@article { author = {Kazemi, Marzieh and Mirbagheri Fard, Sayed Ali Asghar and Khoshhal Dastjerdi, Tahereh}, title = {An Investigation and Analysis of the Course of Human beings' Perfection in Mowlavi’s Works}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {7-30}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2020.42756.2702}, abstract = {According to Mowlavi, the Highest and Most Perfect Human Beings are the Prophets and Saints for Whom we have Chosen the Title of "Perfect Human Beings" in this Article. Perfected Human Being, Through his/her Honor and Perfection of Existence, has Authority over other Human Beings and even over other Creatures. Of Course, Perfect Human Beings are not all in the Same Rank and Degree, and Some are Virtuous over others Rumi and the Mystics before him Believed in the Difference between the Status and Rank of Perfect Human Beings and Therefore Addressed the Following two Main Issues in Their Works: First, Among Perfect Human Beings, The Status of Prophets Takes Precedence over the Status of Saints, or Vice Versa. Second, The Issue of The Classes of the Elders, Which is a Collection of the Mystics of the First Traditions’ Views Focused on the two Main Patterns: The So-Called Herami Hojviri Pattern and Hakim Tirmidhi Pattern, can be Researched. in this Article, in this Article, First, the Course of Perfect Human Beings In The Form Of These Two Basic Issues Will Be Analyzed and Studied in the Opinions and Views of the Mystics of the First Tradition, and then Rumi's Specific Views in this Field Will be Explained.                                                                                                                       }, keywords = {Mowlavi,Perfected Human Being,prophets,Saints}, title_fa = {بررسی و تحلیل سیر مراتب انسان‌های کمال‌یافته در آثار مولانا}, abstract_fa = {بنابر دیدگاه مولانا برترین و کامل‍ترین انسان‍ها، انبیاء و اولیای الهی هستند که ما در این مقاله عنوان «انسان‌های کمال‌یافته» را برای ایشان برگزیده‍ایم. انسان کمال‌یافته، به‌واسطه شرافت و کمال وجودی‍اش، بر سایر انسان‍ها و حتی بر دیگر مخلوقات، ولایت و تصرّف دارد. البته انسان‍های کمال‌یافته نیز همه در یک رتبه و درجه نیستند و برخی بر برخی دیگر فضیلت دارند. مولانا و عرفای پیش از او قائل به تفاوت و تفاضل مقام و مرتبه انسان‍های کمال‌یافته بوده‍اند و ازاین‌رو به طرح دو مبحث اساسی ذیل این موضوع، در آثار خویش پرداخته‍اند؛ اول این‌که در میان انسان‍های کمال‌یافته مقام انبیاء بر مقام اولیاء مقدم است یا بالعکس؛ و دوم، مبحث طبقات و مراتب اولیاء که مجموعه دیدگاه‌های عرفای سنّت اول، در این موضوع بر محور دو الگوی اصلی، موسوم به الگوی هرمی هجویری و الگوی حکیم ترمذی قابل تحقیق و پژوهش است. در این مقاله، ابتدا سیر مراتب انسان‍های کمال‌یافته در قالب این دو مبحث اساسی، در آراء و دیدگاه‌های عرفای سنّت، اول تحلیل و بررسی خواهد شد و سپس دیدگاه‌های خاص مولانا در این حوزه تبیین می‍گردد.}, keywords_fa = {مولوی,انسان کمال‌یافته,انبیا,اولیاء}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10569.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10569_8f16f6bdf2ee80661492b33db66aefe3.pdf} } @article { author = {Pourshahram, Susan and Hosseini, Maryam}, title = {An Investigation of Western Cultures’ Presence in the Language and Expression of some Contemporary Iranian Novelists (Case Study: Six Novels of the 80s)}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {31-57}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2020.44167.2738}, abstract = {This Article Examines the Use of Vocabulary, Phrases, and Sentences in Selected Stories of the 80s to Explain the Presence of Western Culture and the Place of Self-Culture in Fictional Texts. In Fact, The Diminishing Presence of 'Self' Culture and the Increasing Presence of 'other' Culture Occur Within a Society whose Individuals become so Disoriented in their Cultural Space and Value Functions that they are Easily Detached from their Religious Foundations and Receptive to other Cultural Current Affairs. The High Frequency of the Use of Western Words and Expressions in the Narratives of this Decade Indicates a Lack of Attention to Persian Language, as Well as The Iranian Culture and Identity in Fictional Characters in these Stories. The Semiotics of The Six Best-Selling Stories of the Decade Have Shown that Western Culture and the Use of its Words and Expressions in Contemporary Fiction are Valued, and That the Characters in these Stories Believe that by Aligning with Western Culture they can have a Superior Social Status. This Behavior Leads to the Abandonment of one's Own Culture and the Deprivation of Individuals’ Identity in a Society and Westernization. This Research has Been Done Based on the Perspective of Cultural Study of the Text and Aims to Show the Necessity of Preserving Persian Languages and the Authenticity of Iranian Identity.