@article { author = {vaaez, saeed}, title = {A Study of Arabic Poems in Tarikh-e Jahangosha- ye Joveini (Volume 11)}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {1-31}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6340}, abstract = {On the occasion of honoring the scientific and literary contributions of the late Allameh Qazvini, I published my notes on the Arabic Poems of the first volume of Tarikh-e Jahangosha-ye Joveini in Zaban-va Adab vol 7/ no 19 (spring) 1383/ 004 ). In the present article, I publish my notes on the Arabic poems in the second volume of the book. I hope that the study will shed more lights on the merits of the text.}, keywords = {}, title_fa = {پژوهشی در اشعار عربی تاریخ جهانگشای جوینی}, abstract_fa = {عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد اینجانب در سال تحصیلی ۱۳۵۵، « ترجمه اشعار و عبارتهای تازی تاریخ جهانگشای جوینی » بود. پس از آنکه از پایان نامه خود دفاع نمودم، دوستانی که لطفی بر بنده داشتند وقت و بی وقت به اینجانب توصیه می فرمودند تا با توجه به نیاز دانشجویان آن دستنوشته ها را به چاپ بسپارم، اما بنده به دلایلی رضا به این کار نمی دادم. در سال1373 دوست و همکار دانشمند جناب آقای دکتر احمد خاتمی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با انتشار کتاب ارزشمند خود «شرح مشکلات تاریخ جهانگشای جوینی» بار این تکلیف در شماره نوزدهم نشریه «زبان ادب» یادداشتهای خود بر اشعار عربی جلد أول تاریخ جهانگشا را به بهانه بزرگداشت از مقام علمی و ادبی مرحوم علامه قزوینی رضوان الله تعالی علیه تقدیم خوانندگان گرانقدر نمودم، اکنون یادداشتهای جلد دوام تقدیم ادب دوستان میگردد امید است همچنان قبول افتد و در نظر آید.}, keywords_fa = {اشعار عربی,جهانگشای جوینی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6340.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6340_6674e986f5d4bcf0a7c87d2cb9408c92.pdf} } @article { author = {bayat, mohammad hoseyn}, title = {A Brief Glance at the Advent of Some Scientific Branches and Literary Genres in the Light of the Holy Qur'an in Iran}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {32-59}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6341}, abstract = {The aim of this article is to demonstrate that with the advent of Islam, many scholars grew out of the light of the Holy Qur'an. Many valuable works were produced m different scientific branches, including literary genres like epic, mystical, didactic and lyrical poetry, but after the constitutional period, Persian literature came under the influence of western thoughts and consequently became divorced Qur'anic themes.}, keywords = {}, title_fa = {نگاهی گذرا به ظهور انواع دانش و ادب در ایران در پرتو قرآن}, abstract_fa = {در این مقاله کوشش به عمل آمده تا در کوتاه سخن، طی سه بند، نشان داده شود که با ظهور اسلام، دانشمندان بسیاری در سایه علوم قرآن پدید آمدند و آثار گران بهایی در دانش های گوناگون از خود به یادگار گذاشتند: و انواع ادبیات ایران بویژه ادبیات شعری مانند ادب حماسی، آرمانی، عرفانی، تعلیمی، و غنایی تحت تأثیر قرآن و احادیث به وجود آمدند. لیکن بعد از مشروطیت، ادبیات ایران تحت تأثیر تفکرات مغرب زمین از محتوای قرآنی دور شد.}, keywords_fa = {قرآن,احادیث,ادب,ادبیات,دانش,اسلام و مسلمان}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6341.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6341_cb174b37fea926f9033a7b58b54eda76.pdf} } @article { author = {anzabi nejhad, reza and ranjbar, ebrahim}, title = {From Extinguished Fire to 'saw - va - shun' ( A comparison between Daneshvar and 'Al- e 'Ahmad)}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {60-82}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6342}, abstract = {Without any doubt, Al-e Ahmad and Daneshvar had two different viem points before their marriage. After That, they seemeed to have relatively identical Viewpoints, but some quite different styles and deductions are considered in their morks. In the present paper , differences and similarities between these two are discussed. At first, the differences between experiences and viewpoints, and Then between deductions and styles are specified, and finally similarities between experiences and the resemblance of the subjects of their works are thoroughly investigated . All the discussions are based on the deductions and styles involved in their work.