بررسی متون ادبی
سویدا درویش؛ نرگس محمدی بدر
چکیده
واکاوی روانشناختی شخصیتهای داستانی، زمینه را برای دستیابی به دیدگاه و نگرش نویسندگان ادبیات داستانی فراهم میکند و همچنین راه را برای شناخت صحیح شخصیتهای داستانی هموار میسازد. نظریه روانشناسی اناگرام، یک تیپشناسی نوین است که خلق و خوی انسانها را در 9 تیپِ کمالگرا، امدادگر، موفقیتطلب، فردگرا، پژوهشگر، پرسشگر، خوشگذران، ...
بیشتر
واکاوی روانشناختی شخصیتهای داستانی، زمینه را برای دستیابی به دیدگاه و نگرش نویسندگان ادبیات داستانی فراهم میکند و همچنین راه را برای شناخت صحیح شخصیتهای داستانی هموار میسازد. نظریه روانشناسی اناگرام، یک تیپشناسی نوین است که خلق و خوی انسانها را در 9 تیپِ کمالگرا، امدادگر، موفقیتطلب، فردگرا، پژوهشگر، پرسشگر، خوشگذران، ریاستطلب و صلحطلب دستهبندی میکند. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تطبیقپذیری شخصیت اصلی داستان «درخت گلابی» از مجموعه داستان «جایی دیگر» نوشته گلی ترقی، با تیپهای نُهگانه اناگرام و همچنین تجزیه و تحلیل رفتار شخصیت اصلی بر مبنای الگوی اناگرام است. مقاله پیشرو، به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که غالب مؤلفههای رفتاری شخصیت اصلی داستان «درخت گلابی» با تیپ 5 (پژوهشگر) اناگرام مطابقت دارد و در برخی موقعیتها، رفتارهای تیپ 4 (فردگرا) اناگرام را از خود به نمایش میگذارد و با الگوی اناگرام همخوانی دارد و بر این اساس تحلیلپذیر است.
بررسی متون ادبی
حسین پارسی فر؛ فرشته میلادی؛ ندا اسنقی
چکیده
عباس معروفی در هر یک از آثار خود با در نظر داشتن یکی از طبقات اجتماعی به ترسیم شرایط اجتماعی، سیاسی و تاریخی جامعه پرداخته و از این طریق با دیدگاهی انتقادی توأم با طنز و تعریض، اوضاع حاکم بر اجتماع را به چالش کشیده است. طبقة «روشنفکران»، «زنان قربانی و تسلیم» و «افراد تبعیدی» از جمله گروههایی هستند که در سه رمان «سمفونی ...
بیشتر
عباس معروفی در هر یک از آثار خود با در نظر داشتن یکی از طبقات اجتماعی به ترسیم شرایط اجتماعی، سیاسی و تاریخی جامعه پرداخته و از این طریق با دیدگاهی انتقادی توأم با طنز و تعریض، اوضاع حاکم بر اجتماع را به چالش کشیده است. طبقة «روشنفکران»، «زنان قربانی و تسلیم» و «افراد تبعیدی» از جمله گروههایی هستند که در سه رمان «سمفونی مردگان»، «سال بلوا» و «تماماً مخصوص» بهعنوان شخصیتهای اصلی نقشآفرینی میکنند. «انسان» و «دغدغههایش» محور اصلی رمانهای معروفی هستند و روش اصلی وی برای پردازش شخصیتهای داستانی خود «رجوع به گذشته» و «کودکی» شخصیتها است تا از این طریق به بررسی مشکلات، تعارضات درونی و اختلالات آنها بپردازد. رمان «سمفونی مردگان» را میتوان برداشتی جدید از داستان هابیل و قابیل با فضای سورئالیستی دانست. رمان «سال بلوا» روایت خشونت و اجباری است که در تاریخ متوجة زنان شده و «نوشا» بهعنوان شخصیتی «قربانی»، تسلیم ازدواجی اجباری میشود. رمان «تماماً مخصوص» نیز روایتی از زندگی روزنامهنگاری تبعیدی است و نویسنده در این اثر ابعاد مختلفی از تجربههای زیستی خود را گنجانده است. این پژوهش به شیوة توصیفی- تحلیلی تلاش میکند به این پرسش پاسخ دهد که در رمانهای «انسانمحور» عباس معروفی، مهمترین مؤلفههای نمود مدرنیسم کداماند؟ یافتهها حاکی از آن است که «گرایش به جهان درون شخصیتها»، «جریان سیال ذهن»، «کشمکش درونی»، «رد روش روایی در رمان» و «شیوة متفاوت شخصیتپردازی» از مهمترین مؤلفههای نمود مدرنیسم در رمانهای موردبحث هستند.