}, keywords = {Iranian Story,Cultural Identity,Image of the West,Westernization of Language,Eighties}, title_fa = {میزان حضور فرهنگ غربی در زبان و بیان برخی از داستان‌نویسان امروز ایران (مطالعه موردی: شش رمان دهه 80)}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی منتخب داستان‌های دهه هشتاد از منظر کاربرد واژگان، عبارات و جملات آن‌ها می‌پردازد تا میزان حضور فرهنگ غرب و جایگاه فرهنگ خودی را در متون داستانی تبیین کند. درواقع، کمرنگ‌شدن حضور فرهنگ «خود» ی و بالارفتن میزان حضور فرهنگ «دیگری» در میان جامعه‌ای رخ می‌دهد که افراد آن در فضای فرهنگی و کارکردهای ارزشی خود چنان بی‌هویت می‌شوند که به‌راحتی از بنیان‌های اعتقادی خود جدا و پذیرای جریان‌های فرهنگی دیگری می‌شوند. بسامد بالای استفاده از واژه‌ها و اصطلاحات غربی در روایت‌های این دهه نشانگر کم‌توجهی به زبان فارسی؛ نیز فرهنگ و هویت ایرانی نزد شخصیت‌های داستانی این متون است. نشانه‌شناسی شش داستان برجسته و پرفروش این دهه نشان داد که فرهنگ غربی و کاربرد واژه‌ها و اصطلاحات آن در ادبیات داستانی معاصر نوعی ارزش به شمار می‌آید و شخصیت‌های این داستان‌ها بر این باورند که با همسوشدن با فرهنگ غربی می‌توانند برای خود جایگاه اجتماعی برتری فراهم کنند. این رفتار به‌مرورزمان موجب کنار رفتن فرهنگ خودی و تهی‌شدن هویتی افراد یک جامعه می‌شود. این پژوهش از منظر مطالعه فرهنگی بر روی متن صورت گرفته و هدف آن ضروری نشان دادن مسئله حفظ زبان فارسی و اصالت هویت ایرانی است.}, keywords_fa = {داستان ایرانی,هویت فرهنگی,تصویر غرب,غرب‌زدگی زبان,دهه هشتاد}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10714.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10714_1265a52a6ba1d805ea00ea178f5fd67a.pdf} } @article { author = {Sparham, Davood and Vaez, Batool and Parvar, Sara}, title = {An Analysis of some Contemporary Persian Novels’ Titles based on David Lodge’s Theory}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {59-86}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2020.50517.2973}, abstract = {The Metaphoric and Metonymic Poles is one of the Famous Contemporary Linguistic Theories Attributed to Romagna Jacobsen, one of the Famous Theorists in this Field, who Believes that every Discourse Driven from one of the two Metaphoric or Metonymic Poles. He Holds that the Metonymic Pole of Language is Used in Prose while the Metaphoric Pole is a Feature of Poetry.  David Lodge, the Contemporary Literary Critic and Novelist, has Analyzed Roman Jakobson’s Theory, Expanding it. Interpreting Jakobson’s Theory, he Maintains that in Prose, in Addition to Contiguity Relations and the Metonymic Pole of Language, the Metaphoric Pole Also Exists. Lodge Sees the Modernist Fiction as a Blend of Similarity and Contiguity Relations, or Metaphoric and Metonymic Poles. In his View, Although the Metaphorical Pole is not Explicitly Manifested in Modern Novels, their Authors Draw on Techniques Through Which Prose -which is Essentially a Metonymic form- Takes a Metaphorical form and as a Result, the New Novels have Metaphorical Titles. Our Main Question in This Research is: in Contemporary Persian Novels, How are the Titles of the Story and the Text, Based on David Lodge's Linguistic Theory, Influenced by each other Linguistically and Semantically, and how did the Narrative Style Play a Role in the Formation of the Title? the Present Research has Applied David Lodge’s Theory to Six Prominent Persian Novels, Namely “Symphony of the Dead”, “the Blind Owl”, “the Last Game of the Lady”, “Nocturnal Harmony of Lumbers’ Orchestra”, and “the School Principal”. This Research Shows that this Theory can be Applied to Analysis of Novel Titles Based on the Metaphoric and Metonymic Poles. Therefore, Novels with Modernist Features that are Shaped According to the Metaphoric Pole of Language have Metaphoric Titles, and Novels in which Elements are Created Metonymically have Metonymic Titles. }, keywords = {David Lodge,Modern Novel,Roman Jakobson,Persian Novels,Metaphoric and Metonymic Poles of Language,Novel Title}, title_fa = {تحلیل عنوان در چند رمان فارسی معاصر بر اساس نظریه‌ی دیوید لاج}, abstract_fa = {قطب‍های استعاری و مجازی، یکی از نظریه‍های زبانی مشهور معاصر منسوب به رومن‍یاکوبسن از نظریه‌پردازان معروف در این زمینه است که معتقد است برای تکمیل هرکلام، یکی از قطبهای استعاری یا مجازی زبان فعال می‌شود. از نظر وی، قطب مجازی زبان در نثر استفاده می‌شود و