این مشکل به چشم می‌خورد که تعداد قابل توجّهی از پژوهش‌های انجام شده، فاقد نوآوری هستند و صرفاً به تکرار پژوهش‌های پیشین بسنده کرده‌اند. ریشة این مشکل را نه در متون کلاسیک فارسی، بلکه در کاربست تکراری رویکردهای قدیمی بر این متون باید جست. برای رفع این مشکل می‌توان از رویکردهای تازه‌تر نقد ادبی مانند «تاریخـگرایی نو»استفاده کرد. از آنجا که تاریخ‌گرایی نو از یک سو، مرز میان متون ادبی و غیرادبی و از سوی دیگر، مرز میان تاریخ و ادبیّات را از بین می‌برد، بهره‌مندی از این رویکرد در پژوهش‌های متون کلاسیک فارسی نه تنها به خوانش متفاوت آثار ادبی، بلکه به خوانش متفاوت آثار تاریخ‌نگارانه مانند تاریخ بیهقی و نیز آثار علمی و غیرادبی خواهد انجامید. از دیگر مزایای استفاده از این رویکرد تازه می‌توان به گسترش دامنة پژوهشی متون کلاسیک فارسی و تنوّع خوانش‌ها اشاره کرد.}, keywords_fa = {تاریخ‌گرایی نو,تاریخ,قدرت,گفتمان,متون تاریخی,متون کلاسیک فارسی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1428.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_1428_7f6b20df7943f8beb1c6a662642b0afc.pdf} }