}, keywords = {}, title_fa = {از آتش خاموش تا سووشون مقایسه ای میان دانشور و آل احمد}, abstract_fa = {جلال آل احمد و سیمین دانشور پیش از رابطه ی زناشویی ظاهراً دو دیدگاه متفاوت داشته اند، ولی پس از آن، در آثار این دو به رغم یکسان بودن نسبی دیدگاه ها، با دو سبک و برداشت جداگانه روبرو می شویم. در این مقاله تفاوت ها و تشابهات این دو را بررسی میکنیم. در بخش تفاوت ها، ابتدا تفاوت تجارب و دیدگاه ها و سپس تفاوت برداشت ها و سبک ها را، و در بخش تشابهات أتحاد دیدگاه، یگانگی ها و شباهت های مشاهدات و تجارت و همانندی های موضوعات آثار را به تفصیل بررسی می کنیم. همه ی این مباحث مبتنی هستد بر برداشت ها و سبک های منعکس شده در آثار این دو.}, keywords_fa = {آتش خاموش,سووشون,جلال آل احمد}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6342.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6342_e0f2288e79489a0a5cf1a148de844542.pdf} } @article { author = {hoseyni, mohammad hoseyn}, title = {The dark figure of Tamerlane in history and Persian literature}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {83-102}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6343}, abstract = {Tamerlane is a dark figure in history. Some Iranian historians are uncertain about his greatness, but a few others have praised him in literature. In this article, attempt has been made to unmask the brutality of this figure who is sometimes described as a patron of knowledge and piety. The vile covered with him is multi-folded and by virtue of this reason, this figure has been depicted differently in history. As to historical evidence, there can be no doubt that he should be regarded as a wicked figure in Iranian literature.}, keywords = {}, title_fa = {چهره دوگانه تیمور لنگ در تاریخ و ادب و تحلیل این دوگانگی}, abstract_fa = {تیمور لنگ گورکانی یکی از شخصیت های تیره روشن تاریخ است در پهنه تاریخ وادب ایران نیز گاهی برخی از نویسندگان درباره بزرگی و خردی تیمور دچار دو دلی گشته و گاهی زبان به ستایش او نیز گشوده اند. شماری دیگر او را یکی از بدترین خون آشامان تاریخ دانسته اند. نگارنده این مقاله کوشیده است تا به یاری نوشته های پایه دار و سندهای استوار، تا آنجا که امکان داشته است، پرده از چهره این فرمانروای سنگدل و به ظاهر دانش دوست و پارسا نواز، بردارد و آن گونه که او را شناخته است، به خوانندگان بشناساند. به باور نگارنده پوششی که تیمور لنگ بر چهره خود پوشیده، چند لایه است و همین لایه های گونه گون پوششی چهره او است که شخصیت وی را چند گونه نشان داده است. ولی با این همه، تاریخ فریب نمیخورد و چهره های پاک نام آوران راستین را از چهره های ناپاک پاک نما، روشن می گرداند. در دل تاریخ به روشنی آشکار گشته که تیمور در میان گروه دوم، جایگاهی استوار داشته است. تاریخ در دوران حیات پر فراز و نشیب خود، شخصیتها و نامآوران بسیاری دیده و زندگینامه ها، گونه های تفکر، نیک نامی ها و زشت نامی های فراوان، از آدمیان در سینه و لابه لای برگ های خویش برای نسلهای آدمی که گروه گروه و پی در پی می آیند و می روند، نگاه داشته است. شمار کسانی که به برگ برگ تاریخ، آبرو و ارزش و گرانمایگی بخشیده اند و مایه پایداری و جاودانگی آن گشته اند، کم نیست. چنانچه نام های درخشان و کرامت آفرین این دسته از شایستگان قرن ها و دوران های تاریخی را از میان برگ های تاریخ بیرون کشند، دیگر چیزی جز ننگ و سرافکندگی و پلشتی، با آن به جا نخواهد ماند.}, keywords_fa = {تیمور لنگ,دوگانگی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6343.