قطب استعاری در شعر. دیویدلاج ضمن تفسیر نظریه‌ی یاکوبسن بیان‍می‌دارد که در نثر، علاوه بر روابط مجاورت و قطب مجازی زبان، قطب استعاری نیز وجود دارد. لاج ادبیات داستانی نوگرا را تلفیقی از روابط مجاورت و مشابهت یا همان قطب استعاری و مجازی زبان می‍داند. از نظر او اگرچه قطب استعاری در رمان‍های نوگرا به شکلی آشکار وارد نشده است، اما نویسندگان آن‍ها شگردهایی را به‍کار می‌برند که نثری که در اصل مجازی است، شکلی استعاری به خود بگیرد و در نتیجه رمان‍های نو، عناوینی استعاری داشته باشند. پرسش اصلی ما در این پژوهش این است که در رمان‍های معاصر فارسی، عنوان داستان و متن، بر اساس نظریه زبان‍شناختی دیوید لاج، چگونه از نظر زبان‍شناختی و معنایی از یکدیگر تأثیر پذیرفته‍اند و سبک داستانی، چگونه در شکل‍گیری عنوان نقش داشته است؟ در این پژوهش، شش رمان شاخص و برگزیده‍ی فارسی از جمله «سمفونی مردگان، بوف کور، بازی آخر بانو، همنوایی شبانه‍ی ارکستر چوب‍ها و مدیر مدرسه» را بر اساس دیدگاه دیوید لاج با روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی کرده و نشان داده‌ایم که عنوان در این رمان‍ها از نظر معنایی و زبان‍شناختی تحت تأثیر ساختار معنایی و سبکی متن است؛ بدین‍گونه که در تمام این رمان‍ها به جز «مدیر مدرسه»، عنوان متأثر از فضای معنایی و سبکی اثر، جنبه استعاری دارد و در رمان «مدیر مدرسه» که سبکی رئالیستی دارد، عنوان نیز بر اساس قطب مجاز شکل گرفته است. اگرچه در همه این رمان‍ها قطب مجاز و استعاره با هم عمل کرده و جنبه مجازی زبان، در برخی موارد همان کارکرد استعاره را داشته است.}, keywords_fa = {دیویدلاج,رمان مدرن,رومن یاکوبسن,رمانهای فارسی,قطبهای استعاری و مجازی زبان,عنوان رمان}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_11860.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_11860_9b6360e749c546082a355e8b2d53e53b.pdf} } @article { author = {Dibaj, Mozhgan and Bagheri, Bahador and Parsanasab, Mohammad and Norian, Mahdi}, title = {Analysis of the Descriptive Lingual Level of Travel Diaries of Hajj Sayyah based on Fairclough’s (Critical Discourse Analysis) Pattern}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {87-111}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2020.38677.2535}, abstract = {The Rhree-Dimensional Model of Critical Discourse Analysis Allows the Analyst to Examine the Reflection of Ideology and the Domination of the Power System by Intertextual Description of the Linguistic Signs and their Social Interpretation and Explanation. The Purpose of this Study is to Investigate the Ideology and Domination of the Power System in Different Intertextual and Extra-Textual Layers of Hajj Sayyah Memoirs. Research Findings Show that the Level of Description, Method and Frequency of vocabulary use, indicators, action verbs, positive and definite verbs, simple Sentences, and the Naming Process, at Three Levels of Vocabulary, Syntax, and text have a prominent relationship with the power system. In the section of Relational Values, the Use of Quotations, the Dominance of the Declarative Aspect, the Use of Pronouns Commensurate with the Social Dignity of the Reference, and the Organizational Aspects of the Dialogue are among the Factors Representing the Relationships between Actors and commensurate with their position of power and the relationship between Power and Ideology. At Expressive Values’ Level, the Non-Metaphorical Nature of Language and the Use of Few Examples of it, Show the Author's explicit and reckless confrontation with the system of power. At the text Level, Two Different Constructions are Used in this Work. The Conclusion is that in the Reviewed work, the System of Power and Position of the Writer Regarded to it, has a Prominent Effect on the Use of Linguistic Signs at Different Lexical and Syntactic Levels.}, keywords = {Critical Discourse Analysis,Norman Fairclough,Haj Sayyah Memoirs,Description}, title_fa = {نشانه های زبانی در خاطرات حاج سیاح بر اساس الگوی فر‎کلاف}, abstract_fa = {الگوی سه‍بُعدی تحلیل انتقادی گفتمان، این امکان را فراهم می‍آورد که تحلیلگر با توصیف درون‍متنی نشانه‍های زبانی و تفسیر و تبیین اجتماعی آن‌ها بازتاب ایدئولوژی و سلطه نظام قدرت را بررسی کند. هدف از این پژوهش، بررسی ایدئولوژی و سلطه نظام قدرت در لایه‍های مختلف درون‍متنی و برون‍متنی خاطرات حاج سیاح است. یافته‍ها نشان می‍دهد در سطح توصیف، شیوه و بسامد کاربرد واژگان، شاخص‎ها، افعال کنشی، افعال مثبت و معلوم، جملات ساده و فرایند اسم‏سازی، در سه سطح واژگانی، نحوی و متن، ارتباطی برجسته با نظام قدرت دارد. در بخش ارزش‏های رابطه‎ای نیز کاربرد نقل‎قول‎ها، غلبه وجه خبری، کاربرد ضمیر متناسب با شأن اجتماعی مرجع و جنبه‏های سازمانی گفتگو از عوامل بازنماینده روابط کنشگران، متناسب با جایگاه قدرت ایشان است و رابطه قدرت و ایدئولوژی و زبان را نشان می‍دهد در سطح ارزش‎های بیانی نیز استعاری نبودن زبان و کاربرد نمونه‍های اندکی از آن، مواجهه صریح و بی‍پروای نویسنده با نظام قدرت را نشان می‍دهد. در سطح متن نیز، دو ساخت متفاوت در این اثر به‌کاررفته است. نتیجه آنکه در اثر موردبررسی، نظام قدرت و جایگاه نویسنده نسبت به آن، تأثیری برجسته در استفاده از نشانه‍های زبانی در سطوح مختلف واژگانی و نحوی دارد.