محسن پیشوایی علوی؛ مسعود باوانپوری
دوره 19، شماره 66 ، اسفند 1394، ، صفحه 115-152
چکیده
ادبیّات پایداری واکنش فکری ـ فرهنگی ملّتهای تحت سلطه است. ملّتها با اینکه از جغرافیا، فرهنگ، منش و آرمانهای مختلف برخوردارند، امّا بنمایههای ادبیّات پایداری در جایجای دنیا در اغلب موضوعها، جهتگیری واحدی را دنبال میکند. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر مکتب امریکایی ادبیّات تطبیقی، بنمایههای ...
بیشتر
ادبیّات پایداری واکنش فکری ـ فرهنگی ملّتهای تحت سلطه است. ملّتها با اینکه از جغرافیا، فرهنگ، منش و آرمانهای مختلف برخوردارند، امّا بنمایههای ادبیّات پایداری در جایجای دنیا در اغلب موضوعها، جهتگیری واحدی را دنبال میکند. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه بر مکتب امریکایی ادبیّات تطبیقی، بنمایههای ادبیّات پایداری را با محوریّت دیوان «باغ بهشت» نسیم شمال، شاعر دورة مشروطه در ایران و دیوان «مرایا الیاسمین» صالح هواری، شاعر معاصر فلسطینی، که هر دو از شاعران متعهّد در قبال سرزمین و مردم خود هستند، با هم مقایسه نماید و بیش از پیش زوایای پنهان و ناگشودة ادبیّات پایداری را در ایران دورة مذکور و فلسطین معاصر بنمایاند. از مهمترین یافتههای این پژوهش آن است که نسیم شمال اندیشههای خود را در مقولة مبارزه و پایداری با زبان صریح و آشکار بیان کرده است و صالح هواری به زبان رمز و اشاره.
کاظم دزفولیان؛ غلامرضا رفیعی
دوره 19، شماره 64 ، شهریور 1394، ، صفحه 55-81
چکیده
«قصصالأنبیاء» کسایی اثری است به زبان عربی که به قلم محمّدبن عبدالله کسایی نگارش یافته است. هویّت واقعی نویسندة آن به درستی معلوم نیست. این اثر با نامهایی همچون «بدء الدّنیا و قصصالأنبیاء»، «قصصالأنبیاء و المبتدا» و «بدءالخلق و قصصالأنبیاء» در جوامع اسلامی، بهویژه در میان عوام رواج داشته است. انسجام ...
بیشتر
«قصصالأنبیاء» کسایی اثری است به زبان عربی که به قلم محمّدبن عبدالله کسایی نگارش یافته است. هویّت واقعی نویسندة آن به درستی معلوم نیست. این اثر با نامهایی همچون «بدء الدّنیا و قصصالأنبیاء»، «قصصالأنبیاء و المبتدا» و «بدءالخلق و قصصالأنبیاء» در جوامع اسلامی، بهویژه در میان عوام رواج داشته است. انسجام در ساختار قصّهها، این کتاب را به یک متن ادبی داستانی تبدیل کرده است. نویسنده در تصنیف قصّههای خود، از قصص قرآن و روایات تاریخی بهره گرفته است و کتاب را با چاشنی تخیّل آمیخته است. قصّههای این کتاب در دو دسته قابل بررسی است: قصّههایی در آفرینش هستی (امور نخستینه؛ مثل لوح، قلم، عرش، کرسی، بهشت، دوزخ و ...) و قصّههای پیامبران. مهمترین بخش داستانی کتاب، به قصّة پیامبران اختصاص دارد. در این پژوهش، انواع قصّه و تحلیل ساختاری آن به همراه بررسی عناصر داستان و برشمردن بنمایههای قصصالأنبیاء کسایی به اجمال مورد بررسی قرار میگیرد.