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6343_2f2f62f20ce957e98a14bac8acbfa055.pdf} } @article { author = {shamsia, sirus and karimi, parastou}, title = {Hafez's personal style, colouring poetical images}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {103-118}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6344}, abstract = {Poets use colours to create poetic images and to express their Ideas, but their manner of utilizing colours and how much each poet pays attention to colors are different from one to another. Literary critics have paid little attention to the role of colours in literary works, meanwhile, study of colour use in literary works can help scholars to recognize poets' styles more clearly.In this article, an attempt has been made to introduce some of Hafez's specific manners of colour use in poetry. The focus of the article is on the ways by which Hafez's poems are defferenciated from the others. Some samples of Hafez's verses, dealt with in this article, show how Hafez makes his readers · visualize certain colours through special arrangement of words and how he colours his poetic images through using ambiguity or associations.}, keywords = {}, title_fa = {سبک شخصی حافظ در رنگ آمیزی تصاویر شعری}, abstract_fa = {شاعران برای ایجاد تصویرهای شعری و بیان مطالب در سروده های خویش از رنگ ها بهره می گیرند اما شیوه به کارگیری رنگ و میزان توجه هر یک از شاعران به رنگ ها با دیگری متفاوت است. ناقدان و سخن سنجان نیز در بررسی های خود به نقش رنگ در آثار ادبی توجه چندانی نداشته اند و این در حالی است که بربر تعمی شیوه های کاربرد رنگ در آثار ادبی میتواند پژوهندگان شناخت سبک و شیوه بیان شاعران یاری دهد. این مقاله برگرفته است پایان نامه دکتری با عنوان «بررسی کاربرد رنگها در ادب فارسی». در این مقاله کوشش بر آن بوده است که برخی از شیوه های خاص حافظ در استفاده از رنگ شناسانده شود. و بیشتر شیوه هایی مورد نظر بوده است که رنگ آمیزی شعر حافظ را از شعر دیگران متمایز میسازد. هم قرار دادن چند واژه، رنگی را بدون گفتگوی مستقیم از آن، پیش چشم خواننده مجسم می کند و چگونه از راه ایهام و کنایه و یا به کمک تداعی به رنگ آمیزی تصاویر شعری خود می پردازد و در پایان مقاله، تفاوت اصلی رنگ آمیزی شعر حافظ با دیگر شاعران - که حاصل به کارگیری شیوه های مورد بحث است - نشان داده شده است.}, keywords_fa = {رنگ,حافظ,سبک شخصی,تصاویر شعری,نقاشی,کنایه,ایهام,ایهام تناسب,تداعی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6344.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6344_3d3227bac44052d6cdc750036aa3dea1.pdf} } @article { author = {musaai, ma'soumeh}, title = {Correction of ten couplets from Masud sa'd salman's divan}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {119-132}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6345}, abstract = {In This artical attempt has been made to correct ten couplets from masud sa'd salman's divan. The correction is based upon divan's manuscripts and his corrected poems. In addition to, the reasons for preference of a specific one to others have been offered.}, keywords = {}, title_fa = {تصحیح ده بیت از مسعود سعد}, abstract_fa = {در مقاله حاضر، ده بیت اشعار مسعود سعد با استناد به نسخه های دیوان و استشهاد به اشعار وی تصحیح شده و دلایلی برای تصحیح یا ترجیح ضبط بعضی نسخه ها بر نسخ دیگر ارائه شده است.}, keywords_fa = {مسعود سعد,تصحیح,دیوان مسعود سعد,گزیده أشعار مسعود سعد}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6345.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6345_23bb1821ec3665620fd4d958d4ff2c52.pdf} } @article { author = {ffahimi, reza and mozafari, alireza}, title = {Rhyme deficiencies in Masnavi Mawlana (rumi)}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {133-155}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6346}, abstract = {Rhyme deficiencies are Considered as a weak point in amateur poems, but it can be traced in the works of some famous poets. This does not mean that persian great and well- known poets were unable to use perfect rhyme but some of them like Jalal- Al- din-e Rumi have used deficiencies delibarately to show their focus on concept instead of rhyme and