}, keywords_fa = {تحلیل انتقادی گفتمان,نورمن فرکلاف,خاطرات حاج سیاح,توصیف}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_11285.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_11285_4f39f3be4f4475f450affcc59fbb0fed.pdf} } @article { author = {Hassanzadeh Niri, Mohammad Hassan and Kheirandish, Golsa}, title = {Intertextuality in Attar’s Masnavi with Sanāʾī’s Hadīqat al-Haqīqah}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {113-134}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2021.52058.3037}, abstract = {Intertextuality theory is one of the New Approaches to Reading and Criticizing Texts. This Theory First was Taken from Ferdinand Saussure's Semiotics and Examines the Relationships between Texts, in every Text there are References to Earlier Works. In other Words, New Texts are Born from Pre-existing Texts. Gérard Genette has Consummated the Theory of Intertextuality and he Divides Intertextuality into three Categories, which can be Examined in the form of: Explicit and Announced Presence, Hidden, not Explicit or Implicit Presence of one Text in another. In this article, the Anecdotes of Attar’s Masnavi are first Classified According to this Theory, Then the Pre-existing Text of the Anecdotes is Found in the Sanāʾī’s Hadīqat al-Haqīqah, After that, the Intertextual Reading of Anecdotes is Presented based on the theory of Genetics Intertextuality in these three Areas, Along with Examples, Practical Analysis of Similarities and Differences in Terms of volume, characters, goals of the two authors and rhetorical points between the Anecdotes. According to this Study, eleven Intertextual Attar’s Couplet Relate to Sanāʾī’s Hadīqat al-Haqīqah. In these three Modules, there is one case of Explicit Intertextuality which is "Eqtebās". There were also Eight cases of Intentional-hidden Intertextuality and two case of Implicit Intentionality.}, keywords = {Intertextuality,Intertextual Reading,Attar’s Masnavi,Sanāʾī,Eqtebās}, title_fa = {بینامتنیت در مثنوی‌های عطار نیشابوری با حدیقۀ سنایی}, abstract_fa = {نظریۀ بینامتنیت یکی از رویکردهای نوین در خوانش و نقد متون است. این نظریه ابتدا از نشانه‌شناسی فردیناند سوسور مایه گرفت و بـه بررسـی روابـط موجود در بین متون می‌پردازد. چراکه در هر متنی اشاراتی به آثار پیش از آن وجود دارد؛ به‌بیان‌دیگر، متون جدید زاییدة متن‌های پیش از خود هستند. ژارژ ژنت نظریۀ بینامتنیت را به کمال خود رسانده است. ژنت، بینامتنیت را به سه دسته تقسیم می‍کند که در قالب حضور صریح و اعلام‍شده، پنهان و غیرصریح یا ضمنی یک متن در متن دیگر، قابل‌بررسی است. در این مقاله ابتدا حکایات مثنوی‌های عطار بر اساس این نظریه دسته‌بندی‌شده؛ سپس متن پیشین حکایات در حدیقۀ سنایی یافت شده و پس‌ازآن خوانش بینامتنی حکایات بر اساس نظریۀ بینامتنیت ژنت در این سه حوزه، همراه با نمونه، تحلیل کاربردی و بیان تشابهات و تفاوت‌ها ازنظر حجم مطالب، شخصیت‌ها، اهداف دو نویسنده و نکات بلاغی مطرح‌شده میان حکایات ارائه شده است. بر اساس این بررسی یازده مورد در مثنوی‌های عطار پیوند بینامتنی با حدیقۀ سنایی دارند. در این سه حوزۀ یادشده، یک مورد حکایت از نوع بینامتنیت صریح- آشکار است که از نوع «اقتباس» است. همچنین هشت مورد بینامتنیت تعمدی-پنهان و دو مورد بینامتنیت ضمنی یافت شده است.}, keywords_fa = {بینامتنیت,خوانش بینامتنی,مثنوی‌های عطار,سنایی,اقتباس}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_12216.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_12216_cffc2bb96199d265609463802fcad6db.pdf} } @article { author = {Abdollahzadeh, Nasraddin and Obaydinia, Mohammad Amir}, title = {"Narrative Time" and its Relationship with the Element of "Suspension" in the Novel of "the Year of the Riots" by Abbas Maroufi based on Gerard Genette's theory}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {135-159}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2020.41532.2663}, abstract = {“The Year of the Riot” is a novel based on the Stream of Consciousness that does not have a Regular Chronological Order, and a Reader Needs to Gather the Information that is Scattered in the Story in Order to Complete the events. In the Present study, Using Gerard Genette's Theory, the Narrative time of the Novel and its Relationship with the Element of "Suspension" was Investigated. The Results Show that a Retrospective Quality is often Used to Describe Past events and their Causal Relationship, and Futurism and Futurism has also led to Suspense in the Story. Due to the Use of Multiple Sub-Stories and Descriptive delay, the Speed of the Story Comes to be Negative. Sub-Stories in the Novel Studied in this Research have Functions such as Allegory, Ambiguity in Time and Place, and the creation of a Stream of Consciousness. The Descriptions in the Text of the Story are Applied to Characterize and Describe a Specific Time and Place. In Regard to Frequency, it can be Said that the most Frequent is “the smell of soil” that the Narrator Mentions Throughout the Novel.}, keywords = {Year of Riot,Abbas Maroufi,Narrative Time,Suspension,Stream of Consciousness}, title_fa = {«زمان روایی» و رابطة آن با عنصر «تعلیق» در رمان سال بلوا نوشتة عباس معروفی بر اساس نظریة ژرار ژنت}, abstract_fa = {سال بلوا رمانی است مبتنی بر جریان سیّال ذهن که ترتیب زمانی منظمی ندارد و خواننده برای تکمیل کردن حوادث نیازمند گردآوری اطلاعاتی است که در داستان به‌صورت پراکنده آمده است. در پژوهش حاضر با استفاده از نظریه ژرار ژنت زمان روایی رمان مذکور و رابطه آن با عنصر «تعلیق» بررسی شده است. نتایج نشان می‍دهد که اغلب پس‍نگری در تشریح حوادث گذشته و بیان روابط علّی و معلولی آن‌هاست و پیش‍نگری‍ها نیز سبب تعلیق در داستان شده است. به دلیل استفاده از داستان‍های فرعی متعدد و درنگ توصیفی سرعت داستان منفی می‍شود. داستان‍های فرعی در رمان سال بلوا کارکردهایی چون تمثیل‍سازی، ابهام در زمان و مکان و ایجاد جریان سیال ذهن دارند. توصیفات موجود در متن داستان برای شخصیت‍پردازی و توصیف زمان و مکان خاص به کار می‍روند. در مورد بسامد نیز می‍توان گفت که بیشترین تکرار، بوی خاکی است که راوی در سراسر رمان بدان اشاره می‍کند.}, keywords_fa = {سال بلوا,عباس معروفی,زمان روایی,تعلیق,جریان سیال ذهن}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10668.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10668_6e201a188ff857ae5cee27b23f5319be.pdf} } @article { author = {Kazemi Asfeh, Payam and Zaheri Abdvand, Ameneh and Monshizadeh, Mojtaba}, title = {A Research in Persian Literature: Continuity of Horse Descriptions in Persian Poetry based on the Role of Sasanian Seals (from Mohsen Foroughi Collection)}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {161-187}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2020.53501.3096}, abstract = {In this Article, an Attempt is made to Examine a Number of seals Engraved in the Sassanid Period from the Collection of Mohsen Foroughi, which are Engraved with the Image of a horse, as well as the Descriptions of this Animal left in the Poetry and Prose of post-Islamic Persian Literature to Show the Similarities and Differences between the Pre-Islamic and Post-Islamic Periods, the first of which is Silent and the Second of which Speaks of this Animal, and to Answer the Question of the Extent to which the Engraved Descriptions of this Animal in the myths of the Pre-Islamic era have been in line with the Descriptions Quoted from Post-Islamic Literature or have been Changed. However, Sometimes some of these Engraved seals also had Writing on them, and this is a Clearer Evidence of the Concept of the Role Engraved on the seal in the use of the Animal in Question. The seals of this collection include different periods of the Sassanid era, which is from the middle to the end of this Period, and Perhaps the seals of the late Sassanid era are more Closely related to the Literary texts of the Islamic Period.}, keywords = {Paleontology of Persian literature,Sasanian Seals,Symbolism,Rereading,literature}, title_fa = {پژوهشی در ادب فارسی: تداوم توصیفات اسب در نظم فارسی بر اساس نقش مهرهای ساسانی (از مجموعه محسن فرغی)}, abstract_fa = {در این مقاله سعی بر این است تا با بررسی تعدادی از مهرهای منقوش دوران ساسانی از مجموعه‍ی محسن فروغی که منقش به تصویر اسب هستند و همچنین توصیفاتی که در نظم و نثر ادبیات فارسی پس از اسلام از این حیوان برجای‌مانده است، شباهت‍ها و تفاوت‍های دو بازه‍ی زمانی پیش و پس از اسلام که نخستین خاموش و دومین آن گویاست را در مورد این حیوان نشان داده و به این پرسش پاسخ داد که تا چه حد توصیفات منقوش از این حیوان در اساطیر دوران پیش از اسلام با توصیفات منقول ادبیات پس از اسلام همخوانی داشته و یا تغییر دیدگاه یافته‌اند. هرچند گاهی تعدادی از این مهرهای منقوش نیز دارای نوشتار نیز بوده و همین امر نیز شاهدی روشن‍تر از مفهوم نقش حک‌شده بر روی مهر در به‌کارگیری حیوان موردنظر می‍باشد. مهرهای این مجموعه بازه‍های مختلفی از عصر ساسانی را که از اواسط تا اواخر این دوران است را شامل می‍شود که شاید مهرهای دوران پایانی عصر ساسانی قرابت بیشتری با متون ادبی دوران اسلامی داشته باشد.