their major goal is the statement of the matter and use of word and rhythm. this point has been vividly mentioned by Mowlana in Masnavi and also in Kolleyat-e Shams. In this paper all kinds of rhythm deficiencies in the whole Masnawi are investigated and the number and percentage of each deficiency compared to the other rhyme deficiencies and also compared to all couplets of Masnawi are reviewed separately. In other words, all Masnawi couplets are reviwed separately and those couplets which have rhyme deficiencies have extracted and examples for each one are pointed out in this paper. Also Masnawis' different versions are compared with base version which is Nicolsons version and the couplets that their deficiencies are corrected by using the base version are mentioned.}, keywords = {}, title_fa = {قوافی ناساز در مثنوی معنوی}, abstract_fa = {از جمله مباحث مربوط به قافیه مبحث عیوب قافیه است. عیوب قافیه تنها مخصوص شاعران گمنام و یا شاعران غیر معروف نیست بلکه در بین شاعران طراز اول ادبیات فارسی نیز این عیوب مشاهده می شود. البته ذکر این مطلب به هیچ وجه به این معنی نیست که شاعران بزرگ و توانایی ادب فارسی از آوردن قوافی سالم عاجز بوده اند و در تنگنای قافیه قرار گرفته اند بلکه بعضی از آنها از جمله مولانا جلال الدین بلخی نوعی تجاهر به بی توجهی نسبت به قافیه و لفظ داشته و تنها هدف آنها بیان مقاصد و استفاده از لفظ و قافیه برای بیان اهداف آنها است، به گونه ای که خود مولانا هم در مثنوی و هم در کلیات دیوان شمسی به این نکته اشاره کرده است. در این مقاله انواع عیوب قافیه در کل مثنوی معنوی با تعداد هر عیب و درصد هر عیب نسبت به عیوب دیگر و نسبت به کل ابیات مثنوی مورد بررسی قرار گرفته است. ابیاتی که دارای عیب قافیه بوده اند استخراج شدهاند و از هر کدام از عیوب نیز چند مورد برای نمونه ذکر شده است.}, keywords_fa = {قوافی ناساز,مثنوی معنوی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6346.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6346_e914fd662c9dba22d61adcd623de36b7.pdf} } @article { author = {dadkhaah tehrani, hasan and mahaki pour, alireza}, title = {A Review of Psychological Approach in Literature}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {156-166}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6347}, abstract = {One of the methods in the analysis and appreciation of literary work is to review and analyze them in terms of Psychology. Since Psychology deals with human mind and behavior and literary works are generally a manifestation of their authors character (and in particular, the process of literary creation is a psychological process) Psychologyical analysis of these literary works and the knowledge gained through them, could be quite essertnieal and fruitful for us. To this end different theories have been offered by literary critics and Psychologists interested in and familiar with literature giving birth to different schools and approaches for the analysis of works of art and literature. However, in spite of some strong objections to such theories, the psychological approach in literary analysis and appreciation is still one of the most attractive approaches in literary criticism.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رویکرد روان شناختی در ادبیات}, abstract_fa = {یکی از شیوه های بررسی و ارزیابی آثار ادبی، نقد و تحلیل آن بر اساس دستاوردهای روان شناسی است . از آنجا که موضوع این دانش، شناخت ذهن و رفتار انسانی است و از سویی آثار ادبی جلوه ای از اندیشه و شخصیت پدیدآورنده خود را به نمایش می گذارد و فرآیند آفرینش ادبی امری کاملاً روانی است لذا برای شناخت انگیزه ها و ویژگی های شخصیتی هنرمندان، می توان از آثار آنان به عنوان یک منبع تحقیق بهره برداری نمود. در این راستا نظریات گوناگونی از سوی منتقدان ادبی و روان شناسان آشنا به حوزه ادبیات ارائه شده است و مکاتب ویژه ای برای تحلیل کیفیت خلق اثر ادبی و هنری به وجود آمده است. به رغم انتقادات و خرده گیری هایی که تا کنون بر نظریات یاد شده وارد آمده است ولی نقد روان شناختی آثار ادبی همچنان از جذاب ترین انواع نقد به شمار می آید.