}, keywords_fa = {دیرینه‌شناسی ادب فارسی,مهرهای ساسانی,نمادشناسی,بازخوانی,ادبیات}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_11907.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_11907_df3675fc6d16db7efafc8b03aed45321.pdf} } @article { author = {Shohani, Alireza and Hosseini, Sara}, title = {A Critical Discourse Analysis of "Gnder Representation" in Bakhtiar Ali's Novel: "Butterfly Sunset"}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {189-211}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2020.34767.2381}, abstract = {Discourse Analysis is an Interdisciplinary field of study Which Emphasizes that Discourse has a two-way Relationship with Social Activities and Power Relations, thus they both Shape them and are also Shaped by these Relationships. This Approach in Literary texts, on the one Hand, Examines the Factors within the text and on the other Hand, Examines Non-linguistic Information such as such as Textual Links to Political, Social, and cultural Factors. Butterfly Sunset is a work of Fiction that's Particularly Considerable in terms of gender representation since it focuses on the narrative of women's lives in Iraq's War-torn Space. Examining this Text with a Critical Discourse Approach, Shows how the Mechanisms of a Patriarchal Society had made it Possible to Turn not only Men, but also some Women into Promoters and Preachers of this culture, by Producing an Anti-woman Discourse and Using Repetition and Naturalization of Anti-feminist Propositions and Intellectual Foundations in Daily Life.}, keywords = {Critical Discourse Analysis,Butterfly Sunset Novel,Intertextual Factors,Non-Linguistic Information,Patriarchal Society}, title_fa = {تحلیل گفتمان انتقادی«بازنمایی جنسیت» در رمان غروب پروانه از بختیار علی}, abstract_fa = {تحلیل گفتمان، یک گرایش مطالعاتی بینا‌رشته‌ای است که شاخه‌ی انتقادی آن، بیش از هر چیز بر این امر تأکید می‌ورزد که گفتمان، رابطه‌ای دو سویه با فعالیت‌های اجتماعی و مناسبات قدرت دارد؛ بدین صورت که هم به آن‌ها شکل می‌بخشد، هم تحت تأثیر این مناسبات شکل می‌گیرد. این رویکرد در متون ادبی نیز، از یک سو به بررسی عوامل درون‌متنی می‌پردازد و از سوی دیگر به بررسی اطلاعات غیر‌زبانی همچون پیوند‌های متن با عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌پردازد. رمان غروب پروانه، اثری است داستانی که به دلیل متمرکز کردن روایت برسبک زندگی زنان در فضای جنگ‌زده‌ی عراق، از منظر نوع بازنمایی جنسیت، اهمیت ویژه‌ای دارد. بررسی این متن با رویکردگفتمان انتقادی، نشان می‌دهد که ساز‌و‌کارهای یک جامعه‌ی مردسالار، چگونه با تولید یک گفتمان ضد زن و با استفاده از تکرار و طبیعی جلوه دادن گزاره‌ها و بنیان‌های فکری زن‌ستیز در زندگی روزمره، علاوه بر مردان، بخشی از زنان را نیز به مروّجان و منادیان این فرهنگ تبدیل کرده است.}, keywords_fa = {تحلیل گفتمان انتقادی,رمان غروب پروانه,عوامل درون متنی,اطلاعات غیر زبانی,جامعه‌ی مرد‌سالار}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10628.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10628_8f8fba46b61e2111004bcb9f6e35593b.pdf} } @article { author = {Taslimi, Ali and Zarei, Nahideh and Khazanehdarloo, Mohammad Ali}, title = {Different Discourses in Nowrouznameh}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {213-233}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2020.43101.2716}, abstract = {Human Attitude Toward the World is Influenced by the System of Discourse. Text Analysis, better than any other Method, can Show Socio-Cultural Processes in all their Forms, with all their Nature. In this Regard, Laclau and Moff's Discourse, which is Closer to Foucault in some Respects can be Used. This Research Uses a Descriptive-analytical Method and a Discourse Analysis Approach to Analyze and Explain the Discourse fFormulations Applied by Khayyam in Nowruznameh. Using Discourse Articulation Mechanisms, this Study Indicates that the Discourse Followed by Khayam is a Material and Cultural Discourse which Plays a Significant Role in Nowrouz Discourse reproduction. Nowrouz Feast is the Cornerstone of Discourse Around which such Discourse as Medicine, Astronomy and Superstitions are Organized. Among the Discourse Elements of Nowruznameh, the Element of wine, which is Quite Intoxicating, has a Prominent Significance.}, keywords = {Khayam,Nowrouznameh,discourse analysis}, title_fa = {گفتمان‌های متفاوت در نوروزنامه}, abstract_fa = {نگرش انسان نسبت به جهان، متأثر از نظام گفتمان‌هاست. تحلیل متن بهتر از هر روش دیگری، می‌تواند فرایندهای اجتماعی- فرهنگی را به هر شکلی که پدیدار شوند، با همه سرشتشان نشان دهد. در این میان می‌توان از گفتمان لاکلا و موف که از جنبه‌هایی به فوکو نزدیک‌تر است؛ استفاده کرد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تحلیل گفتمان، صورت‌بندی‌های گفتمانی را که خیام در نوروزنامه به کار گرفته است، تحلیل و تبیین می‌کند. این بررسی با سازوکارهای مفصل‌بندی گفتمانی، نشان می‌دهد که گفتمان مورد التزام خیام، گفتمانی مادی و فرهنگی است که در بازتولید گفتمان نوروز، نقش اساسی ایفا می‌کند. جشن نوروز دال مرکزی گفتمان است که گفتمان‌هایی چون طب، نجوم و عقاید خرافی، حول آن انتظام می‌یابند. در بین عناصر گفتمانی نوروزنامه، عنصر شراب که کاملاً مستی‌آوراست، جلوه‌ی برجسته‌ای دارد.}, keywords_fa = {خیام,نوروزنامه,تحلیل گفتمان}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10631.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_10631_c98cce72fa526f06af965f5cd1ac40b3.pdf} } @article { author = {Shirshahi, Afsaneh and Geravand, Ali and Soltani Kohbanani, Hassan}, title = {An Analysis of the Structure and Content of the Novel "Souls and Lusts" by Reza Shabahari}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {235-260}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2019.41701.2670}, abstract = {The Novel Souls and Lusts by Reza Shabahari is one of the Positive Novels of the Imposed war of the Sixtie, Main Axis of which is the Nostalgic Design of Values Against cultural Change and Conflict at two Pre-Revolutionary and Post-revolution Stages. By Presenting a Linear Narrative in Terms of Perspective and Real Descriptions of the Outside World, the Author has been able to Portray the Iranian Society of the Time of the Revolution and the War Well. This Article, with a Descriptive-analytical Method, Aims to Introduce the Novel of Souls and Lusts as one of the Selected Novels of War that has Received less Attention from Researchers; tries to Analyze the Important Structural and Content Elements for the first Time. According to this essay, in this Novel two Societies are Described: war Society and city Community. The Story does not have Symbolic Scenes due to its Completely Realistic form. Other Achievements of this Research are: Scenes with Similes and Metaphors along with the Serious and Dignified Words of the author with a Spice of Religious beliefs and the Division of Tehran Society into two Characters Uptown and Slams and Consequently the hero Rises from the bottom of the city and the anti-hero from theU, sanctity and Respect for martyrs and Warriors, which is one of the most Important Anthropological Pillars of the Novel of Souls and Desires.}, keywords = {Novel,Reza Shabbari,Souls and Lusts,fictional literature of war,sacred Defense}, title_fa = {تحلیل ساختار و محتوای رمان «نفس‌ها و هوس‌ها» از رضا شابهاری}, abstract_fa = {رمان نفس‌ها و هوس‌ها نوشته رضا شابهاری از رمان‌های مثبت نگرِ جنگِ تحمیلی دهه شصت است که محور اصلی آن را طرح نوستالژیک ارزش‌ها در برابر تغییر و تعارض فرهنگی در دو برهه زمانی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تشکیل می‌دهد. نویسنده با ارائه روایت خطّی شکل از نظر زاویه‌دید و توصیفات واقعی از جهان بیرونی، توانسته جامعه ایران ِزمانِ انقلاب و جنگ را به‌خوبی به تصویر بکشد. این مقاله با روشی توصیفی - تحلیلی، به هدف شناساندن رمان نفس‌ها و هوس‌ها به‌عنوان یکی از رمان‌های برگزیده جنگ که کمتر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته‌است؛ می‌کوشد عناصر مهم ساختاری و محتوایی آن را برای نخستین بار تحلیل و بررسی کند. بر طبق این جستار، در این رمان دو جامعه توصیف می‌شود: جامعه جنگی و جامعه شهر. داستان به سبب شکل کاملاً رئالیستی خود، صحنه‌های نمادین ندارد. از دیگر دستاوردهای این پژوهش عبارت است از: صحنه‌پردازی‌های توأم با تشبیه و استعاره همراه با کلام جدّی و موقّر نویسنده با چاشنی اعتقادات مذهبی و تقسیم جامعه تهران به دو شخصیت بالاشهر و پایین‌شهر و به‌تبع آن برخاستن قهرمان از پایین‌شهر و ضد قهرمان از بالای شهر، تقدّس و احترام به شهدا و رزمندگان از مهم‌ترین ارکان مردم‌شناسی رمان نفس‌ها و هوس‌ها است.}, keywords_fa = {رمان,رضا شابهاری,نفس‌ها و هوس‌ها,ادبیات داستانی جنگ,دفاع مقدس}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_12593.