}, keywords_fa = {روانشناختی,رویکرد,ادبیات}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6347.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6347_a164a39d52df3447eab26cf527903ef9.pdf} } @article { author = {nourian, mehdi and shah nazari, alireza}, title = {Sheibani and blending panegyric with satire}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {167-182}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6348}, abstract = {Revitalization period in Persian poetry reached its apogee in Qajar Era. In that era, Shahs employed panegyric poets in their propagandistic Organizatisn and also poets paid more attention to panegyric odes following masters of Khorasani style. Meanwhile, Aboonasr Fathollah Khan Sheibani (1240-1308 Hejira) had a quite different position. At first he had been in the presence of Mohammad Shah and Nasereddin Shah and had panegyrized them, but he was sent away from the court, when Nasereddin Shah came to the throne, and wandered about different towns for a long time. Also he treaded on the dervishes Coarse for some times and finally engaged in Cultivating a desert around Natanz with the name of (Eshgh Abad) for 25 years,but it was also destroyed by some rebels. He complained against the unjustice in the capital, but it didn't yield any profit. All of these caused him to become one of the critics ofNasereddin Shah's era and distinguished. from other poets of revitalization Period. In this respect. I have tried in this paper to present a Short biography of Sheibani (with new findings), to review his style in blenling panegyric with satire , and to bring some evidence from other works in the fild of social status oflran.}, keywords = {}, title_fa = {شیبانی و آمیختن اعتراض و مدح}, abstract_fa = {در دوره قاجار شعر بازگشت به اوج خود رسید. در این عصر شاهان قاجار شعر مدحی را در خدمت دستگاه تبلیغاتی خود در آوردند و شاعران نیز به پیروی از استادان سبک خراسانی به قصاید مدحی توجه بیشتری کردند. در این میان ابونصر فتح الله خان شیبانی، (۱۲۴۰ - ۱۳۰۸ ه. ق) وضعی دیگر گونه داشت. او که در ابتدا در خدمت محمد شاه و ناصر الدین شاه قاجار بود و قصایدی در مدح آنها سروده بود، به هنگام جلوس ناصرالدین شاه بر تخت شاهی، از دربار رانده شد و مدت ها در بلاد مختلف آواره وسرگردان بود. مدتی هم طریق درویشی در پیش گرفت و سر انجام مدت بیست و پنج سال از عمر خود را صرف آبادانی بیابانی در حوالی نطنز به نام عشق آباد کرد اما آنجا هم توسط عده ای از اشرار ویران شد. به تظلم به پایتخت آمد اما سودی حاصل نشد. همه این عوامل باعث گردید تا شیبانی به یکی از منتقدان عصر ناصرالدین شاه تبدیل شود و از این حیث در بین شاعران بازگشت تمایز و تشخصی دیگر یابد. در این مقاله سعی شده، ضمن ارائه شرح حال مختصر شیبانی ( همراه با یافته های جدید ) شیوه او که در آمیختن مدیحه با اعتراض است، مورد بررسی قرار گیرد. و شواهدی نیز از آثار دیگر در زمینه اوضاع اجتماعی ایران در آن زمان به جهت آشکار شدن هر چه بیشتر بحث آورده شود.}, keywords_fa = {شیبانی,بازگشت ادبی,ناصر الدین شاه,مدح,اعتراض و انتقاد,اوضاع اجتماعی}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6348.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6348_61c8c258cf139a6721c800017e9477fb.pdf} } @article { author = {nasri, abdollah}, title = {Molavi and Philosophical Hermeneutics}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {183-206}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6349}, abstract = {The issue of understanding plays a major role in hermeneutics. Most philosophers just focus on the interpretation of the text but some others such as Hans-Georg Gadamer and Martin Heidegger have carefully analyzed the understanding (verstehen). In other words they pay more attention to the ontology of understanding and to the context in which understanding is better achieved rather than how to render a text understandable. Since Mowlana (Rumi) has always been considered as a poet, less attention has been paid to the philosophical aspects of his thoughts. This article is an attempt to demonstrate that Mowlana is a pioneer of philosophical hermeneutics, for he put forward some major issues on understanding and its problems. Hermeneuticians argue that he has explained the ontology of understanding and its relation to the levels of human beings existence.