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_12593_a0b67d4d37180d7c19d4dfc293833388.pdf} } @article { author = {Shokri, Yadollah and Pahlavan, Amir Hossein}, title = {Function of Irony in Two Stories of Rumi's Masnavi}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {261-283}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2021.37302.2481}, abstract = {In Literary Terms, Irony is a way of Speaking which could be Equivalent to Satire, Metaphor, Opposition, Image, Jest and ect. In other Words, Sarcasm or Implying Something unreal that Teases your Audience or makes them Bewildered could be Called Irony. This Concept began in Greece a long Time ago and then came into its Literalized and Reinforced Concept in Europe. Rumi’s Masnavi is an Ironic Works which to Understand it, the Ironical Parts Need to be Recognized and new Concepts Need to be Achieved. In the Article Ahead, after Defining Irony and an Introductory Statement of that, Classifying all Types of Irony and its Elements to Comprehend Irony has been Accomplished and at the end, the Function of Irony in the Stories of Rumi’s Masnavi has Surveyed and Brought in. In this Article the Basis of the Text Considered to Prove Irony in Masnavi was two Stories: “Parrot and Merchant” and “Grocery and Parrot”. Reading this Article came the Reader into the Conclusion that Masnavi Includes Involute and deep Layers which we can Pass them and find out more Precise Concept of Masnavi. At the end of this Article, it is Concluded that Masnavi Contains Nested and deep Layers that can be Traversed Through Irony and more Precise Concepts can be Understood.}, keywords = {Molavi’s Masnavi,Satire,Parrot and Merchant,Grocery and Parrot}, title_fa = {کارکرد آیرونی در دو داستان مثنوی مولوی}, abstract_fa = {آیرونی نوعی شیوه سخن گفتن است که در اصطلاحات ادبی می‌توان معادل طنز، کنایه، طعنه و ... دانست. در واقع، وانمود کردن به چیزی غیر از واقعیت که باعث بازی دادن و یا سردرگمی مخاطب می‌شود، آیرونی است. این مفهوم، در یونان شروع می‌شود و بعد در اروپا به مفهوم تقویت‌شده خود می‌رسد. یکی از آثار آیرونیک، مثنوی مولوی است که برای فهمیدن باید بخش‌های آیرونیکال آن شناخته شود. در مقاله حاضر، به تقسیم‌بندی انواع و عناصر آیرونی برای شناسایی آن پرداخته شده است و در انتها، کارکرد آیرونی در دو داستان مثنوی مولوی به نام‌ «طوطی و بازرگان» و «بقال و طوطی» بررسی شده است. این مقاله، در انتها به این نتیجه می‌رسد که مثنوی دارای لایه‌های تودرتو و عمیقی است که توسط آیرونی می‌توان این لایه‌ها را طی کرد و به مفاهیم دقیق‌تری پی برد.}, keywords_fa = {آیرونی,مثنوی مولوی,طنز,طوطی و بازرگان,بقال و طوطی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_13391.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_13391_2f3f744ab73e030fe261c8820c0c8da3.pdf} } @article { author = {Fazeli, Firouz and Ranjbar, Mahmoud and Fani, Raziyeh}, title = {A Study of Situational Irony in Bahan Forsie’s Story}, journal = {Literary Text Research}, volume = {25}, number = {90}, pages = {285-308}, year = {2021}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2020.42355.2689}, abstract = {Bahman Forsy is one of the Contemporary Writers who has Presented Valuable Works in the Field of Fiction to the Literary Community. In this Research, an Attempt is made to Explore the Techniques of Creating Situational Irony in Persian Stories. In this Type of Irony, the Word does not Play much role, but the Satirist Creates a Scene that is Comical to Imagine and Visualize. Studies Show that the Key Factor in Creating Humorous Situations in "Night One, Night Two" is the Use of Humorous Behavioral tTricks and in "Black Candy" is the Use of Verbal Tricks that, in Addition to being Comic, they Subtly Mock the Cultural System of the Society.}, keywords = {Situational Irony,Bahan Forsy,contemporary fiction}, title_fa = {جلوه های طنز موقعیت در آثار داستانی بهمن فرسی (با توجه به دو داستان نبات سیاه و شبیک، شبدو)}, abstract_fa = {بهمن فُرسی از هنرمندان معاصری است که آثار ارزشمندی در حوزه ادبیات داستانی به جامعه ادبی ارائه کرده است. در این پژوهش تلاش بر آن است تا شگردهای ایجاد طنز موقعیت در داستان‍های فرسی مورد کاووش قرار گیرد. در این‍گونه از طنز، کلام نقش چندانی ندارد بلکه طنزپرداز صحنه‍ای می‍آفریند که تصور و تجسم آن خنده‍دار است. بررسی‌ها نشان می‍دهد که عامل کلیدی ایجاد موقعیت‍های طنز‍آمیز در «شب‍یک، شب‍دو» استفاده از شگردهای رفتاری طنز‍ساز و در «نبات سیاه» استفاده از شگردهای کلامی است که علاوه بر خنده‍انگیزی، با ظرافت سیستم فرهنگی جامعه را به سخره می‍گیرند. تنوع گسترده تکنیک‍های طنز موقعیت یکی از ویژگی‍های سبکی بارز در آثار داستانی فرسی است. این امر نشان‍دهنده تسلط نویسنده بر شیوه‍ها و الگوهای ایجاد این شاخه از طنز است. فضاهای حاکم بر آثار او اغلب مضحک، پوچ و سرشار از دلهره‍اند. شخصیت‍های حاضر در داستان‍ها همچون سایر آثاری که رگه‍هایی از طنز دارند، درگیر دل‍مشغولی‍ها و خواسته‍های نامعقول شده‍اند که با عکس‍العمل‍های غیرمنطقی و تا حدی احمقانه و مضحک سعی در رفع آن دارند.}, keywords_fa = {فرسی,طنز موقعیت,نبات سیاه,شب‌یک شب‌دو}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_11276.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_11276_52b97f84ccc9cba2067eaaacb712da1c.pdf} }