}, keywords = {}, title_fa = {مولوی و هرمنوتیک فلسفی}, abstract_fa = {برای فیلسوفان هرمنوتیک، مساله فهم اهمیت بسزایی دارد. بسیاری از آنها فقط به فهم متن و تفسیر و تاویل آن توجه دارند، اما قلیلی چون هایدگر و گادامر خود مساله فهم را مورد موشکافی قرار داده اند. به بیان دیگر برای آنها هستی شناسی فهم و شرایط حصول فهم بیشتر مطرح است تا این که یک متن را چگونه و با چه روشی فهم پذیر سازیم. از آنجا که مولوی بیشتر به عنوان یک شاعر در جامعه فکری ما مطرح کرده است، کمتر به زوایای مختلف اندیشه و تفکرات عمیق او توجه شده است. در این مقاله سعی بر آن است تا نشان داده شود که مولوی از پیشگامان طرح مسأله هرمنوتیک فلسفی است، چرا که او در کتاب مثنوی مطالب عمیقی را پیرامون فهم و شرایط و موانع تحقق آن مطرح کرده است. به بیان اصحاب هرمنوتیک او از هستی شناسی فهم سخن به میان آورده و نسبت آن را با نحوه وجود انسان تبیین نموده است.}, keywords_fa = {هرمنوتیک,فهم,ابزار فهم,عناصر فهم,فهم عمیق}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6349.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6349_2fd9496353e55df67463d9e2341ac33c.pdf} } @article { author = {reza pour, manouchehr}, title = {Mythical and Epic Functions of women in Ancient Tales}, journal = {Literary Text Research}, volume = {8}, number = {25}, pages = {207-218}, year = {2005}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2251-7138}, eissn = {2476-6186}, doi = {10.22054/ltr.2005.6350}, abstract = {Cultural studies are based upon mythical issues, for culture and myth are closely interrelated. Although the age of myth is over, the presence of its spirit is still felt in the social and cultural structure in modern world. The myth is best reflected in epic; in other words, mythical issues have been transformed into epic literature. Indeed, myth is a narrative dealing with gods while epic deals with heroic deeds. The heroes of epic are the mythical gods that were later transformed human beings.}, keywords = {}, title_fa = {پیوند خویش کاری های اسطوره ای و حماسی بانوان در داستان های باستان}, abstract_fa = {یکی از دلایل همیشگی پژوهشی بر روی اساطیر، اهمیت آن در مطالعات فرهنگی است، چرا که اسطوره و فرهنگ هیچ گاه از هم جدا نبوده اند و بیهوده نیست که شادروان دکتر بهار گفته است: ( در واقع آنچه امروز فرهنگ می نامیم در جهان باستان برابر اسطوره و آیین بوده است. بنابراین فرهنگ امروز بشری، بدون شک وامدار دوران اساطیر است، دورانی که اگر چه پایان یافت اما روح آن در ساختار اجتماعی و فرهنگی دوران تاریخی کالبدینه شد. با پایان یافتن دوران اساطیر، موضوعات اساطیری تغییر شکل و کارکرد می دهند تا در دوران تاریخی بتوانند به حیات خود ادامه دهند. اساطیر در دل فرهنگ، تاریخ و ادبیات همه اعصار جای می گیرند و البته در این تغییر جایگاه بدیهی است که بخشی از امکانات اسطوره ها سلب می شود و اساطیر اقتضاعات فرهنگ، تاریخ و ادبیات را می پذیرند. بهترین زمینه برای حضور اساطیر در ادبیات، حماسه است. ( اصولا موضوعات اساطیری در اعصار متاخر به موضوعات حماسی بدل شده اند.) " اما در این سیر تحول اسطوره به حماسه مهمترین امکانی که از اساطیر سلب می شود عنصر تقدس دینی است. در واقع اسطوره روایتی است که بر گرد خدایان شکل می گیرد حال آنکه حماسه روایتی است که بر گرد پهلوانان با بیشتر ویژگی های انسانی آنان شکل می گیرد. پهلوانان حماسی در حقیقت ( و البته با تسامح ) همان خدایان اسطوره ای اند که در حماسه ها به کالبد انسانی درآمده اند.}, keywords_fa = {اسطوره,حماسی,بانوان,داستان باستان}, url = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6350.html}, eprint = {https://ltr.atu.ac.ir/article_6350_7b3e1689563bd70e08787db7ad20d6dc.pdf} }